اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
رئیس جمهور خطاب به طرف‌های اروپایی:
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شهادت سردار سپهبد سلیمانی، از دست رفتن جان شماری از هم وطنان در کرمان و در حادثه هواپیما بسیار مظلومانه بود و این مظلومیت دل همه را آتش زده است، گفت: این حوادث برای همه ما بسیار تلخ بود، اما در عین حال باید از آنها درس عبرت گرفته و از این غم و اندوه و مشکلاتی که با آن مواجه شدیم، فرصتی به نفع کشور و منافع ملی بیافرینیم.

به گزارش ایسنا،‌ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: سردار عزیز ما از دست ما رفت و ما از امروز و بعد از سوگواری به حقی که برای او داشتیم، باید به فکر حفظ میراث سردار سلیمانی باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "سردار سلیمانی مرزبان ایران بود اما هیچ‌وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد"، اظهار داشت: همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما، منافع مشترک است.

روحانی با بیان اینکه "ایران دارای یک رنگ و یک نام و یک سلیقه نیست"، گفت: می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن سبک‌های مختلف زندگی وجود دارد و سلیقه‌های مختلف حاکم است و باید به سلیقه‌ها ، اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه است و این سرزمین به سلیقه، جناح و افکار خاصی مرتبط نیست بلکه به همه ارتباط دارد.

رئیس جمهور افزود: جان هر فرد ایرانی، جان همه ماست. همانطور که قرآن به ما آموخته، از دست رفتن یک نفر بی‌گناه به منزله از دست رفتن انسانیت است و علت اینکه این حوادث دل مردم ما را به درد آورد به خاطر این بود که این عروج‌ها، بسیار مظلومانه بود.

روحانی گفت:  هم شهادت شهید سلیمانی، مظلومانه بود و هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان مظلومانه بود و هم از دست رفتن عزیزان ما در این پرواز بسیار مظلومانه بود. این مظلومیت دل همه را آتش زده است و مردم را بیقرار کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تقریباً هر 3 حادثه برای جامعه و کشور ما غیرمنتظره بود، افزود: می‌دانستیم آمریکا بسیار جنایتکار است اما فکر نمی‌کردیم آمریکا در کشور دیگری میهمان آن کشور را که یکی از سرداران بزرگ مبارزه با تروریسم بوده با موشک هدف قرار بدهد.

روحانی ادامه داد:  این سبک و سیاق شاید برای ما غیرمنتظره بود و شهید سلیمانی را مظلومانه به شهادت رساندند. البته شهید سلیمانی همیشه نماد شهامت ، شجاعت و شهادت بود و معلوم بود مسیر و راه شهادت را انتخاب کرده است اما شهادت او از مسیر شهامت و شجاعت و ایستادگی‌اش عبور کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از دست رفتن عزیزان ما در کرمان هم غیرمنتظره بود کسی فکر نمی‌کرد در تشییع جنازه یک یار و عزیز، عزیزانی که در غم آن عزیز آمدند به این زودی به آن عزیز ملحق شوند و به جای اینکه دفن او را شاهد باشند، خود او را در آسمان‌ها ببینند و زیارت کنند.

روحانی با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی نیز، گفت: اینکه یک هواپیمایی حامل مردم عزیز از ملیت‌های مختلف مخصوصاً ایرانیان عزیز ما به اشتباه هدف یک موشک قرار بگیرد، این  هم برای ما غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردیم یک چنین اشتباهی رخ دهد.

رئیس جمهوری اظهارداشت:البته آنهایی که اشتباه کردند، همان‌ کسانی هستند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند و در فضای امنیت کشور بودند.

روحانی تاکید کرد: در برابر این حوادث که حادثه سیل و گرفتاری مردم سیستان و بلوچستان هم در این روزهای اخیر به آن اضافه شده است، ملت ما آماده است با قامتی استوار بایستد و جبران کند.

رئیس جمهور با تاکید براینکه همه این ها جبران‌هایی دارد که باید حساب شده باشد، خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی جبران دارد که در بخش نظامی این جبران انجام شد و نیروهای مسلح و سپاه پاسداران با موشک‌هایی که به عین الاسد زد، نشان داد که ما در برابر آمریکا، کوتاه نمی‌آییم و اگر آنها جنایتی کردند حتماً پاسخ را دریافت می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه یک جبران بزرگ هم مد نظر ما است که ملت‌های منطقه تلاش کنند آمریکا از این منطقه برود، تصریح کرد: همانطور که پارلمان عراق این تلاش را کرد و  ملت‌های منطقه این نظر را دارند که این هدف ممکن است کوتاه‌مدت نباشد اما باید آن را دنبال کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید حتماً موضوع از دست رفتن جان عزیزانمان در کرمان را دنبال کنیم، ادامه داد: حتماً باید روشن شود؛ درست است که  جمعیت بی‌تاب بوده و جمعیت فوق‌العاده بوده اما در همه این احوال می‌بایست در آن شرایط مراقبت می‌کردیم؛ آنهایی که مسئول آن جامعه و اجتماع مردم بودند باید پاسخگو باشند و مردم این انتظار را دارند.

روحانی با اشاره به اینکه موضوع سقوط هواپیما یک داغ بزرگ برای همه بود و کل دولت، ملت و نیروهای مسلح عزادار شدند، گفت: به یک معنا ما هم ولی دم آنها هستیم گر چه خانواده آنها هم ولی دم آنها هستند و نباید این مسأله را رها کنیم؛ باید آن را جبران کنیم.

رئیس جمهور افزود: جبران اول و قدم اول این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود؛ درد و رنج مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می‌شود؛ اینکه تسلیت زبانی می‌گوییم که در غم شما شریک هستیم، اینها خوب است، اما غم مردم وقتی رفع می‌شود که بدانند احساس مسئولیت می‌کنیم و درباره آنچه اتفاق افتاده با صداقت با مردم حرف می‌زنیم و این داغ مردم را کم و آنها را آرام می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: غیر از اقدامات اولیه نظیر اینکه باید اجساد شناسایی و ‌دفن شوند و اینکه کجا و با چه احترامی دفن شوند، که همه جای خود را دارد، اولین جبرانی که باید در موضوع سقوط هواپیما صورت بگیرد اینست که قوه قضائیه، نیروهای مسلح و دولت همه با هم مشارکت کنند و با پیگیری درست، صحیح و دقیق قضایی یک اقدام قضایی اقناع کننده برای افکار عمومی و دنیا را به انجام برسانند.

رئیس جمهور تصریح کرد: قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد؛ نه اینکه تکرار نشود، قابل تکرار نباشد؛ باید آنقدر مقررات بازبینی و بازنگری شود و  دقت عمل، آموزش‌ها، نحوه چیدن سامانه‌های پدافندی و ارتباط خوب باشد که این حادثه قابل تکرار نباشد.

روحانی با بیان اینکه قاعدتاً از زمان جنگ و بعد از جنگ کارهای زیادی در این راستا شده است، گفت:  این همه کار شده، اما این خطای غیرقابل قبول و بسیار تأسف‌بار و غم‌بار ایجاد شده است؛ جبرانش این است کاری شود که مردم و دنیا مطمئن شوند که این حادثه دیگر در ایران قابل تکرار نیست.

رئیس جمهور افزود: نیروهای مسلح کشور در این حادثه قدم اول را خوب برداشتند، تحقیق و بررسی کرده و اعلام کردند؛ قدم‌های بعدی را هم باید بردارند، قدم‌های بعدی باید به نظارت و هماهنگی بیشتر منجر شود؛ قطعا قدم بعدی تضعیف نیروهای مسلح کشور نیست.

رئیس جمهور با درخواست از همه آنهایی که در این حادثه فوق‌العاده متأثرند و حق هم دارند، گفت: جبران این حادثه این نیست که به عکس عمل کنیم. ما نیروهای مسلح همچون سپاه ، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی را نیاز داشتیم، داریم و خواهیم داشت.

روحانی افزود: حالا ممکن است گاهی اشتباهی در اینها رخ دهد، در این مورد هم اشتباه بسیار بزرگی رخ  داده است اما قدم جبرانی به این نیست، نیرویی که برای امنیت کشور و امنیت آسمان‌مان نیاز داریم تضعیف شود و تضعیف نادرست است.

رئیس جمهور تاکید کرد: راه و قدم درست این است که با هماهنگی بیشتر خود نیروهای مسلح ما به گونه‌ای به مردم و جهان اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه در اینگونه حوادث یک جا خشم مردم در اوج بود و در جای دیگر داغ و حسرت به اوج رسید، اظهارداشت: در موضوع شهادت شهید سلیمانی،‌خشم مردم به اوج رسید و در داستان هواپیما، داغ و حسرت مردم به اوج رسید که این همه جوان، عزیز، دانشمند، نخبه و عزیزانی در این حادثه از دست رفتند.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه باید در نهایت در همه این حوادث آنی برای ما به دست بیاید، انسجام، وحدت و هماهنگی ملی است و نتیجه نهایی نباید شکاف ملی باشد.

روحانی با بیان اینکه "مسایل را جناحی نکنیم"، تاکید کرد: نه موضوع شهادت شهید سلیمانی به جناح خاصی ربط دارد و نه موضوع عزیزان این هواپیما به جناح خاص ربط دارد، مسایل را جناحی و حزبی نکنیم. اینها برای همه ملت ما داغ بوده و همه متأسف هستیم، همه عزیزان و فرزندان عزیز خودمان را از دست دادیم و همه با هم هستیم.

رئیس جمهور افزود: البته مردم می‌خواهند مطمئن شوند که مسئولین با آنها با خلوص، صداقت و امانت سخن می‌گویند و اگر جایی نقصی دارد آن نقص باید برطرف شود. اگر در بیان و اظهار مسایل و یا در میان گذاشتن مسایل با مردم، تأخیر داریم یا لحن ما مناسب نیست، باید قبول و جبران کنیم.

روحانی اظهار داشت: از نیروهای مسلح و ستاد کل خواهش می کنم بیایند برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شده، چه مسایل و جلساتی و کارشناسی‌هایی بوده است تا

مردم بفهمند که چیزی را  نمی‌خواستند از آنها پنهان کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حادثه، حادثه باور کردنی نبود، گفت: این را به شما  بگویم. هیچ‌کس نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه در روت  پرواز هدف قرار بگیرد. در ذهن آدم نمی‌آید و به عنوان کسی که در زمان جنگ  7 سال مسئول پدافندی بودم می گویم که در زمان جنگ چنین اشتباهی رخ نداد و در تاریخ ایران همچون اشتباهی رخ نداده است.

روحانی یادآور شد: ما چنین چیزی نداریم که بغل فرودگاه بین‌المللی در پایتخت کشور در روت هوایی هواپیمایی زده شود و اصلاً باور نمی‌شود. خیلی‌ها در جامعه و مسئولین ما شوکه بودند و تصورش هم سخت است. در عین حال اگر تأخیر شده برای تأخیر هم عذرخواهی کنند. اگر لحن هم احتمالا لحن مناسبی نبوده، برای آن هم عذرخواهی کنند.

رئیس جمهور با تاکید براینکه در عذرخواهی کردن در برابر ملت بزرگ ایران ، همیشه باید روان، ‌شفاف، ساده و رک باشیم، تصریح کرد: مردم، آقا، ولی نعمت و بزرگ ما هستند و ما نوکر آنها هستیم. نوکر در برابر آقا باید متواضعانه، خاضعانه و دقیق حرف بزند و ما باید این کار را بکنیم و مردم مطمئن باشند.

روحانی با بیان اینکه یک عده افراد در خارج هر روز به مردم ظلم و ستم کردند و در این حوادث هم آنها فضا، منطقه و امنیت را به هم ریختند، افزود: ملت اجازه نمی‌دهد که  زبان‌ آنها، زبان دلسوزی برای ملت ما باشد.

رئیس جمهور گفت: آن کسی  که قاتل صدها بیمار در ایران است و جلوی دارو و تجهیزات پزشکی را گرفته، آن کسی که مسئول رنج میلیون‌ها نفر در ایران است و آنها را در فشار اقتصادی قرار داده است و آنهایی که مسئول کشتار بچه‌های ما در جنگ 8 ساله است را یادمان نرفته است.

روحانی خطاب به سردمداران آمریکا، افزود: آقای آمریکا، اواکس شما بود که تمام پروازها را به عراق گزارش می‌داد و مسئول جنایات، شما بودید در جنگ با عراق و یادمان نمی‌رود در طائف صدام را برای حمله به ایران تشویق کردید و اینها را کسی یادش نمی‌رود.

رئیس جمهور با تاکید براینکه  شما مسئول خون مردم ما و  قاتل هستید، تصریح کرد: قاتل نه یک نفر بلکه قاتل صدها هزار نفر هستید؛ قاتل صدها هزار نفری که از کشور خودشان دفاع کردند و شما مسئول اینهمه معلول، مجروح و جانباز هستید و آن وقت شما برای مردم دلسوزی می‌کنید. برای مردم ما قابل قبول است؟

روحانی با تاکید بر اینکه می‌خواهم به دنیا با صراحت بگویم که ناامنی منطقه به نفع کسی نیست، تصریح کرد: ناامنی این منطقه حساس و مهم به ضرر دنیا است و این موضوع  را در روزهای گذشته به مسئولین مختلف اعلام کردم که ناامنی به ضرر اروپا، آسیا، آمریکا و به ضرر همه است.

رئیس جمهور ادامه داد: این منطقه حساس است. چرا این منطقه را ناامن کردید، چرا  ملت را تحریم کردید، چرا به مردم زور می‌گویید، چرا در عراق مداخله می‌کنید، چرا نفت سوریه را غارت می‌کنید و چرا در لبنان و لیبی مداخله می‌کنید؟

روحانی با بیان اینکه شما در همه این منطقه دخالت می‌کنید و همه جا را ناامن کردید، افزود: این ناامنی غیرقابل تحمل است و در جو ناامنی هر حادثه‌ای پیش می‌آید و در جو بهم ریختگی جامعه، هر حادثه‌ای ممکن است پیش بیاید. چرا جامعه و منطقه ما را ناامن کردید؟

 رییس جمهور تصریح کرد: راه جبران این حوادث، انسجام و ایستادگی کل ملت‌های منطقه و ملت ایران در برابر جنایتکاران واقعی است. امروز در برابر فشار حداکثری نیازمند انسجام، دوستی و برادری حداکثری هستیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفت: همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آنرا رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس 17 نفر، 170 و یا1700 نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح 1700 نفرکاندیدا هستند؟ 17 نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، 2 هزار عدد وجود داشته باشد.

رییس جمهور اضافه کرد: مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام 83 میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالیکه شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.

روحانی پاسداشت خون شهید سلیمانی را حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی دانست و با اشاره به سابقه آشنایی با این شهید سرافراز، گفت: شهید سلیمانی حزبی نبود. من حدود 40 سال با شهید سلیمانی رفیق بودم. بیش از 20 سال هم از نزدیک با هم کار کردیم. او را خوب می‌شناسم. او جناحی و حزبی نبود او با همه خوب بود. پیش همه می‌رفت و با همه مشورت می‌کرد و از همه مشورت می‌گرفت. بیاییم سبک فکر سلیمانی را در این مملکت اجرا کنیم در کنار هم قرار بگیریم.

رییس جمهور خطاب به آمریکا و اروپا با تاکید بر اینکه در مشکلات منطقه ندمید، اظهارداشت: اروپایی‌ها می‌گویند در مسأله هسته‌ای ایران گام پنجم را برداشته ما هم باید گام برداریم. گامی که شما باید بردارید، بازگشت به تعهدات تان است. این را به صراحت به شما گفتیم و در روزهای اخیر هم به 2 نفر از رهبران اروپا به صراحت گفتم، آنچه انجام دادیم، اولاً قابل بازگشت است و ثانیا هر کاری در هسته‌ای انجام می‌دهیم با نظارت آژانس بین المللی اتمی است.

روحانی افزود:  بنابراین اینکه ادعا می کنید، ایران دنبال سلاح هسته‌ای است و ما نخواهیم گذاشت ،این گونه حرف‌ ها  بی‌اساس و واهی و لاطائل است و  لطفاً تکرار نکنید و کنار بگذارید. کشوری که پادمان و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند، نمایندگان و بازرسان آژانس به راحتی در اینجا حضور دارند و دوربین‌هایشان در مراکز غنی‌سازی ما قرار دارد، اینگونه حرف ها چه معنایی دارد؟

رییس جمهور خطاب به طرف های اروپایی هایی تاکید کرد: اگر قدم اشتباهی بردارید، ضرر خواهید کرد، راه درست را انتخاب کنید و راه درست این است که به برجام برگردید.

روحانی با بیان اینکه این آقای نخست‌وزیر در لندن، نمی‌دانم چه جوری فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم  و طرح ترامپی را اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: ترامپ جز نقض عهد و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین‌المللی چه کاری کرده است؟

 رئیس جمهور خطاب به سران کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: شما در آب و هوا چه کردید، ترامپ  برای شما چه کرد، شما در ناتو در قبال این همه کارشکنی ترامپ چه کردید، شما در یونسکو که ترامپ از آنجا بیرون رفت، چه کردید، شما در حقوق بشر و شورای حقوق بشر که آمریکا خارج شد چه کردید؟ دکتر روحانی ادامه داد: کجا توانستید کاری کنید و شما سه کشور اروپایی و همه کشورهای اروپایی یک نمونه بیاورید و بگویید در یک مورد چه کردید که دلمان گرم شود و بگوییم برای برجام هم بلد هستید یک کار  انجام دهید. شما هیچ‌جا نتوانستید کاری کنید.

رئیس جمهور تاکید کرد: از مردم ایران بخاطر ناتوانی، ضعف و ترس‌تان در برابر آمریکا  عذرخواهی کنید و شما را باز هم به برجام دعوت می‌کنیم.

روحانی خطاب به ملت ایران، با بیان اینکه مردم عزیز ایران! برجام چه شد؟ آمریکا پای میز مذاکره آمد؟ برای چه آمد؟ چرا آمریکا سال 90  و 91 پای میز مذاکره نیامد؟ و چرا 92 آمد؟ تصریح کرد: آمریکا در سال های 90 و 91 فکر کرد تحریم اثر گذاشته است و گفت اگر فشار را بیشتر کنیم، ایران تسلیم می‌شود و انتخابات 92 کاری کرد که یک امید بزرگ به مردم داد و دیدند که همه چیز به عکس شد.

وی افزود: قیمت‌ها و تورم پایین آمد، رشد و رونق اقتصادی ایجاد شد و اینهمه به خاطر امید و نشاط مردم بود لذا اوباما و کاخ سفید دیدند که همه چیز برعکس شده است و  همه چیز در ایران رو به راه شده است که در آن زمان تسلیم شدند و سر فرود آوردند و گفتند ما حاضریم مذاکره کنیم.

روحانی تصریح کرد: قدرت و ایستادگی ملت ایران بود که آنها را وادار به تسلیم کرد و برجام را پذیرفتند و وقتی برجام اجرا شد، ایران در اوج پرواز رفت.

رئیس جمهور افزود: یکی از رهبران منطقه به من می‌گفت ما به شما حسودی‌مان می‌شد هر چه نگاه می‌کردیم می‌دیدیم صف است و شرکت‌های چینی، اروپایی همه برای معامله به ایران می آیند و ما حسودی‌مان می‌شد که ایران چقدر عظمت دارد و مهم است و همه عاشق ایران هستند.

روحانی با بیان اینکه دیدند بعد از برجام ایران اوج گرفت، اظهار داشت: سال بعد از برجام (سال 95 ) رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد و صادرات نفت و میعانات گازی نزدیک 3 میلیون بشکه شد و تحرک بزرگی در کشور بوجود آمد.

رئیس جمهور شکست آمریکا در منطقه را موضوع دوم عنوان کرد و افزود: داعش ابزار آمریکا در منطقه بود و دچار شکست شد. دیدند از یک طرف ایران رشد پیدا کرد و از طرف دیگر آمریکا شکست خورد و از  طرفی هم به تعبیر آنها منطقه در اختیار ایران قرار گرفت و ایران همه جا پیروز شد، اینجا بود که اسراییل و عربستان آمدند و خودشان رسما گفتند که ما ترامپ را وادار به خروج از برجام کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: عربستان و اسراییل آمدند و تندروهای آمریکا به ترامپ گفتند که از برجام بیرون برو تا ما کار نهایی را انجام دهیم و حکومت ایران را ساقط کنیم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز که شما فهمیدید در برجام اشتباه کردید و در ترور شهید سلیمانی، منطقه، عراق، یمن و تحریم نفت ایران مرتکب اشتباه شدید، بیایید دست از اشتباه بردارید و برگردید، اگر شما برگردید و راهی را انتخاب کنید که به نفع ثبات و امنیت منطقه باشد، ما آماده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه امروز سرباز آمریکایی در ناامنی است و فردا ممکن است سرباز اروپایی هم در ناامنی باشد، گفت: ما نمی خواهیم ناامنی دردنیا باشد، بیایید این امنیت را درست کنیم. می‌خواهیم شما ها از اینجا بروید. البته نه با جنگ، می‌خواهیم عاقلانه از این منطقه بروید. به نفع‌تان هم است. اما در عین حال راه و مسیری را طی کنیم که به نفع جهان و منطقه باشد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه حرف آخرم این است، تصریح کرد:  بیایید این مشکلات یک هفته و 10 روز را مقدمه کنیم و این غم و مشکلات بزرگ را به یک تصمیم بزرگ تبدیل کنیم.

دکتر روحانی افزود: آن تصمیم بزرگ، آشتی ملی است. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم، این انتخابات، 22 بهمن قدم و روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده ایم که نمی توانیم از هم فاصله داشته باشیم، گفت: یا متحدیم و پیروز یا جدا و شکست خورده هستیم، این انتخاب با ماست.

روحانی تاکید کرد: ملت ایران اگر وحدت را انتخاب کرد بی تردید در برابر آمریکا و دنیا پیروز است  و اگر خدای ناکرده از هم جدا شدیم و فاصله گرفتیم، شکست خورده در داخل ،منطقه و صحنه جهانی هستیم. خداوند به ما توفیق، تعاون، هماهنگی، برادری و پیروزی را عنایت کند ان شاءالله.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار