شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۹

روزنامه کیهان در قالب ستون اخبار ویژه امروز سه‌شنبه خود نوشت:

*المانیتور: کنگره آمریکا طرفدار تحریم‌هاست نه تنش‌زدایی

«پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران نظر کنگره آمریکا را تغییر نداده و آنها همچنان طرفدار تشدید فشار بر ایران هستند.»

پایگاه اینترنتی المانیتور با انتشار این خبر به قلم باربارا اسلاوین (عضو شورای آتلانتیک)نوشت: پیروزی غیرمنتظره حسن روحانی مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق ایران که فردی عملگراست، نظر تعداد اندکی از اعضای کنگره را تغییر داد.

در جلسه زیر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در امور خاورمیانه و آفریقا که در روز 18 ژوئن تشکیل گردید تعداد زیادی از متخصصین که نظر خود را درباره تأثیر انتخاب روحانی به کنگره ارائه کردند جملگی معتقد بودند که باید قبل از اعمال مجازات‌های جدید به او وقت داده شود تا روند موضوع هسته‌ای را در ایران تغییر دهد. اما هیچیک از اعضای کمیته مزبور که مسئولیت تحریم‌های فزاینده بر روی ایران با آنان است، حاضر نشدند استدلالات متخصصان را بپذیرند.

در پایان جلسه، نماینده جمهوریخواه ایلنا راس- لتینن از ایالت فلوریدا، که ریاست زیر کمیته مزبور را بر عهده دارد در پاسخ به این سؤال که آیا دیدگاه‌های ارائه شده توسط متخصصان توانسته نظر او را تغییر دهد به المانیتور گفت‌«به هیچ وجه. ما می‌بایست سیاست‌های تحریمی خود را ادامه دهیم و هم‌چنین به متحدانمان کمک کنیم که این واقعیت را درک کنند که یک ایران هسته‌ای آمریکا و اسرائیل را ویران خواهد کرد.»

یک عضو دموکرات زیر کمیته مزبور، تد داچ از ایالت فلوریدا، با آنکه از دیگر همکار خود که تصویری از روز قیامت را در مورد اهداف هسته‌ای ایران به دست می‌داد ملایمتر بود، معذلک او نیز معتقد بود که مجلس نمایندگان باید با تصویب لایحه‌ای جدید اوباما را ملزم کند که صادرات نفت ایران را از بازارهای نفت حذف نماید.

تد واچ به المانیتور گفت: «اما من فکر نمی‌کنم تناقضی داشته باشد که ما تحریم‌ها را هم‌چنان ادامه داده و پیش برویم و در همان حال منتظر بمانیم ببینیم آیا از سوی رئیس‌جمهور جدید حرکتی دیده می‌شود یا نه.»

تحلیلگر المانیتور می‌نویسد: به نظر می‌رسد که در کنگره هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها خریدار حرف‌های روحانی درباره تنش‌زدایی نبوده‌اند. سناتور جمهوری‌خواه مارک کرک که از طراحان چند لایحه تحریمی علیه ایران است بلافاصله پس از پیروزی روحانی در صفحه توئیتر خود نوشت که مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران فردی است «دست چین شده توسط رهبری ایران و شورای نگهبان». کرک گفت‌«سوابق فریب‌دهنده او در ارتباط با مسئله هسته‌ای روشن است. در حالی که زمان رو به اتمام است سنا باید به سمت شدیدترین تحریم‌های ممکن پیش برود. تظاهر به تسلیم دیگر گزینه کارسازی نیست.»

المانیتور اضافه می‌کند: تعداد زیادی از افراد زیرکمیته معتقد بودند این واقعیت که روحانی توانسته بر رقبای محافظه‌کار و حامی رژیم پیروز شود نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا و نیز تحریم‌های چند جانبه مؤثر واقع شده‌اند و به این ترتیب تحریم‌های بیشتر ایران را وادار خواهد کرد که حتی تاسیسات هسته‌ای‌اش را برچیند.

تد داچ اظهار داشت: «فشارهای آمریکا در حال نتیجه بخشی است. ما نباید دست از اعمال فشار برداریم».در ادامه این تحلیل آمده است: یکی از اعضای پارلمانی کاخ سفید گفت اعضای کنگره درباره تشدید تحریم‌ها اتفاق نظر دارند. یادآور می‌شود دولت آمریکا غالباً تابع و تسلیم کنگره است.

*رهبر هوشمند ایران بزرگترین برنده انتخابات بود

«نظام جمهوری اسلامی، ستاد انتخابات و رهبری برندگان قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بودند.»پایگاه اینترنتی گویانیوز وابسته به گروهک‌های ضد جمهوری اسلامی ضمن درج این مطلب، از قول رشید-الف (از اعضای سابق دفتر تحکیم) نوشت: نظام جمهوری اسلامی برنده انتخابات بود.

برگزاری انتخاباتی سالم و بی‌مسئله که همه جناح‌ها نسبت به سلامت آن معترفند نه تنها بار دیگر اعتماد مردم به «نهاد انتخابات در جمهوری اسلامی» را احیا کرد بلکه بر ذخیره مشروعیت دموکراتیک نظام جمهوری اسلامی به نحوی محسوس و کم‌سابقه افزود: این انتخابات شکست مطلق «پروژه مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی» بود که به خصوص طی سال‌های اخیر از سوی بخشی از اپوزیسیون دنبال می‌شد.

انتخاب حسن روحانی هم بر مشروعیت داخلی و بین‌المللی نظام خواهد افزود و هم از شکاف بین دولت- ملت خواهد کاست و این همه در درجه اول به پایایی و ماندگاری نظام جمهوری اسلامی و شکوفایی اقتصادی و سیاسی کشور کمک خواهد کرد. نویسنده می‌افزاید به جد معتقدم نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای به دست آمده در این انتخابات را بیش از هر چیز مدیون تدبیر رهبری نظام است. عملکرد و اراده مقام رهبری نقش مهمی در تضمین سلامت این انتخابات داشت.

مهدی جامی سردبیر اخراجی رادیو زمانه نیز با تاکید بر اینکه «من تردید ندارم و به این سخن [آیت‌الله] خامنه‌ای باور دارم که چندین بار گفت رای مرا کسی نمی‌داند و کسی هم نخواهد دانست»، می‌نویسد: او [رهبری] رسانه‌های خارج از کشور را منفعل و تا حدی مضحکه کرده است که نتوانستند دست او را بخوانند. مردم را امیدوار کرده تردیدهای بسیاری از مردم را زدوده است.

اختلاف احتمالی بین مسئولان را که می‌توانست با انتخاب هر نامزد اصولگرایی بالا بگیرد حل کرده است و اختلافات دولت با باقی نظام را کاملا دفن کرده است. به کشور ثبات و آرامش بخشیده و انتخاباتی آرام برگزار کرده است. او وضعیتی درست کرده که حتی هاشمی بگوید انتخابات بی‌شبهه بوده است.

وی در وب سایت خود تصریح می‌کند: این نتیجه یکی از بهترین مهندسی‌های انتخاباتی در سال‌های پس از 76 است. کاری با نمره 20. در این مهندسی هیچ جایی برای غافلگیری وجود ندارد. نکته اصلی هم همین است که خامنه‌ای اصلا و ابدا از نتیجه انتخابات غافلگیر نشد. او درست همان نامزد را می‌خواست که انتخاب شد و با دست مردم تاس خود را ریخت.

وی این را هم نوشته که «رهبر جمهوری اسلامی فردی بسیار هوشمند و تماما سیاسی و یک ژنرال کارآمد است. او از دانش روز و کاملا مدرن در علوم سیاسی و از مشورت بهترین تحلیلگران سیاسی و جامعه‌شناسان استفاده می‌کند. هر نوع دست کم گرفتن او صددرصد خطاست.»

*عربستان سعودی از روند تحولات در سوریه به هراس افتاده است

رویترز در گزارشی نوشت: زمانی «شاهزاده مقرن» وزیر سابق اطلاعات عربستان سعودی به دیپلمات‌های آمریکایی گفته بود که هرچه نفوذ ایران در منطقه به اصطلاح هلال شیعه خاورمیانه بیشتر می‌شود این هلال بیشتر به سمت ماه کامل شدن میل می‌کند. گرچه هراس این شاهزاده سعودی در اطلاعات منتشر شده سال 2009 توسط ویکی لیکس نیز بخوبی مشهود بود ولی این هراس این بار در خصوص بحران سوریه بخوبی رخ نموده است، زیرا نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مورد حمایت ایران با کمک جنگاوران حزب‌الله در مقابل شورشیان تحت حمایت عربستان سعودی به پیروزی‌های بزرگی دست یافتند.

این گزارش می‌افزاید: ریاض به جنگ داخلی سوریه به عنوان یک اهرم مبارزه ژئوپولتیکی گسترده‌تر علیه ایران می‌نگرد از اینرو چنانچه دولت سوریه در این جنگ موفق شود، برای دیگر کشورها محرز خواهد شد که ایران بخوبی می‌تواند از هم‌پیمانان خود درمنطقه حمایت کند.

به اعتقاد «عبدالعزیز الصقر» رئیس مرکز مطالعات خلیج‌فارس مستقر در جده، همین امر موجب تضعیف ائتلاف غربی و همپیمانان عربی آنها خواهد شد.

به اعتقاد تحلیلگر رویترز، عربستان سعودی در خلال این شورش‌ها واهمه دارد از اینکه جنگ‌هایی مشابه آنچه که در عراق و افغانستان اتفاق افتاده بود بار دیگر در سوریه تکرار شود، چون بیم آن می‌رود تعداد کثیری از سعودی‌هایی که با احساس تکلیف جهاد به سوریه رفته و می‌روند روزی به میهنشان بازگشته و علیه حکومت خودشان دست به اسلحه ببرند.

رویتر می‌نویسد: دیپلمات‌ها معتقدند دولت عربستان به سبب ضعف توانایی‌هایش قادر به جنگ مستقیم در سوریه نیست ضمن اینکه این امر با لقب خادم حرمین شریفین تناقض دارد. نیروهای سعودی حتی در یمن نیز نتوانستند شورشیان منطقه مرزی را سرکوب کنند.

در پایان این تحلیل آمده است: مقامات ریاض به خوبی واقفند که شورشیان در سوریه به شدت از هم گسیخته شده‌اند.

*اصلاح‌طلبان موسوی را به بیرون نظام پرت کردند

سردبیر نشریه توقیف شده آدینه می‌گوید: سران متوهم جنبش سبز که به حاشیه پرتاب شده بودند، با انتخابات اخیر موضوعیت خود را کاملاً از دست داده‌اند.

فرج سرکوهی همکار بی‌بی‌سی و دویچه‌وله که اکنون در آلمان اقامت دارد، درباره وضعیت فتنه سبز و سران آن پس از انتخابات اخیر گفته است: آقای موسوی بااین توهم که با تظاهرات خیابانی محدود به تهران و محدود به لایه‌های مشخصی از جامعه می‌توان خواست خود رابه حکومت تحمیل کرد، با همراهی با اعتراض‌های خیابانی و با امید توهمی به وادار کردن جمهوری اسلامی به عقب‌نشینی، ناخواسته و به تدریج از درون نظام و از بافت قدرت به بیرون از نظام پرتاب شد.

وی اضافه می‌کند: جنبش سبز در اعتراض به تقلب در انتخابات برپا شد و با انتخاباتی بدون تقلب و با شرکت فعال مردم دلیل وجودی خود را از دست داد.وی همچنین با هجو مواضع برخی حامیان ویژه فتنه سبز گفته است: بخشی از این افراد در شعارهای جشن شادی، خیال آقای موسوی را راحت کردند و پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر کره جنوبی با شعار «میرحسین، روحانی، رفتیم جام جهانی» از موسوی دستکم تا پایان مسابقه‌های جام جهانی برزیل، خداحافظی کردند.

آقای روحانی «اصول‌گرای معتدل» است و زندان آقایان موسوی و کروبی را به تلویزیون، گیرنده و دیش ماهواره‌ای مجهز خواهد کرد و این دو نیز، که قرار بود در جنبش هواداران «وفادار» خود آزاد شوند، در پرتو فتح بزرگ همین هواداران پابرجا، مسابقه‌های فوتبال جام جهانی برزیل را، زنده از فرستنده‌های ماهواره‌ای خواهند دید.

در شعار جام جهانی، جای «شیخ سابق اصلاحات»، آقای کروبی، خالی است اما به یاری نقش معجزه‌آسای «قافیه»، مشکل حل شدنی است. اگر در انتخابات 88 به آقای کروبی رأی دادید، می‌توانید نام او را نیز به این شعار اضافه کنید و خیالتان راحت باشد که به دلیل شمار هجاها و حرف آخر در سه واژه کروبی و جهانی و روحانی، ‌قافیه شعار به هم نمی‌خورد، مبارک است!

 

شوشان: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار