اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
وضعیت ۸۰ درصد آرام شده است؛
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت همواره اعتراضات موافقان و مخالفان خود را شنیده و درخصوص این طرح نیز گوش شنوا خواهد داشت، گفت: نظام جمهوری اسلامی و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند اما معترض با اغتشاش‌گر متفاوت است.
شوشان: علی ربیعی ظهر امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره افزایش قیمت بنزین،  گفت: با توجه به تصمیم مهم و ملی اجرای طرح حمایتی-معیشتی دولت با منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین در این نشست از معاونین وزارتخانه ها و مسئولین دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواهش کردم که برای بازکردن و تبیین ابعاد مختلف حضور داشته باشند.

وی افزود: همه آگاهیم و به خوبی می‌دانیم که موضوع اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به خصوص قیمت بنزین از مسائلی بوده است که همواره طی ۶۰ سال گذشته ایران، موضوعات مهم و چالش برانگیزی را به وجود آورده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مسائل متعددی برای اثبات ضرورت این اصلاح قیمت‌ها همواره بیان می‌شده و وجود دارد، اظهار داشت: در شرایط حاضر که کشور ما با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی روبرو شده است، می توان ادعا کرد که ضروری ترین دلیل برای این اصلاح، تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی یا دست کم حرکت به این سمت بوده است.

ربیعی با اشاره به اینکه ما در شرایطی هستیم که اقشار نیازمند جامعه تحت فشار اقتصادی هستند و دولت خود را موظف به حمایت از این اقشار می داند، تاکید کرد: هدف این بود که تا جایی که می توانیم به قدرت خرید خانوارهای متوسط کم درآمد بیافزاییم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این حمایت باید از محل و منبع مشخص تأمین می‌شد اما درآمدهای دولت با توجه به کاهش صادرات نفت بسیار کاهش پیدا کرده بود. امروز اداره کشور با صادرات سایر منابع به دست می‌آید و مالیاتی که صورت می‌گیرد یکی از هنرمندی های بزرگ دولت بوده است و خوشبختانه در این میان حتی کارهای زیربنایی و کارهای ساخت و ساز هم معطل نمانده است.

ربیعی با تاکید براینکه امکان تامین برنامه حمایتی-معیشتی، فقط از محل افزایش قیمت بنزین میسر بود، گفت: راه دیگری که می‌توانستیم اتخاذ کنیم افزایش مالیات‌ها بود که مکانیزم افزایش مالیات‌ها برای حمایت اجتماعی هم با توجه به ضرورت رونق تولید و ایجاد اشتغال و شاید فشار بیش از اندازه برای حمایت اجتماعی عملی منطقی و علمی نبود.

وی افزود: بهترین منبع برای تامین مالی حمایت از اقشار پایین جامعه توقف یارانه اقشار برخوردار جامعه و پرداخت به افشار پایین بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه آخرین بررسی هایی که مشاهده می‌شود این است که خانوارهای برخوردار متعلق به دهک های بالای جامعه، بیشترین بهره مندی را از یارانه بنزین را داشتند، اظهار داشت: به گونه‌ای که خانوارهای برخوردار ۲۳ برابر بیشتر از دهک‌های پایین جامعه از یارانه ها بهره مند می شدند.

ربیعی تاکید کرد: این تصمیمات از نوع تصمیمات دشوار و سخت بود. منطقی ترین روش ممکن اصلاح در وضعیت یارانه‌های بنزین بود. همانطور که عرض کردم این موضوع تازه ای نیست و در همه ۶۰ سال گذشته وقتی می‌خواهیم در مورد بیماری اقتصادی ایران صحبت کنیم یکی از این بحث‌ها یارانه های پنهان و ناعادلانه توزیع کردن درآمد در جامعه و یکسان پرداخت کردن یارانه‌ها بوده است.

وی خاطر نشان کرد: حتی درخصوص برداشتن کامل یارانه بنزین هم بارها در دولت‌های مختلف بحث‌هایی صورت گرفت و خیلی‌ها معتقدند که علت اصلی بیماری اقتصادی کشور همین یارانه‌های سوخت است. دولت های زیادی در این خصوص اقداماتی را صورت داده اند.

سخنگوی دولت گفت: من می‌خواهم اعلام کنم که آثار مثبت این تصمیمات در میان مدت و درازمدت دیده می شود. این مساله در کوتاه مدت هم نیازمند این بوده است که همراه با این اصلاحات از زندگی مردم هم مراقبت کنیم، بنابراین کاری که دولت صورت داد ضمن انجام اصلاحات در ساختارهای یارانه‌ای با اختصاص دادن کل منابع حاصل از این طرح نه به همه کشور و نه مجددا توزیع ناعادلانه بلکه به بیش از ۶۰ میلیون نفر از افرادی که با توجه به شرایط جدید زندگی شان دچار مشکل می‌شود، اختصاص یابد.

ربیعی تصریح کرد: دولت به خوبی واقف بود که در این شرایط دست زدن به اصلاح ساختاری و قیمت طبعاتی برای محبوبیت و مقبولیت خواهد داشت. به نظر من رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح کلان کشور و مردم کرد.

وی گفت: دولت با شجاعت تمام تصمیم گرفت تا بخشی از اصلاح قیمت بنزین را با هماهنگی و رایزنی که با سران قوا، بخش‌ها و کارشناسان مختلف صورت داد انتخاب کند و همانگونه که اعلام کردم تمام درآمد ناشی از این هم برای تقویت و حمایت از طبقات متوسط به پایین هزینه خواهد شد.

ربیعی تاکید کرد: این سوال وجود دارد که آیا این سیاست، سیاست درستی بود؟ من می‌خواهم بگویم علاوه بر سیاست عادلانه کردن، ما اتفاقاً این بار به همه مردم یارانه ها نمی دهیم. ما جهت‌گیری که نسبت به ۶۰ میلیون نفر از جامعه ایران انجام دادیم در حقیقت سیاست عادلانه کردن و برخورداری عادلانه از درآمدهای کشور بود که در این طرح نهفته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: علاوه بر این، مبارزه با قاچاق کالا و قاچاق سوخت با اجرای این طرح محقق می‌شود. چرا ما باید یارانه استفاده سوخت در کشورهای دیگر را بدهیم؟ مدیریت مصرف، امکان صادرات و جلوگیری از فساد و رانت هایی که در یارانه ها نهفته است از آثار مثبتی است که اجرای این طرح در اقتصاد ایران خواهد داشت.

وی افزود: البته خیلی از سیاست‌ها در عین اینکه مفید است اما تبعاتی هم خواهد داشت به همین خاطر دولت، سایر ارکان نظام را در جریان این سیاست قرارداد و سایر ارکان نیز بر ضرورت اتخاذ این تصمیم در سه جلسه مختلف تاکید کردند.

ربیعی گفت: خوشحالیم که این مصوبه با توجه به اینکه سران سه قوه تائید کرده بودند، مورد نظر و موافقت مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل و با علم به اینکه تصمیم گیری درباره این اصلاح ساختاری پس از جلسات متعدد کارشناسی و تصمیم گیری به تصویب رسیده بود، شجاعانه از آن حمایت کردند و همه آن را نیز به حمایت از آن فراخواندند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همه تصمیمات در این حد و اندازه که با عنوان اصلاح ساختاری از آن یاد می‌کنیم دارای موافقان و مخالفانی هم است، هر طرحی در آغاز با مشکلاتی مواجه می‌شود که در ادامه مسیر با نقدهای سازنده و نظرات کارشناسان و خبرگان حوزه کامل تر خواهد شد. دولت همواره اعتراضات موافقان و مخالفان خود را شنیده و درخصوص این طرح نیز گوش شنوا خواهد داشت.

وی افزود: ازجمله نکاتی که دولت با دقت به آن توجه کرد، نگرانی ها و دغدغه های مردم عزیز درخصوص اجرای این طرح بود که مثلا اتفاق نیفتاد که بر اثر این طرح تورم افزایش پیدا کند یا بازتوزیع منافع، مقطعی نباشد.

وی اظهار کرد: برخی به بهانه اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین به اغتشاشات نامتعارف دست زدند و اموال عمومی را تخریب کردند.

سخنگوی دولت افزود: در برخی موارد و شهرها گزارشاتی را داریم که از سلاح گرم و سرد استفاده شده است و تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی ما را مورد حمله قرار دادند و به گروگان گرفتند و عده ای به شهادت رسیدند.

ربیعی گفت: حساب معترضینی که ما برای خدمت آنها آمده ایم و آنهایی که نگران معیشت هستند با کسانی که از سلاح استفاده کرده اند جداست. رفتارهای آنها با تروریست های قدیمی که در کشور داشتیم تطابق دارد. در حوادث روزهای اخیر گزارشاتی به ما دادند و با شیوه های حرفه ای خشونت بالایی را به کار بردند.

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند اما معترض با اغتشاش گر متفاوت است، اغتشاشگری که با اسلحه می آید قطعا با معترض متفاوت است.

سخنگوی دولت افزود: اغتشاشگران می‌خواهند فضایی را درست کنند که صدای معترضین شنیده نشود و من فکر می‌کنم امروز بیش از ۸۰ درصد نسبت به دیروز وضعیت آرامی داشتیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: آمریکا که بزرگترین جنایت را علیه ملت ایران انجام داده است، به مردم ایران پیام می دهد.

وی گفت: امروز نیازمند اصلاح ساختاری در حوزه اقتصادی هستیم و اینجا شجاعت افراد نمایان می‌شود. در این ایام معلوم می‌شود که چه کسانی پای منافع ملی ایستادند و چه کسانی سعی می‌کنند منافع جناحی زودگذر کسب کنند. در همین ایام موضع گیری رهبر انقلاب به همه ما درس داد که با آگاهی، شجاعانه در برهه‌های خطرناک پا به میدان می گذارند.

ادامه دارد ...
منبع: مهر
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
comment
0
0
comment جاچی اگر بنا به گفته شما اعتراض طبق قانون اساسی حق مردم است، پس چرا کارگران هفت تپه و هپکو و فرهنگیان و بازنشستگان معترض در جلو مجلس را با نهایت خشونت مورد ضرب و شتم قرار دادید؟ چرا برای اسماعیل بخشی کارگ تیشکر هفت تپه 14 سال زندان بریدید؟ مردم را بچه گربه می بینید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار