اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
گزارش شوشان از "نشست تاثیرگذاری و نقش نمایندگان خوزستان در روند تعیین وزرا " / حمزه سخیراوی: عده ای از نمایندگان خوزستان به سمت "بیطرف" متمایل شده اند / امید حلالی: سیر وکالت در خوزستان باید دستخوش تغییر شود
وجود یک پارلمان محلی را یکی از حلقه های مفقوده در خوزستان دانست و گفت: یک پارلمان محلیِ فراگیر، غیر رقابتی، غیر انتخابی و حتی انتصابی و متشکل از همه اقوام...
 


شوشان: بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي رئيس جمهور كه از روز سه شنبه ٢٤مردادماه ٩٦ در مجلس شوراي اسلامي آغاز شده است تا اوايل هفته آينده ادامه دارد و به عنوان يكي از مهمترين رويدادهاي تاثيرگذار بر سرنوشت كشور به صورت گسترده مورد ارزيابي صاحبنظران و فعالين سياسي - اجتماعي در كشور قرار گرفته است.

بلافاصله پس از اينكه رئيس دولت دوازدهم كابينه اش را معرفي كرد ، كنكاش در خصوص كارنامه وزراي آينده كشور در مجالس و محافل رسمي و غيررسمي شدت گرفت و همگان منتظرند تا در روزهاي آينده ، تركيب كابينه دوازدهم با راي نمايندگان مجلس به قطعيت برسد.

به گزارش شوشان ، فعالين سياسي _ اجتماعي در خوزستان نيز طي روزهاي گذشته با برگزاري نشستي به تجزيه و تحليل كابينه جديد رئيس جمهور پرداختند. در اين نشست كه با موضوع "تاثیرگذاری و نقش نمایندگان خوزستان در روند تعیین وزرا" در کتابخانه خوزستان شناسی اهواز برگزار شد، جمعی از فعالین اصلاح طلب ، اعتدالگرا و اصولگراي خوزستاني حضور داشتند.



حمزه سخیراوی، توفیق ساکی، امید حلالی، میثم برون، سید نشعان آلبوشوکه، سوسن شرهانی، فرحانی ، حسن طرفی، بلمچی و... در اين جلسه در خصوص نقش و جایگاه خوزستان در دولت ها و تاثیر نمایندگان مجلس در روند تعیین وزرا سخنراني كردند.

يكي از پر بحث ترين كساني كه به عنوان وزير از سوي رئيس دولت دوازدهم معرفي شده، نامي است كه در خوزستان با موضوع انتقال آب گره خورده است. حبيب الله بيطرف ؛ وزير پيشنهادي نيرو انتخابي است كه از زمان مطرح شدن، چالش هايي را در خوزستان ايجاد كرده است. شنيده مي شود برخی نمایندگان خوزستان نيز به سمت رای به حبیب الله بیطرف متمایل شده اند.

 

حمزه سخیراوی : 

عده ای از نمایندگان خوزستان به سمت "بیطرف" متمایل شده اند

به گزارش شوشان : حمزه سخیراوی ، فعال سياسي اعتدال گرا در اين جلسه ، با بیان این که کابینه دولت دوازهم تبدیل به کابینه تاجر پیشه گان شده است، اظهار کرد: دولت جدید با معرفی وزرای خود نشان داد که یک دولت تاجر پیشه است که خیلی کاری با وزرا ندارد چون افرادی که برای وزارتخانه های اقتصادی در کابینه دوازدهم معرفی شده اند، تاجر مسلک هستند.

وی افزود: نعمت زاده که یکی از افراد مهم در صنعت کشور است در اين كابينه کنار گذاشته می شود و تاجری مثل شریعتمداری به عنوان وزير معرفی می شود و برای تکمیل این چرخه ، کرباسچیان که مهم ترین رزومه اش مدیریت گمرک بوده است، به عنوان وزیر اقتصاد معرفی می شود.

این فعال اقتصادي با اشاره به برخی ویژگی های کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: سه ویژگی دیگر کابینه، عدم حضور زنان، اقلیت های قومی و مذهبی و حضور یک ارتشی در کابینه است.  روحانی قول داده بود جامعه زنان در کابینه حضور داشته باشند ولی این گونه نشد؛ رییس جمهور همچنین بر خلاف قول هايش از قومیت ها و اقلیت های مذهبی نيز استفاده نکرد و مهم ترین ویژگی این کابینه این است که برای نخستین بار پس از انقلاب، وزیر دفاع یک ارتشی است.

وی خاطرنشان کرد: تصدي گري در وزارت نیرو به لحاظ مديريت منابع آب در خوزستان، از اهمیت ویژه ای در اين استان برخوردار است ولی بر خلاف انتظار، عواملی خاصي باعث شد شخصیتی مثل بیطرف که پس از آخرین دوران فعالیت اش در صحنه سیاسی حضور نداشت، دوباره در صحنه حاضر شود چون یک اراده بسیار قوی برای انتقال آب در کشور وجود دارد.

سخیراوی با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان خوزستان در حمايت از بیطرف گفت: عده ای از نمایندگان استان به سمت بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو متمایل شده اند و جدای از این که سود یا زیان حضور بیطرف به عنوان وزير باید به صورت کارشناسانه بررسي شود، رای ندادن به وی نيز به طور قطع به نفع خوزستان است.

 


امید حلالی : 

خوزستان در حاشیه منافع ملی قرار گرفته است

در ادامه این نشست ، امید حلالی با اشاره به ویژگی های یک جامعه سالم اظهار کرد: جامعه سالم و متوازن جامه ای است که نسبتی بین حوزه حاکمیت و حوزه هاي عمومی و خصوص برقرار باشد. هرچه جامعه میل بیش تری به مردم سالاریِ حوزه یِ عمومی داشته باشد که واسطه بین حاکمیت و حوزه خصوصی و محل تجمع اصناف، انجمن ها، رسانه ها، سندیکاها و نهادهای مردمی است، فضای بیش تری وجود خواهد داشت؛ و هرچه جامعه میل بیش تری به استبداد و خودکامگی داشته باشد، حوزه حاکمیت فربه تر، پر قدرت تر و حوزه خصوصی نحیف تر خواهد بود.

فعال رسانه ای خوزستان تصریح کرد: اگر به جامعه خوزستانی بنگریم می بینیم که در اين جامعه، کمتر دارای مجمع عمومی هستیم و کمتر نشست های عمومی برگزار می شود تا در آنها هم اندیشی صورت بگيرد و اقوال را شنید . بنابراین در این فاصله هایِ ایجاد شده، نسبت به دیگر جریان ها دچار سو تفاهم و پیش داوری می شویم.

وی افزود: دلسوزان زیادی در استان وجود دارد که همگی دغدغه خوزستان را دارند ولی این دغدغه ها در جایی جمع نمی شود که تبدیل به یک انرژی قابل انتقال شود و بتوان با آن مطالبه گری و جریان سازی کرد.

سیر وکالت در خوزستان باید دستخوش تغییر شود

امید حلالی در خصوص موضوع نمایندگان و انتخاب وزرا در کابینه بیان کرد: سیر وکالت در خوزستان باید دستخوش تغییر شود تا در چنین روزی خود را دارای سهم نارسا در کابینه ندانیم. وی تاکید کرد: از سویی ، قشری که نمایندگی استان و همچنین ملت را در مجلس به عهده دارند، با پروسه های متعدد، با مطالبات جامعه محلی روبرو هستند، لذا نمی توانند همه خواسته های ما را محقق کنند؛ و از سوی دیگر خوزستان در حاشیه منافع ملی قرار گرفته است به شکلی که همه نمایندگان خوزستان به همراه نمایندگان استان چهارمحال بختیاری و حتیی لرستان نمی توانند در عدم انتصاب بیطرف تاثیرگذار باشند و در دولت پیش هم توانایی استیضاح وزیر نیرو را نداشتند لذا باید فرایند وکالت را در خوزستان عوض کنیم.

این فعال سیاسی استان ، وجود یک پارلمان محلی را یکی از حلقه های مفقوده در خوزستان دانست و گفت: یک پارلمان محلیِ فراگیر، غیر رقابتی، غیر انتخابی و حتی انتصابی و متشکل از همه اقوام و احزاب و نخبگان نیاز امروز جامعه خوزستان در فرایند تغییر وکالت است.

وی افزود: ما نخبگان و دلسوزان نظام را می شناسیم و در مقابل می دانیم برخی هم هیچ گاه دلسوز استان نبوده اند و تنها هدف شان گرفتن سمت های مختلف بوده است. این نخبگان باید انتخاب شوند چون اگر منافع استان را رصد کلی می کردیم و به 18 نماینده اکتفا نمی کردیم و گردش کار و رفت و آمد ایجاد می کردیم، تا به وضعیت بحرانی کنونی و عدم پاسخگویی امروزه نمی رسیدیم.

فعال رسانه ای خوزستان با دعوت احزاب و گروه های مختلف استان به همگرایی، اذعان داشت: تفاوت ها نباید منشا جدال و تنش قرار گیرد و اگر روشنفکر و منتقد هستیم و قصد دگرگونی اوضاع را داریم، باید با هم مهربان تر باشیم و فضای عمومی را جدی تر بگیریم.

وی یادآور شد: در موازنه آب، دست پایین را داریم و در گوشه کشور قرار گرفته ایم و خواسته های مان را با هیاهو یا با زبان الکن منتقل می کنیم و یک جریان قوی مطالبه گر وجود ندارد به همین دلیل است که به هدف خود نمی رسیم.

حلالی با انتقاد از برخی مدیران استانی به دلیل موافقت با انتصاب بی طرف گفت: با وجود این که افکار عمومی خوزستان حضور بی طرف را نمی پذیرد و او را در سد گتوند مقصر می داند، تلاش برخی مدیران محلی برای لابی کردن با بی طرف مشخص است.

محیط زیست خوزستان نباید باید فدای صنعت شود

این فعال سیاسی استان با بیان این که تاکنون اولویت مسئولان کشور به شکلی نادرست صنعت بوده است، یادآور شد: ناقص العقلانی در مجموعه وزارت خانه نیرو فعالیت داشته اند که باور دارند در مصرف آب ابتدا باید صنعت و بعد کشاورزی، شرب و در آخر محیط زیست دیده شود. این تفکر نادرست، خوزستان را که آزمایشگاه مدرنیته کشور شده است با بحران روبرو کرد بنابراین باید دیپلماسی گسترده و تغییر رویه در کشور ایجاد کنیم و در مدیریت آب کشور پیش قدم شویم و بر اولویت قرار گرفتن محیط زیست تاکید کنیم.

وی ادامه داد: چرا محیط زیست خوزستان باید فدای صنعت شود و مردم خوزستان با بیماری های صعب العلاج و مرگ های ناگهانی دست و پنجه نرم کنند. مردم خوزستان برده و موش آزمایشگاهی مسئولان نیستند و نباید کسانی که توانایی مدیریت آب را نداشته اند، دوباره بر راس مدیریت کشور قرار گیرند.

حلالی از انفعال وکلای خوزستانی و عدم طرح شکایت از مسئولان به دلیل فجایع زیست محیطی در استان انتقاد کرد و گفت: با وجود نسخه های عجیب و غریب مثل سد گتوند، چرا کانون وکلای ما منفعل مانده است و از مدیران و مسئولان سابق که این بحران را رقم زده اند، حتی یک شکایت در دادگاه ها ثبت نشده است؟

وی یادآور شد: در کنار برنج کاری، فولاد سازی و فضاسازی ها در استان هایی مثل اصفهان، اکنون استان خراسان هم مدعی سرشاخه های کارون شده است و به نظر می رسد ما در مقابل کل کشور قرار گرفته ایم.

 


توفیق ساکی: 

با حفظ هویت سیاسی باید به دنبال همگرایی جهت توسعه خوزستان باشیم

 توفیق ساکی ، فعال سياسي اصلاح طلب، دلیل به کرسی نشستن اهداف استان های کویری را اتحاد نمایندگان این استان ها با یکدیگر دانست و گفت: در استان های کویری، گروه ها و احزاب سیاسی با وجود اختلاف نظر و عقیده، با هم همراه هستند و نقشه راهی دارند که بر اساس آن پیش می روند.

وی افزود: به واسطه همین همگرایی، استان های مرکزی که منبعی ندارند، به قطب توسعه کشور تبدیل شده اند و استان های برخورداری مثل خوزستان با وجود منابع سرشار، دچار عقب ماندگی های مزمن است. ساکی تصریح کرد: یکی از ضلع های پیگیری منافع خوزستان، نمایندگان استان هستند که از قدرت ویژه ای در رایزنی ها برخوردار هستند. باید دید نمایندگان ما در مجلس دهم چه عملکردی داشتند و در معرفی کابینه به مجلس در کدام سو قرار داشتند و با توجه به حساسیت های استان در مواردی مانند آب چه تلاش هایی کردند.

وی نیروی انسانی را یکی از ارکان توسعه خواند و اذعان داشت: استان های کویری با گسترش دانشگاه های دولتی در مناطق خودشان توانستند به توسعه دست یابند ولی خوزستان در بحث مراکز آموزشی با تغییري جدی مواجه نشده است. در بحث کنکور، امسال 11 هزار نفر از یزد در کنکور سراسری شرکت کردند که بیش از 4 هزار نفر پذیرفته شدند و در مقابل نزدیک 75 هزار خوزستانی در کنکور سراسری امسال شرکت کردند که تنها 5 هزار نفر یعنی کمتر از 10 درصد افراد پذیرفته شدند. باید پرسید نمایندگان خوزستان در انتخاب وزیر علوم هم سو با استان چه اندازه تلاش کرده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: بعنوان نمونه نمایندگان استان با توجه به پتانسیل عمده استان در حوزه کشاورزی و اینکه خوزستان پایلوتی از تولید انواع کالاهای کشاورزی است،نمایندگان استان در رابطه با انتخاب وزیر کشاورزی چه تاثیر و رایزنی هایی قبل از معرفی کابینه به مجلس نموده اند و تا چه میزان در معرفی وزیر مربوطه موثر بوده اند تا بتوانند بعدها از این تاثیر در جهت توسعه بیشتر استان در امور مختلف کشاورزی بهره مند شوند.در کل هدف از بر گزاری این نشست فتح باب گفتگو بین انواع جریان سیاسی و محلی استان زیر چتر توسعه استان است و اینکه تمرین کنیم که با حفظ سلایق سیاسی با هم تمرین گفتگو جهت توسعه استان بنماییم



 

سوسن شرهانی فعال سياسي و عضو حزب كارگزاران سازندگي

نمایندگان خوزستان فاقد هنر چانه زنی هستند

سوسن شرهانی فعال سياسي و عضو حزب كارگزاران سازندگي، عدم قدرت چانه زنی نمایندگان خوزستان را عامل شکست استان در انتصاب وزیر خوزستانی دانست و اظهار کرد: لابی گری و قدرت چانه زنی یک هنر و تخصص است که نمایندگان ما فاقد آن هستند و باید بپذیریم که نمایندگان خوزستان در لابی گری برای انتخاب وزرا شکست خوردند و مهم ترین دلیل آن عدم مهارت شان در لابی گری است.

وی تصریح کرد: مهم ترین دلیل عدم توانایی نمایندگان خوزستان در لابی گری، عدم همگرایی و هم سویی نمایندگان کنونی است. جزیی نگری و محلی نگری نمایندگان و صرف وقت و انرژی زیاد در انتصابات محلی باعث شده است که از مسایل مهم مرکز غافل شوند.

این فعال سیاسی اجتماعی تاکید کرد: ضعف تشکیلاتی و تیمی هم یکی از ضعف های نمایندگان خوزستان است که فعالان سیاسی نيز در آن مقصرند، چون نماینده را در حد انتخاب و انتصاب درگیر می کنند. سطحی نگری و رضایت دادن به امتیازهای کوچک نمایندگان خوزستان باعث از دست رفتن فرصت های بزرگ شده است.

وی گفت: خوزستان با ظرفیت های کلان و موقعیت استراتژیک خاص خود باید با یک نگاه ملی مدیریت شود تا سرمایه گذاری های ملی در آن صورت بگیرد و در ارکان دولت و در کابینه دولت سهم ملی داشته باشند.

شرهانی با انتقاد از عدم همگرایی در بین مسئولان خوزستانی گفت: استاندار خوزستان به طور مرتب با مرکز در ارتباط است، هيجده نماینده و چندین فرد در سطح ملی داریم ولی عدم همگرایی و هم افزایی بین آن ها باعث شده که تاکنون پیشرفتی نداشته باشیم.

این فعال سیاسی اجتماعی همچنين یادآور شد: مهم ترین علت ضعف نمایندگان خوزستان، رد صلاحیت نخبگان استان است.


 


میثم برون:   

رفتار دولت پژواکی از رفتار نمایندگان خوزستان است

میثم برون ، فعال سياسي اصلاح طلب نيز در اين نشست با بیان این که مشکل خوزستان تنها با مسئولان بومی حل نمی شود، اظهار کرد: حل مشکلات خوزستان منوط به انتصاب مدیران استانی نیست کما این که در زمان احداث سد گتوند، در راس سازمان محیط زیست استان یک خوزستانی بود که با احداث و آبگیری آن هیچ مخالفتی نکرد.

وی رفتار دولت را پژواکی از رفتار نمایندگان دانست و گفت: یک نماینده خوزستانی به وزیری هتاکی می کند که حتی مخالفان دولت هم او را تایید می کنند، اگر خودمان را جای رییس جمهور بگذاریم، با آن میزبانی دراهواز و این رفتار نمايندگان، چه میزان به حرف نمایندگان خوزستان اهمیت می دادیم؟

وی افزود: باید دانست که وزن و عیار ما با رفتارمان مشخص می شود بنابراین نمایندگان خوزستان برای تعامل بهتر با دولت، باید رفتار و نحوه برخورد خود را اصلاح کنند.

این فعال سیاسی بیان کرد: مدت زمانی که می توانستیم در انتخاب وزیر تاثیرگذار باشیم، گذشت و امروز باید موضوع را آسیب شناسی کنیم و دنبال دلایل عدم موفقیت باشیم.



سید نشعان آلبوشوکه:

نوع مخالفت مان با انتقال آب باید تغییر کند  

سید نشعان آلبوشوکه، فعال سياسي اعتدال گرا، درخصوص بحث انتقال آب کارون و انتخاب بی طرف به عنوان وزیر نیرو عنوان کرد: ما با چند استان قدرتمند مرکزی طرف هستیم و نمایندگان خوزستان و چهار محال نمی توانند در خصوص بحث انتقال آب یا انتخاب وزیر حرف شان را به کرسی بنشانند، بنابراین نوع مخالفت مان باید تغییر کند و به گونه ای دیگر بیطرف را به چالش بکشیم.

وی یادآور شد: 95 درصد آب عربستان از طریق آب شیرین کن است و با بحران آب روبرو نیستند پس در ایران هم به جای انتقال آب می توان از آب شیرین کن استفاده کرد.




سید حسن عبودپور: 

نمایندگان خوزستان نه تنها در سطح ملی بلکه در استان نیز عملکردشان ضعیف است

سید حسن عبودپور فعال سياسي نيز در اين نشست با انتقاد از وجود تبعیض ها و رفتارهای قومی در استان خوزستان گفت: تهران در همه ادوار در مرکزیت بوده است و این ما هستیم که در حاشیه قرار داریم و با وجود این در حاشیه بودن، بسیاری بر طبل تبعیض و خود برتر بینی می کوبند که موجب نابودی استان می شود. وی افزود: همه اقوام خوزستان همه در کنار هم باید برای پیشرفت استان تلاش کنند.

فعال سیاسی اجتماعی خوزستان از عملکرد نمایندگان خوزستان انتقاد کرد و اذعان داشت: لازم است که خانه خودمان را خودمان بسازیم. نمایندگان خوزستان نه تنها در سطح ملی ،که حتی در اهواز نيز عملکرد ضعیفی از خود نشان داده اند.

وی همچنین با اشاره به انتخاب شهردار غیربومی عنوان کرد: بنا بر شنيده ها یک نیروی غیر استانی در اهواز به کار گمارده می شود که باعث ناراحتی مردم خواهد شد لذا امیدواریم که به گوش دست اندرکاران این امر برسد که ما خواهان گزینه های استانی هستیم.



 

حسن طرفی 

برخورد نمایندگان خوزستان باید عدم رای اعتماد به بیطرف باشد 


در ادامه این نشست ، حسن طرفی با بیان این که چینش افراد کابینه حسن روحانی نشان از استقلال کامل وی در انتخاب اعضای کابینه است، اظهار کرد: روحانی با تجربه یِ برجام به دنبال ارتباط بین حوزه سیاسی و اقتصادی است به همین دلیل بیشترین تغییر را در وزارت خانه های اقتصادی مانند ارتباطات، اقتصاد و صنعت و معدن می بینیم.

وی افزود: روحانی در حوزه فرهنگ هم تغییراتی ایجاد کرد از جمله این که در وزارت ارشاد، علوم و آموزش و پرورش وزرای تازه ای معرفی کرد. در حوزه سیاسی هم سعی کرد نیم نگاهی به جریان های سیاسی داشته باشد از آن جله، حضور حجتی به عنوان نماینده جریان های اصلاح طلب در دولت یازدهم و بی طرف در کابینه دوازدهم.

این فعال سیاسی با اشاره به برخی مشکلات استان خوزستان گفت: مشکلات خوزستان منحصر به فرد است و بخش اعظم آن محیط زیستی است یعنی با وجود پررنگ بودن مشکلات اقتصادی، اصل مطالبات مردم محیط زیستی شده است بنابراین نمایندگان خوزستان باید در این زمینه تکلیف شان را مشخص کنند که به چه شکلی می خواهند رای اعتماد بدهند.

وی ادامه داد: در مسایلی که به حیات مردم خوزستان بر می گردد، حضور نمایندگان باید یک حضور سیاستی باشد و آن را می توانند در رای به بیطرف اعمال کنند. این احتمال وجود دارد که بی طرف به عنوان وزیر نیرو رای بیاورد به همین دلیل، برای این که اعتراض رسمی ما برای همه مسجل باشد، برخورد نمایندگان ما باید عدم رای اعتماد به بیطرف به عنوان هشدار برای دولت و وزیر تلقی شود.

طرفی یادآور شد: اگر چه شنیده می شود برخی از نمایندگان قصد دارند تابوی مخالفت با بیطرف را بشکنند، ولی انتظار ما این است که با عدم رای قاطع به وزارت خانه ای که حیات را از خوزستان گرفته، هشداری به عملکرد این وزیر بدهند.


 

ریاض فرحانی: 

مسئولان و کنشگران محلی نتوانسته اند نقش خود را ایفا کنند

ریاض فرحانی فعال سياسي و معاون فرمانداري آبادان نيز در خصوص بررسی میزان تاثیرگذاری نمایندگان در انتخاب وزرا بیان کرد: در بحث تاثیرگذاری نمایندگان باید ابتدا عوامل موثر بر تاثیرگذاری و پیش نیازها را بررسی کرد و باید دید که آیا نمایندگان ما شرایط تعامل را دارند یا نه.

وی تصریح کرد: مولفه های لازم برای تاثیرگذاری بر انتخاب وزرا، شناخت، تجربه، میزان محبوبیت نماینده در دولت و داشتن برنامه واحدی است که همه درباره آن اتفاق نظر داشته باشند و بر اساس آن با دولت تعامل کنند؛ و چون مقدمات و پیش نیازها شکل نگرفته است، بنابراین آن تاثیرگذاری مورد نظر فعالان و کنشگران سیاسی اجتماعی حاصل نمی شود.

این فعال سیاسی بی تجربگی را از مهم ترین دلایل عدم تاثیرگذاری نمایندگان دانست و گفت: از یک سو، 75 درصد نمایندگان مجلس و 13 نماینده استان خوزستان برای نخستین بار وارد مجلس شده اند که در سطح کلان نگاه شهرستانی و حوزه ای دارند و از سوی دیگر، در سال های اخیر طرح مهم و یا چشم اندازی جامع در استان شکل نگرفته است تا بر مبنای آن به تعامل برسیم.
وی با اشاره به تاثیر و نقش فعالان سیاسی اجتماعی استان در تاثیرگذاری بر مرکز، خاطرنشان کرد: در خوزستان اراده دولت و نظام مبنی بر تحولات جدی است که در استان شکل می گیرد لذا کنشگران و فعالان سیاسی اجتماعی هم باید در شکل گیری تحولات جدید استان نقش داشته باشند.

فرحانی برخی از اقدامات دولت دوازدهم در خوزستان را برشمرد و اذعان داشت: استان خوزستان به یکی از مراکز پایلوت پس از برجام تبدیل شده است. نخستین حساب پسابرجام در خوزستان با 186 میلیون یورو برای فولاد جهان آرا شکل می گیرد؛ دو میلیارد دلار برای پالایشگاه نفت در نظر گرفته می شود؛ 640 میلیارد تومان اعتبارات مالی به سازمان مناطق آزاد تخصیص می یابد و 1800 میلیارد تومان بودجه برای شهرداری اهواز ابلاغ می شود. تمام این ها به این معناست که با وجود توجه ملی به خوزستان، مسئولان و کنشگران محلی نتوانسته اند نقش خود را ایفا کنند.


وی یادآور شد: با توجه به اراده نظام در بخشنامه های جدید، قوانین و اعتبارات، نگاه مان را از سطح محلی به ملی و با رویکرد پر کردن شکاف اجتماعی و حمایت از دولت به منظور بهره برداری های بعدی تعریف کنیم. 

 


علی بلمچی: 

ستان های جنوبی نقش و تاثیرگذاری کافی در چینش کابینه ندارند

بلمچی فعال سياسي و بخشدار مركزي اهواز، با تاکید بر این که باید در بحث لابی گری حرفه ای تر وارد شویم، گفت: استان های جنوبی پس از انقلاب نتوانستند نقش و تاثیرگذاری کافی در چینش اعضای کابینه دولت داشته باشند و بُعد فاصله و دوری خوزستان از تهران هم در این عدم حضور بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: کسانی مثل آیت الله رفسنجانی و یا خاتمی پس از رفتن به تهران تاثیرگذار شدند ولی افراد خوزستانی کمی هستند که در مرکز نقشی موثر دارند بنابراین باید نگاه مان را تغییر دهیم و در بحث لابی گری حرفه ای ترعمل کنیم.





























































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار