رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: در دورهای حدود 70 درصد دانشجویان ما شاغلین بودند اما اکنون این وضعیت درحال برعکس شدن است.
مسعود خداپناه با حضور در تحریریه ایسنا منطقه خوزستان، اظهار کرد: در سه چهار سال اخیر راهبرد اصلی دانشگاه علمی کاربردی این بوده است که کیفیت دانشگاه، در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و از توجه به کمیت کاسته شود. در یک دوره، تعداد مراکز علمی کاربردی در کشور به بیش از یک هزار مرکز رسیده بود اما با مصوبه شورای عالی اداری که براساس آن باید مراکز وابسته به دستگاههای دولتی تعطیل میشدند، تعدادی از مراکز تعطیل و به حدود 524 مرکز رسید.
وی افزود: برخی مراکز از نظر کیفیت دانشگاهی سطح مناسبی نداشتند یا اساسنامهها و شرایط این مراکز مناسب نبود. یکی دیگر از کارهایی که در دانشگاه انجام شد، ارزیابی مدرسان دانشگاه بود. بخش زیادی از مدرسین تنها کد مدرسی داشتند اما با دانشگاه همکاری نداشتند یا مدرسانی بودند که کیفیت تدریس آنها مناسب نبود که این مدرسان حذف شدند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: یکی دیگر از اقداماتی که انجام شد بحث برنامهریزی درسی و ایجاد خوشههای شغلی بود و این کار به عبارتی ماموریتگرایی مراکز علمی کاربردی است. به این ترتیب هر مرکزی با توجه به زیربخشی که دارد و ممکن است در حوزه کشاورزی، خدمات و... باشد، باید در حوزه کاری خود پذیرش دانشجو داشته باشد، در حالی که در گذشته چنین نبود و ممکن بود مرکزی که در رشته خدمات کار میکند، برخی رشتههای فنی و مهندسی را نیز پذیرش کند. با توجه به لزوم ماموریتگرا بودن مراکز علمی کاربردی، این اصلاح را نیز انجام دادیم.
خداپناه تصریح کرد: از امسال برای اولین بار رشتههای تحصیلی دانشگاه علمی کاربردی در راستای خوشههای شغلی است. باید دید این آموزش و این رشته تحصیلی موجود در دانشگاه به چه شغلی منتهی شود. شاید دانشگاههای بزرگ نظری چنین کاری را وظیفه خود نمیدانستند. وقتی چنین چیزی در گذشته به وزارت علوم گفته میشد، وزارت علوم جواب میداد که وظیفه من آموزش است، وظیفه من اشتغال نیست، ولی چنین چیزی دیگر وجود ندارد و در برنامه ششم توسعه دیگر همه پذیرفتهاند که آموزش و پرورش و وزارت علوم باید در راستای بخشهای تولیدی، صنعتی و... نیرو تربیت کنند. دانشگاه علمی کاربردی این کار را از قبل انجام داده است و در وزارت علوم در این حوزه پیشرو است.
آغاز پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی مقطع کاردانی از 27 مرداد
وی افزود: پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی در دانشگاه ما از 27 مرداد آغاز میشود. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نیز از دوم شهریورماه آغاز خواهد شد. حدود 29 هزار و 300 دانشجو، در دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان مشغول به تحصیل هستند. در گذشته 30 مرکز علمی کاربردی در استان داشتیم اما با توجه به مصوبه شورای عالی اداری، هفت مرکز ما تا پایان شهریورماه تعطیل میشوند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان ادامه داد: دو مرکز علمی کاربردی مربوط به جهادکشاورزی در اهواز و دزفول، دو مرکز مربوط به فنی و حرفهای در اهواز و دزفول، دانشکده خبر، مرکز میراث فرهنگی و مرکز بهزیستی ما جزو این مراکز هستند. سه یا چهار مرکز دیگر نیز امسال متقاضی پذیرش دانشجو نشدند. درمجموع امسال 20 مرکز ما برای مهرماه امسال برای جذب دانشجو اعلام آمادگی کردهاند که این مراکز در حدود 240 کد رشته محل در مقطع کاردانی و کارشناسی، پذیرش دانشجو خواهند داشت.
خداپناه افزود: به طور متوسط نزدیک به 80 درصد رشتههای شغلی در دانشگاهها به خصوص در کشورهای پیشرفته، رشتههای مهارتی هستند که همان رشتههای علمی کاربردی یا فنی و حرفهای ما به حساب میآیند اما این آمار در کشور ما برعکس است؛ یعنی حدود 80 درصد دانشجویان ما در دانشگاههای نظری تحصیل میکنند و کمتر از 20 درصد یعنی حدود 15 درصد دانشجویان ما در رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی تربیت میشوند.
وی تاکید کرد: این یک ضعف در سیستم آموزش عالی ما است. در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است که دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفهای باید ظرفیتهای خود را دو برابر کنند. هنوز زیرساختهای لازم برای این کار فراهم نشده است. در این زمینه بخشی از کار که به دانشگاه مربوط میشود، در حال انجام است اما بخش دیگری از کار به دولت و نهادهای اجتماعی فرهنگی و رسانهها برمیگردد که جایگاه دانشگاه علمی کاربردی را به مردم معرفی کنند.
دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه نسل سوم
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: ما دانشگاه نسل سوم هستیم. ما از ابتدا چنین بودهایم چون کارآفرین هستیم. علم را به ثروت نزدیکتر کردهایم. تلاش میکنیم بتوانیم به دانشگاه نسل چهارم یعنی دانشگاهی که مشکلات اجتماعی و مردم را حل میکند، تبدیل شویم.
خداپناه خاطرنشانکرد: دانشگاه علمی کاربردی روند کیفیسازی را در راستای برنامههایی که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته است، دنبال میکند. در کشور ما معضل اشتغال مطرح است. بهترین کار این است که نیروی خود را کارآفرین کنیم و منتظر استخدام نباشیم و در دوره کوتاه مدت به نیرو مهارتی را آموزش دهیم که بتواند برای خود شغل ایجاد و کسب درآمد کند.
وی با اشاره به اینکه باید این خودباوری را در دورههای کوتاهمدت به جوانان خود بدهیم، افزود: بخش زیادی از فارغالتحصیلان ما شاغل هستند. در دانشگاه علمی کاربردی هم شاغلین برای ادامه تحصیل مراجعه میکنند و هم کسانی که به دنبال یادگرفتن مهارتی هستند. رشتههای ما رشتههایی هستند که اغلب دانشگاههای کشور، این رشتهها را ندارند؛ ما رشتههایی مانند دوخت لباس، آرایش و پیرایش، گرافیک، عکاسی، خبرنگاری و... را در مراکزمان داریم.
مردم به رشتههای دانشگاه علمی کاربردی گرایش پیدا کردهاند
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی است که شهریه دریافت میکند. ما با شهریه دانشجو روی پای خودمان ایستادهایم و به جز در موارد معدود از دولت کمکی دریافت نمیکنیم. این نشان میدهد که مردم کمکم به رشتههای ما گرایش پیدا کردهاند که حاضر میشوند برای تحصیل در آن هزینه پرداخت کنند. گاهی میبینیم حتی وقتی دانشگاههای دولتی صندلی خالی دارند، افراد ترجیح میدهند در رشتههای مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند تا در آینده، شغلی داشته باشند.
خداپناه افزود: ما در خوزستان از نظر تعداد دانشجو در کشور سوم تا پنجم هستیم. ما جزو دانشگاههای برتر علمی کاربردی در کشور هستیم، در بحثهای فرهنگی و ورزشی نیز رتبههای خوبی کسب کردهایم. در المپیاد ورزشی که مردادماه میان دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی کشور برگزار شد، تیم دختران ما در میان دانشجویان رتبه دوم کشور را کسب کرد. تیم پسران ما نیز رتبه اول کشوری را کسب کرد.
لزوم برگزاری دورههای کوتاهمدت برای افزایش توانمندی افراد جامعه و بهبود وضعیت اشتغال
وی گفت: در جشنوارههای قرآنی، جشنواره حرکت و انجمنهای علمی، دانشجویان ما توانمندیهای خود را نشان دادهاند. در بعد آموزشی نیز ما تلاش میکنیم فارغالتحصیلان خوبی داشته باشیم. ما حدود 800 دوره کوتاهمدت داریم که به تک درس یا پودمان معروف هستند. چهار پودمان معادل یک مدرک کاردانی است. ما دورههای تک درس خاصی داریم که بالاتر از ظرفیت موجود ما متقاضی دارند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان ادامه داد: وظیفه دانشگاه تنها برگزاری دورههای بلندمدت مقطعدار کارشناسی و... نیست. در حال حاضر دورههای کوتاهمدت مورد نیاز مردم هستند و علاوه بر اینکه باعث افزایش اشتغال میشوند، موجب توسعه مهارت در جامعه نیز میشوند. کسی که کارمند است میتواند یک یا دو تخصص را به این شکل بیاموزد. این کار میتواند هم برای درآمد بیشتر باشد و هم توانمندی افراد در کشور را بالاتر ببرد.
از حضور مراکز خصوصی برای ایجاد مراکز علمی کاربردیِ با کیفیت استقبال میکنیم
خداپناه تصریح کرد: ما سعی میکنیم مراکز جدیدی که محیط کار مناسب دارند، ایجاد کنیم یا در حوزههایی که مرکز علمی کاربردی نداریم سعی میکنیم مراکزی تاسیس کنیم. به طور مثال در حوزه پتروشیمی در حال راهاندازی یک مرکز هستیم. قصد داریم مرکزی در حوزه مخابرات نیز راهاندازی کنیم. ما از اینکه مراکز جدید ایجاد کنیم استقبال میکنیم. جلساتی را با مسئولان بخشهای مختلف برگزار میکنیم تا بخشهای خصوصی که ظرفیت دارند و میتوانند مراکز علمی کاربردی داشته باشند را حمایت کنیم.
تعطیل شدن مراکز ضعیف علمی کاربردی به نفع ما است
وی با اشاره به منحل شدن برخی از مراکز علمی کاربردی با مصوبه شورای عالی اداری، گفت: تلاش کردیم برخی از رشتههای تحصیلی موجود در این مراکز را به مراکز دیگر واگذار کنیم. به طور مثال دو رشته را به جهاد دانشگاهی واگذار کردیم. این کار به این منظور انجام شد تا رشتههایی را که در استان متقاضی دارد از دست ندهیم. در عین حال ما باید شرایط و کیفیت محیط کار را در نظر میگرفتیم. اینکه مرکزی تنها اسم داشته باشد اما کیفیت نداشته باشند به جای اینکه باعث توسعه آموزش عالی شود، به آن ضربه میزند. اینکه مراکز ضعیف تعطیل شوند در واقع به نفع ما است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان افزود: چون پذیرش این مراکز از مهرماه 96 متوقف شده است، قاعدتا چهار ترم مدت تحصیل دانشجویان نیز به اتمام رسیده است و دانشجویان این مراکز فارغالتحصیل شدهاند، پس از نظر تحصیل دانشجویان مشکلی وجود ندارد اما ممکن است دانشجویانی باشند که دروسی را افتاده باشند یا مرخصی گرفته باشند، به همین دلیل ما برای این مراکز، مرکز معین تعریف کردهایم. مراکز معین به شکلی انتخاب شدهاند که از نظر زمینه کاری به همان مرکز نزدیک باشند تا دانشجویان دروسی را که نگذراندهاند را در این مرکز بگذرانند.
خداپناه گفت: ما دو مرکز داریم که در مصوبه نبودند اما بعد به این مراکز اضافه شدند. یکی مرکز خبر بود و دیگری هم مرکز حفاری. البته مرکز حفاری جزو این مصوبه نبود و خودش دیگر از بهمن گذشته پذیرش دانشجو انجام نداد. ما تعداد کمی دانشجو داریم که به مراکز معین میروند. به همین دلیل فکر نمیکنم در این زمینه مشکل زیادی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در مصوبه آمده بود که مراکز وابسته به دستگاههای اجرایی را میتوان به مراکز جایگزین واگذار کرد اما برخی از دستگاهها نپذیرفتند. برخی هم که متقاضی این کار شدند، شرایط مناسب را نداشتند. ما از این واگذاریها استقبال میکنیم.
به یک مرکز علمی کاربردی برای رشتههای حوزه فرهنگ و هنر نیاز داریم
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان درخصوص منحل شدن دانشکده خبر اهواز، گفت: خوزستان استانی است که در حوزه فرهنگی هنری و... استعدادهای خوبی دارد. ما نوازندگان، تهیهکنندگان و بازیگران درجه یک و خیلی خوبی داریم. بحث خبر به تنهایی مطرح نیست. ما به یک مرکز برای رشتههای حوزه فرهنگی هنری نیاز داریم. امیدوارم که در استان بتوانیم چند مرکز در زمینههای مختلف حوزه فرهنگ و هنر، گردشگری، موسیقی سنتی، خبر و... داشته باشیم که نمونه باشند.
خداپناه افزود: ما در حوزه فرهنگی هنری ظرفیتهای زیادی داریم. طراحی لباس فارغالتحصیلان علمی کاربردی در کشور توسط طراحان ما انجام شد. در زمینه تولید این لباسها نیز در رقابت با تولیدکنندگان قَدَر تهرانی و استانهای دیگر، ما با کمترین قیمت و با بهترین کیفیت، برنده شدیم و تمام 3600 دست لباس فارغالتحصیلان دانشگاه علمی کاربردی کشور را در خوزستان و در آبادان تولید کردیم.
6 مرکز علمی کاربردی در استان رتبه 2 کشوری را کسب کردند
وی درخصوص اعلام نتایج رتبهبندی مراکز علمی کاربردی کشور بیان کرد: رتبهبندی مراکز علمی کاربردی در سال گذشته برای اولین بار انجام شد. امسال نیز این کار برای دومین سال تکرار شد. در این رتبهبندی، مراکز علمی کاربردی چهار سطح دارند. مراکزی که 75 تا 100 امتیاز دریافت میکنند در سطح یک قرار میگیرند. مراکزی که 50 تا 75 امتیاز کسب کنند در سطح دو رتبهبندی میشوند و مراکزی که 25 تا 50 امتیاز کسب میکنند در سطح سه قرار میگیرند اما مراکزی که کمتر از 25 امتیاز دریافت کنند، جزو مراکز سطح چهار رتبهبندی میشوند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان افزود: در این رتبهبندی تقریبا 55 معیار کلی در بخشهای پژوهشی، آموزشی، فضا، مدرسان، دانشجویی و فرهنگی، اداری مالی و... وجود دارد که حدود 180 نشانگر دارند. به دلیل سختگیری دانشگاه بر معیارها، در کل کشور هیچ استانی مرکز سطح یک نداشت. حدود 35 درصد از مراکز رتبه 2 شدند، حدود 60 درصد رتبه 3 و کمتر از 10 درصد نیز رتبه 4 شدند. ما یک مرکز در سطح 4 داشتیم که خود ما به این مرکز اجازه پذیرش دانشجو نداده بودیم. از 18 مرکز ما که در رتبهبندی شرکت کردند، شش مرکز ما رتبه 2 و 12 مرکز نیز رتبه 3 کسب کردند که با متوسط کشوری برابر است.
تنها با آموزش میتوان جایگاه استان را ارتقا داد
خداپناه تاکید کرد: اگر بخواهیم جایگاه استان را بالا ببریم و اگر بخواهیم استان توسعه پیدا کند، چیزی جز آموزش این کار را انجام نمیدهد. آموزش در ابعاد مختلف فرهنگی، رفتاری، مهارتی و... میتواند جایگاه استان را بالا ببرد. ما هرچه ضعف در استان میبینیم به دلیل آموزشهایی است که مدیران ندیدهاند؛ چراکه به آن کیفیتی که باید، آموزش ندیده است که چطور باید از نیروها و دستگاهها دفاع کند.
وی گفت: آموزش در استان ما مغفول مانده است. آموزشی که من از آن صحبت میکنم همه جانبه است. حتی استاد دانشگاه نیز نیاز به آموزش دارد. استاد دانشگاهی که رفتارشناسی دانشجو را نمیداند، بارمبندی سوالات را نمیداند و طرح درس را نمیداند، نیاز به آموزش دارد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان افزود: ما در سطوح مختلف کسانی را انتخاب میکنیم تا از ما دفاع کنند اما این افراد برای این جایگاه آموزش ندیدهاند و نمیدانند که چه جایگاهی باید داشته باشند و وقتی میخواهند از اداره، جایگاه و حق مردم خود دفاع کنند، با چه کسی با چه لحنی صحبت کنند، کجا تند باشند کجا نرم صحبت کنند، از چه کلماتی استفاده کنند، فراز و فرود نوشتار آنها باید چطور باشد. ما باید خودمان را قبول داشته باشیم و به یکدیگر کمک کنیم. این کار باعث افزایش راندمان کار میشود. امیدواریم با آموزش، این توانمندی را در استان ایجاد کنیم.
جذب 640 مدرس جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان در دو سال گذشته
خداپناه درخصوص ارزیابی مدرسان در دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: ما حدود 2700 کد مدرسی داشتیم. در گذشته شرایط صدور کد مدرسی با امروز متفاوت بود. برای دریافت کد مدرسی، کسی که متقاضی بود، مدارکش را بارگذاری میکرد، مسئولین استانی نیز آن را تایید میکردند و بعد کد شما برایتان ارسال میشد. نه شما دانشگاه را میدیدید، نه دانشگاه شما را میدید و نه در بسیاری از موارد مستندات شما راستیآزمایی میشد.
وی افزود: جذب مدرسین بدون اینکه بررسی شود که آیا به این تعداد مدرس نیاز داریم یا نه، انجام میشد. در برخی رشتهها ما مدرسهای زیادی داشتیم و در برخی رشتهها نیز مدرس نداشتیم، چراکه برای جذب مدرس ما اعلام نیاز نمیکردیم، بلکه افراد خودشان برای تدریس در دانشگاه علمی کاربردی به ما مراجعه میکردند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: مدرسینی که به این شکل کد مدرسی دریافت کردند، در بسیاری موارد کلاس ارائه نمیکردند و تنها کد گرفته بودند، ما برای مدرسینی که کد مدرسی دریافت کرده بودند اما در سه سال گذشته هیچ تدریسی نداشتند، فراخوان دادیم که به دانشگاه مراجعه کنند. از 2700 فردی که کد مدرسی دریافت کرده بودند، تقریبا 1400 نفر به فراخوان ما جواب دادند و به دانشگاه مراجعه کردند. بقیه این افراد با وجودی که ما سه بار فراخوان دادیم و اعلام عمومی کردیم و در رسانهها نیز مطرح کردیم، به دانشگاه مراجعه نکردند تا کد خود را فعال کنند، در نهایت از این تعداد هم 1300 نفر تکمیل پرونده کردند، از این تعداد نیز تعداد کمی بودند که مورد تایید قرار نگرفتند.
خداپناه خاطرنشانکرد: در سال 96 و 97 نیز خود ما بر اساس نیازسنجی که انجام دادیم، مدرس جذب کردیم. در سال 96 حدود 500 مدرس جدید جذب کردیم. سال گذشته نیز ما فراخوان دادیم که بیش از 200 نفر به دانشگاه مراجعه کردند و از این تعداد نیز حدود 140 نفر صلاحیتهای عمومی و علمی لازم را داشتند.
وی درباره حذف برخی از رشتهها در دانشگاه علمی کاربردی به دلیل نداشتن متقاضی کافی، گفت: ما بر اساس تقاضا رشتههای جدید را در دانشگاه ایجاد میکنیم. اگر متقاضی وجود نداشته باشد اصلا ارائه دادن رشته معنی ندارد. ما اگر رشتهای داشته باشیم و در دو نوبت جذب دانشجو متوجه شویم متقاضی برای این رشته وجود ندارد، این رشته از رشتههای دانشگاه حذف میشود.
وجود 7 مرکز نوآوری در مراکز علمی کاربردی خوزستان
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان تصریح کرد: در گذشته ما پنج مرکز نوآوری داشتیم، دو مرکز دیگر نیز به این مراکز اضافه شده است و در حال حاضر هفت مرکز نوآوری در دانشگاه داریم. اگر دانشجویان، فارغالتحصیلان و مدرسین شرکتهای دانشبنیان را زیر نظر این مرکز ایجاد کنند و به کلینیک اشتغالی که ما در واحد استانی داریم مراجعه کنند، با ارزیابی این شرکتها اگر کارکرد و نوآوری که این شرکتها انجام میدهند مناسب باشد، دانشگاه برای حمایت از آنها وامهای کمبهره تا 50 میلیون تومان اختصاص میدهد. این وام نیز از محل اعتبارات دانشگاه علمی کاربردی است.
خداپناه افزود: هدف ما این است که اشغال و کارآفرینی را برای دانشجویان توسعه دهیم. در بحث معرفی این مراکز به دانشجویان، مراکز ما این کار را خیلی خوب انجام ندادهاند. ما قرار است کارگاهی در این زمینه برگزار کنیم. استارتاپی نیز برای اولین بار در کشور قرار است در استان برگزار کنیم. این استارتاپ بیشتر برای بحثهای مهارتی و معرفی تولیدکنندگان است تا دانشجویان ما این تولیدکنندگان را ببینند و با بحثهای تبلیغاتی، بستهبندی، و... آشنا شوند.
میانگین سنی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی کاهش پیدا کرده است
وی گفت: در سالهای اخیر ورودیهای ما جوانتر شدهاند. در دورهای حدود 70 درصد دانشجویان ما شاغلین بودند اما الان این وضعیت درحال برعکس شدن است. در نتیجه شرایط دانشگاه درحال عوض شدن است، به همین دلیل ساختار دانشگاه نیز باید اصلاح شود. امیدواریم در سال تحصیلی آینده، مراکز ما با حضور چنین مراکز نوآوری، پویاتر شوند.
سهمیه شاغلین حذف نشده است
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان درخصوص حذف سهمیه شاغلین در پذیرش دانشجو در این دانشگاه گفت: این سهمیه حذف نشده است بلکه کاهش پیدا کرده است. درحال حاضر چندان حساسیتی به این مساله نداریم اما برخی از مراکز ما مثل مرکز ناجا به طور خاص برای شاغلین است. برای رشتههایی که در این مرکز ارائه میشود نیز متقاضی وجود ندارد. در گذشته چنین سهمیهای در پذیرش دانشجو در دانشگاه داشتیم اما در حال حاضر دیگر خیلی روی این مساله سختگیری نداریم. البته این سهمیه حذف نشده است، به خاطر اینکه برخی مراکز ما تنها شاغلین را پذیرش میکنند.
به دنبال پذیرش دانشجوی خارجی هستیم
خداپناه درباره پذیرش دانشجوی خارجی در مراکز علمی کاربردی استان، تصریح کرد: دانشگاه به دنبال جذب دانشجوی خارجی است اما وزارت علوم محدودیتهایی برای پذیرش دانشجوی خارجی دارد. ما در استان درحال آمادهسازی زیرساخت لازم هستیم ولی ما رشتههایی که داریم، بیشتر مهارتی است. حتی شاید دورههای کوتاهمدت ما بیشتر به درد این افراد بخورد تا دورههای مقطعدار کاردانی و کارشناسی. نیازی نیست که ما به آنها مدرک تحصیلی مقطعدار دهیم، آنها مهارت را میخواهند.
وی افزود: پذیرش دانشجوی خارجی محدودیتهای خاص خود را دارد. بحثهای هتلینگ و اقامت این دانشجویان نیز مطرح است. تلاش میکنیم با منطقه آزاد در این زمینه همکاریهایی داشته باشیم. ما سعی میکنیم به طور مثال در آبادان یک ساختمان آموزشی ایجاد کنیم تا مراکز ما آنجا خدمات خود را ارائه کنند تا همه چیز به صورت مجتمع باشد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان ادامه داد: در حال انجام کارهای مقدماتی برای پذیرش دانشجوی خارجی هستیم. امیدواریم در زمستان برای کوتاهمدت این کار را آغاز کنیم. دانشگاه علمی کاربردی گفته است که مراکزی که رتبه یک شوند، شرایط لازم برای بینالمللی شدن و پذیرش دانشجوی خارجی را دارند ولی ما در خوزستان نیز میتوانیم این کار را انجام دهیم.