اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
انتخاب شعار سال ۹۷ به عنوان حمایت از کالای ایرانی توسط آیت الله خامنه ای، بار دیگر دغدغه های اشتغال زایی و کارآفرینی رهبر انقلاب را با رویکرد بستر سازی برای تولید داخلی را در کانون توجه مردم و رسانه ها قرار دارد.
سالهاست که آیت الله خامنه ای عنوان سال را بر اساس موضوعات اقتصادی و کسب و کار انتخاب می کنند و این قضیه در چند سال اخیر همچنان ادامه داشته است. اقتصاد مقاومتی، موضوعی که شاه بیت سخنان ایشان در یک دهه اخیر به شمار می رود، محور فعالیت های دولت، مجلس و قوه قضاییه برای برون رفت از چالش های اقتصادی کشور به خصوص بیکاری و معضل واردات و کاهش وابستگی به خارج از کشور است.

اقتصاد مقاومتی که نگاه درون زا و برون نگر را به منظور اهتمام وسیع برای به کار گیری همه المان های بالقوه و بالفعل اقتصاد و تولید به کار می گیرد تا زنجیرهای وابستگی به تولید کننده آنسوی مرزها گسسته شود، یکی از راهکارهای اجرایی مهم برای کاهش وابستگی های ایران به اقتصاد نفتی آسیب پذیر خواهد بود.

نیم قرن است که اقتصاد کشور به طلای سیاه، جر عقب ماندگی اقتصادی و فناوری و توسعه بیکاری و افزایش فاصله طیقاتی، ماحصل ارزنده ای برای رشد ناخالص داخلی نداشته و به نظر می رسد، اگر کشور به دنبال مسیری برای تعالی و ارزش آفرینی در هزاره سوم است، می بایست اتکای بودجه سالانه کشور به طلای سیاه از بین رفته و بر اساس اقتصاد دانش بنیان و شرکت های فعال این عرصه به خصوص در عرصه نانو فناوری و فناوری اطلاعات، به سمت تغییر مختصات کسب و کار در قرن بیست و یکم حرکت کنیم.

حمایت از کالای ایرانی و صنعت نساجی

اقتصاد مقاومتی و هم چنین حمایت از کالای ایرانی، دو مقوله متفاوت نیست و هر دو به یک چیز دلالت دارد و آن هم اتکا به قابلیت های داخلی و تشویق و ترغیب سرمایه گذاران و فعالان کسب و کار از دانشگاه تا صنعت و بازار به سمت و سوی مصرف محصولات داخلی و نوآوری محصولات و خدماتی که ارزی آوری برای کشور به ارمغان می اورد. ناگفته پیداست که صنعت نساجی، یکی از قوی ترین و کهن ترین صنایع کشور در یک قرن اخیر، می تواند سکوی پرش ایران در عرصه اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی در سال ۹۷ و در افق ایران ۱۴۰۰ باشد.

صنعت نساجی ایران مدتهاست که با چالش های عمده دست و پنجه نرم می کند و مصداق بارز این چالش ها را نیز میتوان در شرکت پلی اکریل اصفهان که یکی از صنایع فعال نساجی کشور است مشاهده کرد. شرکت سهامی عام که بانماد شپلی، امروزه هر سهمش کمتر از یک آدامس بادکنکی بچه ها (زیر ۵۰۰ ریال) قیمت دارد!

برای حمایت از کالای ایران، ابتدا باید از تولید کننده ایرانی، بازاریاب وطنی ، ساپلایر وطنی و توزیع کننده ایرانی حمایت کرد تا ایرانیان فهیم بتوانند کالای مرغوب و با کیفیت را در حوزه های مختلف از تولید کننده و فروشنده ایرانی خریداری کنند.

همان طور که گفتیم، صنعت مد و لباس به عنوان یکی از مهم ترین صنایع پیشرو در جامعه امروز جهانی ، نقش زیادی در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ایران دارد. سالانه میلیاردها دلار ارز از این کشور برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی بانوان به خارج می رود و حجم گسترده آن به صورت قاچاق با کالای بی کیفیت که بعضا مشکلات بهداشتی برای مصرف کننده به ارمغان می آورد، وارد کشور می شود.

به این ها باید قاچاق انواع و اقسام پوشاک داخلی هم اضافه کرد که چرخ تولید کننده داخلی از مزون دارها تا کارگاه های کوچک و متوسط را به تعطیلی کشانده و عملا، با هزینه های سربار مثل بیمه و مالیات و امثالهم، فضای فعالیت را برای تولید کننده حوزه مد و لباس بسیار سخت کرده است.

نقش دولت در سال حمایت از کالای ایرانی حوزه مد

کاری که دولت بهتر است در این عرصه انجام دهد، حمایت واقعی از فعالان صنعت نساجی به خصوص طراحان و تولید کنندگان محصولات مد و لباس است تا قادر باشند در فضای رقابتی سالم، محصولات خود را در اختیار مصرف کننده قرار دهند. موضوعی که به نظر میرسد، بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی بتواند در شناسایی و معرفی فعالان مد و لباس کشور در عرصه تولید و عرضه، نقش محوری ایفا کند تا کالای وطنی این حوزه در اختیار مصرف کننده بیشتر قرار بگیرد.

شاید برگزاری سالانه چند رویداد مد مثل جشنواره مد و لباس ایرانی بتواند مصرف کننده ها به خصوص بانوان جوان را به خرید مانتوها و لباس ها و اکسسوری های تولید داخل ترغیب و تشویق کرده و ان ها را با طراحان و تولید کنندگان محصولات بانوان در فضایی راحت و رو در رو آشنا کند که قطعا تاثیر بسزایی در افزایش اشتغال عرصه مد و حمایت از تولیدات داخلی لباس وطنی دارد.

قطعا برای حمایت از تولیدات مد و لباس ایرانی و اسلامی در فضای امروز ایران که جوانان از طریق شبکه های اجتماعی در تیر رس تبلیغات برندهای جذاب و لاکچری از شرق و غرب عالم قرار می گیرند و بعضا با بهایی اندک در اختیار آنان قرار می گیرد، نقش تبلیغات و اطلاع رسانی حوزه پوشاک ایرانی اهمیت بسیاری دارد که به نظر می رسد کانال تلویزیونی ایران کالا بتواند در سال ۹۷، این ماموریت را در کنار دیگر دستگاه ها به خوبی انجام دهد.

حمایت از کالای ایرانی در اکو سیستم مد

بی شک، نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم چنین معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان بازوی محرک گسترش اکو سیستم مد و لباس ایرانی در مختصات اقتصاد مقاومتی، عامل موثر در رونق بخشی به فضای کسب و کار رقابتی و عادلانه فشن در ایران است که نتیجه آن، اشتغال آفرینی گسترده جوانان در عرصه مد و لباس خواهد شد. تسهیل فرآیند های اداری و اجرایی برای اعطای مجوز به راه اندازی کارگاه های کوچک و متوسط تولید مد و لباس ایرانی-اسلامی در ۳۱ استان کشور و تسهیلات مالیاتی و بانکی به مسئولان کارآزموده تایید صلاحیت شده، می تواند گامی برای ورود موثر ایران به تولید مد ایرانی با بازارهای خارجی باشد.

حمایت از کالای ایرانی با تبلیغ محصولات اسلامی ارزان در رسانه ملی
حمایت از کالای ایرانی با حمایت از استارت های دیجیتالی عرصه فشن
حمایت از کالای ایرانی با تجهیز ارزان و سریع کارخانچات نساجی ایران به فناوری روز.
حمایت از کالای ایرانی با تسهیل فرآیندهای عرضه و فروش و بازارایی مد ایرانی-اسلامی
حمایت از کالای ایرانی با حمایت از فعالان خدمات مد اسلامی-ایرانی مثل رسانه ها و ناشران.
حمایت از کالای ایرانی در عرصه مد و لباس وطنی در حوزه معافیت مالیاتی مزون دار های مجرب قانونی.
حمایت از کالای ایرانی در حوزه مد کشورمان با حمایت علمی و عملی از طراحان مد و لباس کشور.
حمایت از کالای ایرانی در عرصه پوشاک با برگزاری نمایشگاه های فصلی تولیدات داخلی در ۳۱ استان کشور.
حمایت از کالای ایرانی در عرصه مد و لباس ایرانی با حمایت از طراحان اپلیکیشن های تخصصی مد و لباس.
حمایت از کالای ایرانی عرصه پوشاک با حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا تخصصی صنعت فشن و نساجی ایران.
حمایت از کالای ایرانی عرصه مد با ترغیب دانش آموزان به استفاده از محصولات داخلی در قالب برنامه های آموزشی و اردویی.
حمایت از کالای ایرانی عرصه فشن با اننشار دروس مربوط به حمایت از کالای وطنی در کتاب های مدارس.
حمایت از کالای ایرانی با برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های ملی صنایع وابسته به طراحی مد و لباس در دانشگاه ها.
حمایت از کالای ایرانی عرصه مد با اعطای تسهیلات به فروشندگان محصولات داخلی پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی کشور در فضای دیجیتال فشن.

امیدواریم انتخاب سال ۹۷ به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، مقدمه ای برای حمایت از مد و لباس ایرانی و عملی در فضای رقابتی و واقعی توسط مسئولان ودستندرکاران دولتی این حوزه شود تا آثار ژرف و شگرف آن در افتصاد ایران با ۱۲ میلیون مجرد و میلیون ها بیکار و میلیون ها بی سواد، عیان شود.

به نظر شما چگونه می توان مد و لباس وطنی را در سال حمایت از کالای ایرانی توسعه داد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار