امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
شوشان - ابراهیم تقی نژاد :
تهران با ده ها چالش مسکن و کار و جمعیت و ترافیک و آلودگی، پارکینگ و کمبود حمل و نقل عمومی ، تورم و کم آبی، ناترازی گاز و برق و کمبود امکانات درمانی و... روبروست. اقدامهای اعلام شده یکی جلوگیری از مهاجرت و اقداماتی برای مهاجرت معکوس و تقسیم به سه استان و... اینها خوب و قابل تقدیر است اما تجربه روش های گذشته مهاجرت معکوس نشون می دهد بیشتر تمرکز زدایی در نیروی انسانی بوده تا ایجاد زیرساخت در شهرهای اقماری.
در این خصوص نکته اول اینکه بجای ساخت مدرسه و بیمارستان و شغل در آنها اول مسکن ساخته می شود و خانوارها یا نمیروند یا بر میگردند مثل پرند تا زیرساخت هایی مثل (مدرسه و بیمارستان و کارخانه) ساخته شود.
نکته دوم در مهاجرت معکوس اولا تقسیم به استان های بیشتر به غیر یک استان خوب است اما :
1- به شرطی در تهران با تقسیم امکانات بیمارستانی و آموزش و.. در سه استان تهران [مرکزی و غربی و شرقی] مهیا شود تا از مهاجرت مثبت جلوگیری و به مهاجرت معکوس راغب شوند.
2- نکته دوم نوع فعال کردن زیر ساخت مهاجرت معکوس است همه میدانند مردم برای اشتغال و کسب و کار و تجارت و یا تحصیل و درمان به تهران مراجعه یا مهاجرت می کنند. تهران با داشتن شهرهای اقماری با فاصله 1تا 2 ساعته مثل (کرج و شهریار و ساوه و قم و پاکدشت و سمنان و رودهن و بومهن و زنجان) که تا 40 درصد مهاجرت از این شهرها می تواند باشد به زیرساخت راه آهن نیاز دارد که خوشبختانه همه این شهرها به راه آهن دسترسی دارند
3- احتمالا نیاز به دو خط رفت و برگشت باشد البته با مطالعه و برنامه بیشتر روشن می شود و شاید نیاز نباشد
4 - تعداد واگن فعال در مسیر قطار بین شهری هم لازم است تا نیاز سنجی شود
5- با ایجاد قطار بین شهری مثلا از هر چند واگن در هر قطار یک واگن بار معمولا پیش بینی شود و یک واگن تخت دار اورژانسی که بیماران سرپایی یا نیاز به بستری را بصورت آمبولانسی و اوژانسی با خدمه پرستار به شهر تهران جهت درمان انتقال و بعد برگشت دهد. با وجود چنین امکانی همه کسانی که برای درمان و خرید و سکونت و آموزش میآیند دیگر نمی آیند و مهاجرت معکوس میشود و از ماشین استفاده نمی کنند و باعث شلوغی جاده و داخل شهر و بازار و مسیر بیمارستان با پارکینگ ها نمی شوند و هم از نبود امکانات به تهران مهاجرت نمی کنند. حتی فرزندان کوچک می توانند با امنیت از قطار استفاده کنند و چالش آلودگی هم مقداری رفع میشود.
البته مشکل پارکینگ تهران با همین جمعیت همچنان باقی است که در قالب طرح پیوستی انشالله در شهرداری با طرح بنده ثبت شده که در آینده ابلاغ می شود چون تهران الان قفل است و با رشد جمعیت فعلی خودش و تولید ماشین وخرید شخصی و عدم کفاف امکانات عمومی دچار چالش می باشد که با این طرح 25 مزیت اجرایی می شود که تمامی آن 25 مشکل درگیر با25 سازمانآن شااله مرتفع خوا هند شد که فعلا در حال تدوین بوده و در آینده رونمایی می شود.