امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
شوشان ـ حبیب الله نیک سرشت
۱-در شهرداری هیچگونه شفاف سازی در مورد نحوه قراردادها و مناقصه ها و مزایده ها و استخدام ها و تعداد پرسنل و در آمدها و هزینه ها و حسابرسی ها و
اسناد دارایی های شهرداری مانند انبار گردانی ها - اموال -املاک- منازل سازمانی- ماشین آلات- مغازه ها وغرفه هاو اجاره های ساختمان ها و انبار ها و ماشین آلات وغیره صورت نمی گیرد
2- در بخش آسفالت شهرداری ضعیف تر از دوره های قبل عمل کرده ، بطوری که از ترمیم نوارهای حفاری هم عاجز مانده است.
وشهر پر از چاله وچوله شده
و خسارات زیادی برای خودرو های مردم بوجود آمده است اگر خیابان ها آسفالت شوند نیازی نیست شهروندان هر ساله جلوبندی ماشین های خود را عوض کنند
3- در بخش خدمات شهری،، زباله گردها بیشتر از قبل و محل دفن زباله ها و خیابان ها کثیف تر از قبل شده است و هر چند وقت شاهد تجمع زباله در یکی از مناطق شهری هستیم. در صورتیکه در اکثر کلان شهرهای کشور کارخانه های کمپوست (تبدیل زباله به کود)احداث شده است که علاوه بر رعایت بهداشت محیط منبع در آمد خوبی برای شهرداری ها بوده است
4- در زمینه حمل نخاله ها و پخش شدن آنها در خیابان ها وضعیت بدتر از دوره های قبل شده است
5- عوارضات دریافتی از مردم برخلاف قانون چندبرابر شده است و مردم به ستوه امده اند و عملکردشهرداری حتی ضعیفتر از قبل شده است اما طی همین مدت چهار سال علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده و عوارض وصولی بابت ساخت ساز و کمیسیون های ماده صد وسایر درآمدهای شهرداری مبلغ هزاران میلیارد تومان عوارض آلایندگی از طرف وزارت نفت به حساب شهرداری اهواز واریز شده که چند برابر درآمدهای قبل بوده است . ولی باوجود این همه عوارض و چند برابر کردن عوارضات، عملکرد شهرداری خیلی بدتر از دوره های قبل بوده است و در مدت این چهار سال و این همه درآمدها دریغ از احداث و افتتاح یک طرح عمرانی در کلانشهر اهواز.
6- انتصابات در شهرداری با انتخاب مدیران سیاسی ضعیف و بی تجربه، خیلی بدتر ازدوره های قبل شده است وتنها به تعهد وهمسویی سیاسی و خویشاوندی افراد با برخی از اعضای شورا و مدیران شهرداری صورت گرفته و به تجربه و تخصص و شایسته سالاری افراد هیچگونه توجهی نشده است.
7- وضعیت دستفروشان و سد معبر در خیابان های اصلی شهر و دامهای زنده ووانت بارهای میوه وارزاق در میدان ها وخیابان هاو نگهداری وکشتار دامها در خیابان ها ساماندهی نشده وبسیار بدتر از دوره های قبل شده است .
8- وضعیت گسترش فضای سبز و پارکها در اهواز متاسفانه نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کمتر هم شده است.چون برخی از پارک ها و فضای سبز به واحدهای مسکونی و تجاری تبدیل شده اند و نگهداری از فضای سبز موجود بخوبی صورت نمیگیردو سرانه فضای سبز در اهواز کمتر از یک سوم استاندارد است
9- درزمینه جلوگیری و مبارزه با ساخت وسازهای غیر مجاز و زمین خواری ها هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.و عده زیادی زمین های دولتی بدون سند را تصرف کردند و بدون پروانه و پرداخت عوارض ساختند و آب و برق و گاز هم نصب کردند ودرانها سکونت دارند وهرشب هم شهرداری زباله های آنها را حمل میکنند
10- در زمینه سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی که قرار بود هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری در شهر اهواز صورت گیرد دریغ از یک سرمایه گذار ؛ در صورتیکه همه کلان شهرها و حتی مراکز استان های کوچک دهها و صدها مورد سرمایه گذاری صورت گرفته وبه در آمد های پایداری در این مورد رسیدند
11- قطار شهری اهواز که در سال ۸۵کلنگ آن بزمین زده شد وقرارشد در سال ۹۴ فاز اول و تا سال ۹۹ فاز های اول تا چهارم خط یک به بهره برداری برسد متاسفانه بعد از گذشت حدود ۲۰ سال هنوز خط یک کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت داشته و چند سال است که قطار شهری اهواز همچنان تعطیل است در صورتیکه اکثر کلان شهرهای کشور مانند مشهد ؛ اصفهان ؛ تبریز؛ شیراز که با اهواز شروع کرده بودند دهها سال است خط یک و دو وسه قطار شهری آنها را افتتاح کردند و بعد از 20سال و هزاران میلیارد خسارات وارده قرار شد شروع بکار قطار شهری از سر گرفته شود
12- در مورد واحد شهرسازی در شهر اهواز یک فاجعه است درصورتیکه طبق قانون ارتفاع هر مجتمع مسکونی باید عرض خیابان باضافه ۱/۵ متر باشد متاسفانه در شهر اهواز
خیابان هایی با عرض ۸و ۱۰
متر که باید مجوز چهار و پنج طبقه داده شود متاسفانه از ۷تا ۸طبقه ارتفاع داده شده وبه خیابان ۳۸ متری حدود ۶۰ متر ارتفاع و اتوبان ۵۲ متری تا ۹۰متر مجوز ارتفاع داده شده یعنی حدود دوبرابر عرض خیابان ها و این عمل شهرداری باعث تراکم جمعیتی در اکثر مناطق وخیابان ها وترافیک بسیار سنگین شده است
13-درتمام خیابان های اهواز خصوصا خیابان های شلوغ و پرترافیک مانند کیانپارس و سی متری و ۲۴ متری و طالقانی لشکر و کمپلو وزیتون و کوی ملت وغیره حتی یک واحد پارکینگ طبقاتی احداث نشده و مردم با کمبود پارک ماشین مواجه هستند با توجه باینکه در هنگام صدور پروانه؛ شهرداری ها بابت کسری پارکینگ عوارض زیادی از مالکین وصول میکنند و طبق قانون این عوارض باید صرف احداث پارکینگ های طبقاتی وغیره شود اما متاسفانه مدت ۲۰ سال است شهرداری عوارض وصولی کسری پارکینگ رادر جاهای دیگری هزینه میکند در کلانشهر اهواز تنها دوپارکینگ طبقاتی وجود دارد یکی در خیابان طالقانی که جدیدا افتتاح شده و دیگری خیابان سلمان فارسی
که بوسیله کمیته امداد امام احداث شد
14-موضوع دفع آب های سطحی هم که با بارش کمتر از ۳۰ میلیمتر باران اکثر خیابان های اهواز به دریاچه تبدیل می شوند و رفت وآمد در شهر تعطیل می شود و معلوم نیست بودجه ای که از طرف دولت به این طرح اختصاص دادند در چه محل هایی هزینه شده است
15-در مورد اتوبوس های فرسوده شهری و ترافیک خیابان های سطح شهر فقط به هر خیابانی که رسیدند چراغ های راهنما نصب کردند یا سرعت گیرهای غیر استاندار زدند و باعث آزار واذیت مردم شدند
16- عملکرد حراست های شهرداری و سازمان های بازرسی و نظارتی در جهت مبارزه با فساد ورسیدگی به تخلفات درشهرداری بسیار ضعیف تر از گذشته شده است در شهرداری هیچ چیز سر جای خودش نیست
عملکرد شهرداری تاکنون گفتار درمانی بوده است
شورای شهرسیاسی هم هنوز به این تیم شهردار امیدوار است و جرئت تغییر در تصمیم اشتباه خود را ندارندو از وظیفه ذاتی خود که نظارت بر عملکرد شهرداری است خارج شدند و فقط به منافع خود و منصوبین خود فکر می کنند متاسفانه عملکرد هیئت حل اختلاف و رسیدگی به تخلفات اعضای شورای شهر بسیار ضعیف بوده و با وجود تخلفات زیادی که تا کنون برخی از اعضای شورای شهر داشتند هیچگونه اقدام قانونی صورت نگرفته است و به همین خاطر شاهد تخلفاتبیشتری از طرف اعضای شورای شهر هستیم
پیشنهاد
اگر حراست های شهرداری و سازمان های بازرسی و نظارتی و هیئت حل اختلاف و رسیدگی به تخلفات شورا و اداره کل شوراها و امورشهری استانداری به وظیفه خود عمل کنند هم تخلفات وفساد به حداقل میرسد و هم این همه درآمدها حیف ومیل نمی شوند و مردم همانند سالهای 92تا 96 شاهد طرح های عمرانی زیادی در این کلانشهر خواهند بود