اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی گفت: توقع ما در لایحه بودجه سال ۹۹ یک درصد حتی ناچیز برای توسعه آموزش عشایر اختصاص پیدا کند.
محمدرضا سیفی، مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با اشاره به لزوم بودجه مورد نیاز برای رسیدگی به مدارس عشایر و لحاظ شدن آن در لایه بودجه ۹۹ توضیح اظهار داشت: حدود پنج سال پیش یک اساسنامه در رابطه با مدارس عشایری به تصویب رسید و شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌ گیرنده در آ‌موزش و پرورش این اساسنامه را در ۱۷ بند تصویب کرد و در نهایت به امضای رئیس جمهور هم رسید.

وی ادامه داد: این اساسنامه موضوعات و بندهای مختلفی دارد، بند ۱۴ این اساسنامه که مهمترین بند آن است تاکید دارد به منظور تحقق عدا لت آموزشی و پرورشی و بسترسازی توسعه متوازن در مناطق عشایری سالانه یک ردیف اعتباری خاص به عنوان توسعه آموزش و پرورش عشایری با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و در لایحه بودجه سالانه کشور منظور شود. درخواست ما این بود که این اتفاق بیفتد زیرا از این طریق ما منابع مالی بهتری خواهیم داشت تا بتوانیم بندهای دیگر این اساسنامه را اجرا کنیم.

سیفی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که ما در مدارس عشایری با آن مواجه هستیم ترک تحصیل دانش آموزان است، گفت: مهم ترین مساله در حوزه دانش آموزان عشایر ترک تحصیل آنها به ویژه در میان دختران است. اگر بتوانیم سرانه دانش آموزان مدارس عشایری را به صورت ویژه در نظر بگیریم مسلما بسیاری از مشکلات در زمینه تجهیزات و امکانات در این مدارس برطرف خواهد شد. در جای دیگری از این اساسنامه قید شده که افزایش پوشش تحصیلی دانش در میان دانش آموزان عشایری ضرورت دارد. این مساله به ویژه برای دانش آموزان دختر عشایر مورد توجه است تا آنها از مدرسه گریزان نباشند و بتوانند ادامه تحصیل دهند.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر توضیح داد: در این اساسنامه همچنین قید شده است که باید وسیله رفت و آمد رایگان مهیا شود و همچنین خوابگاه یا مدارس شبانه روزی برای این دانش آموزان تاسیس شود. اگر این اتفاق بیفتد مسلما انگیزه بیشتری در دانش آموزان عشایری به وجود خواهد آمد. درماده ۱۳ این اساسنامه گفته شده به خاطر اینکه انگیزه و ماندگاری کارکنان آموزشی و پرورشی مدارس عشایری را بالا ببریم باید یک سری اقدامات اثربخش و الزام‌آور مثل پرداخت هزینه آمد و رفت در جاهای صعب العبور، حق کوچ، حق اسکان، سختی کار ویژه در نظر گرفت. زیرا مدارس عشایری سه نوع هستند؛ مدارسی که به صورت ثابت اداره می‌شوند یعنی عشایر در یک جای ثابت اسکان پیدا کردند و مبتنی بر دام زندگی خود را می‌گذرانند و مدرسه ثابت دارند.

او اضافه کرد: نوع دوم مدارس نیمه سیار هستند یعنی پدر و مادر برای امرار معاش به نقاط نزدیک کوچ می‌کنند اما دانش آموزان  به هر دلیلی مثل تحصیل در مدرسه آن منطقه می‌ماند، این نوع مدارس نیمه سیار هستند. یک سری مدارس کوچ‌رو نیز داریم یعنی بدون استثنا معلم همراه ایل کوچ می‌کند و از طریق چادر هر جا که برسند کلاس درس را تشکیل می‌دهند اما بسیاری از عشایر ما بصورت کوچ‌رو هستند.

سیفی با درخواست اینکه نمایندگان مجلس دانش آموزان مدارس عشایر را در لایحه بودجه ۹۹ مورد توجه قرار دهند گفت: خواهش ما از نمایندگان مجلس این است که در این زمینه کمک کنند؛ با توجه به این نکته بزرگترین فراکسیون مجلس با ۲۴۰ نماینده به فراکسیون عشایر تعلق دارد.

وی ادامه داد:‌ امیدواریم به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. از طرفی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مورد تایید مقام معظم رهبری است در راهکار شماره ۵.۳ مطلبی دارد که بر توانمندسازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، عشایر، مناطق دوزبانه و با نیازهای ویژه با توجه به فرصت آموزشی متنوع و باکیفیت تاکید دارد. در مواد ۲۷، ۶۳ و ۹۴ برنامه ششم توسعه بر توجه به عشایر تاکید شده است. از این رو توقع ما این است که در لایحه بودجه سال ۹۹ یک درصد حتی ناچیز برای توسعه آموزش و پرورش عشایر اختصاص پیدا کند به هر حال این قانون است و یک قانون نباید پنج سال معطل شود.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار