اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
مسعود پزشکیان ، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداست دولت اصلاحات در مصاحبه با سایت جمهوریت مطالب زیر را مطرح کرد:

موضوع حصر استخوان لای زخم شده و باید تمام شود

پزشکیان درباره موضوع حصر و اخباری در این خصوص مبنی بر گشایش در این امر گفت : گویا کمیته پیگیری این موضوع در مجلس ، با رییس قوه قضاییه صحبت کرده اند و با آقای شمخانی هم جلسه ای داشته و رایزنی هایی کرده اند.

وی در خصوص این موضوع ادامه داد: برای ادامه کار ، هیچ راهی جز افزایش انسجام داخلی نداریم، یعنی اگر این چوب لای زخم بماند در شرایطی که تحریم ها و تهدیدها هر روز در حال سخت تر شدن است و وضعیت جامعه و مباحث اقتصادی و کار نیز با مشکلاتی رو به رو است ، اختلافی به این شکل قابل ادامه دادن نیست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : اگر به خاطر اشتباه یا انحرافی که ما تصور می کنیم در آن بازه زمانی رخ داده، این زخم را باز نگه داریم این تهدید ملی رو به روز بدتر می شود ، بر اساس تجربه تاریخی که قابل مشاهده، کشورهایی که در آن تفرقه بوده ، هرگز به جایی نرسیده اند.

وزیر دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: معتقدم حضرت علی (ع) ، 25 سال سکوت کرد و امام حسن(ع) صلح کرد تا اسلام بماند بنابراین باید این الگوی رفتاری را مدنظر قرار دهیم.

اگر امام (ره) بود از ابتدا به احمدی نژاد می گفت از تو رییس جمهور در نمی آید

وی در پاسخ به این ادعای برخی جریان های سیاسی مبنی بر این که اگر مسائل سال 88 در زمان حضرت امام (ره) رخ می داد ، ایشان دستور به اعدام دو نامزد معترض می داد ، گفت : من تصور می کنم که اگر مباحث انتخاباتی سال 88 در زمان حضرت امام مطرح می شد ، ایشان از اساس اجازه شکل گیری چنین فضایی را نمی دادند، از آن فراتر ، اگر حرف هایی که آقای احمدی نژاد در همان دور نخست تبلیغات انتخاباتی در سال 84 زد ، در زمان حضرت امام (ره) می زد ، امام در همان زمان می گفت این فرد نباید وارد عرصه شود.

پزشکیان تاکید کرد: اگر امام (ره) بود از ابتدا به احمدی نژاد می گفت از تو رییس جمهور در نمی آید و برو سر جایت بنشین.

وی ادامه داد : آدمی که می گوید همه بردند و خوردند و امروز این حرف ها را عمومی تر می زند اگر از ابتدا جلوی او را گرفته بودند این همه اختلاف و درگیری پیش نمی آمد.

پزشکیان در بازخوانی رفتارهای احمدی نژاد تصریح کرد : این فرد بدترین تهمت ها را به آیت الله هاشمی رفسنجانی زد که تا پایان عمر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، سکوت برخی آقایان مقابل احمدی نژاد در ارتباط با آقای هاشمی رفتاری متناقض است ، چرا که اگر ادعاهای احمدی نژاد درباره هاشمی درست نبود ، چرا جلوی حرف هایش را نگرفتند ، اگر بود چرا اجازه دادند هاشمی رییس مرکز تشخیص مصلحت نظام بماند.

پزشکیان با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه مرحوم هاشمی گفت : همه اشتباه دارند اما اگر قرار باشد بزرگانی همچون مرحوم هاشمی رفسنجانی را اینگونه تخریب کنیم دیگر چه کسی برای این کشور تلاش می کند .

وی تاکید کرد: ما به زمینه های اختلاف نظرمان دامن می زنیم، در یک خانواده نیز برادر با برادر اختلاف نظر دارد و این موضوع طبیعی است ، ذهن ها با هم متفاوت هستند اما می توانند با تمرکز بر نقاط مشترک حرکت کنند.

بنی صدر هرگز مثل احمدی نژاد نبود و نظام را زیر سوال نمی برد

پزشکیان با رد تشبیه رفتارهای احمدی نژاد به بنی صدر گفت : بنی صدر هرگز بی احترامی نمی کرد و نظام را زیر سوال نمی برد.

خاتمی سرمایه اجتماعی است / ریشه برخی رفتارهای مردم در ارتباط با خاتمی لجبازی با کل سیستم است

پزشکیان با بیان این که باید دید درباره هر فرد مردم چه قضاوتی می کنند گفت: دلیل این که درست یا غلط هستیم این است که مردم درباره ما چه می گویند .

وی با اشاره به این موضوع تصریح کرد : رفتاری که مردم در قبال آقای خاتمی در دو انتخابات اخیر از خود نشان دادند یکی ناشی از این است که به هر حال ایشان سرمایه اجتماعی این کشور هستند و بخشی نیز از سر لجبازی مردم با رفتاری بود که با خاتمی شده بود.

موضوع دختران خیابان انقلاب نوعی لجبازی اجتماعی است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که برخی رفتارهای مردم ناشی از ناراحتی هایی است که از سیستم دارند و لجبازی می کنند ، گفت : من تصور می کنم در بسیاری از برهه های زمانی بعضا مردم به جای تصمیم گیری بر اساس استدلال و توازن بر اساس لجبازی رفتار می کنند.

وی ادامه داد : مثل موضوع حجاب و مباحثی که اخیرا پیش امده است، به نظر من این رفتارها بیشتر لجبازی است، از ابتدای انقلاب در حال تلاش هستیم تا حجاب را نهادینه کنیم در حالی که ابتدای انقلاب و بعد سال های بعد وضعیت خیلی بهتر از الان بود.

چرا به شیوه ای رفتار کردیم که به درگیری با دروایش منجر شود

پزشکیان با بیان این که باید از مسیرهایی که منجر به درگیری می شود دوری کرد، گفت: ما کاری کردیم که دراویش به آستانه تحریک رسیدند ، در ضمن اینکه در آن ماجرا کاری وحشیانه، غیر اصولی و غیرانسانی انجام شد و پلیس در مقابل این وحشیگری خویشتنداری کرد اما به زمینه هایی که دراویش را به آنجا کشاند دقت نمی کنیم و حالا مجبور هستیم عده ای را به خاطر رفتار غیرانسانی که کرده اند قصاص کنیم اما آیا نمی شد کاری کنیم که این رفتارها از جانب دراویش بروز نکند و کار به اینجا نرسد ؟!

وی تاکید کرد: آن ها در ماجرای خیابان پاسداران کار بد و غیرانسانی کردند و نیروهای انتظامی و بسیج در این رابطه خوب عمل کردند، اما پیش از این ها می توانستیم با دراویش طوری رفتار کنیم که موضوع به اینجا نرسد.

حرف های امروز احمدی نژاد هیچ فرقی با حرف های سال 84 ندارد

پزشکیان با اشاره به اظهارات اخیر احمدی نژاد گفت : احمدی نژاد از ابتدا همین بود که امروز هست حتی زمانی که در سال 84 برای کاندیداتوری فعالیت و در تبلیغات صحبت می کرد برای من سوال بود که چطور اجازه می دهند این حرف ها را بزند.

وی ادامه داد: وقتی به عنوان تبلیغ می گفت که 27 سال در این کشور خوردند و بردند و دزدیدند ، یعنی از زمان حضرت امام (ره) تمامی روسای جمهور و وزرا در این اتهام سهیم هستند در حالی که امام مماشات کرده و متوجه نبوده اما این آقا فهمیده و متوجه شده است.

نایب رییس مجلس در این خصوص تاکید کرد : در آن زمان برای دزدیدن و بردن ، اسم عده ای خاص را می گفت و بقیه سکوت کرده بودند در حالی که برای کل حرف باید بر دهانش می زدند.

ادعاهای احمدی نژاد در سال 84 حرف های ضدانقلاب در سال 57 بود / احمدی نژاد همه نظام را زیر سوال برد و کسی کاری به کارش نداشت

پزشکیان در ادامه این موضوع گفت : این حرف هایی که احمدی نژاد در زمان تبلیغات و دوران کاندیداتوری می گفت، در اوایل انقلاب توسط چپی ها و ضدانقلاب گفته می شد و برخی سایت های معاند در آن زمان می نوشتند که این حرف های امروز احمدی نژاد را ما قبل از این می گفتیم.

وی ادامه داد : همه نظام را زیر سوال برد و کسی کاری به کار وی نداشت، تازه بعضا به گونه ای رفتار می کردند گویا آسمان باز شده و این یکی تازه بر زمین آمده است، در همان دور اول نحوه تعامل و حرف زدن و بی حرمتی هایی که نسبت به شخصیت های انقلاب می کرد عجیب بود.

نایب رییس مجلس تاکید کرد : هیچ کسی مبری از اشتباه نیست اما در قضاوت باید دید یک فرد چقدر برای این انقلاب و کشور عمر گذاشته است و بعد اشتباهات او را هم ارزیابی کرد. نمی توان افراد را به طور کامل از سیستم حذف کرد و بعد افرادی که یا هیچ پشتوانه ای از انقلاب ندارند یا پشتوانه های بسیار ضعیفی دارند خود را جای آدم هایی قرار دهند که پوست و گوشت این انقلاب بوده اند .

وی خاطر نشان کرد : حرف خوب زدن با کار خوب کردن فاصله زیادی دارد،شعارهای اشتغال و اقتصادی و سیاسی احمدی نژاد محقق نشد.

پول و اعتبارات اروپا را نداریم که توقع اروپایی ایجاد می کنیم

پزشکیان در خصوص انتقاد همیشگی خود به طرح تحول سلامت گفت: در بهداشت و درمان بارها تاکید کردم این روند در طرح تحول سلامت قابل ادامه دادن نیست و امروز نیز می بینیم که به چه مشکلاتی برخورد کرده ایم.

وی ادامه داد : ما پول آمریکا و اروپایی نداریم و توقع آمریکایی و اروپایی نباید بین مردم ایجاد کنیم از یک طرف وعده داده ایم از طرف دیگر منابع برای تحقق توقعات اجتماعی و کادر پزشکی را نداریم.

نایب رییس مجلس با بیان این که به معنای کار کارشناسی احترام نمی گذاریم، تصریح کرد: در تمامی زمینه های دیگر نیز با مشکلاتی از این دست رو به رو هستیم، ما پول خود را هدر دادیم و ساختمان درست کردیم در شرایطی که به 120 نیرو احتیاج داریم یک هزار نیرو تربیت می کنیم.

وی تاکید کرد: برای توپ بازی کردن کی روش را از آن سر دنیا آورده اند چون قبول دارند کار کارشناسی نیاز است پس چرا نمی خواهیم قبول کنیم برای مسائل دیگر هم باید کارشناس از جای دیگر بیاوریم اما ما حتی بچه های نخبه خودمان را که از ایران می روند را هم از دست می دهیم و از اساس کارشناسان واقعی خودمان را هم تحویل نمی گیریم.

پزشکیان در این خصوص ادامه داد : آیت الله شاهرودی برای بیماری خود به خارج از کشور رفت و تصور این بود که آنجا کارشناسی بهتری در خصوص درمان وجود دارد و باید این را بپذیریم که کارشناسی موضعی جدا از لجبازی های سیاسی است.

وی تاکید کرد : اگر همیشه بخواهیم در هر مسئله ای از تهدید و مسائلی مثل جاسوسی بترسیم راه به جایی نمی بریم، اگر بخواهیم بگوییم هر کارشناسی از بیرون این مرزها برای جاسوسی می آید باید وضعیت فعلی مان را قبول کنیم.

مجلس جای کار کارشناسی نیست

مجلس جای کار کارشناسی نیست ، مجلس جای کار انتخابی از بین کارهای کارشناسی است. یعنی کارشناسان کار می کنند و الگوها را می دهند و از بین آن ها مجلس انتخاب می کند تا کدام در کشور جاری و ساری شود.

وی ادامه داد: در دنیا برای هر حوزه ای ،مرکزی برای کار کارشناسی است بهترین تجربه ها در آن مراکز جمع می کنند نه اینکه عده ای افراد ابتدا استخدام شوند بعد به آن ها بگویند شما کارشناس هستید

نایب رییس مجلس تصریح کرد : کار کارشناسی روند کار خاص خود را دارد که در قالب مجلس نمی گنجد، کارکارشناسی مراکز و نیروهای خاص خود را می طلبد و بعد مجلس باید از خروجی کار این مراکز بهترین اسلوب و روش را انتخاب کند، کار کارشناسی باید رفرنس های تجربی را داشته باشد نه این که چون من می گویم باید این کار انجام شود.

وی خاطر نشان کرد : مسکن مهر و طرح تحول سلامت و هدفمندی تصمیماتی از این دست به دور از نگاه های کارشناسی اتخاذ می شود- که البته مجلس هم آن ها را تایید کرد و رای داد - و بعد در اجرای و نتیجه گیری آن می مانند.

روایت پزشکیان از پرونده تحقیق و تفحص از فروش سوالات امتحان دستیاری در مجلس هفتم ؛ موضوع به مرتضوی ربطی نداشت!

پزشکیان در تشریح موضوع پرونده فروش سوالات امتحان دستیاری در زمان وزارت وی و تحقیق و تفحص مجلس هفتم از این موضوع گفت : مدعی بودند امتحان برگزارشده و در این خصوص تقلب و فروش سوالات صورت گرفته است و من همان زمان نیز در مجلس گفتم که اگر تقلب نباشد یا تقلب نگیرید چگونه می توانید مدعی باشید که تقلب گسترده ای شده است.

وی ادامه داد : بچه های مردم را گرفتند و شش ماه در انفرادی نگه داشتند بعد هم نتوانستند چیزی را ثابت کنند و ان ها را آزاد کردند.

وزیر بهداشت دولت اصلاحات تصریح کرد : نمی توان به خاطر چیزی که می خواهید پیدا کنید آدم ها را در زندان نگه دارید و بعد بگوییید می خواهم تخلف کننده را پیدا کنم؟ من همان زمان هم گفتم موضوع به مرتضوی ارتباطی نداشت چون از اساس سندی در ارتباط با تقلب و فروش سوالات نبود.

وی افزود : من آن زمان در مجلس از کسانی که پیگیر موضوع بودند می پرسیدم به چه دلیلی این ادعا را مطرح می کنید و چه کسی این کار کرده است ؟ می گفتند ما می دانیم تقلب شده است!

رییس یک دانشگاه را مطابق نظر مجلس هفتم تغییر ندادم ، آن ها هم رفتند از واردات آمبولانس تحقیق و تفحص کردند!

پزشکیان با اشاره به پرونده تحقیق و تفحص مجلس هفتم از واردات آمبولانس گفت : در موردی دیگر تحقیق و تفحص از واردات آمبولانس به راه انداختند، آن هم در شرایطی که تا پیش از آن وانت مزدا را به عنوان آمبولانس استفاده می کردند ، زمانی که ما اقدام به وارد کردن آمبولانس استاندارد کردیم، صداها بلند شد که در این میان عده ای سود کلان بردند و دزدی شده و با این بهانه ها تحقیق و تفحص راه انداختند.

وی درباره پشت پرده این موضوع گفت : به من گفته بودند یک رییس دانشگاه را برکنار کنم و دیگری را منصوب کنم و من توجه نکردم چون دلیل مستدل و منطقی برای این جابجایی نمی دیدم، همان افراد که در خواست این جابجایی را داشتند ، تحقیق و تفحص از آمبولانس ها را امضا کردند و بعضا دنبال استیضاح من رفتند.

پزشکیان تصریح کرد: این که در هر موضوعی همه را متهم کنیم و بعد اتهام را هم نتوانیم اثبات کنیم خود اشاعه فحشاء است. حتی اگر بدانید جرمی اتفاق افتاده اما در دادگاه ثابت نشود باز هم حق افشا ان را نداریم.

وزیر شدن در این کشور چندان آش سوزی نیست / دکتر هاشمی وزیر نباشد ده برابر و صد برابر درآمد دارد

پزشکیان با انتقاد از تدوین سیستم پرداخت حقوق و پاداش گفت : وزیرشدن در این کشور آش دهن سوزی نیست آن هم در شرایطی که هیات علمی از وزیر درآمد بیشتری داشته باشد الان خود دکتر هاشمی وزیر نباشد ده برابر و صد برابر پول در می آورد.

وی ادامه داد : در کشورمان کاری کردیم که از یک استاد که تازه در دانشگاه مشغول به کار شده است از یک رییس دانشگاه درآمد بیشتری کسب می کند دیگر در این جایگاه ها و امتیازدهی ها انگیزه ای نمی ماند.

صفدر حسینی قربانی یک هیاهو شد

پزشکیان در خصوص موضوع حقوق های نجومی تاکید کرد : ماجرای صفدر حسینی یک هویی بود که راه افتاد و او را قربانی کردند و بعد نتوانستند ثابت کنند که تخلف شده است، البته اکثر درآمدهای نجومی در چهارچوب های قوانین اشتباهی است که خود ما پایه گذاری کرده ایم پرداخت می شود.

وی افزود: بعضی پزشکان بر اساس مقررات می توانند 300 میلیون تومان در آمد داشته باشند حالا تازه سقف گذاشته اند که 80 میلیون تومان باشد ، بر اساس قرارداد های بیمه تکمیلی ، من پزشک به راحتی در ماه 500 میلیون تومان کاسب هستم قوه قضاییه و دولت و مجلس هم قرارداد دارد.

هرگز استیضاح هیچ وزیری را امضا نکردم/بیشتر استیضاح ها در کشور ما پشت پرده دارد

نایب رییس مجلس در خصوص استیضاح وزرا در مجلس گفت : هرگز استیضاح هیچ وزیری را در طی سال هایی که در مجلس بودن امضا نکردم چرا که این شیوه استیضاح وزرا را مفید نمی دانم.

وی ادامه داد: وزیر بر اساس امکاناتی که در اختیار دارد و دستوری که از بالاتر می گیرد مدیریت می کند بنابراین استیضاح وی چندان کار منطقی نیست علاوه بر این که در بسیاری از استیضاح ها پشت پرده هایی نیز درباره فشار به وزیر و یا تسویه حساب با وی وجود دارد.

پزشکیان همچنین تصریح کرد: البته در استیضاح شیخ الاسلامی موافق استیضاح صحبت کردم اما محتوای صحبتم که هنوز هم موجود است انتقاد از احمدی نژاد بود چرا که تصور می کنم در جریان آن استیضاح شیخ الاسلامی قربانی احمدی نژاد شد .

نایب رییس مجلس درباره تلاش برخی نمایندگان درباره استیضاح آخوندی در مجلس گفت : ناوگان و هواپیما و راه آهن ما کهنه است با هر وزیری هم عارضه می دهیم؛ آخوندی برود و وزیر دیگری با این ناوگان کهنه و این اعتباراتی که در اختیار وزارتخانه است، بیاید، معجزه رخ نمی دهد.

پزشکیان با اشاره به مشکلات عرصه مدیریتی در کشور گفت : بر اساس تجربه ای که من در جایگاه های مختلف در این کشور داشتم که قبل از وزارت مرتب در جایگاه های مدیریتی بوده ام به شما می گویم مدیر در بسیاری از مواقع محدودیت های جدی دارد، من را بارها به دادگاه برده اند چرا فلان تصمیم را گرفته ام اما بسیار بودند کسانی که از اساس سر کار نمی آمدند یا تخلفات جدی داشتند و هرگز نیز به هیچ دادگاهی احضار نشدند.

وی ادامه داد : در بسیاری از مواقع وقتی به این افراد تذکر و گیر می دهی همین افراد متخلف با ارتباطاتی که دارند تو را به دادگاه می کشانند و مدیریت تو را برای کمبود امکانات زیر سوال می برند.

وزیر دولت اصلاحات تصریح کرد : در بسیاری از موارد خود ما نمایندگان در انتصاب مدیرکل و کارشناس دخالت می کنیم و به این شکل مدیریت یک مجموعه را فلج می کنیم و بعضا کسانی استیضاح وزراء را پیگیری می کنند که وزیر به حرف آن ها در عزل و نصب ها گوش نداده است در حالی که ما باید اجرای قانون را از وزیر بخواهیم و باید در خصوص علت عدم اجرای قانون از او سوال کنیم.

پزشکیان در این خصوص گفت : به نظر من استیضاح های فعلی منجر به گزینه بهتر نشده است، نظارت ما باید در چهارچوب قانون باشد، احمدی نژاد قانون را اجرا نکرد و بعضا حتی مجلس نیز با او کنار آمد.

بخشی از مشکل موسسات اعتباری از خود مجلس شروع شده است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح سوال از رییس جمهور درباره وضعیت نابسامان موسسات مالی و اعتباری گفت : مجلس مجوز راه اندازی موسسات اعتباری را به نحوی در قانون داد پس خود مجلس نیز در وضعیت فعلی مقصر است .

وی ادامه داد: مجلس به وزارت تعاون و نیروی انتظامی مجوز داد موسسه بزند و گفت بانک هم اجازه دخالت ندارد، حالا که کار به مشکل خورده است دنبال یک نفر می گردند که بگویند مقصر تو هستی!

پزشکیان تاکید کرد : قوانین اجازه راه اندازی این موسسات را داد، سیستم نظارتی اعم از مجلس و دیوان محاسبات و بازرسی به خوبی نظارت نکرد و کار موسسات مالی به اینجا رسیده است و حالا باز دنبال یک مقصر می گردیم!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار