اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
مديركل منابع طبيعی خوزستان:
مديركل منابع طبيعی خوزستان گفت: مالچ‌پاشی یکی از راهکارهای موثر مهار ریزگردها است و هیج مرکز تحقیقاتی در کشور بحث مالچ‌پاشی را تاکنون رد نکرده است.
علیرضا جمشیدیان در نشست خبری که امروز 12 اسفندماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به آغاز "هفته منابع طبیعی" اظهار کرد: از 15 تا 21 اسفندماه هر سال هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است و بر این اساس برنامه‌های اداره‌کل منابع طبیعی بر اساس روزشمار این هفته در سراسر استان اجرایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه وظیفه منابع طبیعی حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی است، افزود: استراتژی که سازمان جنگل‌ها دنبال می کند آن است که بتوانیم داشته‌ها شامل جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های طبیعی را حفظ کنیم. دیگر استراتژی و رسالت منابع طبیعی بحث ثبیت مالکیت اراضی و همچنین حدنگاری است که در خوزستان به دنبال آن هستیم.

مديركل منابع طبيعی خوزستان تصریح کرد: در بحث آبخیزداری، مجموعه عملیاتی اعم از بیولوژیک، بیومکانیک و سازه‌ای که نهایت منجر به تثبیت خاک می‌شود و در نهایت کنترل سیل را در بر دارد، یکی دیگر از استراتژی‌های ما است که به دنبال اجرایی کردن این هدف در خوزستان هستیم.

جمشیدیان با اشاره به بحث بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های گرد و خاک، عنوان کرد: وسعت کل استان خوزستان 6.4 میلیون هکتار است که از این مساحت یک میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست‌کاشت داریم. از این میزان حدود 950 هزار هکتار جنگل دست‌کاشت هستند و عمدتا در حوزه زاگرس قرار دارند.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و 250 هزار هکتار اراضی بیابانی و کفه‌های شنی نیز در استان خوزستان وجود دارد که در 11 شهرستان استان واقع شده‌اند. همچنین سطح مراتع استان خوزستان حدود 2.4 میلیون هکتار است و این اراضی بیانگر آن است که در 80 درصد از اراضی استان، منابع طبیعی حضور دارد.

مديركل منابع طبيعی خوزستان بیان کرد: از سال 1381 بحث گرد و غبار در استان خوزستان آغاز شد و شدت گرد و خاک از سال 1395 به شکلی شد که زندگی مردم را تحت شعاع خود قرار داد. خوشبختانه از آن سال اقداماتی در جهت ساماندهی این مساله در استان خوزستان انجام گرفت و بودجه‌هایی از مرکز برای جلوگیری از ریزگردها اختصاص داده شد.

جمشیدیان ادامه داد: از سال 1395 اقداماتی را جهت ساماندهی و کنترل ریزگردها در استان آغاز کردیم. بر اساس مطالعات، 7 کانون فوق بحرانی با مساحت 350 هزار هکتار در استان خوزستان شناسایی شد. بزرگترین کانون در محدوده جنوب شرق اهواز با مساحت 112 هزار هکتار است و عمده فعالیت‌های انجام گرفته در این مناطق بوده است.

وی با بیان اینکه عملیات بیولوژیکی مهار ریزگردها در عرصه‌های بحرانی به زمان زیادی نیاز دارد، عنوان کرد: تمام فعالیت‌های انجام گرفته برای کنترل ریزگردها در کانون‌های فعال داخلی انجام گرفته است. نمی‌توانیم کانون‌های فعال خارجی را در کشورهای عراق، عربستان و سوریه کنترل کنیم و در این زمینه نیازمند توافقات بین‌المللی هستیم تا شاهد مهار کانون‌های خارجی باشیم.

مديركل منابع طبيعی خوزستان با اشاره به وقوع سیلاب در خوزستان اظهار کرد: با توجه به اینکه آبی که وارد خوزستان می‌شود از استان‌های بالادست خوزستان است و عمده کارهای آبخیزداری استان در پایین‌دست سدها اتفاق می‌افتد، شاهد ورود سیلاب به خوزستان بودیم.

جمشیدیان با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بحث کنترل و مهار ریزگرد استان گفت: عملیات مالچ‌پاشی برای کانون‌های ریزگرد شوش، اهواز و دشت آزادگان تعریف و اکنون در حال اجرا است و تنها با نهال‌کاری مشکلات ریزگرد خوزستان حل نمی‌شود و باید سیاست‌های آبی نیز در این زمینه اعمال شود تا شاهد حل مشکلات باشیم.

وی ادامه داد: وسعت کار گسترده است و شرایط به شکلی نیست که بتوانیم در همه محدوده‌ها کار نهال‌کاری را برای مبارزه با ریزگردها انجام دهیم. برخی از خاک‌ها در مناطق فوق بحرانی کانون‌های ریزگرد شور و قلیایی هستند و امکان کاشت نهال در آنها وجود ندارد و باید سایر عملیات مانند مالچ‌پاشی و مربوط‌سازی در دستور کار قرار بگیرد.

مديركل منابع طبيعی خوزستان خاطرنشان کرد: باید تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی در خصوص بحث کنترل کانون‌های ریزگرد صورت بگیرد تا شاهد مهار کانون‌های ریزگرد خارجی باشیم. در این زمینه نشست‌هایی نیز به طور معمول در حال برگزاری است و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این خصوص باشیم.

جمشیدیان گفت: امسال بحث مالچ‌پاشی را در دستور کار داریم. کار مالچ‌پاشی را از نقطه صفر مرزی چذابه در خوزستان آغاز کرده‌ایم و تاکنون نیز حدود 5 هزار هکتار از اراضی را مالچ‌پاشی کرده‌ایم. در این زمینه مالچ رایگان نیز تامین شده و اکنون در حال حمل به مناطق مورد نظر است.

وی ادامه داد: مالچ‌پاشی یکی از راهکارهای موثر مهار ریزگردها است و هیچ مرکز تحقیقاتی در کشور بحث مالچ‌پاشی را تاکنون رد نکرده است و نباید ساکنین عرصه‌های ریزگرد و شنزارهای بیابانی را از نعمت مالچ‌پاشی محروم کنیم. 

مديركل منابع طبيعی خوزستان خاطرنشان کرد: تحت هیچ عنوان در مناطق حفاظت شده محیط زیست مالچ‌پاشی انجام نشده است و تنها می‌توانیم در محدوده‌هایی که مشخص شده‌اند کار مالچ‌پاشی را انجام دهیم. ممکن است در زمان مالچ‌پاشی تعدادی موش یا دیگر جانداران از بین بروند اما پس از اینکه اراضی تثبیت شدند و پوشش جنگلی شکل گرفت شاهد بازگشت حیات وحش به آن مناطق خواهیم بود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار