اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
یک مقام مسئول در سازمان آب و برق خوزستان گفت: وقوع سیلاب فروردین ماه نباید بهانه‌ای برای اقدام بی ضابطه و عدم توجه به تمامی جوانب در مصرف آب شود.
داریوش بهارلویی با ابراز این نکته که رعایت الگوی کشت و اصلاح آن متناسب با شرایط اقلیمی خوزستان همیشه مورد تاکید همه متخصصان فن بوده و سازمان آب و برق خوزستان نیز چنین نظری دارد، اظهار کرد: تأمین آب به معنای عدم رعایت الگوی کشت و اصلاح آن نیست. آنچه توسط سازمان آب و برق در خصوص تابستان سال جاری اعلام شده است عدم محدودیت خاص در برداشت رودخانه‌ها و کشت متناسب با ظرفیت کانال‌های انتقال و توزیع آب در شبکه‌های کشاورزی است.

بهارلویی بیان کرد: این مهم و تصمیم فقط مربوط به تابستان امسال بوده و به منظور جبران بخشی از خسارات و افزایش توان اقتصادی مناطق درگیر سیل و کشاورزان گرفته شده است. از این شرایط نباید مصرف بی رویه آب، برداشت غیر مجاز و یا توسعه کشت‌های پرمصرف در استان را انجام داد.

وی عنوان کرد: همچنین وقوع سیلاب فروردین ماه نباید بهانه‌ای برای اقدام بی ضابطه و عدم توجه به تمامی جوانب در مصرف آب شود.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: آنچه ماهیت ما را تهدید می‌کند، سیلاب و یا خشکسالی نیست اگر چه هر دو جز بلایای طبیعی بوده و با خسارات فراوان همراه هستند ولی کم ابی و عدم توازن در مصرف بهینه منابع آب سطحی و زیرزمینی است که بزرگترین خطر پیش رو محسوب می‌شود.

بهارلویی با اشاره به اینکه در سیاست‌های بهره برداری آب هیچگاه بحث ممنوعیت و محدودیت مطرح نبوده بلکه هدف گذاری بر مبنای استفاده صحیح و اصولی آب معین می‌شود، افزود: کم آبی خصیصه دائم کشور و از جمله استان خوزستان است.

وی گفت: در سازمان اب و برق خوزستان همیشه رفاه، آسایش و دسترسی به آب مکفی و با کیفیت به مردم استان اولویت اول و دائمی برنامه ریزی آب سدها است ولی این رفاه و استفاده مستمر در سایه توسعه پایدار حاصل می‌شود که یکی از ارکان مهم آن توجه و بهینه کردن مصرف آب به عنوان سرمایه بی بدلیل آبادانی استان و کشور است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره و تاکید بر این نکته که سیاست سازگاری با کم آبی که از ابتکارات و تصمیمات عالی وزیر نیرو و با مشارکت برخی وزارتخانه‌ها و ذینفعان آب در حال اجرا است، گفت: این سیاست به معنای عدم مصرف آب و ایجاد تنگنای آبی نیست بلکه برعکس آنچه ممکن است تصور شود این سیاست دقیقاً دسترسی آسان، توزیع عادلانه آب و استفاده مناسب و هوشمندانه از آب را دنبال می‌کند به گونه‌ای که به ازای استفاده از هر مترمکعب آب بیشترین صرفه، سود و افزایش تولید کشاورزی در واحد سطح برای کشور و عموم مصرف کنندگان حاصل شود.

بهارلویی تصریح کرد: در همین حال تمام جنبه‌های زیست محیطی، تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و استاندارهای جهانی مصرف و بارگذاری بر سیستم رودخانه‌ای و آب‌های سطحی نیز رعایت شود، اجرای این سیاست‌ها بدون شک موجب برون رفت از بحران دائمی آب خواهد شد.

مدیربرنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: سیلاب و ترسالی حادث شده نباید ما را از این سیاست اصولی و کاملاً علمی و صحیح دور کند.

بهارلویی گفت: هم اکنون رودخانه‌های استان خوزستان پر آب هستند و در هیچ نقطه‌ای مشکلی به معنای کمبود منابع آب وجود ندارد ولی مصرف باید متعادل باشد و نیازهای زیست محیطی نیز نباید فدای مصرف بی رویه و کشت‌های پرمصرف در استان شود.
منبع: مهر
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱
comment
comment
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
comment
0
0
comment بحثی که مطرح است بسیاری از تاسیسات و ایستگاههای پمپاژ در شبکه های آبیاری دچار مشکل هستند و در این خصوص سازمان آب و برق هیچگونه اقدامی جهت تعمیر و تامین قطعات یدکی پمپها نکرده است . و این یکی از مشکلات عملی می باشد و آقای بهار لویی از این مسئله هیچگونه اطلاعی ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار