شوشان - عبدالوهاب سيلاوی:
تاکنون حدود ٤٣ شکل چالش فراگیر و حوادث غير مترقبه اعم از طبیعی و غیر طبیعی در جهان شناسایی و در دستور کار نهادهای متولی مقابله با بحران قرار گرفته است در این راستا ٣٣ نوع چالش در ايران رخ داده که از جمله آنها پدیده مخرب سيلاب با ميانگين سالانه ٣٠ سيل در كشور از موارد مبتلا به مي باشد.
در این راستا دولت براي روياروي با چنين حوادث چالش برانگیز و مخرب و همچنین پيشگيري و تقليل خسارات احتمالي ساز و كار و تشكيلات خاصي را پيش بيني نموده که از جمله ان سازمان مديريت بحران كشور در تشکیلات وزارت کشور است ، نهاد مدیریت بحران حسب قانون وظايف ویژه ای بر عهده دارد و تمهيدات هشدار و مقابله با سيلاب در این چارچوب پیش بینی شده است كه خوشبختانه كشور ما از كشورهاي پيش رو در زمينه پیشگری و کنترل سیلاب است كه عمده هدف اين سيستم انجام عكس العمل مناسب توسط مردم و سازمانهاي مسئول قبل و در زمان حادثه وزبعد از ان مي باشد
سازمان هواشناسي كشور كه از امكانات به روزي جهت پيش بيني اوضاع جوي و تعيين ميزان و محل نزولات اسماني برخوردار است وزارت نيرو نيز مسئول حفاظت از بستر رودخانه ها و حريم انها و بهربرداري از اب رودخانه هاي كشور مي باشد .
عمده مسئوليت اين تشكيلات پر هزينه دور كردن سيلاب از مردم و ما يملك انها است و در مرحله بعد صیانت مردم از سيلاب است و در نهايت جبران خسارات وارده می باشد
پر واضح است حجم و سرعت سيل در مناطق كوهستاني و با شيب بلند و سيل در مناطق آبرفتی و جلگه ای از منظر مهلت پيش بيني وقوع حادثه و پيشگيري از آن بسيار متفاوت است
انچه كه در بهمن ٩٧و فروردين ٩٨در خوزستان اتفاق افتاده و سيل خوزستان رابا سيل ابهاي مناطق كوهستاني متفاوت ساخته همان مقوله قابل پيش بيني بودن ان است. انچه كه اتفاق افتاده سوء مديريت در كنترل سر ريز اب سد به جهت عدم مقاوم سازي سيل بندهاي رودخانه كرخه و بسته بودن حوضه هاي ابريز كه همان هور هويزه (العظيم)به وسيله دايك مرزي و عمليات مخرب و برخلاف اصول زیست محيطی شركت های نفتی و عدم توجه مسئولين ذيربط به هشدارهاي سازمان های مدیریت بحران كشور هواشناسي است.
بديهي است ورود دادستان هاي شهرستانهاي حادثه ديده و جلب نظر كارشناسان رسمي در خصوص موضوع مي تواند ميزان مسئوليت نهادهاي كه از باب بي احتياطي ،بي مبالاتي، و عدم رعايت ضوابط دولتي موجب بروز اين حادثه شده اند را شناسايي و ميزان خسارات وارده و وسعت ازاضي و مزارع زيان ديده را با تهيه نقشه ارزيابي نمايند تا از موجبات تضيع حقوق مردم و جبران خسارات وارده نيز جلوگيري به عمل ايد چرا كه قوه قضائيه پناه مردم در مقابل تعديات دولت و دولتمردان است مردم تكليف خوداز جمله پرداخت ماليات عوارض حق ابه و......درمقابل دولت انجام ميدهند و دولت نيز ابزار لازم جهت ايفاي اين حقوق را با توسل به قوه قاهر ا دارد اين مردم هستند كه ابزار و اقتدار كافي را جهت احقاق حق خويش از دولت را ندارند و از اين حيث مي طلبت كه مدعي العموم در اين بحث ورد و از حقوق ملت پاسداری نمايد و همچنین به اصطلاح نمايندگان مجلس بجاي رجز خواني ،عوام فريبي و سرپوش نهادن بر قصور و كم كاريهاي خود بویژه در زمینه دادن هشدارهاي لازم به منظور پيشگيري از وقوع چنين حوادثي در پي ارزيابي دقيق ميزان از خسارات وارده به مردم آسیب دیده از جمله رفیع ، ابوحمیظه ، بستان ، روستاهای آلبوعفری ، سویدانی و خزعلیه باشند و تامين اعتبارات لازم در قالب ردیف های بودجه سال ٩٨ از محل اعتبارات حوادث غير مترقبه وزارت خانه های نيرو و نفت را مطالبه کنند.