اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
کرامات شیخ رئیسی پدرخوانده دیگر خوانده

شوشان - افشار پرویزی بابادی/ دانشجوی دکتری مسائل ایران

ِاسفند رسید و اهواز در اول ماه آخر سال  میزبان کاندیدای شکست خورده اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری; حجت الاسلام رئیسی تولیت محترم آستان قدس رضوی بود.

سپهر سیاست ایران در خرداد 96  را میتوان نقطه عطفی برای جریان ریشه دار اصول گرایی دانست و از آن  به عنوان دوران نئو اصول گرایی یاد کرد.  این مطلب در آینده ای نزدیک به رشته تحریر در خواهد آمد.

نگنجیدن این باب سخن در این مقال (دوران نئواصول گرایی ) و ارائه تقدم و تاخر جهتی است که ابتدا باید برای خوانندگان عزیز شفاف گردد.

شخصیت رئیسی; کاریزمای ناموفقی را در خرداد 96 ارائه نمود ;اما اصول گرایی در مام وطن بعلت عدم مقبولیت قاطع (به گواه  صندوق آرا )به جهت زیست سیاسی نسبت به باز تولید و زنده نگه داشتن آن اصرار وافر دارد .

جمنا با تمام تبلیغات; استارت نئو اصول گرایی بود که در ابتدای راه با چالش عدم اتحاد عناصر درون گفتمانی مواجه شد; اما رای بالای ده میلیون شیخ رئیسی این جماعت را ناامید نکرد.

برای بررسی بیشتر جریان نئو اصولگرایی ایرانی ابتدا باید حجت الاسلام رئیسی رابیشتر شناخت. از این رو ابتدا فرش قرمز اهواز و جمنای اسپند به دست برای رئیسی را نور بتابانیم و روشن کنیم; آنگاه کلیت را واکاوی می کنیم. علت تقدم رشته تحریر رئیسیسم بر نئو اصولگرایی هم همین بوده است.

سه شنبه یکم اسفند ماه شیخ رئیسی به اهواز آمد و این سفر را نمی توان یک سفر معمولی برای شرکت در مراسم مذهبی تفسیر نمود .

اما چرا....

نتایج انتخابات شوراهای اسلامی کشور با یک نتیجه عجیب همراه بود .برد قاطع اصول گرایان جمنایی در قم تعجب بر انگیز نبوده و نیست;اما وقتی میبینی که در کلان شهر اهواز مرکز استان خوزستان; جمنا شکست بدی به اصلاح طلبان در شورا داده و در عین حال بیشترین رای در سبد روحانی ریخته میشود;  این دوگانگی برای برخی ها (خصوصا اصول گرایان) بدون کند و کاو آدرس غلط اندر غلط میدهد.

اصوگرایان جمنایی سه شنبه در حالی اسپند به دست به استقبال رئیسی رفته که هوشمندانه در حال الگو سازی خوزستان برای کشور هستند.چنانچه الگوی خوزستان به مرکزیت اهواز موفق عمل کند میتواند بدیلی برای کسب مقبولیت جریان اصول گرایی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 باشد.

انصافا در تمام طول شناخت شیخ رئیس در کاراز انتخابات یک حرفش را قبول کردم; اما یک عملش را هیچ گاه نمی بخشم.آنجا که گفت من در تولیت آستان امام رئوف بهترین شغل دنیا را دارم بی اختیار حرفش بر دلم نشست و از معدود دفعاتی بود که بر کسی رشک بردم .اما آنجا که سطح جریان و مبارزه ناشیانه برای کسب رای را تا قاب دوربین با تتلو پایین آورد ;هیچ گاه نه فراموش کرده و نه می بخشم.

به نظر می رسد نئو اصول گرایان تمام تخم مرغ های سیاسی خود را در سبد رئیسی میگذارند;اما این طرح به نظر محکوم به شکست است زیرا که رئیسی ثابت نمود سیاست مداری است که در عین سادگی هیچ پیچیدگی ندارد.نمایش ضعیف رئیسی آنگاه که شیخ دیپلمات (روحانی)در مناظره آخر با بولدوزر و تانک و نفربر به او حمله کرد نشان داد که سر بزنگاه; دست پاچگی سیاسی دارد و مرد این بازی نیست.

هر چه قالیباف خوب بود را در هزار ضرب کنیم و نتیجه بگیریم رئیسی بد بد ظاهر شد...

با تمام این تفاسیر اما تولیت آستان قدس در پله کلاس اول امتحان دکترا داد ; این شکست بضاعت تبدیل به پروانه شدن را دارد; زیرا در همان بدو آغازین کارزار نهایی را تجربه نمود(عدم سابقه مبارزه انتخاباتی رئیسی)

کنار رفتن غول قالیباف (با آن همه دب دبه و کب ککبه)به نفع رئیسی نشان از اتحاد و انسجام دیر شکل گرفته نئو اصول گرایان بود.

برخلاف تصور هر چه ماراتن انصراف جهانگیری_روحانی قابل حدس بود اما انصراف قالیباف_رئیسی نشان بلوغ جریان اصول گرایی است.

 در کل رئیسی و جریان جدید اصولگرایی میتواند رقیب جدی در 1400 باشند و اگر هم قاعده ننوشته 8 ساله را بخوانیم قاعدتا باید نوبت او و جریانش باشد تا در بر پاشنه بچرخد .

از این رو است که اهواز در 1 اسفند 96 استارت اصولگرایان جدید برای پاستور 1400 است.

 استارتی که جرقه دی ماه 96 در مشهد را نمی توان نادیده گرفت .جرقه ای که از کنترل خارج شد اما درس های شگرفی را داشت.

مخلص کلام رئیسی با این دست فرمان و با احتساب اینکه دیگران میخواهند او هد جریان اصول گرایی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 باشد یا حدس شرایط و سرنوشت به مطلب دیگر حواله داده میشود.

خوانندگان عزیز را با یک پرسش جدی تنها میگزاریم.روشن است که جریان نئو اصول گرایی به دنبال ساخت سیدخندان(سیدمحمد خاتمی) اصلاح طلب برای جریان خویش است که تکرار میکنیم شیرینش را به کام جریان خود بریزد.

اما آیا رئیسی میتواند برای اصول گرایان جمنایی تبدیل به خاتمی اصلاح طلبان شود؟

پی نوشت اول: در یک دو دو تا چهار تا ساده می توان یافت کف رای اصلاح طلبان خوزی (در صورت ارائه لیست واحد برای شورای اهواز) حداقل دو برابر آنچه نفر اول جمنا در این کلانشهر رای آورده است, می باشد(دلیل ادعا رجوع شود به نفر سوم لیست اصلاحات در انتخابات دور اول نمایندگی مجلس در سال94)

پی نوشت دوم: (نکته قابل تامل)نتیجه انتخابات در  دور دوم مجلس در سال 95  لیست اصلاح طلبان 3 لیست اصول گرایان 0 /سال 96 انتخابات شورای شهر اهواز لیست جمنا 8 اصلاح طلبان 1 چهره های مستقل 4 (اصول گرایان این اتفاق را چرخش مردم از اصلاحات به جمنا می دانند( فارغ از رای روحانی)

پی نوشت سوم: این مقال به هیچ عنوان قصد تخریب چهره رئیسی را نداشته و ندارد صرفا سعی کرده تحلیلی از عینیات را ارائه دهد.

پی نوشت چهارم: در پاراگراف مناظره حمله توپ و تانکی به رئیسی از طرف رئیس پاستور امری بدیهی در عالم سیاست بوده و اتفاقا نقطه قوت حسن روحانی است لطفا سو برداشت نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار