اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
فعال اجتماعی و دبیر نشست بررسی تبعات اجتماعی سد گتوند;
سامان فرجی بیرگانی فعال اجتماعی و دبیر نشست بررسی تبعات اجتماعی سد گتوند گفت: شرکت های سدساز با فریبکاری و غلو در خصوص صنعت سازی به دنبال کسب منافع حداکثری به بهای ویرانی کشور هستند.

وی افزود: سدسازی در کشور ما تحت شعارهای اغواگرانه، اشتغالزایی، ذخیره آب برای کشاورزی و تولید برق توجیه و توسط رسانه های زنجیره ای مرتزق از شرکتهای سدساز تبلیغ می شود. 

بطوریکه ما به اشتباه گمان می کنیم ساخت سدها موجب رونق و آبادانی کشور می شود، حال آنکه تجربه پنجاه سال صنعت سدسازی توام با تاریخ شرم آوری از کوچهای اجباری، ویرانی طبیعت و سکونتگاه های انسانی و اشتباهات مکرر محاسباتی وفنی است که اخبار آن به بیرون درز نمی کند.

ایشان با مرور سدهای ساخته شده بر روی رودخانه کارون طی پنجاه سال گذشته گفت: هیچکدام از سدهای ساخته شده بر کارون به جز سدکوچک و تنظیمی گتوند سفلی در خدمت توسعه کشاورزی و افزایش در آمد مردم نبوده، بلکه هدف از سدها تولید برق و واریز کردن میلیاردها تومان پول به حساب شرکتهای سدساز بوده است.

وی با برشمردن تعداد روستاهای به زیرآب رفته در سدهای کارون ۴ و کارون ۳ و گتوند علیا و مسجدسلیمان و شهید عباسپور گفت: ظرف ۵۰ سال افزون از ۴۱۲ روستا و استقرارگاه عشایری در دریاچه سدها مدفون شده و هزاران هکتار اراضی کشاورزی و ذخیرگاه های جنگلی و طبیعی چند میلیون ساله و بکر زاگرس محو گردیده اند، که ارزش مادی آنهاچندین برابر از کل تولیدات برق همه سدهای ساخته شده است.

فرجی افزود: در مسئله سد گتوند باتوجه به آمارهای موجود EC آب چاه های دشت عقیلی پس از آبگیری از رقم  ۴۰۰ به ۱۸۰۰ افزایش یافت و انباشت رسوبات نمکی در کف دریاچه سختی آب در کف مخزن را به رقم نگران کننده ۱۴۰۰۰۰ رسانده و اینها واقعیت هایی است شرکت آب و نیرو از افکار عمومی مخفی می کند

وی با اشاره به پنهانکاری بیست ساله مدیران شرکت آب و نیرو در مسئله کوه های نمکی و فریب افکار عمومی گفت: همانطور که در مسئله اختلاسها با تضییع کنندگان حقوق بیت المال برخورد قضایی می شود از سازمان بازرسی کل کشور و مدعی العموم می خواهیم با پنهان کنندگان و انکار کنندگان وجود معادن نمکی برخورد قاطع قضایی شود.

فرجی با اشاره به اطلاعات غلطی که پیش از آبگیری از جانب مدیران سدگتوند به مدیران بالادستی و رسانه ها داده می شد گفت: تصاویر ماهواره ای وجود کوه نمک رادر مخزن محرز کرده بود، اما مسئولین سد گتوند با کتمان حقایق خوزستان را به فاجعه امروز رسانده اند و از طرفی با عدم پرداخت خسارت های وارده به روستاییان و عشایر منطقه یک سازمان ناخرسندساز در خوزستان ایجاد کرده اند که اکنون هم مردم بالادست و هم مردم پایین دست را ناخرسند و نگران کرده اند.

وی با اشاره به سخن بزرگان کشور در خصوص اینکه کشور مابیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارد تصریح کرد: وحدت در سایه همدلی و عدالت اتفاق می افتد، لذا عدالت حکم می کند که ناخرسندکنندگان مردم منطقه محاکمه و مجازات شوند تا انسجام ملی در خوزستان حفظ شود. 

این فعال اجتماعی گفت: دین بزرگ مردم مناطق بالادست سدگتوند به گردن مردم خوزستان آن است که آنها با مطلع کردن رسانه های استان از وجود کوه نمک قبل از آبگیری تلاش کردند تا جلوی فاجعه را بگیرند؛ اما این افشاگری آنها مسئولین سد را عصبانی کرد و حالا آنها برای تنبیه مردم منطقه باگذشت ۷ سال پس از آبگیری هنوز از پرداخت بهای اراضی و خسارت به آنها طفره می روند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار