رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: روگذر شوش جای طرح «تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر» را میگیرد.
با طرح دولت دهم مبنی بر "تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر"، هشدارها از احتمال وارد شدن آسیب و تعرض به شهر باستانی و جهانی شوش آغاز شدند، هر چند آن هشدارها از سال ۱۳۹۶ قوت بیشتری به خود گرفتند، اما در طول دو سال گذشته نیز با اظهارنظرها و بعضا پاسخ به برخی دیدگاههای مختلف مسوولان میراثی و شهری به یکدیگر، این بحث در جلسات مکرر همچنان بین مسوولان مختلف مرتبط ادامه داشت، تا همین یک هفته گذشته که به نظر میرسد ورق در حال برگشتن است.
بعد از انجام کاوشهای باستانشناسی مختلف، رسیدن به آثار و یافتههای باستانشناسی متعدد و ارزشمند که نتیجهاش نامهی رییس پژوهشکده باستانشناسی به مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان مبنی بر غیرقانونی بودن هر گونه عملیات عمرانی با هدف ایجاد زیرگذر در این محوطه به دلیل کشف آثار ارزشمند از قبرهای تاریخی گرفته تا نهشتههایی که تاریخ کهنی را در دل خود پنهان کرده است، منتشر شد.
بهروز عمرانی - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - ۲۰ آذر در نشست خبری هفته پژوهش که در پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد، دربارهی آخرین اظهارنظرها و توافقات انجام شده تا کنون برای عرصه و حریم شوش جهانی صحبت کرد.
او با بیان اینکه اقداماتی که در عرصه و حریم محوطه جهانی شوش با مشارکت پژوهشگاه و معاون میراث فرهنگی وزارتخانه انجام شده بود، در قالب دو بخش عرصه و حریم ملی و جهانی است، اظهار کرد: روگذر مدتها قبل به دلایل ناشناخته برچیده شد که از آن زمان تا حدود یک هفته گذشته تلاش کردیم تا آنها را هدایت کنیم که نخست پروژه مسیر محدودهی عرصه را دربرنگیرد که خدارا شکر اکنون مطمئین هستیم آنها وارد عرصه نخواهند شد.
وی با این وجود به حیاتِ مردم در شهر شوش و لزوم توجه به زندگی شهری مردم و مباحث اجتماعی شهر وارتباطی که بین شوش و دزفول و محور اصلی اندیمشک- اهواز وجود دارد، اشاره کرد و با بیان اینکه تا کنون جلسات مختلفی برای به نتیجه رسیدن دربارهی محوطهی جهانی شوش و طرح «ایجاد زیر گذر شوش – اندیمشک» برگزار شده است، ادامه داد: در آخرین جلسه که هفتهی گذشته با حضورمعاون میراث فرهنگی و معاون عمرانی خوزستان و نمایندگان شهرداری شوش برگزار شد، دو جایگزین برای طرح اولیه مطرح شد.
او با تاکید بر اینکه دومین پیشنهاد از نظر میراث فرهنگی مهمتر از پیشنهاد جایگزین نخست بود، آن را «حداث رو گذر محور شوش - دزفول در حریم و نه در عرصه» دانست تا به واسطهی آن بتوان شریان اصلی و مهم اندیمشک اهواز را باز نگه داشت و این مشکل برای ساکنان شهر مرتفع شود، هر چند این اتفاق منوط به ساختار سازهای و احتمال مطالعات ترافیکی منطقه است.
عمرانی نخستین پیشنهاد را همان طرح اولیه دانست که براساس آن احداث زیرگذر در عرصه و حریم عرصهی جهانی در محور شوش - دزفول بود و ادامه داد: ما با اولویت روگذر وارد مذاکره شدیم و امروز با توجه به رای مشاور و پیگیریهای معاونت میراث فرهنگی به انجام رسانده به نظر میرسد قبولاندهاند که محور روگذر اجرایی شود. یعنی عملا ما هیچ نقشِ دیگری در آنجا نداریم چون فعالیت عمرانی عملا انجا انجام میشود که با مضامین جهانی مغایرتی ندارد.
او با تاکید بر اینکه میراثفرهنگی و مسوولان شهری تا کنون اعلام کردهاند که با روگذر مساله را حل کردهاند، اظهار میکند: تا کنون ۲۹ گمانه باستانشناسی در روگذری که حذف شده توسط باستانشناسان ایجاد شده است. این گمانهها در بخش بال به سمت اهواز، مرکز و مسیر اندیمشک زده شد. نقطه نظرات مطرح شده در ایجاد این گمانهها نشان میداد در داخل عرصه جهانی و محدودهی خیابان بین محدودهی AوD حریم ملی و جهانی حرکت میکند، آثار و نهشتههای درجا و ساختارهای سازهای وجود داردبه همین دلیل کار متوقف شد، گمانهها پر شد و اکنون روگذر خود را به سمت حریم ومحور شرق به غرب میرساند، نه شمال به جنوب، یعنی وارد عرصهی جهانی نیست.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه احتمال برخی تغییرات در این طرح همچنان وجود دارد، اما تأکید کرد: مهم این است که ۱۲۰۰ متر طولی که قرار بود به صورت زیر در عرصه جهانی برود، به ۳۰۰ متر شرقی و غربی حریم تبدیل شد، یعنی ۱۲۰۰ متر حرکت در عرصهی جهانی را با قدرت به سمت ۳۰۰ متر حریم بردیم و آن ۳۰۰ متر به شکل روگذر اجرایی میشود.