تلگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
سید رسول موسوی 

در آغاز عید سعید قربان را به همه مسلمانان جهان تبریک می گویم و از فرصت باقیمانده تا روز غدیر استفاده می کنیم و نیم نگاهی به فلسفه غدیر و لزوم پرداختن به این حادثه مهم تاریخی در جهان اسلام خواهیم داشت.

 خطبه پیامبر اکرم در روز غدیر خم بیانگر موضوعات مربوط به بیان ولایت و امام علی (ع) است که از طریق جبرئیل امین (ع) به پیامبرعظیم الشان ابلاغ گردیده است . نکته اول فرمان خداوند این است که علی (ع) ولی و سرپرست شما مردم پس از خداوند و رسول خداست یعنی مسئله ولایت و امامت و رهبری و حاکمیت الهی بر مردم در همه شئون اجتماعی و سیاسی مقرر گردیده است. دیگر اینکه محور ولایت و حکومت اسلامی و علوی، اقامه نماز و پرداخت زکات است و برپائی نماز و زکات راستین جز در پرتو ولایت علوی وخط او تحقق نخواهد یافت.

 بنابراین مسئله غدیر و فلسفه آن مسئله حکومت اسلامی و رهبری خط ولایت و امامت است که باید در طول تاریخ تحقق یابد و مسلمانان موظفند آن را دنبال کنند و سرنوشت خود را به دست کسانی دهند که پاسدار راستین خط اصیل امامت و ولایتند. باید بدانیم که  غدیر و ماموریت غدیر برای این بود که حکومت اسلامی پیامبر اکرم(ص) ادامه یابد و راه آن حضرت در اداره امور جامعه و تربیت انسانها دنبال شود و با اجرای احکام نورانی اسلام ودستورات قرآن مجید دست متجاوزان، زورگویان و غارتگران از سر مردم کوتاه گردد.

 غدیر و فلسفه اش یعنی اینکه دین با امامت علی (ع) به اکمال و اتمام رسید یعنی دین و تکمیل آن با وجود امامی که در خط پیامبر است شکل می گیرد و امامت هم برای تحقق دین خداست و اگر خط امامت در جامعه حاکم نباشد دین شکل نمی گیرد و حقوق مردم از ظالمان پس گرفته نمی شود و عقلها به کمال نمی رسد و جان ها به پرواز در نمی آید و در واقع همه تلاشها برای این است که هدایت مردم در پرتو دین صحیح تحقق یابد و جامعه مطلوب و برتر انسانی پیاده شود و راه منحصر به فرد آن وجود رهبری و امامت و ادامه آن است. 

خطبه پیامبراکرم (ص) در روز غدیر گویای این حقیقت است که واقعه غدیر نماد حکومت اسلامی و ادامه آن به رهبری امام معصوم و خط امامت بوده است. تشکیلاتی که از سرچشمه وحی نشات می گیرد و براساس مدیریت انسان برتر و متعالی مبنتی است با استدلالهای شفاف و روشن بیان شده است؛ یعنی امامان شیعه یکی پس از دیگری برای تحقق غدیر خم پرچم امامت را بر دوش گرفتند و می خواستند حکومت اسلامی را که پیامبر اکرم(ص) بوجود آورده بودند در جامعه ادامه دهند اما خلفا مخصوصاً خلفای بنی امیه و بنی عباس برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد با ائمه به مخالفت برخاستند. غدیر و فلسفه آن از مسلمات اسلام است که فقط دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین آگاهانه آن را انکار می کنند و صاحبان زور و زر و تزویر علیه آن تبلیغ می کنند زیرا که اگر حکومت اسلامی مورد نظر پیامبر اکرم (ص) گسترش می یافت و جهان را فرا می گرفت جایی برای مستکبران و چپاولگران و صاحبان زر و زور و تزویر نمی ماند.

با توجه به فرهنگ و ماهیت انقلاب اسلامی امروز اصل غدیر در عینیت جامعه ماست و ما در زیر سایه غدیر زندگی می کنیم بنابراین غدیر و فلسفه آن را با عمل خود باید پاس بداریم و دیگر نیازی به مراسم صرفاً ظاهری و تشریفات نیست بلکه باید همه نیروها و تلاش ها صرف تقویت و تعمیق پایه های نظام برخاسته از غدیر و پیاده کردن  برنامه های آن گردید باید دست به دست بدهیم تا خلاء هزار و چهارصد ساله گذشته را پر کرد و با همان دشمنان خونخواری که قرن ها چپاول و تحقیر و تخریب در همه چیز مشغول بوده مبارزه  کرد و اجازه نداد تا آنان دوباره زنده شوند.

 در اینجا و به مناسبت روز غدیر خم نگاهی به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) معمار و بنیانگذار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری در ارتباط با ماهیت انقلاب و فرهنگ آن هشداری داده اند اندکی تامل کرد چراکه باغبان پیر انقلاب نیز همواره حرکت انقلاب را زیر نظر داشته می فرمود:«دشمن ها همیشه دنبال این هستند که ما را از داخل بپوسانند، شما آن قدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توانشان در برابر آنان بایستند، لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می کند در برابرش قاطعانه بایستد» 

اصولی که امام (ره) از آن یاد می کردند همان روح فرهنگ اسلام و انقلاب بود فرهنگی که از چشمه زلال اسلام ناب محمدی (ص) و فلسفه غدیر نشأت گرفته و با ابر رحمت انقلاب تمامی فضای جامعه اسلامی را زیر پوشش خود قرار داده و بنیان فرهنگ استعماری وارداتی، مصرفی و ذلت آور و حقارت با را از جا برکند، هشدار امام (ره) همان هشدار پیامبر عظیم الشأن در روز غدیر خم است باید مواظب مأذنه های ابلیس که عاشق طلای سیاه است و تنها یک چیز را تهدید می کند و آن فروختن تکبیر ها و پوسیدن پایه ها از درون است.

 البته تکبیرهای مأذنه فجر انقلاب همان اصول وارزش ها و باورهای مقدسی است که تکبیرگویان شهادت هزاران بار به درستی آن گواهی  داده اند و درفضای تاریخ خویش با تحقق آنها فرهنگ انقلاب علوی و حسینی و خمینی را تجسم بخشیده اند در 22 بهمن 1357 به همت امام خمینی (ره) غدیر زنده شد و علی(ع) دوباره بر مسندعدالت نشست و در مقابل چشم های مات و مبهوت معاویه ها و یزید ها عملاً حقیقت به واقعیت پیوست و ولایت فقیه عملاً زمام امور را به دست گرفت واگر آن روز عدیر را در عاشورا قربانی کردند و قرن ها تلاش و توطئه نمودند که دیگر غدیر زنده نشود اینک علی رغم خواسته ها شیطانی آنها حکومت علوی به صحنه آمد به همین دلیل باید گفت که انقلاب اسلامی غدیر ثانی و مولود آن غدیر بزرگ و اصیل است و امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت اله خامنه ای از خط و تباری هستند که آن روز پیامبر دست او را گرفت و به مردم به عنوان امام و رهبر معرفی کرد و تنها فرقی که در اینجا وجود دارد؛ مردمند که به لطف پروردگار در زمان انقلاب و غدیر ثانی وفاداری و شعور سیاسی و اجتماعی خود را نشان دادند و بر خلاف مردم آن زمان علی (ع) را تنها نگذارند و در راه امامت و ولایت هزاران هزار جوان خونشان را عاشقانه و با افتخار و برای دفاع از حرم انقلاب اسلامی و حرم غدیر تقدیم داشتند و عظمتی به عظمت آسمان ها و زمین ها آفریدند  و آبروی مسلمان غدیری معاصر را خریدند. بنابراین با صراحت و قاطعیت باید گفت امروز روز غدیر است که حکومت علوی پس از چهارده قرن دوباره به دست مجدد اسلام علوی امام خمینی در جایگاهش قرار گفت یعنی حقیقت به واقعیت پیوست.   

در بخشی از خطبه پیامبر اکرم در روز غدیر خم آمده است: «آگاه باشید که باید نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و امر به معروف و نهی از منکر کنید و نیز باید بدانید که اساس امر به معروف آن است که سخن مرا بشنوید و دریابید و به کسانی که حاضر نیستند برسانید و به آنها تفهیم کنید که آن را بپذیرند و آنان را در پرتو وجود امام معصوم و در رکاب و پیروی و تبعیت اوست».1 

در اینجا پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) صریح تر و شفاف تر از همیشه پابرجائی دین و زنده ماندن دستورات پروردگار باری تعالی و سعادت جامعه مسلمین را تنها و تنها در پرتو رهبری الهی و نگاهبانی امام علی(ع) معرفی می کند یعنی در حقیقت «اگر امام و رهبر عادل در جامعه حاکم باشد حقیقت غدیر بطور کامل تحقق یافته است» 

در هر صورت خط امامت همان خط غدیر بود که پیشوایان معصوم اسلام آن را در سخت ترین شرایط اجتماعی و سیاسی حفظ کردند و ادامه دادند و هیچ گاه بر سر این مسئله معامله و سازش نکردند گرچه به قیمت جانشان تمام گردید به هر روی و به هر دلیل پس از پیامبر اکرم(ص) با امامت و رهبری علی (ع) مخالفت شد و با تمام وجود در مقابل او ایستادند و خود بر مسند قدرت تکیه زدند و دنیا جز پنج سال شیرینی عدالت و هدایت را نچشید و سیمای پر فروغ امیر المومنین علی (ع) رهبر عادل و معصوم رادر مسند حکومت و دولت اسلامی ندید. در طول قرن ها غدیر و فلسفه اش فراموش شد و مستکبران و چپاولگران آن را به طاق فراموشی سپردند و غدیر در محاق توطئه ها و نیرنگ ها و فریب ها و تهدید ها غروب کرد و حتی نام آن هم از بعضی کتابهای مربوطه محو گردید و قلم به مزدهای طاغوت به تحریف آن پرداخته و تاریخ آن را آنطور که خواستند، ساختند و پرداخته اند. امروز و در جمهوری اسلامی که برخاسته از تعالیم اصیل اسلامی با الهام از دیدگاه های علی (ع) و فرزندانش تشکیل گردیده است .

وظیفه داریم که مراسم روز عید اکبر غدیر خم را به پا داریم و حمایت و پیروی از رهبری را تبلور بخشیم و نیرو و توان خود را در این راه صرف کنیم باید غدیر امروز و علی زمانمان را یاری کنیم و طوری نباشد که آیندگان درباره ما بگویند که دوباره عینیت و حقیقت غدیر و تجسم ولایت علوی را تنها گذاشتید و آن را قدر ندانستید. 

یادگار گرانسنگ حضرت امام خمینی (ره) یعنی جمهوری اسلامی که چون سروی بلند و خوش قامت بر جای مانده و هدف آن بزرگ مرد از احیای اسلام و حکومت اسلامی به بار نشسته است و ایران اسلامی پایگاه فریاد و حرکت و دفاع از ملت های مظلوم گردیده صدای رسای امام (ره) پس از قرون و اعصار در فضای جهان طنین انداز شد یادش را گرامی بداریم و از یادگار بزرگش با پیروی کامل و تام و تمام از رهنمود های جانشین آن حضرت آیت اله خامنه ای رهبری معظم انقلاب اسلامی حفاظت و پاسداری کنیم زیرا که اولین مسئولیت ولی فقیه در این عصر و مقطع حفظ جامعه اسلامی و ایجاد و بسط دولت وعدالت در جامعه براساس تعالیم الهی است زیرا در منطق اسلام حکومت تنها حکومت دینی است و حکومت غیردینی به هیچ وجه مشروعیت ندارد قرآن با صراحت هرچه تمام تر این موضوع را بیان فرمود که:«به ستمگران تکیه نکنید و حکومت آن ها را نپذیرید که دوزخ درافتید و هرگز ازآنان یاری نگیرید و جز خدا برای شما دوستی نیست».2

منابع: 
1- کتاب احتجاع ج 1 ص 65
2- قرآن کریم سوره نسا آیه 141


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار