اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴
گزارش شوشان از افتتاح ستاد جوانان و دانشجویان حامی روحانی در خوزستان/ صادق زیباکلام: قضاوت ها باید منصفانه باشد / روحانی برنده انتخابات است اما باید تلاش کنیم تا با رای بسیار بالایی برنده شود / باید به روحانی رای بدهیم تا پوپولسم و احمدی نژادیسم تکرار نشود
ستاد جوانان و دانشجویان حامی روحانی در خوزستان با حضور صادق زیباکلام افتتاح شد. صادق زیباکلام در آیین افتتاح این ستاد
شوشان: ستاد جوانان و دانشجویان حامی روحانی در خوزستان با حضور صادق زیباکلام افتتاح شد. 

نه محکم به جریان تمامیت خواه

در ابتدای این مراسم ، شکرالله کلاه کج رئیس ستاد جوانان و دانشجویان حامی روحانی در آیین افتتاح ستاد گفت: ما جوانان خوزستانی بار دیگر آمده ایم تا بگوییم ما خوزستانی ها که محرومیت را با گوشت و پوست خود حس کرده ایم و مصایب 8 سال جنگ تحمیلی را به چشم دیده ایم و هنوز می بینیم، یک بار دیگر با یک پاسخ محکم، نه محکمی به جریانی می گوییم که با ماجراجویی سایه جنگی دوباره را بر سر خوزستان از نفس افتاده سنگین کرده بود.

وی اضافه کرد: علی رغم همه مشکلات این مسیر عقلانی را ادامه می دهیم و راهی را 4 سال پیش در سال 92 با انتخاب روحانی آغاز کردیم, ادامه می دهیم و با انتخاب درست، کسانی را که با سو استفاده از احساسات مردم و عکس گرفتن در کنار محرومین بار دیگر می خواهند وضعیت گذشته را بر ایران حاکم کرده و دروغ و ریا را در این بوم ترویج دهند، کنار بزنیم.

موثرترین گام ها را برداریم  

صدیقه جلالی معاونت ستاد جوانان و دانشجویان حامی روحانی در آیین افتتاح ستاد گفت: فرصتی فراهم آورده تا گرد هم آمده و با همدلی و احساس مسئولیتی از سر دلسوز بهترین تصمیم را بگیریم و موثرترین گام ها را برداریم تا اجازه ندهیم بار دیگر ایران عزیزمان در چنگال بی قانونی به هرج و مرج گرفتار شود.

وی افزود: انتخابات مهم ترین ابزار تعیین سرنوشت هر جامعه برای تغییر شرایط نامطلوب و یا تداوم حرکت در مسیر معقول و منطقی است. تحریم انتخابات در سال 1384 و انتخابات مجلس در سال 90 به ما یادآوری می کنند تا اجازه ندهیم کسانی که خود را حامی و نگران معیشت مردم می دانند، با شعارهای عوام فریبانه که تنها به دنبال قبضه کردن قدرت هستند، به قدرت برسند.

جلالی ادامه داد: جامعه دانشجویی همواره در جریانات سیاسی و اجتماعی کشور پیشرو بوده و همیشه در جهت شناخت و تلاش برای رفع عقب ماندگی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در چارچوب جنبش های دانشجویی موثر بوده است. به همین دلیل است که هرگاه حکومت در چنگال افراد نالایق بیفتد، شروع به بستن مهد پرسش و هرگونه فعالیت دانشجویی در دانشگاه می کند.

جلالی وضعیت دانشگاه در زمان احمدی نژاد سیاه دانست و افزود: در دولت های نهم و دهم با چنان فضای خفان زده ای مواجه بودیم که پاسخ کوچکترین فعالیت دانشجویان زندان و تبعید و اخراج بود و دانشگاه توسط یک عده جریان خاص مصادره شد و پویایی و نشاط و جایگاه اش 8 سال به یغما رفته و جولانگاه عده ای بی منطق شده بود. 

وی اضافه کرد: درسال 84 غفلت کردیم و مردی بر سر کار آمد که اعتقادی به تخصص نداشت. کسی که قراردادها و قطع نامه های بین المللی را مشتی کاغذ پاره می خواند و با کوبیدن بر طبل جنگ، کشور را به سوی قهقرا می برد.

جلالی روی کار آمدن دولت روحانی را باعث باز شدن فضای نقد و گفتگو دانست و افزود: مسیری که در تاریکی راه اش را گم کرده و به لبه پرتگاه رسیده بود، با تلالو اندیشه اصلاح طلبی به راه درست باز گشت. ما صبوری کردیم و گام به گام پیش آمدیم؛ و کسانی که چنین راه دشواری را پشت سر گذاشته اند، به راحتی رهایش نمی کنند تا به فردای روشن برسند.
 
دلواپسان با مذاکره مخالف بودند

صادق زیباکلام در آیین افتتاح این ستاد گفت: بنا دارم کارنامه روحانی را فارغ از طرفدار یا مخالف بودن بر اساس انصاف و شاخص ها بررسی کنیم، برای آنکه کارنامه دولت روحانی را بررسی کنیم نمی توان به آن یک نمره کلی داد بلکه باید آن را در شاخص های مختلف قضاوت کرد. بر همین اساس کارنامه دولت روحانی را در سه شاخص سیاست خارجی، اقتصاد و توسعه سیاسی و جامعه مدنی مورد بررسی قرار می دهیم. 

زیبا کلام اضافه کرد: در حوزه سیاست خارجی دولت توانست بعد از 21 ماه پیگیری طولانی، دشوار و خسته کننده کشور را از چاه ویل هسته ای که اصولگرایان انداختند بیرون بکشد. خیلی ها چه در جریان مذاکرات، تحت عنوان اصولگرا و دلواپس با مذاکره مخالف بودند. سال 92 هنوز به مذاکره به جایی نرسیده بود که در سفارت آمریکا جریان دلواپس مخالفت را شروع کردند و تا سال 94 ادامه دادند و تا تیر 94 که توافق حاصل شد به مخالفت ها ادامه دادند.

چرا ترامپ با برجام مخالفت می کند؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: نکته جالب آن است که در مخالفت های جدید و انتخاباتی با روحانی به برجام اشاره نمی شود، زیرا رئیس جمهور جدید آمریکا با تمام وجود علیه برجام بلند شده است. حال سوالی که طرح می شود اگر برجام دستاوری برای ما نداشت و تنها به نفع آمریکا بوده است چرا ترامپ با آن مخالفت می کند، یعنی عقلش نمی رسد که برجام برای آمریکا سود دارد و نباید آن را زمین بزند. این نشان می دهد که برجام آنچنان که دلواپسان می گویند بد نیست و خیلی هم به ضرر ایران نبود.

زیبا کلام ادامه داد: با این تفاسیر دلایل مخالفت دلواپسان با برجام باید چیزهای دیگری باشد. دلواپسان ترسشان این است که اگر برجام واقعیت داشته باشد و با مذاکره صادقانه بتوان نتیجه را به دست آورد، در دیگر بسترها هم وارد مذاکره با آمریکا شوند. اگر چنین شود آن وقت تکلیف گفتمان آمریکا ستیزی چه می شود؟ بنابرین تندروها مجبور هستند برای حفظ گفتمان آمریکا ستیزی دستاوردهای برجام را نادیده بگیرند.

جایگزین تندروها برای برجام چه چیزی خواهد بود؟

این استاد دانشگاه اضافه کرد: فرض بگیریم که برجام با شکست مواجه شده است و بدون دستاورد است، سوالم این است که جایگزین تندروها برای برجام چه چیزی خواهد بود؟ آیا قرار است همانند جلیلی 6 سال مذاکره بدون دستاورد داشته باشیم؟ برویم بیاینه بخوانیم و برگردیم؟

 در حوزه سیاست خارجی به دولت روحانی نمره 18 می دهم

وی ادامه داد: همین قدر که کشور دیگر در وضعیت سال 92 نیست بزرگترین دستاورد هسته ای و میز مذاکره است. تغییر دیگری که در سیاست خارجی ایجاد شد، ادبیات روحانی با کشورهای خارجی بوده است. روحانی بر خلاف رئیس جمهور قبل آروزی مرگ و نیستی برای هیچ کشوری نکرد و به همه احترام گذاشت. از توافق هسته ای هم بهره برداری سیاسی نکرد، مثل اصولگرایان که آن را تبدیل به سوختی برای آمریکا ستیزی کرده بودند. بنابرین در حوزه سیاست خارجی به دولت روحانی نمره 18 می دهم.

نمره دولت در اقتصاد 12-13 است

زیباکلام اقتصاد را شاخص دیگری عنوان کرد و گفت: نمره دولت در اقتصاد 12-13 است. اگر آن را رد نمی کنم به دلیل آن است که باید منصفانه قضاوت کرد، دولت رشت منفی 4 اقتصاد را مثبت کرد و بالای 5 درصد رساند و تورم 40 درصدی را کنترل کرد و آن را به زیر 15 درصد رساند. همچنین قیمت دلار را تقریبا ثابت نگه داشت و بالای سر اقتصاد ماند.

در مورد اشتغال و رکود نباید شرایط پیچیده اقتصاد ایران را فراموش کرد

وی ادامه داد: دلیل آنکه به آن نمره بالا نمی دهم وجود 5 تا 7 میلیون جوان بیکار و رکود است. هر چند در مورد اشتغال و رکود نباید شرایط پیچیده اقتصاد ایران را فراموش کرد. در این اقتصاد مگر چند درصدش دست دولت است آن هم در شرایطی که نهاد های گوناگونی در آن فعالیت می کنند که به دولت پاسخگو هستند و به مجلس پاسخ می دهند، تازه مالیاتی هم پرداخت نمی کنند. یعنی نهادهای که در اقتصاد مجاز به هرکاری هستند اما در زمینه اشتغال و تورم پاسخگویی ندارند.

انتقاد از یارانه 250 هزار تومانی و ایجاد 5 میلیون شغل

زیبا کلام در ادامه بررسی شاخص اقتصادی به وعده های کاندایدای ریاست جمهوری در حوزه اقتصاد گریزی زد و گفت: از پرداخت یارانه 250 هزار تومانی و ایجاد شغل برای 5 میلیون جوان صحبت شده است. اقتصاددانان تخمین می زنند که برای ایجاد یک شغل 100 تا 300 میلیون سرمایه گذاری لازم است. اگر ملاک را 100 میلیون در نظر بگیریم و آن را در 5 میلیون شغل ضرب کنیم رقمی معادل 500 هزار میلیارد تومان لازم است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: برای اینکه بفهمیم رئیسی یا قالیباف چقدر پول برای ایجاد 5 میلیون شغل نیاز دارندلازم است 500 هزار میلیارد با اعداد و ارقام بودجه سال 95 مقایسه کنم تا اعداد گویا شود. کل بودجه عمرانی دولت در سال نود و پنج 38 هزار میلیارد تومان بوده است ولی چیزی که در عمل هزینه شد 13 هزار میلیار بوده است. چرا کمتر هزینه شد؟ برای اینکه دولت پول نداشت که هزینه کند.

منبع پول یارانه را با مردم در میان بگذارند تا همه بدانند

وی اضافه کرد: کل بودجه دانشگاه در سال نود و پنج 5 هزار میلیارد تومان بود، چرا برای کیفیت آموزش بودجه بیشتری اختصاص داده نمی شود، چون ندارند که هزینه کنند. بودجه محیط زیستی که قرار است جلوی ریزگردها را بگیرد، آلودگی را از بین ببرد، تالاب ها را نجات دهد، کارون را حیا کند و ..، 300 میلیارد تومان بوده است. حالا شما تصور کنید قالیباف یا رئیسی 500 هزار میلیاد تومان را از کجا می خواهند تامین کنند، حداقل منبع این پول را با مردم در میان بگذارند تا همه بدانند.

بدبختی ما از همین کارهای عوام گرایی و پوپولیستی است

زیباکلام تصریح کرد: بحث دیگر دادن یارانه 250 هزار تومان است، سال گذشته با رقم پرداخت 45 هزار تومان برای هر نفر که عددی خجالت آور است، 43 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شد، حال شما این عدد را بودجه 13 هزار میلیارد تومانی عمرانی مقایسه کنید. اگر قرار است این یارانه 5 برابر شود رئیسی با پرداختی 230 هزار هزار میلیارد تومانی وارد پاستور می شود و بودجه 13 هزار میلیارد تومانی عمران. باید گفت که بدبختی ما از همین کارهای عوام گرایی و پوپولیستی است.

قضاوت ها باید منصفانه باشد

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: قضاوت ها باید منصفانه باشد، می گویند برجام دستاوردی نداشت و آمریکا دروغ گفت، اگر به سال 92 برگردیم در حوزه پارس جنوبی که مشترک با قطر است، این کشور 50 هزار میلیار تومان بیشتر از ما برداشت می کرد ولی حالا در سال 96 میزان برداشتی ما به اندازه قطر و شاید بیشتر است. اگر این حاصل رفع تحریم ها در ورود کمپانی های بزرگ صنعت نفت به کشور نبوده است، از کجا آمده است؟

زیباکلام تنها حوزه ای که دولت در آن مردود می شود را در بخش توسعه سیاسی و آزادی های مدنی دانست و افزود: برای این دولت را رد می کنم که در زمینه توسعه سیاسی و آزادی های مدنی، آزادی مطبوعات، انتخابات آزاد بدون رد صلاحیت گسترده فعالیتی نکرد.

وی اضافه کرد: شاید بپرسید مگر آزادی مطبوعات در اختیار دولت است یا مگر شورای نگهبان در زمینه انتخابات از دولت حرف شنوی دارد. در جواب می گویم که می دانم بسیاری از امور در اختیار روحانی نیست، ولی انتظار داشتم که روحانی نشان دهد دلش برای این موارد می تپد. دلم می خواست بگویم می خواهم کاری کنم اما دستم بسته است و از توانم خارج است. 

نمره دولت در حوزه توسعه سیاسی و آزادی های مدنی

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران نمره دولت در حوزه توسعه سیاسی و آزادی های مدنی را 8یا 9 اعلام کرد و گفت: دلیل آنکه در به دولت نمره پایین تری نمی دهم آن است زیرا فضای دانشگاه ها تغییر کرده است و تشکل های مستقل از حکومت اجازه فعالیت گرفتند، مطبوعات نیز وضعیت بهتری نسبت به چهار سال دوم احمدی نژاد دارند.

دولت در 4 سال اول قبول شده است

زیباکلام در مجموع کارنامه دولت را با نمره 12 تا 13 قبول شده دانست و افزود: دولت در 4 سال اول قبول شده است تا وارد دور دوم شود و من از کارنامه دولت با تمام توان دفاع می کنم. زیرا مملک را بازگشت تفکر احمدی نژادیسم و پوپولیسم تهدید می کند. باید به روحانی رای بدهیم تا پوپولسم و احمدی نژادیسم و آن 8 سال برنگردد.

روحانی برنده انتخابات است اما باید تلاش کنیم تا با رای بسیار بالایی برنده شود

وی ادامه داد: روحانی برنده انتخابات است اما باید تلاش کنیم تا با رای بسیار بالایی برنده شود. اگر روحانی با رای پاینی وارد پاستور شود اصولگرایان به آن اجازه فعالیت چندانی نخواهند داد. برای اینکه روحانی با رای بالایی برنده شود باید آرای خاکستری را با هر روشی که شده است پای صندوق رای بیاریم.

باید آرای خاکستری را با هر روشی که شده است پای صندوق رای بیاریم

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران آرای خاکستری در صورت حضور پای صندوق رای را برای اصلاح طلبان دانست و افزود: تجربه های تاریخی دوم خرداد 76 و ریاست جمهوری 92 گویای آن است که اگر آرای خاکستری مجاب به رای دان شوند اصلاح طلبان را انتخاب می کنند. پس لازم است آنها را پای صندوق رای بیاریم تا روحانی با رای بالا برنده شود تا بتواند محکم تر صحبت کند و خواسته هایی که نتوانست 4 سال آنها را بیان کند محکم تر بیان کند.



























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار