اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
شوشان - دکتر فاضل خمیسی :
  چقدر مایه افتخار است که اسوه دینی و ارزشی جامعه ای برای همه دوران قابل استناد و احترام باشد ، بطوریکه به مرور زمان نه تنها از ویژگی های برتر آن چیزی کاسته نمیگردد بلکه ارتقای عقلانیت و علوم بشری زوایای بیشتر و مثبت تری را از آن الگو به نمایش در میآورد.
 روز غدیر مایه فخر و عزت مداری است نه فقط به آن دلیل که جانشینی پیامبر گرامی اسلام (ص)  در آن روز تعیین و به مردم معرفی شد ، بلکه  بزرگ بودن  واقعه غدیر آنست که  مقرر شدبا تعیین فردی باویژگیهای خلیفه الله بودن ،الگوهای عملی مدیریت و اداره امور مردم  در مفاهیمی چون  : حق طلبی،مبارزه با ستم ، عدالت ، آزادی و شایسته سالاری بدست کسی داده شود که می‌تواند رهنمون سعادت بشری را هدایت نماید.
 به یقین میتوان گفت اساس و منبع اصالت حکومت و سیاست علی (ع) بر دو اصل آزادی و عدالت بنا گذاشته شده بود . دو اصلی که اساس ترقی بشریت محسوب میشود.
 علی ( ع) هرگز مردم را مجبور نمیکرد که تابع قدرتش باشند ، بطوریکه در دوره حکمرانی و در منطقه تحت نفوذش بسیاری از مردم فریب خورده بدون هیچ مزاحمتی بسمت معاویه در شام رفتند ، توسعه این آزادی برای مخالفان آنقدر وسعت داشت که نه تنها به بُریدگان از حکومت علوی (ع) تعرضی نمیشد بلکه امنیت آنان در انتخاب مخالف  هم تأمین میشد، در هیچ کتاب یا روایتی ندیدم که امام المتقین (ع) ، حق کسی را از بیت المال بدلیل مخالفت با حکومتش قطع کرده باشد،  این برخورد با مخالفان عین و اکمال آزادی عقیده و انتخاب بود ، در رابطه با فرا خوان جنگ باز هم احترام به آزادی را در حساس ترین شرایط میبینیم، هر چند جهاد و جنگ از فرایض دین محسوب میشد ولیکن در زمان او هیچکس بلاجبار به جنگ اعزام نشد ، و باز هم شاهد آنیم که آن بزرگوار درسی ماندگار را برای آیندگان به یادگار میگذارد.
 در عدالت علی (ع) همین بس که او شهید عدل و عدالت شد ، از شروط اصلی پذیرش خلافت اجرای عدالت به هر نحو ممکن و مقابله با زورمندان بود هر چند که این مبارزه گران تمام شود ، ایشان بود که فریاد برآورد که حقوق و حق مردم را خواهد گرفت هرچند که به کابین زنان درآمده باشد و این بیان در طول زمامداری جامه عمل بخود گرفت ، کیست که نداند عدالت مدیون علی (ع) است.
 علی (ع) امور مردم را علناً و نه در خفا اداره میکرد و اگر مساله یا موضوع مهمی پیش میآمد از مشاورت با مردم ابایی نداشت و به آن پایبند بود  این شفافیت در مدیریت اجتماع بود که باعث گشت بشریت در برابر الگوی عملی امیرالمومنین (ع) سر تعظیم فرو آورد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار