اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۱۸۸
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
 شوشان - کیکاوس دشتگلی پور :
پنجم خرداد سالروز فوران نخستن چاه نفت در خاورمیانه یاداور یک نوستالوژی قدیمی و سرباز کردن زخمی کهنه برای ما بختیاری ها ست، در حالیکه پیدایش نفت در دیگر مناطق خاورمیانه موجب ایجاد قطب های صنعتی وبعضا ایجاد کشورها و و دگرگونی ها وتحولات عظیم اجتماعی شد، اما نفت در نخستین زادگاه خود در خاورمیانه هنوز نتوانسته بختیاری ها را از فقر مطلق عبور دهد و پس از سپری شدن صد و ده سال نه تنها آنها را خوشبخت نکرد ، بلکه آن ها را در شمول توسعه نیافته ترین مناطق کشور نگه داشته است .

اخیرا بار دیگر طرح تقسیم ۱۴ استان کشور و اصلاح تقسیمات کشوری جدید مطرح شده است، از جمله این استانها می توان به تاسیس استان اصفهان شمالی و استان خوزستان شمالی اشاره کرد.

متاسفانه اغلب این تقسیم بندی ها به جای آنکه منطبق با واقعیت های جغرافیایی و انسانی بوده وبه دنبال بر طرف کردن مشکلی باشند، ناشی از برخی جاه طلبی های محلی و اثر گذاری افراد ذی نفوذ در بدنه تصمیم گیری کشور است.

برای نمونه در طرح استان خوزستان شمالی شهرستان دزفول به عنوان مرکزیت این استان دیده شده است و شهرهای اندیمشک ، شوشتر، شوش، مسجدسلیمان ، ایذه و قسمتی از مناطق لر نشین در شمول آن آورده شده است. مناطقی که بعضا خود دارای فرهنگ های متجانسی بوده و تبعیت از فرهنگ های خرد تر را بر نمی تابند و همانگونه که در نمونه تنش های اخیر دیدیم مردم اندیمشک جابجایی چند متری یک تابلوی حدود شهرستان را در حدود شهر خود برنتافتند .

اما همزمان با طرح غیرکارشناسی تقسیم خوزستان به دو استان شمالی و جنوبی ، طرح دیگری تحت عنوان تشکیل استان بختیاری به عنوان یک خواسته قدیمی و هشتاد ساله توسط عده ای از نمایندگان پیگیری می شود که انطباق بیشتری با شرایط مدنظر قانونگذار در جهت تشکیل یک استان را دارد.

 چرا که منطقه بختیاری به مدت بیش از هزارسال تا اواسط حکومت پهلوی (اول)به عنوان یک منطقه مجزای تاریخی – جغرافیایی با پیشینه سیاسی مشخص در نظام دیوانی کشور وجود داشت و در دوره رضاشاه در جهت کنترل عشایر این منطقه در بین چند استان همجوار تجزیه و منحل گردید.

 متاسفانه این اجحاف تاریخی حکومت پهلوی در حق مردم زاگرس مرکزی موجب خارج شدن این مناطق از مدار توسعه و تبدیل این نقاط به مناطقی پیرامونی و حاشیه ای شده است و ظرف هشتادسال گذشته رشد و توسعه ی بختیاری را باکندی و توقف مواجه کرده است ، این عقب ماندگی عواقب ناگوار اجتماعی را هم برای خود این مناطق و هم برای شهرهای همجوار رقم زده است.

اگر با دقت به برخی مسایل و حوادث اجتماعی و سیاسی این مناطق نگاه کنیم، اغلب ناشی از عقب افتادگی و انباشت بیش از نیم قرن معضلات محلی بختیاری ها و عدم پاسخگویی علمی به آنها می باشد.

برخی از شرایط تعریف شده توسط قانونگذار برای تشکیل استان عبارتند از وضعیت جغرافیایی نسبتا مشابه، همگن بودن بافت فرهنگی و قومی، دوری شهرهای یاد شده از مرکزیت استان، گذشته تاریخی قابل اتکاء به عنوان یک منطقه مجزا ، عدم توسعه یافتگی به دلیل دوری از مراکز استان، داشتن صنایع بزرگ و جمعیت متناسب و روی هم رفته آن مولفه هایی که موجب تشخص منطقه ای یک ناحیه جغرافیایی باشد، در واقع تشکیل یک استان جدید اقدامی در جهت اصلاح تقسیمات کشوری به نفع توسعه واحساس امنیت روانی و رضایت مندی بیشتر شهروندان است.

 از ضرورت های تشکیل یک استان جدید کمک به رفع محرومیت و توسعه مناطقی است که از مرکزیت استان ها دور مانده اند، شاید کمتر جایی در ایران باشد که همچون برخی مناطق بختیاری در شمال و شرق خوزستان یا لرستان و چهارمحال وبختیاری چنین وضعیتی را داشته باشند.

در آمارهای شاخص فلاکت مناطق بختیاری نشین در صدر جدول فلاکت کشور قرار دارند و فقر مطلق در هیچ نقطه ای از ایران (به جز بلوچستان) با فقر در برخی مناطق لرنشین قابل مقایسه نیست، نتیجه این فقر مهاجرت به اقصی نقاط کشور بالاخص مناطق پیرامونی در جستجوی شغل و گریز از وضع موجود است واگر به مناطق حاشیه ای دزفول، شوشتر، اراک ، اصفهان، یزد، عسلویه ، کهریزک و حسن آباد تهران سری بزنیم نشانه های این مهاجرت به وضوح دیده می شود.

 در کنار امکانات نسبتا مناسبی که در برخی شهرهای پیرامونی وجود دارد، مناطق صعب العبور زاگرس دارای بالاترین میزان فقر و محرومیت است .

این مناطق معضلات خاص خود را دارند که در دیگر مناطق کشور و استان هایی که آنها را در بر گرفته اند مطلقا وجود ندارد، برای نمونه معضل آوارگی روستاییان، پراکندگی اجتماعی و کوچ اجباری مردم بومی براثر طرح های سدسازی یا عملیات معدنکاوی در کمتر منطقه ای از ایران همچون مناطق بختیاری به چشم می خورد.

پیشنهاد می شود در طرح استان بختیاری که شامل مناطقی از شرق و شمال خوزستان می شود منطقه بازفت وجانکی سردسیر از چهارمحال 

و بختیاری منفک و منطقه ذلقی از لرستان ،منفک به استان جدید التاسیس بختیاری بپیوندد.

هم اکنون فاصله دهدز با شهر اهواز بالغ بر۲۵۰ کیلومتر و در برخی نقاط دور افتاده تا قریب به ۳۰۰کیلومتر از مرکزیت استان به دور است همچنین مناطقی از سردشت بختیاری نیز دارای چنین وضعیتی می باشند یا اینکه فاصله بازفت تا مرکز استان چهارمحال وبختیاری (شهرکرد) در مسیری دشوار گذر به فاصله قریب به ۲۵۰کیلومتر است که این فواصل طولانی از مرکزیت استان ها موجب عدم دیده شدن مشکلات این مناطق و رقم خوردن مسایل اداری گوناگون و همچنین محرومیت مطلق شده است.

 علی رغم آنکه دولت های متواتر اعلام کرده اند هیچ روستای بدون برق و جاده ای در کشور وجود ندارد یا هیچ دانش آموزی در مدرسه کپری درس نمی خواند ، در این مناطق با روستاهایی مواجه ایم که نه برق دارند و نه جاده و دانش آموزان در زیر سقف مدارس کپری درس می خوانند.

 یکی دیگر از شرایط تشکیل استان همگن بودن بافت قومی و فرهنگی است، که در طرح ایجاد استان خوزستان شمالی و جنوبی هیچگونه کمکی به رفع مسئله کاهش تنش های قومیتی نمی شود بلکه چه بسا این مسایل را تشدید هم می کند .

چرا که با برهم زدن توازن قومی موجود در استان خوزستان ، برخی مناقشات محلی تشدید می شوند، برای نمونه همانگونه که در واقعه ناگوار جابجایی تابلوی مرز شهرستان بین دزفول و اندیمشک که موجب کشته و زخمی شدن چند نفر در سال گذشته شد، نشانه های آشکار رقابت های محلی و مناقشات منطقه ای ناشی از ایجاد استان دزفول را دیدیم ، به دلیل برخی مسایل تاریخی، بعید نیست همین تشدید تنش ها میان دو شهر شوشتر و دزفول یا مسجدسلیمان و دزفول و یا شوش و دزفول نیز بروز کند.

 در چنین شرایطی چگونه می توان این شهرها را در یک مجموعه سیاسی قرار داد به نحویکه برخی از این شهرها ناگزیر به تبعیت از رقیب محلی خود شوند؟

 حال آنکه در طرح استان بختیاری به دلیل بافت نسبتا یکنواخت قومی و فرهنگی که منطبق بر تعاریف قدیمی وتقسیم بندی های ارگانیک است چنین مناقشاتی مطلقا وجود ندارد.

 استان بختیاری شامل شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، قلعه خواجه، لالی، هفتکل، گتوند، صالح شهر ، جنت مکان، ترکالکی ،سماله، سالند، جایزان، امیدیه، آغاجری،باغ ملک،میداوود، صیدون، دهدز، ایذه، سردشت ، اندیمشک ، حسینیه و بخش الوار از خوزستان ، بخس ذلقی لرستان و بخش های بازفت و جانکی سردسیر از چهارمحال و بختیاری می تواند باشند.

مناطق و شهرهایی که اغلب بافقر مطلق دست و پنجه نرم می کنند و در هیچ یک از سفرهای استانی رییس جمهور وهیات دولت دیده نشده اند، بافت قومی همگن دارند و علی رغم وجود منابع خداداد و رودخانه ها آمار بیکاری در آنها بالاست.

در استان بختیاری تولید برق از نیروگاه های برقابی و صنایع استخراج نفت، دامداری و گردشگری به عنوان صنایع محوری خواهند بود.

 جا دارد نمایندگان مجلس طرح استان بختیاری را به عنوان یک مسئله منطقه ای مهم که موجب جهش اقتصادی، توسعه انسانی،فقر زدایی و امنیت روانی شهروندان است به مرکز پژوهش های مجلس ارایه دهند و نمایندگان عالی دولت در این استان های مذکور لایحه ای در این خصوص را تقدیم مجلس نمایند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۱۴
comment
comment
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment واقعا این مطلب بقدری سطحی و احساسی تحریر شده که نیازی به نقد ندارد!!!!!!...ای کاش این هم استانی حداقل های لازم برای تبدیل یک دهستان به شهر را میدانست!!!چه رسد به تبدیل شهرهای فوق العاده محرومی که در سال 82 طبق اعلام سازمام مدیریت و برنامه ریزی جزء 9 شهر محروم کشور اعلام شدن بعتوان مرکز یک استان دیگر!!!ایا همواستانی میدنی تشکیل استانی با مرکزیت این دو شهر فوق العاده محروم بر محرومیت انها را مضاعف می سازد؟ایا در مناطق مورد اشاره میادین نفتی و معادن و صنایع ثروت سازی وجود دارد؟ایا تشکیل استان مورد اشاره شما در منطقه ی بن بست باعث انزوای بیشتر و در نتجیه فقر افزون تر انها نخواهد شد؟ و اما ریشه بیشتر منارعات قومی در استان بویژه مرکز استان ظرف 25 سال گذشته مهاحرات از شهر ها و روستا های استان به مرکز و گسترش حاشیه نشینی در مرکز استان است و ایضا مهاجرات از سایر استانهای دیگر به استان و بویزه مرکز استان!حرف و مطالب در این زمینه بسیار است!
comment
نجات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
comment
0
0
comment باسلام قابل توجه نگارنده:
1-ابتداء در خصوص قدمت شهرستان دزفول لطفابیشتر مطالعهفرمایید.
2- در خصوص اختلافات (چند متر جابجایی تابلو) بیشتر و با تامل زیادتر مطالعه ی بدون جانبه داری متوجه می شود علت آن درگیری ها چه بوده است. و به نظر می رسد مصداق ضرب المثل تفرقه بینداز و حکومت بکن است.
3- با گردش در این شهر به وضوع خواهی دید چه تعداد از همسایگان محترم دزفول در دزفول تردد داشته و برای خرید حتی روزمره به دزفول می آیند.
4- گردش در شهرستان اندیمشک مشاهده می کنید تعداد زیادی از بازاریان اندیمشک دزفولی هستند و حتیبرخی مردم آن شهر اصلیتی دزفولی دارند و مشکلی با هم ندارند، مگر اینکه کسی بخواهد با نگارش مطالبی تفرقه افکنان از سوی برخی این جو متشنج شود که الحمدالله تاکنون این موضوع نتوانسته است خللی در روابط مردم این دو شهر بوجود بیاورد.
5- در خصوص نوشته (تبعیت از فرهنگ های خرد تر را بر نمی تابند) از شما دعوت می کنم به شهرستان دزفول تشریفبیاور ببین در این شهر دزفولی ها و بختیاری ها دوشادوش هم بدون هیچ گونه درگیریدر حال زندگی هستند.
6- بنظر می رسد باید با مطالعه دقیق و بدون حواشی تاریخ معاصر باید علت محرومیت اجتماعی و .... را در جای دیگر بررسی نمود.
7- با کمال احترام به کلیه اقوام شریف، متدین ، ریشه دار،فرهنگ دوست و فرهنگ پرور خوزستان طرح برخی موضوعات تفرقه افکنانه موجب خوشنودی وریختن آب در آسیاب دشمنان قسم خورده این مرز بوم می باشد. هر چند در راه پیمایی اخیر حضور دوشادوش قومیت های مختلف سحر قلمبرخی را باطل نموده و می نماید.
8- توجه داشته باشیم صرف تاسیس یک استان جدید باعث ایجاد مدرنیته و رفع محرومیت نخواهد نمود تا اینکه طرز تفکرات اشتباه و متعلق به چند دهه سال قبل با دیدگاه های تفرقه انگیز تعویض شود.
9- در پایان مجدد حضرتعالی را به مطالعه بیشتر در گذشته را متذکر می شوم که در حال حاضر نماینده دزفول طی دو دوره اخیر اصالتی بختیاری دارد و درگیری بابت این موضوع در شهرستان دزفول ایجاد نگردیده است ولی تاریخی گواهی می دهد درهمین استان در یک دوره کهن ماینده مال شهرکوچکتر (البته هر دو شهر یک قومیت بودند) چه درگیری ها وخسارتی بهاین دو شهر وارد نمود.
با کمال تشکر و سپاس از مسولین سایت
comment
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment یکی از ارزوهای بنده به عنوان یک بختیاری تشکیل این استان هست.برای تشکیل استان به جمعیت ۱ میلیونی نیاز هست.جانکی سردسیر (چهارمحال و بختیاری) با ۲۲۰ هزار نفر جمعیت آمادگی خود را در این زمینه اعلام می دارد.
comment
بیرگانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
comment
0
0
comment بنظرم هر گونه تفکیک خوزستان ، بعنوان یک استان حساس که دارای قشرهای مختلف قومی هست مشکل امنیتی ایجاد خواهد کرد
یکی از راه های خارج شدن مناطق بختیاری از محرومیت ، ایجاد جاده اهواز-مسجدسلیمان-لالی به الیگودرز-تهران است که تا 300 کیلومتر از جاده موجود اهواز خرم آباد به تهران کوتاهتر میشود
پر واضح است در مسیر جاده اصلی بودن خودبخود باعث جذب سرمایه و امکانات میشود و بهتره که تمرکز مسئولین در این جهت باشد
comment
کیخایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
comment
0
0
comment با سلام و درود احتراماً خواهشمند است با توجه به سوابق شهر دهدز از شما بزرگان کشور عزیزمان ایران خواهشمنداست دهدز را به شهرستان تبدیل کنید تا مشکلات این شهر کمتر شود کیخایی دهدزی
comment
کامبیز
|
United Kingdom
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
comment
0
0
comment کلا تقسیمات کشوری ایران نیاز به تجدید نظر و مدرن سازی دارد .این تقسیمات کنونی خیلی مشکل دارد از جمله استان های بزرگ مثل کرمان که از کشور سوریه بزرگتر است یا فارس و خوزستان لازم است تبدیل به چند استان شوند بنظر بنده خوزستان استعداد تبدیل به چهار استان و حتی 5 استان را دارد البته با تغییر مرزهای استان های لر نشین مجاور مث بختیاری و بوی احمد ولرستان
comment
احمد بابااحمدی
|
United States
|
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
comment
0
0
comment ‏نیمی از استان خوزستان/نیمی از استان چهارمحال و بختیاری/بخشهای از اصفهان/بخش های از لرستان‌ / بخشی از استان مرکزی سکونتگاه مردمان بختیاری است.سرزمین بختیاری؛سرزمینی تجزیه شده مابین ۵ استان است.و در تمام این استانها حتی یک مرکز استان ندارند.حتی در استانی که نام بختیاری را با خود یدک میکشد یعنی استان چهارمحال و بختیاری.مرکزیت با شهرکرد است؛ که شهریست غیربختیاری. این تفسیمات عمدا یا سهوا به گونه ای انجام شده که مناطق بختیاریها در تمام این استانها حاشیه ای قرار گرفته و محروم واقع شده و دور از امانات و آنها ناچار به مهاجرت به مرکز استانها هستند برای زندگی و کار [...] اهواز ؛بختیاریها را مهاجر به خاک خود میدانند /در اصفهان هم‌ انها را مهاجر به اصفهان و حتی در شهرکرد هم‌ همین حرف به آنها زده میشود.و صدا و سیمای هم در هر پنج استان در دست قومی است که مرکز استان را در اختیار دارد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
comment
0
0
comment واقعا متاسفم از خواندن و نگاشته شدن چنین مطلبی این مطلب قطعا از سرچشمه دولت [...] سرچشمه گرفته..
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
comment
0
0
comment آیا خوزستان باید این زندگی را داشته باشد با این همه ثروت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
comment
0
0
comment قوم بختیاری بیشترین منابع انرژی کشور رو درخاک خودجا داده ولی متاسفانه بااین همه پتانسیل یکی ازفقیرترین مناطق کشور بعدسیستان وبلوپستان هست..به امید استان بزرگ بختیاری که بین 5 استان تجزیه ومظلوم واقع شده....
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
comment
0
0
comment به امید تبدیل شدن استان بزرگ بختیاری
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
comment
0
0
comment بله چطورکردهاوترکهاوفارسهاوووولرستان به اسم خوداستان دارن ولی استان بختیاری ویاحتی عرب هاله نام خودندارندواین اجحاف در حق آنهاست وبایداون اصلاح بشه....استانی که پنج میلیون جمعیت داره می‌تونه تاچهاراستان جداگانه بشه و مشکلی هم نداره
comment
احمدبوستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
comment
0
0
comment واقعاجای تاسف داره اینقدر [...] وبی فکری عده ای دوست دارن که خوزستان تکه تکه بشه که به توهمات کودکانشون دست پیداکنن واقعا که عده ای بیسوادن ولیاقت هیچ پست ومسئولیتی روندارن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
comment
0
0
comment به امیدتشکیل استان بختیاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار