اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
علاء الدین بروجردی معتقد است که هنوز نمی توان با قاطعیت اعلام کرد کدام گروه انجام دهنده جنایت تروریستی اهواز است ولی می گوید زمینه های این اقدام باید برچیده شود.
حمله مسلحانه ساعت ۹صبح روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به رژه نظامی نیروهای مسلح که به مناسبت مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در اهواز در حال برگزاری بود باعث به شهادت رسیدن ۲۴ نظامی و غیرنظامی شد. در بین کشته شدگان یک کودک چهار ساله نیز وجود داشت. در این حادثه تروریستی ۶۵ نفر نیز مجروح که تا کنون حال تعدادی از آنها در شرایط نامناسبی است.  

این حمله حوالی پادگان لشکر ۹۲ زرهی اهواز رخ داد. مهاجمان مسلح که پیش از اجرای این مراسم در پشت محل برگزاری رژه کمین کرده و منتظر بودند، نیم ساعت پس از آغاز مراسم، مسیر رژه یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران را به رگبار گلوله بستند.

برای شنیدن آخرین بررسی‌ها و ابعاد مختلف امنیتی و اجتماعی این حادثه با علاءالدین بروجردی که ۱۴ سال سابقه ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس را در کارنامه خود دارد به گفت وگو نشستیم.

بروجردی که اکنون عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است، معتقد است هنوز نمی توان به صراحت گفت که این حادثه تروریستی را چه گروهی انجام داده و همچنان این مسئله در حال بررسی است. او بر این باور است که باید خلاء هایی همچون محرومیت و بیکاری جوانان که باعث می شود بیگانگان از طریق آنها نفوذ کنند را برطرف کرد.

 آخرین بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره عوامل حادثه تروریستی اهواز چیست؟

در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دعوت از وزرای کشور، اطلاعات و همچنین فرمانده نیروی زمینی و دیگر مسئولان ذیربط به تفصیل در زمینه حادثه تروریستی تاسف بار اهواز بحث شد.

از ابتدای سال تاکنون گروهک هایی کشف و منهدم شده اند. طبیعتا بسیاری از آنها رسما اعلام نمی شوند تا این احساس ایجاد نشود که دشمن تا این میزان فعال است ولی باید تشکر کرد از این همه حجم موفقیت های اطلاعاتی و امنیتی هر چند که ما باید عدد صفر را در حوادث امنیتی حفظ کنیم ولی در همه جای دنیا از آمریکا تا فرانسه و ... ملاحظه کردید که بارها حوادث گسترده تروریستی اتفاق می افتد؛ بنابراین اقدام تروریستی در سطح جهانی یک رویداد محتمل الوقوع است.


با وجود این، به فضل الهی و با توجه به تلاش های ارزشمند نیروهای امنیتی و اطلاعاتی پیوسته این اقدامات تروریستی ِدشمن خنثی شده و اِشراف بسیار خوب اطلاعاتی نسبت به آنها وجود دارد و طبیعتا بررسی‌ها درباره حادثه اخیر اهواز همچنان وجود دارد. بسیار ضروری است که با دقت بررسی شود و نقاط ضعف و خلاء ارزیابی شوند و ما بتوانیم از اقدامات مشابهی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد حتما جلوگیری کنیم.

وقتی یک مقام رسمی اماراتی موضع گیری و اعلام می کند که درگیری‌ها را باید به داخل ایران کشاند، نشان می دهد کشورهای دست نشانده آمریکا در منطقه مثل عربستان و امارات که واقعا بازی خورده سیاست های آمریکا هستند و عملا سال‌ها است که در بحران تحمیلی در کشور اسلامی و عربی مثل یمن خود را بیهوده درگیر کردند و مسلمانان را به کشتن می دهند و صدها میلیارد دلار برای خرید آخرین تسهیلات مدرن هزینه می کنند تا به آمریکا سود برسانند.

این کشورها عملا در یک کج راهه قرار گرفتند. با این وجود ما باید از حوادث مشابه در اهواز جلوگیری کنیم. به نظرم عملی است که وقوع این حادثه ها را به حداقل برسانیم و همانطور که مستحضر هستید کشورهای پیرامونی ما امنیت قابل توجهی ندارند. افغانستان در شرق و عراق در غرب کشورمان و همچنین سوریه که کشور نزدیک‌تر ولی غیر همسایه است و حتی کشوری مثل پاکستان که دشمن طراحی های زیادی برای یارگیری و در واقع تقویت گروه های تروریستی مانند داعش می کند. اینها همگی تهدیدهای بالقوه علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و ما باید آنها را در نطفه خفه بکنیم.

آیا بررسی ها مشخص کرده که حادثه اخیر با مدیریت چه گروهی بود؟

افرادی که در این زمینه نقش سازماندهی، طراحی و پشتیبانی دارند غیر از عوامل مزدور به درک واصل شده و تعدادی نیز دستگیر شده و در حال بازجویی هستند و اطلاعات لازم از آنها اخذ می شود.

بنابراین جریان هنوز ادامه دارد و فعلا زود است که ما قضاوت نهایی را در این زمینه داشته باشیم. ولی این نکته را باید در نظر داشته باشیم که دشمن از درون ِجامعه‌ ما نیز به طمع افتاده و این نکته بسیار حائز اهمیتی است که با سوءاستفاده از بعضی خلاءها و مشکلات درون جامعه ما مثل مشکلات اقتصادی یا حساسیت های قومی این کارها را انجام می دهند. در حادثه اخیر سوءاستفاده از این وضعیت نیز کاملا مشهود بود.

 با توجه به اسنادی که منتشر شده همچنان معتقدید گروه متولی این حادثه تروریستی مشخص نیست؟

من فکر می کنم برای نظر نهایی نیاز به بررسی بیشتری است. مطلع هستید داعش و برخی گروه ها اعلام مسئولیت کردند و بعد برخی عقب نشینی کردند. هنوز زود است نظر نهایی را اعلام کنیم و طبیعتا، به هنگام، مسئولانِ ذیربط این کار را انجام خواهند داد.

 یکی از نمایندگان مردم اهواز در مجلس از رویت پرچم گروه داعش در خانه تیمی این مجموعه خبر داده بود. این اطلاعات را چگونه ارزیابی می کنید؟

این اطلاعات اگر درست باشند دلیل بر اینکه حتما این کار طراحی داعش است، نیست. اینکه پرچم داعش را برخی گروه‌هایی که تمایل فکری به داعش دارند در محل اقامت خود داشته باشند یا حتی رفته باشند و آموزش دیده باشند به معنای این نیست که داعش در یک طراحی سازمان یافته با تیمی درون ِ کشور ما موفق باشد این کار را انجام دهد. بنظرم تردید وجود دارد.

در صحبت هایتان به وجود خلاء ها اشاره کردید. چه عاملی باعث می شود مثلا داعش از خوزستان یارگیری کنند؟

یک عامل به نظرم فقر است. ما باید به عنوان نظام جمهوری اسلامی، فقر اقتصادی که زمینه ساز نفوذ دشمن است را برطرف کنیم. طبق قانون اساسی، ایجاد رفاه و اشتغال جزء وظایف دولت است. توجه باید مضاعف شود و باید سرمایه گذاری جدی‌تر در جهت رسیدگی به حق مردم صورت گیرد و خلاء برطرف شود. نباید در برخی مناطق به وضعیت معیشتی مردم و بیکاری جوانان و مشکلاتی از این دست که برای مردم حساسیت آفرین و سئوال برانگیز است بی توجه باشیم.  


 نکته دوم، ما افتخار می کنیم در جمهوری اسلامی ایران به رغم تنوع نسبتا گسترده قومی و زبانی و حتی مذهبی، اتحاد و انسجام نسبتا خوبی داریم. یعنی حوادث تلخی که در برخی کشورهای منطقه در زمینه سنی، شیعه، عربی و غیرعربی یا این گونه مسائل که در برخی کشورها باعث ایجاد تقابل در درون جامعه شان شده است را نداریم.

مثلا در خوزستان عرب ها نقش بسیار مهمی در دفاع مقدس از تمامیت ارضی داشتند و هزاران شهید تقدیم کردند و تعداد قابل توجهی از فرماندهان دوران دفاع مقدس از آنها بود. اینها در واقع عرب هستند و وقتی می گویم عرب، طبیعتا همه ایرانی هستیم و به ایرانی بودن افتخار می کنیم منتها گویش و زبان های مختلفی در کشور داریم مثل ترکی، لری، عربی و .... که اتفاقا ارزشمند هستند و در قانون اساسی هم حفظ این گویش و زبان ها جزو اصول قانون اساسی ما است؛ بنابراین نباید اجازه دهیم دشمن از این روزنه‌ها ورود کند. در همین شهدای حادثه اخیر تعدادی از شهدای ما برادران عرب بودند. آنچه که دشمن سعی می کند آن را تبدیل به یک مسئله در جامعه داخلی ما کند، به طور روشن قابل تاکید است که توطئه ای طراحی شده و یک امر غیرواقعی است. جامعه ما انسجام و وحدت لازم را دارد خصوصا در خوزستان که استان مهمی است و در واقع سال‌های طولانی قبل و بعد از انقلاب، عرب‌ها در کنار بقیه با اخوت و صمیمیت زندگی کردند و امروز هم وضعیت مشابهی است و نباید اجازه داد تبلیغات سوء دشمنان در این زمینه شبهه ایجاد کند.

 برای رفع عوامل و خلاءها تدابیری اتخاذ شده؟

بله، سالها است تلاش زیادی صورت گرفته چه مقام معظم رهبری چه رئیس جمهور. منتها به نظر می رسد مسئولان اجرایی باید سرمایه گذاری بیشتر و جدی‌تری در زمینه تحول اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان حتی در زمینه عمران شهری و... داشته باشند و سرعت بیشتری به این امر بدهند. البته کل کشور درگیر جنگ تحمیلی اقتصادی است و این مشکل در سایر استان ها نیز وجود دارد اما باید برنامه ریزی برای استان‌هایی که دارای حساسیت بالاتر هستند متناسب با شرایط انجام شود و فکر می کنم خوزستان جزو این استان‌ها باشد.

آیا جریاناتی وجود دارند که سعی می کنند به این ماجرا سبقه های دیگری دهند؟

بخشی از طراحی دشمن است که سعی می کنند از وحدتی که در جامعه ما وجود دارد که عربستان یکی از این کشورها است سوءاستفاده کنند و آن را تبدیل به عامل تفرقه کنند و این توطئه بسیار خطرناکی است.

ما پیروان اهل بیت هستیم و مشترکات بسیاری داریم. نظام ما در امر داشتن ولی فقیه یک نظام منحصر به فرد در دنیا و بین ۵۷ کشور اسلامی است. محورهای متعدد وحدت ملی داریم و مهمترین اصل آن ولایت فقیه است و همه زیر سایه پربرکت آن زندگی می کنیم. ایرانی بودنِ ما، همبستگی ملی، انسجام و هوشمندی سیاسی از محورهای وحدت هستند. دشمن با همه ملت ما دشمن است. از انگلیس و آمریکا گرفته تا عربستان و امارات که مایل هستند از طریق اختلاف بین اقوام کل نظام را به شکست برسانند. خواب آشفته آنها هیچ وقت تعبیر نخواهد شد اما همه باید توجه داشته باشیم که این توطئه را خنثی و به خودشان برگردانیم.



پاسخ به مطالبات قومی در چهارچوب موازین قانون و شرعی در رفع یا تشدید گرایش های تکفیری تاثیری دارد؟

فکر می کنم دولت بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی باید در این زمینه طراحی لازم را انجام بدهد. البته تا حدودی اقدام کرده، مثلا در منطقه آذربایجان مردم جدای از اینکه ملیت ایرانی دارند با زبان ترکی در شهر و روستا صحبت می کنند و افتخارآمیز هم هست. یا در خوزستان در بخش هایی مردم به عربی سخن می گویند. همچنین در بلوچستان و کردستان. این محور اتحاد و انسجام ما است. قومیت‌های مختلف با هویت ایرانی در ایران عامل انسجام ما هستند ولی دشمن به طمع می افتد که آن را تبدیل به ضد ارزش کند و سالها در این زمینه در حال فعالیت است و کانال های تلویزیونی فراوانی در این زمینه راه انداختند ولی باید این ملت را تحسین کرد که آنقدر هوشمند هستند که این توطئه‌ها را خنثی می کنند.

روی سئوال قبل دقیق تر شویم. اگر مطالبه گری در مجرای قانونی باشد چه پیامدی دارد؟

گروه های تکفیری برای برهم زدن امنیت پایدار وجود دارند. با نگاه ساده به کشورهایی مثل سوریه، عراق و لیبی این تفکر منحط غیراسلامی در آنها شکل گرفت و تقویت شد و رژیم صهیونیستی و آمریکا در شکل گیری آن نقش اساسی داشتند. عربستان نیز سرمایه گذاری زیادی کرد. اینها طراح هایی هستند برای اینکه جامعه ای که دارای سرمایه عظیمی مثل امنیت پایدار است را تبدیل کنند به کشوری با هرج و مرج مثل سوریه و لیبی و کشورهایی که در آنها اتفاقات ناگواری افتاد؛ بنابراین این توطئه دشمن است و برخی افراد که در این دام قرار گرفتند باید با هدایت دیگران و به خصوص خانواده و دوستان خود از این کج راه خودشان را نجات دهند.

 پیشنهاد شما در راستای همگرایی بیشتر و دیده شدنِ یکسان و عادلانه همه شهروندان چیست؟

باید از نخبگان هر جامعه حداکثر استفاده را در مسئولیت ها به کار برد. نباید این احساس ایجاد شود که بعضی به دلیل نوع زبانشان مورد بی مهری قرار می گیرند. در جاهای مختلف به همین صورت است. مثلا دبیر شورای امنیت ملی که یک مقام بسیار سطح بالای سیاسی و امنیتی کشور است از برادران عرب ما است و کاملا مورد اعتماد مقام معظم رهبری و همه نظام است. چون قابلیت لازم برای این کار را داشت؛ بنابراین، براساس قابلیت ها می بینیم که فرماندار اهواز از برادران عرب است، این سیاست کاملا منطقی است که افرادی که توانمندی بالایی دارند و نخبه هستند جدای از اینکه زبانشان فارسی، ترکی یا عربی و .. باشد در مسئولیت های حساس باید از آنها استفاده کرد.

 وزیر اطلاعات در دیداری که با فعالان اهوازی داشت تاکید کرد که نگاه بی مهری به اقوام در مرکز وجود ندارد اما این نگاه متاسفانه در خوزستان وجود دارد. نظرتان درباره این اظهار نظر چیست؟

در خوزستان هم به نظرم در حال اصلاح است یعنی اقداماتی که استاندار انجام داد از جمله انتخاب فرماندار اهواز که بالاترین مقام سیاسی امنیتی بعد از استاندار است اقدام منطقی و ارزشمندی است که شریعتی آن را انجام داد. از این دست کارها به نظرم باید بیشتر صورت بگیرد و از ظرفیت برادران و خواهران عرب استفاده بیشتری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی نسبت به اعلام رسمیِ عاملِ اصلی حادثه تروریستی اخیر اهواز تردید دارد و می گوید قضاوت در این خصوص زود است. او بر این باور است که سیستم دولتی باید خلاء هایی همچون محرومیت را که باعث نفوذ دشمنان می شود را جدی تر بگیرند. وی همچنین بر مشارکت بیشتر مردم ولایت مدار عرب در مسئولیت های حساس تاکید ویژه می کند.

مهر/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار