اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: اجرای طرح احیای جنگل و حفاظت خاک در ایذه با مشارکت مردم و همکاری یک سازمان بین المللی ژاپنی آغاز شد.
احمد مطیعی اظهار داشت: طرح احیای جنگل و حفاظت از خاک در منطقه رکعت در شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه امسال به صورت پایلوت با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) اجرا می شود.

وی افزود: 6 استان شامل خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس که در حوزه رودخانه کارون و یا متاثر از این حوزه هستند،، مشمول این طرح هستند.

مطیعی هدف این طرح را افزایش ظرفیت مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، حفاظت خاک و پوشش گیاهی و کشت گونه هایی که برای مردم درآمدزا باشد همچون گیاهان دارویی و درختان مثمر از اهداف این طرح است.

وی اضافه کرد: این طرح در 16 هزار هکتار از جنگل ها اجرا می شود که شامل 30 روستای این منطقه خواهد بود، این جنگل ها بخشی از طرح صیانت از جنگل های زاگرس در مساحت 51 هزار هکتار است.

مطیعی اظهار داشت: همکاری شرکت 'جایکا' مالی نخواهد بود و در قالب اشتراک تجارب و برگزاری کلاس و کارگاه های آموزشی برای مردم محلی و کارکنان اداره منابع طبیعی است.

به گفته وی، ژاپن 37 میلیون هکتار جنگل دارد که پنج میلیون هکتار از آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه طرح به صورت اقدامات بیولوژیکی و سازه ای اجرا می شود، افزود: دلیل انتخاب منطقه رکعت، وجود جنگل های باارزش زاگرس و فرسایش خاک در منطقه است که در سد کارون 3 رسوب می کند.

مطیعی گفت: این طرح سه کارگروه ملی، استانی و شهرستانی دارد که هفته گذشته کارگروه ملی تشکیل و دیروز نیز کارگروه شهرستانی برای بررسی نحوه آغاز کار تشکیل شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: توسعه پایدار تنها با مشارکت مردم محقق می شود و این مشارکت فقط شامل اجرای طرح های دولتی نیست، بلکه طرح باید بر اساس اطلاعات مردم بومی باشد و مردم باید در همراهی، نظارت و بهره برداری شریک باشند و طرح را خود مردم ارائه دهند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان بیان داشت: طرح های مشارکت مردمی در حوزه منابع طبیعی با همکاری سازمان های بین المللی از سال 72 آغاز شده و در سال 85 به اوج خود رسیده اما این طرح ها در خوزستان اجرا نشده است.

روستای رکعت در شمال شرق شهرستان ایذه 10 کیلومتری دهدز (شمال شرق خوزستان) قرار دارد. این روستای کوهستانی زاگرس در حاشیه سد کارون 3 واقع شده است.

جایکا یک سازمان مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینه توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می کند. این سازمان سعی دارد از طریق روش های توسعه مشمول به مبارزه با مشکلات بپردازد. در این روش افرادی که با مشکلات مواجه هستند تشویق به درک مسئله می شوند و ضمن لذت بردن از این فعالیت، در برطرف کردن مشکلات مشارکت می کنند.

سابقه همکاری ایران و جایکا به سال ۱۹۹۶ می رسد که در آن برای اولین بار جایکا در برنامه مقابله با آلودگی هوا شرکت کرد و نتیجه آن ارتقای استاندارد بنزین بود.

شهرداری تهران بهمن ماه پارسال تفاهم نامه همکاری با جایکا منعقد کرد که طبق این تفاهم نامه دولت ژاپن 11.3 میلیون دلار کمک بلاعوض خود را در قالب تجهیزات آزمایشگاهی تجزیه و تحلیل آلودگی هوا به شهرداری تهران می دهد. این شرکت همچنین پیش از این با استان کرمان در زمینه حفاظت از قنات ها و با استان چهارمحال و بختیاری نیز در زمینه حفاظت آب و خاک داشته است.

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار