شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

شوشان - نوید قائدی :

گویی خداوند منان در ازل مقدر کرده بود که سرزمین خوزستان ملون باشد به خلقت مردمانی از جنس اقوام مختلف که در شجاعت و ایثار و مهربانی و صداقت و صفا سرآمد زمانه خود باشند و دلیل اثبات این ادعا، نثار خون هزان شهید گلگون کفن دفاع مقدس است که در سراسر این دیار خفته اند.حرمت خون شهدای این سرزمین آن قدر بزرگ و گرامی است که بعد از سال ها،عاشقان حق و حقیقت و وطن، از هر قشر و قومی برای زیارت و تلطیف روان و رهایی از نفس دنیا طلب ، خود را به حریم مقدس قبور آنان می رسانند تا روح خود را صیقل و زنگارها از دل بزدایند.بارها گفته ام خوزستان عزیز است و باید حرمت آن را پاس و بزرگش داشت.

از قدیم گفته اند حرمت امامزاده به متولی است پس حفظ و پاسداشت حرمت خون این شهدا بر گردن تمامی مردم این سرزمین یک امر واجب است،مردم این سرزمین از هر قوم و نژاد و زبانی که باشند وامدار و  مدیون خون این شهدای گرانمایه هستند.

این مردم باید الگویی از وحدت و همدلی و مهربانی باقی بمانند تا در این عصر پرتب و تابی که مدیریت کشور درگیر انواع فتنه های ناگوار باندی و جناحی و گه گاهی افراد دنیاپرست شده است و اغیار دیوصفت بیگانه چشم طمع به ترویج انواع ترفندهای تفرقه انگیز بین اقوام مرزی و خصوصا این استان دوخته اند،بتوان با حفظ وحدت و یکپارچگی از این مرحله مشوش با سربلندی عبور نمود.

یک خوزستانی اصیل، خون گرم و مهربان و رفیق باز و همسایه دوست است لذا نباید بگذارند خدایی ناکرده از شدت عمل این خصایص کاسته شود و روح جدایی و تفرقه مابین مردم و اقوام جوانه بزند تا خدشه ای بر این برادری قدمت دار وارد آید.

یکی از بزرگترین سرمایه هایی که می تواند در ایجاد وحدت و همدلی و اتحاد اقوام این سرزمین نقش آفرینی جدی داشته باشد وجود سرمایه های اجتماعی در اقوام مختلف است.سرمایه اجتماعی تعریف ساده ای دارد.یعنی افرادی که می توانند رابطه ساز و وحدت آفرین باشند.

نقش سرمایه های اجتماعی برقراری ارتباط بین اعضای جامعه فارغ از نوع قومیت ها و پایدار ساختن این روابط خواهد بود.در همین ارتباط است که اعضا جامعه می توانند کارهایی را به سرانجام رسانند و سرنوشتی را برای خود رقم بزنند که به تنهایی هرگز قادر به انجام آن نمی باشند.

انسان های امروز به واسطه مجموعه ای از شبکه های حقیقی و مجازی به هم متصل می باشند.در این شبکه ها باید این تمایل ایجاد و تقویت گردد که ارزش های مشترکی با سایر اعضا برقرار گردد. در این روابط حقیقی( که با نیت خالص همراه باشد) به تدریج با گسترش شبکه های ارتباطی، نویی از دارایی های ویژه و ارزشمند شکل می گیرد که در واقع محصول سرمایه اجتماعی و یا تعریفی از دارایی اجتماعی است.

پس سرمایه های اجتماعی می توانند زمینه ساز وحدت و همدلی اقوام خوزستان باشند و بعنوان محور ثبات و لنگرگاه های استان مطرح باشند.سرمایه های اجتماعی باید مراقب باشند استقلال رفتاری خود را حفظ و در دام  جریانهای سیاسی گرفتار نشوند و فقط با مردم و در اختیار مردم و در جهت رضای الهی گام   بردارند انشاا... البته به مشعیت الهی اگر نفسی پاک و پسندیده نباشد محال است محبوب واقعی قلوب مردم گردد پس قطعا یک سرمایه اجتماعی فردی  الهی خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار