اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
شوشان - هژیر کیانی:

اینکه کارشناسان یکی از ساده ترین راه ها را برای نجات بلوط های زاگرس(دهدز) انتخاب کرده اند تا شاید بخشی از این جنگل ها حفظ شود آنگونه که در تصویر برداری امروز ۱۴دی ماه۹۷ مشاهده می کنید با بیم و امیدهایی گره خورده است که سرانجام آن را نمی دانیم! 

در یک نگاه شوق رویش دوباره امیدها را افزون می کند تا در اوج سرمای صفر درجه منطقه اینگونه شاهد رویش ناگزیر بلوط ها هستیم و از طرفی بیم عدم نظارت صحیح و مداوم بر شیوه هرس از سوی بهره برداران سبب مب شود تا بازنگری اساسی در این طرح از سوی دستگاه متولی صورت گیرد! 

آنگونه که هرس ناصحیح و غیر علمی شاخه ای به قطر حدود ۲۰سانتیمتر سبب شکاف عمیق و خسارت وارده بر پیکره درخت را رقم زده است و این شواهد نشان می دهد ما هنوز ارزش اکولوژیکی یک درخت بلوط با سن بیش از یکصد سال برای متولیان و بهره برداران در این زمینه به خوبی درک نشده است! 

ارزشی که بالغ بر پانصد میلیون تومان از سوی کارشناسان برآورد شده است! از یک سو دستگاه های مسئول تلاش می کنند راه نجاتی بیابند از سویی دیگر هرس درختان در حال وارد شدن به سوداگری تجارت سیاه ذغال است تا بهره برداران برای برداشت بیشتر چوب و تبدیل آن به ذغال همان راه اشتباهی را طی کنند که سال هاست جنگل های بلوط را در زاگرس به نصف کاهش داده است! امیدواریم مسئولین امر‌ هر‌چه سریعتر در این روند بازنگری اساسی نموده و با سپردن نظارت این شیوه بهبود وضعیت جنگل های بلوط به سازمان های مردم نهاد و تعاونی های تخصصی منطقه از آسیب های جدی و سوء استفاده ها در این راه پر خطر و شیوه خلق الساعه ی مبتنی بر خطا و آزمون بکاهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار