امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
شوشان - مجید کلاه کج :
در جهانی که مرزهای فیزیکی توسط شبکههای اجتماعی، رسانهها و ارتباطات انسانی برداشته شده، هر جمله، تصویر یا شعاری که از یک کشور مخابره میشود، نقشی اساسی در چهرهسازی آن در سطح افکار عمومی جهان دارد.
یکی از پایدارترین و بحثبرانگیزترین شعارهای سیاسی که در ایران ریشه دوانده، شعارهای معروف «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر انگلیس» است. شعارهایی که گرچه در دل تاریخ و حافظه انقلابی مردم ایران معنا دارند، اما در جهان امروز نیازمند بازتعریف هوشمندانه، انسانی و دقیق هستند.
* ما میدانیم، اما دیگران چطور؟*
بله، ما مردم ایران بهخوبی میدانیم که وقتی میگوییم «مرگ بر آمریکا»، منظورمان دولتها، سیاستهای استکباری و سردمداران جنگطلب و تحریمساز است، نه مردم آمریکا.
اما این درک برای مخاطب خارجی وجود ندارد. در ذهن بسیاری از مردم جهان، این شعارها تصویری رادیکال، تهاجمی و ملت ستیز از ایران میسازد.
*چگونه میتوان این سوءتفاهم را اصلاح کرد؟*
اگر جهانیان فکر کنند مردم ایران دشمن مردم دیگر کشورها هستند، همه آنچه در میدان دیپلماسی، هنر، ادبیات، ورزش، علم و حتی مبارزات انسانی ملت ایران ساخته شده، در هیاهوی این شعارها گم خواهد شد.
* ایران؛ قربانی جنگ روانی، نه آفریننده آن*
واقعیت این است که ایران بیشتر از آنکه آغازگر خشونت و جنگ باشد، سالهاست که هدف اصلی جنگهای ترکیبی، اقتصادی و رسانهای قرار گرفته است.
ما در تحریم های دارویی، فشارهای بانکی، و توطئههای اطلاعاتی، هزینهای گزاف پرداختهایم.
پس چرا اجازه دهیم شعارهای نامفهوم و کلی، ما را از مظلوم به مهاجم تبدیل کنند؟
*پیشنهاد اصلاح : به شعار هدفمند*
شاید زمان آن فرا رسیده که در ادبیات رسمی سیاسی کشور بازنگری شود. نه بهمنظور عقبنشینی از آرمانها، بلکه بهمنظور افزایش قدرت نرم و درک جهانی از عدالتخواهی ایرانیان.
برای مثال:
بهجای «مرگ بر آمریکا»، بگوییم: «مرگ بر ترامپ»، «مرگ بر تحریمساز»، «مرگ بر طراح جنگ».
یا فراتر از نامها: «مرگ بر دشمنان صلح»، «مرگ بر عاملان جنگ»، «مرگ بر مسببان تحریم ملتها».
* شعارها باید همراستای رفتار ملت باشند*
امروز هزاران ایرانی در دانشگاهها و شرکتهای آمریکایی، کانادایی و اروپایی مشغول تحصیل و کار هستند.
هزاران پزشک ایرانی به بیماران در همان کشورها خدمت میکنند.
چطور میتوان همزمان با این مردم ارتباط انسانی و علمی داشت، و هم علیه ملتشان شعار داد؟
این تناقض آشکار میان رفتار مردم و شعار رسمی، چهره ملت ایران را در عرصه بینالمللی مخدوش میکند.
* لزوم تدوین لایحه یا مصوبه فرهنگی- سیاسی*
وقت آن رسیده که شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی یا شورای فرهنگ عمومی، بررسی کارشناسی و ملی درباره بازتعریف شعارها آغاز کنند.
میتوان از طریق لایحهای مشخص، شعارهای رسمی را بهگونهای اصلاح کرد که:
ملتها را دشمن فرض نکنیم؛
سیاستهای خصمانه را با نام و نشانی مشخص مورد اعتراض قرار دهیم؛
پیام انسانی مردم ایران را به گوش جهانیان برسانیم.
جمعبندی: قدرت شعار انسانی
شعارهای هوشمند، دقیق و انسانی نه تنها پیام ما را روشنتر میکنند، بلکه بازتاب جهانی آن را نیز قدرتمندتر میسازند.
ما نیازی به دشمنسازی خیالی نداریم؛
ما دشمنان واقعی داریم:
تحریمسازها، جنگطلبها، کودک کشان و مفسدان جهانی.
یک پایان بندی صلح طلبانه
ما با ملتی که انیشتین، مارتین لوتر کینگ و باب دیلن را به دنیا معرفی کرد، دشمن نیستیم.
ما با سیاستمدارانی دشمنیم که روی زخم مردم تحریم میپاشند، و با خون کودکان معامله میکنند.
بیایید شعارهایمان را انسانی کنیم، تا جهان صدایمان را بفهمد، نه از آن بترسد.