اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
نمایندگان موافق و مخالف دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو در صحن علنی به بیان نظرات خود پرداختند.
جلسه بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو امروز – یکشنبه 7 آبان- ساعت 8 صبح با حضور رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس آغاز شد.
 
حسن روحانی در ابتدای جلسه ازوزرای پیشنهادی خود دفاع و تاکید کرد فضای دانشگاه ها و مباحث مربوط به ان را شخصا به صورت مستمر پایش می کند.

وی همچنین در سخنرانی خود از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نام برد و تاکید کرد که شخصیتی همچون ایشان ، دلسوز کشور و پیگیری امور کمتر دیده است.
 
علاوه بر این رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس با اشاره به سابقه همکاری خود با رضا اردکانیان در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و پی‌گیری طرح مربوط به آب از سید محمد خاتمی رییس جمهور دوره اصلاحات نیز یاد کرد.
 
وضعیت فراکسیونی وزرا پیش از آغاز جلسه علنی
 
سه فراکسیون مجلس امروز پیش از آغاز جلسه علنی موضع خود درباره دو وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه های علوم و نیرو را اعلام کرده بودند. دو فراکسیون ولایت و مستقلین ولایی اعلام کردند از هر دو وزیر پیشنهادی حمایت می کنند اما فراکسیون امید هر چند حمایت خود از اردکانیان را اعلام کرد تصمیم گیری در مورد رای دادن به منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم را به نظر شخصی اعضا واگذاشت.
 
در جدول های زیر آرایش فراکسیونی و آرای موافقان و مخالفان دو وزیر پیشنهادی  علوم و نیرو نشان داده شده است:
 
 منتشر نشود/ موافقان و مخالفان اردکانیان و غلامی از چه فراکسیون هایی بودند و چه گفتند+ جدول
 
 
 
موافقت و مخالفت با وزیر نیرو نیز در جدول زیر قابل مشاهده است :
 
 منتشر نشود/ موافقان و مخالفان اردکانیان و غلامی از چه فراکسیون هایی بودند و چه گفتند+ جدول
 
 نطق غلامی؛ ضعیف تا معمولی / نطق اردکانیان ؛ بی حاشیه با نگاه تخصصی
 
 وزیر پیشنهادی علوم در حالی در ابتدای نطق تاکید کرد که برخاسته از جریان اصلاحات است که فراکسیون اصلاح طلبان مجلس موضع شفافی در قبال وی نگرفته بود و بر خلاف دو فراکسیون دیگر رسمااعلام حمایت  نکرد. نطق غلامی بسیار نوشتاری بود و تاثیری بر فضای احساسی مجلس نداشت. وی در سخنوری در دفاع از خود چندان توجه رسانه ها و نمایندگان را جلب نکرد. اردکانیان نیز در نطق خود بیتر به مباحث تخصصی در حوزه برنامه ریزی های وزارت نیرو پرداخت.
 
قطار پاستور تکمیل شد
 
با ابراز رای اعتماد به رضا اردکانیان و منصور غلامی هیات دولت اکنون کامل شده است.رای شکننده غلامی البته در خورتوجه بود. 180 رای موافق در مقابل 82 رای مخالف  که به نظر می رسد این 82 رای از فراکسیون امید بیرون آمده باشد. چرا که حمیدرضا حاجی بابایی ، رییس فراکسیون ولایت از حمایت 100 درصدی این فراکسیون از غلامی خبرداد در حالی که فراکسیون امید در مورد وی به جمع بندی نرسید.
 
اگر چه غلامی در نطق خود بر موضوع برخاستن از جریان اصلاحات تاکید کرد اما باز هم از فراکسیون اصلاح طلبان مجلس پاسخ مثبتی نشیند. این عدم تمایل و تردیدی که در اعلام حمایت فراکسیون امید دیده شد در رای وی نیز هویدا است.
 
باید منتظر ماند و دید با فعل و انفعالات سیاسی که امروز بین این وزیر و فراکسیون امید شکل گرفت آینده نخستین وزیر علوم دولت دوم روحانی چگونه رقم می خورد. وزیر علوم روحانی در دولت اول وی را مجلس نهم استیضاح کرد و به زیر کشید با میدان داری فراکسیون اصول گرایان.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار