اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
شوشان - دکتر ایرج مزارعی، کارشناس مسایل سیاسی و مدرس دانشگاه :
یکی از راه های ارتباط مستقیم و حتی به عبارتی دموکراسی مستقیم  آگاهی و اطلاع مردم از نظر و دیدگاه نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی میباشد.

 این گفتمان و رویکرد  ، تاریخی دارد به قدمت تاریخ یونان باستان و ایران باستان.
به این معنی که مرسوم بود شیوه تصمیم گیری نمایندگان و کارگزاران سیاسی باید به شکل مستقیم و کاملا علنی باشد و مردم هم شاهد مستقیم و زنده این رویه تصمیم گیری باشند  .  در آن مقطع  زمانی دو شیوه رای گیری و تصمیم گیری از طرف کارگزاران  و نمایندگان مردم وجود داشت :

 ۱ -  روش مستقیم که مربوط به تصمیم گیرها ماهوی ،  اساسی و تاثیرگذار بود
 ۲ -  روش غیرمستقیم که مربوط به تصمیم گیریهای شکلی و درجه دو بود .

 فلذا در آن زمان مردم حتما از نظرگاه و دیدگاه نمایندگان و کارگزاران خود خصوصا در تصمیمات ماهوی و اساسی باید اطلاع دقیق و کاملی داشته باشند.

 در این روزها هم در کشور خودمان شاهد طرح مجدد این ایده در راهروها و لابی های  مجلس شورای اسلامی میباشیم که مخالفان و موافق جدی را به خود دیده است .

 در اینجا باید عرض نمایم که در جامعه ای که گفتمان موجود آن مردم سالاری دینی میباشد ضرورت دارد که آحاد مردم از همه تصمیمات نمایندگان خود اطلاع دقیق داشته باشند تا بتوانند بهترین تصمیمها همراه با بالاترین کارایی را در این زمینه داشته باشند .
 
 دفاع از شفـافیت آراء نمایندگـان ضمن اینکه باعث میشود نمایندگان از زد و بندهای پشت پرده با مسولین سیاسی فاصله بگیرند باعث میشوند که مردم دیدگاه خودشان را بیشتر در تصمیمات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه ببیند و زمینه مسولیت پذیری ، پاسخگویی و تعهد نمایندگان را نیز مضاعف خواهد کرد .

 شفافیت آراء نمایندگان حق طبیعی مردم است. به عینه معتقدم انجامِ این مهم، تحولی بزرگ در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد خواهد نمود. ‬باید مشخص شود هر نماینده در مجلس چگونه از حقوق مردمش دفاع میکند. شفاف شدن رای موافق و مخالف ، زمینه پایش عملکرد نمایندگان را فراهم می‌کند و باعث میشود که مردم راحت بتوانند نمایندگان خود را ارزیابی نمایند.

 در اینجا لازم میدانم گلایه و نقد شدید خودم را از کسانی داشته باشم که با ۱۶۰ امضا طرح یک فوریتی آن را تقدیم هیت ریسه مجلس کردند و حتی ۲۱۰ نماینده هم از آن طرح در قالب امضا حمایت کردند، اما در عمل و اقدام وقتی که طرح در مجلس به رای گذاشته شد فقط ۵۹ رای موافق داشت. بله این ریاکاری شایسته مجلس اسلامی نمی‌باشند و مردم حق دارند که بیشترین بی میلی و انتقادات را به نمایندگانی داشته باشند که امضا و رای خود را پس گرفتند و به عبارتی صحیح تر مردم و موکلان خود را در کشور نامحرم دانستند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار