اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: انتظار می‌رود میزان مطلوبیت میکروبی آب به 100 درصد برسد اما باز هم در مناطق سیل‌زده مطلوبیت میکروبی آب پایین است.
مهدی حسینی‌زاده در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی که امروز (29 خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اهمیت بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: به دلیل تغییرات در بحث کنترل بیماری‌های عفونی، تغییر سبک زندگی مردم و افزایش جمعیت، مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بسیار اهمیت بیشتری پیدا کرده زیرا اکنون مرگ‌های منتسب به بیماری‌های غیرواگیر در جوامع بشری افزایش یافته است. 
  
وی افزود: برای کاهش مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر باید مداخلاتی انجام شود که از جمله آن اجرای طرح ملی کنترل فشارخون بالا است. پیشنهاد ارجاع این طرح از سوی وزارت بهداشت، ابلاغ شده و در حال اجرایی شدن است. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سالانه 38 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در دنیا رخ می‌دهد که 28 میلیون از این تعداد در کشورهای فقیر و با درآمد کم است. همچنین 16 میلیون از این مرگ‌ها، مرگ‌های زودرس (زیر 70 سال) هستند. 82 درصد مرگ‌های زودرس  نیز در کشورهای با درآمد کم رخ می‌دهند. 
  
حسینی‌زاده ادامه داد: تخمین زده می‌شود از سال 2011 تا 2025، 7 تریلیون دلار برای درمان بیماری‌های غیرواگیر در کشورهای با درآمد کم، هزینه ‌شود که اگر از شیوع و پیشرفت بیماری‌ها جلوگیری کنیم با این مبلغ می‌توانیم تحول زیادی در مناطق محروم و فقیر ایجاد کنیم. 
  
وی عنوان کرد: سالانه 17.5 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، 8.2 میلیون مرگ ناشی از سرطان، 4 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی و 1.5 میلیون مرگ ناشی از بیماری دیابت در جهان رخ می‌دهد. 
  
عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را بشناسید 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: اصولا بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی با عوامل خطری از جمله یک سری عوامل رفتاری مانند مصرف الکل و دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت کافی و یک سری عوامل خطر متابولیک مانند دیابت، اضافه وزن، چاقی، چربی خون بالا و فشار خون بالا همراه هستند. همه این عوامل خطر، قابل پیشگیری هستند و با یک سری مداخلات، کنترل می‌شوند. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، گفت: کاهش 25 درصدی موارد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش 10 درصدی نسبی مصرف الکل و کاهش 30 درصدی نسبی متوسط مصرف نمک در جامعه، اهداف این سند هستند.
  
خوزستانی‌ها بیش از دو برابر استاندارد نمک مصرف می‌کنند 
  
وی ادامه داد: متاسفانه در خوزستان مصرف نمک برای هر فرد روزانه بیش از 10 گرم است. اگر فشار خون را به عنوان عامل بسیار مهم در کنترل مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا مانند سکته قلبی، سکته مغزی و معلولیت‌های ناشی از این بیماری‌ها بدانیم، کاهش مصرف نمک یکی از اهداف اصلی این برنامه‌ها است. 
  
حسینی‌زاده بیان کرد: با فرهنگ‌سازی باید مصرف نمک جامعه به کمتر از 5 گرم در روز برسد. 
  
وی عنوان کرد: 27 درصد افراد بالای 18 سال در خوزستان فشار خون بالا دارند؛ حدود 50 درصد از کسانی که فشار خون بالا دارند از فشار خون خود مطلع نیستند؛ از این 50 درصد افرادی که از فشار خون بالای خود اطلاع دارند هم تنها 33 درصد مراقبت می‌شوند و از این 33 درصد هم تنها 30 درصد درمان مناسب را دریافت می‌کنند که این آمار در قبال جمعیت دارای فشار خون بالا بسیار کم است. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طرح ملی کنترل فشار خون بالا، جمعیت هدف در دانشگاه جندی شاپور اهواز که افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی هستند، یک میلیون و 300 هزار نفر و در مجموع استان بیش از دو میلیون نفر است. هدف از اجرای این طرح، شناسایی 50 درصد از این جمعیت است اما دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان جهت شناسایی صددردرصدی تلاش می‌کنند تا کنترل خوبی داشته باشیم. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در حال حاضر شرایط اندازه‌گیری طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در خوزستان نسبت به متوسط کشوری بهتر است اما با توجه به اطلاعاتی که در زمینه بیماری‌های غیرواگیر داده شده، نیاز به مشارکت جدی‌تری داریم تا بتوانیم آمار خوبی در بحث شناسایی به دست آوریم و اقدام خوبی جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم در زمینه اهمیت سلامت داشته باشیم. 
  
وی عنوان کرد: سالیانه حدود 100 هزار مرگ منتسب به فشار خون در کشور رخ می‌دهد که به همین نسبت در خوزستان چند ده هزار مرگ منتسب به فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر بتوانیم شناسایی خوبی از بیماران فشار خون بالا داشته باشیم و مراقبت‌های لازم را دریافت کنند، نتایج خوبی در کنترل این بیماری به دست می‌آوریم. 
  
زمان کمی برای اجرای طرح کنترل فشار خون بالا باقی مانده است 
  
حسینی‌زاده با اشاره به اجرای این طرح از 27 اردیبهشت‌ماه تا 15 تیرماه، گفت: انتظار داریم در بحث کنترل فشار خون، اعضای کارگروه سلامت مشارکت خوبی با ما داشته باشند. در حال حاضر زمان کمی جهت شناسایی جمعیت هدف باقی مانده است و انتظار می‌رود در این مدت باقی‌مانده آمار شناسایی به 100 درصد برسد. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین انتظار می‌رود جمعیت هدف به ایستگاه‌های سایر در اماکن پرجمعیت یا ایستگاه‌های ثابت در ادارات مراجعه و فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند. همچنین این افراد می‌توانند به سامانه salamat.gov.ir  مراجعه و فشارخون خود را به صورت خوداظهاری ثبت کنند. 
  
شرایط اقلیمی خوزستان مستعد رشد ویروس وبا است 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: اکنون در پیک اول بیماری‌های روده‌ای (التور) هستیم. از سال 61 تا 98 در بیشتر اوقات موارد اسهالی در این بازه زمانی رخ داده و مواردی از التور نیز داشته‌ایم. شرایط اقلیمی خوزستان مستعد رشد ویروس وبا و شبه وبا است و باید اقدامات به موقع مانند زمان سیل در این زمان هم انجام شود. 
  
لزوم شناسایی و کنترل سریع وبا 
  
وی با بیان اینکه در زمان سیل آماری از وقوع التور نداشتیم، افزود: بیماری وبا بیماری بومی خوزستان است ولی مهم این است که بیماری در مرحله شناسایی، کنترل شده و از شیوع و اپیدمی بیماری وبا یا التور جلوگیری شود. 
  
حسینی‌زاده گفت: در مواقعی از سال‌های 61 تا 98 در خوزستان مواردی از شیوع یا طغیان بیماری التور داشته‌ایم. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث اربعین را پیش‌رو داریم و در کنار کشوری قرار داریم که آلودگی این بیماری وجود دارد، تیم‌های سلامت در مرزها مراقبت لازم را انجام می‌دهند و بیماری‌ را شناسایی می‌کنند که این امر موجب می‌شود درمان لازم به موقع انجام شود. 
  
وی تصریح کرد: در این زمینه باید همه سازمان‌ها مخصوصا شرکت آب و فاضلاب و شهرداری‌ها نسبت به وظایف خود اقدام کنند. 
  
خوش‌بینی‌ در بیماری‌های روده‌ای کار دستمان می‌دهد 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر موارد اسهالی به صفر هم برسد نباید خوش‌بین باشیم زیرا این خوش‌بینی‌ها کار دستمان می‌دهد. همیشه باید در بحث بیماری‌های روده‌ای هوشیار باشیم و وظایف خود را به درستی انجام دهیم. 
  
بیشترین موارد اسهالی امسال، در کمپ‌های سیل‌زدگان رخ داد 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مقایسه روند بروز هفتگی موارد اسهالی در سال جاری، گفت: این روند مشابه سال‌های گذشته است که با توجه به وقوع سیل بیشترین موارد اسهالی در زمان سیل در کمپ‌ها رخ داد. بیشتر این موارد به دلیل مسمومیت‌های غذایی بوده است اما بیماریابی به خوبی انجام شد و با هماهنگی‌های انجام شده موارد به خوبی کنترل شد. 
  
حسینی‌زاده با اشاره به روند بروز ناگ انسانی امسال، تصریح کرد: اختلاط آب و  فاضلاب در مناطق سیل‌زده رخ داد و برخی موارد شبه وبا (ناگ انسانی) را داشتیم. 
  
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری ممکن است نشانه‌ای از پیش‌درآمد التور باشد، ما را هوشیار می‌کند تا اقدامات را تشدید کنیم. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: ما به موقع ورود کردیم و اقدمات لازم انجام شد و موردی از التور و وبا رخ نداد. همچنین مواردی از اسهال خونی در زمان سیل رخ داد که به خوبی کنترل شد. 
  
وی با اشاره به طغیان‌های بیماری‌ها ناشی از آب و غذا گفت: روندی که از سال 86 تا سال 97 مشاهده می‌شود، نگران‌کننده است. باید در بحث بهینه کردن تاسیسات و لایروبی جوی‌های روباز از سوی شرکت آب و فاضلاب و شهرداری‌ها توجه جدی‌تری شود. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: یکی از بیماری‌های منتقله در بحث سلامت آب و غذا هپاتیت A است که مواردی از آن مشاهده شده است. همچنین طغیان و مشاهده 30 مورد ابتلا در یکی از روستاهای شرق اهواز رخ داده بود. 
  
مطلوبیت میکروبی آب در مناطق سیل‌زده پایین است 
  
حسینی‌زاده با اشاره به چگونگی "مطلوبیت میکروبی" آب شبکه توزیع شهری در دو ماهه نخست امسال، گفت: انتظار می‌رود میزان مطلوبیت میکروبی آب به 100 درصد برسد اما باز هم در مناطق سیل‌زده مطلوبیت میکروبی آب پایین است که باید شرکت آب و فاضلاب شهری در این زمینه توجه کند. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: همچنین از نظر وضعیت کلرسنجی در مناطق سیل‌زده نگرانی‌هایی وجود دارد. 
  
عدم مطلوبیت کلرسنجی آب شبکه شهری و روستایی 
  
وی با اشاره به مطلوبیت کدورت آب شبکه توزیع شهری در دو ماهه نخست امسال، گفت: کدورت آب بالا است و مکررا با قطعی آب مواجه هستیم. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: با توجه به شکستگی خطوط لوله، احتمال تلاقی آب و فاضلاب وجود دارد که این وضعیت نگران‌کننده است. 
  
وی عنوان کرد: مطلوبیت کدورت آب شهری به طور متوسط 70 درصد است اما در شهرهای باوی، کارون، مسجدسلیمان، دشت‌آزادگان، هویزه ماهشهر و حمیدیه پایین‌تر از متوسط استانی است. این وضعیت نشان‌دهنده عدم مطلوبیت کلرسنجی آب شبکه شهری و روستایی است. 
  
وضعیت نگران‌کننده لایروبی جوی‌های روباز در خوزستان 
  
وی با اشاره به وضعیت لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیان کرد: وضعیت لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز در بخش شهری اندیمشک، بخش روستایی و شهری اندیکا، بخش شهری و روستایی ایذه، بخش شهری دشت آزادگان، بخش شهری و روستایی رامهرمز، بخش شهری کارون، بخش شهری و روستایی مسجدسلیمان و هفتکل مطلوب نیست و در برخی از این مناطق هیچ اقدامی جهت لایروبی و آهک‌پاشی انجام نشده است. 
  
حسینی‌زاده ادامه داد: در حالی‌که پیش از این در سال گذشته در ابوالفارس رامهرمز دچار مشکل شده بودیم اما اکنون می‌بینیم که در رامهرمز درصد مطلوبیت لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز در بخش شهری صفر و در بخش روستایی 15 درصد است. در سایر مناطق خوزستان نیز وضعیت لایروبی و آهک‌پاشی خوب نیست. در بخش روستایی شوشتر مطلوبیت لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز 20 درصد است که وضعیتی نگران‌کننده است. همچنین وضعیت لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز در بخش شهری و روستایی آبادان و بخش شهری و روستایی دزفول و آغاجاری مطلوب نیست. 
  
لزوم تشخیص و درمان هپاتیت C در مناطق حاشیه‌نشین 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت بیماری هپاتیت B و C گفت: برای بیماری هپاتیت B واکسیناسیون انجام می‌شود که جنبه پیشگیری کننده دارد اما تاکنون برای بیماری هپاتیت C واکسنی نداشته‌ایم. این بیماری که عوارضی مانند سرطان کبد دارد، با واکسن پیشگیری نمی‌شود و قدرت مزمن شدن آن بالاتر از سایر هپاتیت‌ها است و انتقال آن هم شدیدتر از سایر بیماری‌های هپاتیت است. 
  
وی افزود: در سطح کشور حدود 200 تا 300 هزار نفر و در خوزستان حدود 25 هزار نفر به بیماری هپاتیت C مبتلا هستند. اخیرا این بیماری طی یک فرایند درمانی قابل درمان شده است که در این راستا نیاز به حمایت داریم و پیشنهاد می‌شود طرح دسترسی عادلانه به تشخیص و درمان هپاتیت C در مناطق حاشیه‌نشین و گروه‌های آسیب‌پذیر جهت اجرا و تامین اعتبار به سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان ابلاغ شود. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به جمعیت هدف اجرای این طرح، گفت: حذف عفونت هپاتیت C در زنان در معرض بیشترین آسیب، حذف عفونت هپاتیت C در کودکان کار، بیماران کلیوی، معتادان تحت درمان متادون، معتادان متجاهر، بیماران هموفیلی، زندانیان و خانواده‌های آنها و افراد آسیب‌پذیر ساکن مناطق حاشیه‌ای، جمعیت هدف این طرح هستند. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به هفته ملی بدون دخانیات، اظهار کرد: 31 ماه می به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است و سازمان جهانی بهداشت امسال شعار "اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد" را به عنوان شعار سال در نظر گرفته است. در ایران نیز در سال جاری از 25 تا 31 خردادماه هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی "اماکن عمومی بدون دخانیات، حق شهروندی" در نظر گرفته شده است. 
  
وی با بیان اینکه تمایل قشر جوان به مصرف سیگار و دخانیات بسیار نگران‌کننده است، افزود: افزایش روزافزون اماکن غیرمجاز عرضه‌کننده قلیان و فک پلمب‌های مکرر غیرقانونی توسط متولیان، افزایش روزافزون اماکنی که اقدام به فروش ادوات قلیان می‌کنند، چینش و ویترین‌گذاری خیره‌کننده که عملا جنبه تبلیغاتی دارد، شیوع بالای مصرف قلیان در پارک‌ها به ویژه در اهواز و عدم وجود سازوکارهای موثر و نظارت و جمع‌آوری دوره‌گردان عرضه قلیان توسط شهرداری اهم چالش‌های بهداشتی در برخورد با مراکز فروش و عرضه مواد دخانی (قلیان) است. 
  
حسینی‌زاده با اشاره به اقدامات مرکز بهداشت جهت کنترل و مبارزه با دخانیات از سال 97 تا خردادماه امسال، گفت: در این مدت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز 8 هزار و 852 قلیان از اماکن مسقف عرضه قلیان جمع‌آوری شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار