امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
شوشان - غلامعباس دیناروند :
اصطلاح "رسانه های اجتماعی" اولین بار برای توصیف تکامل برنامه های web 2.0 که ماهیت باز و اجتماعی دارند استفاده شد. سایتهای شبکه اجتماعی web2.0 پلتفرمهای آنلاین گستردهای هستند که مردم میتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و اطلاعات را به اشتراک بگذارند و با ورود به عصر دیجیتال، این پلت فرم رسانهای محبوبتر میشود. با 3.81 میلیارد کاربر فعال رسانه های اجتماعی در آوریل 2020 ، افزایش دسترسی به اینترنت و اتصالات تلفن همراه، افراد بیشتری سریعتر و مستقیمتر از قبل به اطلاعات بهداشت عمومی دسترسی دارند. در دنیای رسانه های اجتماعی، سال 2020 بسیار مهم بود، محبوب ترین وب سایت رسانه های اجتماعی جهان، فیس بوک، دارای 1.1 میلیارد کاربر ماهانه در سال 2013 است که تا سال 2022 به 2.9 میلیون نفر افزایش یافته است. در سراسر جهان، بیش از 3.6 میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی وجود دارد و پیش بینی می شود تا سال 2025، این تعداد به 4.41 میلیارد افزایش یابد. مشخص شد که یوتیوب با 2562 میلیون کاربر در سال 2022 پس از فیس بوک دومین سایت شبکه ای است که به طور فعال مورد استفاده قرار می گیرد. TikTok - 1000; فیس بوک مسنجر - 988; اسنپ چت - 557; تلگرام - 550; پینترست - 444; توییتر - 436; Reddit - 430 و Quora - 300 میلیون کاربر فعال.
به چند دلیل، به نظر می رسد پلتفرم های رسانه های اجتماعی آنلاین پتانسیل زیادی برای کمپین های بهداشت عمومی دارند.
درگیری و حفظ کاربر معمولاً در شبکه های اجتماعی آنلاین در مقایسه با مداخلات مبتنی بر وب معمولی زیاد است، از آنجایی که رسانههای اجتماعی شامل نقش فعال و تولید محتوا توسط کاربران میشود، میتواند تأثیرگذارتر از وبسایتهای سنتی باشد. مطالعات مختلف بر پتانسیل رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزاری برای مداخلات بهداشتی، معاشرت با دوستان و خانواده حمایتکننده، صحبت در مورد احساسات، تغییر رفتار سالم و مشاوره، کمپینهای بهداشتی، آموزش پزشکی، نظارت بر شیوع بیماری، تحقیقات بهداشتی و غیره ارائه کردن. تحولات اخیر نشان می دهد که چگونه رسانه های اجتماعی به متخصصان مراقبت های بهداشتی و بیماران فرصت هایی برای برقراری ارتباط مقرون به صرفه و متقابل ارائه می دهند، که می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد فعلی پزشکی داشته باشد. علیرغم استراتژیهای امیدوارکنندهای که فناوریهای Web 2.0 و برنامههای کاربردی سلامت الکترونیک ارائه میکنند، سؤالات زیادی را ایجاد میکند، ایجاد اعتماد، پایبندی به قوانین و انتخاب بهترین محتوا تنها تعدادی از این موارد هستند. بسیاری از محتوای تولید شده توسط کاربران از رسانه های شخصی و حقایق مختلف در مورد این بیماری همه گیر در رسانه های اجتماعی دارای ته احساسی قابل توجهی هستند. این الگوها و ویژگیهای چگونگی تغییر گرایشهای عاطفی کاربران در زمانهای اضطراری بهداشت عمومی، و اینکه چگونه شبکههای اجتماعی میتوانند بر رفتار تصمیمگیری افراد و گروهها تأثیر بگذارند، به طور بالقوه خطر اطلاعات نادرست، تئوریهای توطئه مختلف، انگ، خشونت، و آسیب به احساسات مذهبی-فرهنگی را افزایش میدهد، روشن میکند. استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی با مسائل مهمی در سلامت روان بزرگسالان و نوجوانان مرتبط است. ترس از دست دادن گوشی تلفن همراه اضطرابی است که با انگیزه همگام شدن با کارهایی که افراد دیگر در رسانه های اجتماعی انجام می دهند همراه است. آزار و اذیت سایبری، اختلال در خواب، استرس، افسردگی و اعتبار کاذب تنها تعدادی از اثرات منفی شبکه های اجتماعی بر جوانان امروزی است. چالشهای دیگری که میتواند ایجاد شود، توهین به افراد و بدنام کردن روابط و شهرت آنها، ناخواسته یا عمدی است. استفاده از سایتهای شبکههای اجتماعی متعدد برای اهداف پزشکی برای بهبود ارتباطات میتواند دشوار باشد، زیرا باید مطمئن بود که اطلاعات دقیق و به راحتی قابل دسترسی هستند. به دلیل نگرانی در مورد رعایت، اعتماد و حفظ حریم خصوصی بیمار، رسانه های اجتماعی در مورد تأثیر منفی قابل توجهی بر روابط پزشک و بیمار هشدار داده شده است. با این حال، پروتکل های پذیرفته شده برای استفاده از شبکه های وب برای انتقال اطلاعات سلامت هنوز مورد به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. موضوع دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد، نحوه مشاهده و استفاده مردم از دادههای سلامت شخصی و استانداردهای فرهنگی و اجتماعی است که براساس منطقه متفاوت است.