شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
گفتگو با عبدالرضا دسومی رئیس ستاد ائتلاف امید اهواز در دور دوم و عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان: دخالت در انتصابات باید همراه با پاسخگو بودن در قبال عملکرد ها باشد
در آستانه سومین سال پیروزی لیست امید در اهواز با عبدالرضا دسومی رئیس ستاد ائتلاف امید اهواز در دور دوم و عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در همین دوره هم صحبت شدیم تا نظرات وی را در خصوص عملکرد...
شوشان / مرتضی آژند

در آستانه سومین سال پیروزی لیست امید در اهواز با عبدالرضا دسومی رئیس ستاد ائتلاف امید اهواز در دور دوم و عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در همین دوره هم صحبت شدیم تا نظرات وی را در خصوص عملکرد لیست امید، رابطه آنها با اصلاح طلبان، نقش آنها در انتصابات، شورای سیاست گذاری و آینده اصلاح طلبان را جویا شویم. این گفتگو در ادامه آمده است.


لیست امید خروجی رد صلاحیت ها

من در انتخاب لیست امید حضور و نقشی نداشتم، اما آن‌گونه که مطلع شدم، شورای سیاست گذاری متشکل از نمایندگان احزاب و افراد منتخب احزاب پس از رد صلاحیت کاندیدا های منتسب به اصلاح طلبان توسط هیئت نظارت شورای نگهبان، از میان افراد تایید صلاحیت شده، سه نفر را (نمایندگان فعلی اهواز در مجلس شورای اسلامی) انتخاب و تحت عنوان لیست امید مورد حمایت و به شهروندان اهوازی معرفی کردند.

البته ما به معنی واقعی کلمه، لیست امید را فقط در سطح اهواز داشتیم و در سطح استان نداشتیم و فکر نمی‌کنم احزاب و شورای سیاست گذاری احزاب ادعای داشتن لیست امید وابسته به شورای سیاست‌گذاری را در سطح استان داشته باشند، البته این هم ناشی از فقدان عمق استراتژیک احزاب در سطح استان و جامعه می‌باشد، که باید درجای خود مورد تحلیل و بررسی قرارگیرد.

ارتباط لیست امید و دولت فاقد هدفگذاری و نقشه راه معین

از کاستی های ریشه ای در سطح کشور و استان، فقدان نگاه و عملکرد ساختارمند در تمامی دولت ها و احزاب موجود است که آن‌هم ناشی از عملکرد و رفتار غیر مبتنی بر قواعد حزبی تشکل های وابسته به احزاب و دولت ها بوده است، به عبارتی فقدان نگاه برنامه‌ای و سیستمی در عملکرد و رفتار احزاب و دولت های وابسته به آنها، اعم از اصلاح طلب و اصول گرا است، لذا سخن از  ارزیابی همراهی لیست امید با دولت یا دولت با لیست امید در جایی که نه احزاب و نه دولت خود را مقید به داشتن و تبعیت از برنامه و ساختار سیاسی تعریف شده ای نمی دانند سخن به ‌جایی نمی‌باشد، در چنین شرایطی، همراهی ها و عدم همراهی ها تابع شرایط موسمی و فردی است و از پایداری و استمرار لازم برخوردار نیست ، یا به عبارت بهتر، در حال حاضر ارتباط میان لیست امید و دولت، هدفگذاری و تابع نقشه راه تعریف شده ای نمی‌باشد. به همین دلیل خروجی و نتایج قابل توجهی در پی نداشته است.

دخالت در انتصابات باید همراه با پاسخگو بودن در قبال عملکرد ها باشد

دربحث انتصابات، متاسفانه یکی از چالش های عمده‌ای که کشور و استان با آن در سه دهه‌ی اخیر مواجه است و به عبارتی کلیت نظام را با خطر ناکارآمدی مواجه نموده است، سیستم انتخابات و سیستم انتصابات است، در هیچ مقطعی شاهد نبودیم که عزل و نصب ها در دولت‌ها ،قاعده‌مند و مبتنی بر توانمندی و شایستگی افراد بوده باشد، استان ما ازین بابت گوی سبقت را از اکثر استان ها ربوده است، کافیست روند انتصابات و سیر شاخص های مختلف عملکردی دولت‌ها در سطح استان را در سه دهه اخیر، مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم، البته از این بابت علی‌رغم تفاوت‌های حداقلی، در همه دولت ها اعم از کارگزاران، اصلاح طلبان و اصول گرایان، رویه نسبتا مشابهی حاکم بوده است.

از نظر دانش مدیریت باید بین اختیار و مسئولیت نسبتی برقرار باشد، به این معنی که سیستم و یا افرادی که در انتخاب و انتصاب افراد نقش دارند باید به همان نسبت مسئولیت خروجی عملکرد خود در انتصاب مدیران مورد حمایت خود را پذیرا و پاسخگوی جامعه باشند، اما ملاحظه می فرمایید که در همه ی ادوار، مجمع نمایندگان و یا بعضی شخصیت‌ های موجود در استان یا مرکز در انتخاب مدیران عالی بویژه استانداران نقش داشته اند، اما درپایان دوره استانداران منتخب خود، هیچ وقت پاسخگوی ضعف عملکرد خود در انتخاب استانداران نبوده‌اند، این رویه ی غیر پاسخگو بودن نسبت به دخالت در انتصابات، شامل نمایندگان محترم مجلس هم بوده است، چرا که کشور چه در سطح کلان و چه در سطح استانی در انتصابات، از رویه ی قاعده ‌مند مبتنی بر نگاه سیستمی و برنامه‌ای، تبعیت نمی‌کند و حمایت‌ها و دخالتها، عمده‌تا فردی و مبتی برنگاه کوتاه مدت بوده است.

تا زمانی که در سطح کلان نگاه دولتمردان و احزاب در انتصابات و مدیریت کشور، مبتنی بر نگاه سیستمی و نگاه برنامه ای قرار نگیرد نباید توقع پاسخگویی و مشاهده سیر صعودی و اصلاحی در شاخص های عملکردی مدیران، داشت و ازاین بابت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و یا خبرگان نیز مستثنی نیستند.

پاسخگو نبودن لیست امید نتیجه ضعف عملکردی شورای سیاست گذاری

در یک نگاه کلان نگر پاسخگو نبودن لیست امید اهواز به اصلاح طلبان را باید در ضعف عملکرد شورای سیاست‌گذاری احزاب اصلاح ‌طلب جستجو کرد، فقدان نگاه استراتژیک در احزاب استانی و تبعیت از نگاه و عملکرد مقطعی و کوتاه مدت و به معنی بهتر سطحی نگری احزاب، موجب شد که احزاب، در مقطع انتخابات تکلیف خود را در حد انتخاب کاندیدا و حمایت و معرفی به شهروندان بدانند و هیچ ساختار و برنامه ای برای راهبری، مدیریت و پیگیری دوره چهار ساله کاندیداهای مورد حمایت خود را نداشته باشند.

لیست امید فاقد سابقه و عملکرد حزبی یا اصلاح طلبی

 از طرفی، نمایندگان فعلی هیچ‌وقت تا قبل از انتخاب شدن، مدعی داشتن سابقه و عملکرد حزبی و یا اصلاح طلبی نبوده اند تنها در دوره انتخابات و بعد از انتخابات آقای دکتر ساری نسبت به آن دو بزرگوار دیگر، در همکاری با فراکسیون امید و در اتخاذ مواضع سیاسی، اجتماعی و همراهی با جریانات اصلاح طلبی در سطح استان و کشور از مواضع شفاف تری برخوردار بوده اند.

نبود نگاه اصلاح طلبانه و حزبی در نمایندگان لیست امید 

به جای شخص محوری و مشورت با تک تک افراد، این بزرگواران باید با احزاب و شورای هماهنگی اصلاح طلبان همراهی و هماهنگی می‌داشتند، اما به دلیل فقدان نگاه و رفتار استراتژیک و بلند مدت حزبی که بر شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب و در مقابل نبود نگاه اصلاح طلبانه و حزبی در نمایندگان محترم لیست امید، این شکاف و حلقه مفقوده همواره حاکم بوده است. عملکرد این عزیران را هم باید  با نگاه عمیق تری نگریست، اشکال کار را باید در ضعف مفرط حاکم بر احزاب و سازمان های مدعی اصلاح طلبی در استان (در رفتار و عمل حزبی) جستجو نمود.

جریان اصلاح طلبی استان در دوسال اخیر علی رغم زحمات و تلاشهای صورت گرفته به دلیل ضعف نظری، عدم توسعه حوزه نفوذ خود در جامعه و نپرداختن به جذب، آموزش و توسعه تشکیلاتی، شکننده و غیر کارآمد جلوه نموده است، بویژه اینکه، نباید عمل اصلاح طلبی را در مباحث اولیه و حداقلی و انتخاباتی و احیانا گرفتن پست و سمت و رسیدن به منافع فردی تقلیل داد و از فعالیت ریشه ای غفلت نمود، چیزی که متاسفانه در دوسال اخیر به وضوح به عنوان یک چالش جدی در میان اکثریت اصلاح طلبان، مشهود و نمود داشته است. 

اصلاح طلبان حب و بغض های فردی را کنار بگذارند

اصلاح طلبان باید با توجه به مبانی نظری و تئوریک، حب و بغض های مبتنی بر فردیت را تغییر و مبتنی بر روش و منش اصلاح طلبی و منافع عامه قرار دهند، قطعا اگر نسبت به اصلاح رفتار و رویه هایی که در دو سال اخیر که عمدتا ریشه در غفلت از روش و منش اصلاح طلبی و صرفا به دلیل دست یافتن به منصب و ...، اصلاح طلبی را شکننده و اختلافات فی مابین را به حداکثر رسانده است تجدید نظر نشود،آینده انتخاباتی جریان اصلاح طلبی با شکست سنگینی در انتخابات آتی مواجه خواهد شد، به ویژه اگر تغییری در ترکیب و مدیریت اجرایی انتخابات اهواز که در انتخابات شورای شهر اهواز سابقه ای تاریخی از ضعف، نا کارآمدی و غیر قابل اعتماد بودن از خود به یادگار گذاشت، صورت نگیرد.

اصلاح طلبی، روش و منشی است مبتنی بر مبانی متقن، پایدار و تعریف شده،تفاوت شرایط تاثیر و تغییری در ماهیت و اصول اصلاح طلبی ایجاد نمی کند، نباید اصلاح طلبی را به استخدام شدن و گرفتن سمت گره بزنیم، استخدام شدن حق هر شهروندی است (فارغ از گرایشات سیاسی، نژادی،قومی، و یا مذهبی شهروندان) و از طرفی بکارگیری افراد توانمند و شایسته جهت ارتقاء و بهینه نمودن مدیریت جامعه، از اصول مسلم است که نباید فدای رفتارهای باندی و دوستانه شود، نباید حضور در جریانات سیاسی را به فرصتی برای انتفاع شخصی، مبدل نماییم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار