شوشان - دکتر حسن سلیمانی :
یکی از مهم ترین عوامل توسعه، امنیت روانی نیروها و سرمایه های انسانی است.
وقتی به دنبال ارتقاء سطح دانش در مدارس خوزستان هستیم تا در سایه آموزش صحیح به اقتصادی توسعه یافته برسیم طبعا نقش امنیت روانی هسته های اصلی آموزش یعنی معلمان خوزستانی می تواند ضریب ارتقاء دانش و به تناسب آن ضریب ارتقاء سطح توسعه را بالا ببرند. وقتی از کیفیت مدارس محروم حمیدیه، کوت عبدالله، ملاشیه، مندلی و شهرستان باوی و همچنین رابطه مستقیم کیفیت آموزش با توسعه اقتصادی سخن به میان می آید قطعا کیفیت زندگی معلمان و تناسب این زندگی با استانداردهای کشوری می تواند در بهینه شدن شیوه های آموزش موثر باشد.نمی توان از معلمان خوزستانی که زندگی اقتصادی شان فاقد استانداردهای کشوری است انتظار داشت در انتقال دانش خود مطابق با استانداردهای کشور عمل کنند.
توسعه و پیشرفت حامل منطق خاصی است و فهم و پذیرش این منطق مهم ترین پله عبور از توسعه نیافتگی است. مدارس زمانی می توانند در رابطه مستقیم و معنادار با توسعه اقتصادی قرار بگیرند که هم معلمان جایگاه خود را در نظام آموزشی و تغییر اپیستمه فرهنگی و فکری جامعه درک کنند و متناسب با آن عمل کنند و هم جامعه به فهم صحیحی از این جایگاه برسد.وقتی این فهم به شکل دیالکتیکی در دو طرف ایجاد شد بدون تردید حاصل آن ارتقاء جایگاه آموزش استان در جامعه،تحول در اذهان، تغییر رویکردها و نهایتا توسعه خواهد بود.