کد خبر: ۱۱۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۷
محسن مرادی

گران فروشی در فرودگاه اهواز و سکوت سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف کننده/ پای لنگ نظارت !

شوشان - محسن مرادی / سردبیر روزنامه وحدت :

فرودگاه بین‌المللی اهواز، به عنوان دروازه‌ای مهم به خوزستان و جنوب غرب کشور، این روزها نه تنها مسافران را به مقصد می‌رساند، بلکه با شوک قیمت‌های نجومی در فروشگاه‌ها و رستوران‌ و کافه اش و ...، بار سنگینی بر دوش آن‌ها می‌گذارد. گزارش‌های میدانی و شکایت‌های مکرر مسافران حاکی از وضعیت نگران‌کننده‌ای است که نیازمند توجه فوری مسئولان را دارد.
قیمت اقلام ضروری مانند آب معدنی و دیگر نوشیدنی‌ها، تنقلات و غذاهای ساده در فروشگاه‌ها و کافی‌شاپ‌ و رستوران فرودگاه اهواز، گاه ۴ تا ۵ برابر قیمت عادی در سطح شهر است.
یک لیوان چای یا یک بطری آب معدنی ساده یا یک ساندویچ معمولی به کالایی "لوکس" با قیمتی سرسام‌آور تبدیل شده‌است.مثلا قیمت یه چای کیسه ای با لیوان کاغذی و با یک نبات و یا دو حبه قند در حدود یکصد هزار تومان به مسافر غالب میکنند و هیچ نظارتی هم انگار وجود ندارد و تعزیرات و دیگر نهادهای ناظر انگار در فرودگاه در خواب عمیق فرو رفته اند.
مسافران، به ویژه در زمان انتظار برای پروازهای طولانی یا تأخیرها، اغلب چاره‌ای جز پرداخت این قیمت‌ها ندارند چرا که امکان خروج از فرودگاه یا دسترسی به فروشگاه‌های خارج وجود ندارد. این انحصار، فروشندگان را به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها ترغیب می‌کند.آنچه در فروشگاه‌ها و رستوران‌های این فرودگاه می‌گذرد، فراتر از گرانی ساده است؛ یک بی‌قانونی آشکار و استثمار سیستماتیک مسافران تحت لوای انحصار و نبود نظارت است.
مهم‌ترین عامل، انحصار در اجاره و مدیریت غرفه‌هااست. تعداد محدود فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و شرایط خاص قراردادها، فضایی ایجاد کرده که رقابت معناداری وجود ندارد.
فروشندگان معمولاً به هزینه‌های بسیار بالای اجاره غرفه و همچنین تأمین کالا در محیط فرودگاه اشاره می‌کنند. هرچند این هزینه‌ها هرگز توجیه‌کننده افزایش چند برابری قیمت نیست.اما این به دلیل باید مردم را در روز روشن سرکیسه کرد.
مسافرِ محبوس در سالن پرواز،اسیر دستِ معدود فروشگاه‌هایی است که با خیال آسوده و بدون ترس از رقیب یا ناظر، هر قیمتی را دیکته می‌کنند. پس باید گفت میزان حق انتخاب مسافر در فرودگاه اهواز چقدر است؟ صفر!
پرسش بزرگ اینجاست که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات کجا هستند که این گران فروشی علنی را نمی بینند؟مدیریت فرودگاه چه می‌کند؟این قیمت‌های آشکارا غیرمنصفانه، سال‌هاست که زیر سایه سکوت و بی‌تفاوتی مسئولان جولان می‌دهد.
به نظر می‌رسد نظارت مؤثر و مستمری بر تعیین و کنترل قیمت‌ها در فرودگاه اهواز وجود ندارد. اما چه نهادی دقیقاً مسئول نظارت بر عادلانه بودن قیمت‌ها در فرودگاه اهواز است؟ نام و مسئولیت‌شان شفاف اعلام شود.
هر چند باید گفت که انگار سازوکار مشخصی برای تعیین سقف قیمت یا بررسی انطباق با نرخ‌های متعارف وجود ندارد.
این گرانی غیرمنطقی، تجربه ناخوشایندی برای مسافران داخلی و به ویژه خارجی ایجاد می‌کند و تصویر نامطلوبی از مهمان‌نوازی و مدیریت در استان خوزستان ارائه می‌دهد.فرودگاه بین ‌المللی اهواز، به عنوان دروازه مهم جنوب غرب کشور و استانی که با تمام وجود در برابر دشمنان ایستاده، باید نماد مهمان‌نوازی، کرامت انسانی و خدمت‌رسانی شایسته به هموطنان و مسافران باشد.اما اکنون، متاسفانه تبدیل به یکی از زشت‌ترین و غیرمنصفانه‌ترین رفتارهای اقتصادی شده است و آن هم گران‌فروشی آشکار و تحمیل قیمت‌های سرسام‌آور بر مسافری که در تنگنای زمان و مکان اسیر است چرا که مسافری که کارت پرواز می گیرد و قدم به سالن پرواز می‌گذارد، عملاً در زندان اقتصادیِ مغازه‌های فرودگاه زندانی می‌شود و حق انتخاب از او سلب می شود. یا باید کالاهای ضروری (یک بطری آب، آدامس،چای و یا یک خوراکی مختصر و ...)را با قیمت‌هایی گاه تا ۳۰۰٪ یا ۴۰۰٪ بالاتر از قیمت عادلانه بخرد، یا گرسنه و تشنه بماند. اگر این سوءاستفاده صریح از موقعیت انحصاری بدون نظارت و شفافیت نیست پس چیست؟
آیا نیاز فوری ندارد که بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و  تعزیرات حکومتی برای بررسی و ساماندهی قیمت‌ها سری به فرودگاه اهواز بزنند و از نزدیک مشاهده کنند که این فروشگاه ها چگونه مردم را از تیغ می گذرانند.
در فرودگاه اهواز باید سقف قیمت منطقی و عادلانه‌ای برای کالاهای اساسی و پرمصرف تعیین و با نظارت مستمر بر اجرای آن اقدام کرد.
افزایش تعداد فروشگاه‌ها و رستوران‌ها با اعطای مجوز به مجموعه‌های معتبر می‌تواند فضای رقابتی سالم‌تری ایجاد کند.

الزام فروشگاه‌ها به درج واضح و خوانای قیمت تمام کالاها پیش از خرید، شفافیت ایجاد می‌کند که باید گفت آتیکت قیمت وجود ندارد.گرانی غیرمنطقی و نجومی کالاها در فرودگاه اهواز، مشکلی ساختاری و نهادینه شده است که ریشه در انحصار و ضعف نظارت دارد. این وضعیت نه تنها بار مالی غیرمنصفانه‌ای بر دوش مسافران می‌گذارد، بلکه شأن و اعتبار شهر اهواز و استان خوزستان را به عنوان یک مقصد مهم گردشگری و تجاری خدشه‌دار می‌کند. انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط در فرودگاه، استانداری خوزستان و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی با عزمی جدی و در اسرع وقت، برای ساماندهی این وضعیت و ایجاد تعادل بین هزینه‌های فروشندگان و قدرت خرید مسافران اقدام کنند. دسترسی به کالاهای اولیه با قیمت‌های متعارف در یک مکان عمومی مانند فرودگاه، حق مسلم هر مسافر است که می بایست با نظارت مستمر، تعرفه‌گذاری عادلانه و برخورد قانونی و قاطع با متخلفان و گران‌فروشان در فرودگاه اهواز شاهد این گونه اقدامات زننده که زیبنده اهواز نیست نباشیم چرا که فرودگاه اهواز باید مایه فخر باشد، نه منبع سودجویی عده ای.این گران‌فروشی‌های آشکار باید متوقف شود. عدالت و انصاف، حداقل انتظار مردم از دروازه‌های ورودی و خروجی شهرشان است.

نظرات بینندگان