کد خبر: ۱۱۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۱

همکاران ارشد استانداری و مدیران اداره کل  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان

شوشان ـ ناصر مباشر :


همزمان با فرارسیدن هفته گردشگری در سال ۱۴۰۴، استان خوزستان شاهد برگزاری برنامه ها و رویدادهای متنوع و قابل تقدیری بود. اگرچه این رخداد در مقایسه با سالیان گذشته که کمابیش بیثمر و کم فروغ بود، گامی بلند و تحسین برانگیز به شمار میرود و جای تشکر از دست اندرکاران دارد، اما باید اذعان داشت که این مسیر تازه آغاز شده و برای رسیدن به نقطه مطلوب، نیازمند برنامه ریزی دقیقتر، عمیقتر و همه جانبه تری هستیم.
نقاط قوت و پیشرفت محسوس:
امسال شاهد جامعیت و تنوع بیشتری در برنامه ها بودیم که استقبال خوب همشهریان را نیز در پی داشت.این امر نشان میدهد که با عزمی راسخ و نگاهی دقیقتر، میتوان ظرفیتهای بکر گردشگری خوزستان را به خوبی به نمایش گذاشت.

چالشهای پیش رو و راهکارهای پیشنهادی:
با وجود این پیشرفت،دو چالش اصلی به طور محسوس خودنمایی میکرد:

۱. ضعف در اطلاع رسانی و مشارکت حداکثری مردم:
متأسفانه بسیاری از برنامه ها آنگونه که باید به گوش مردم نرسید.این ضعف، مشارکت عمومی را محدود کرد و از اثرگذاری کامل رویدادها کاست. از سوی دیگر صدا وسیمای استان خوزستان نتوانست مراسمات را پوشش بدهد جشنواره قهوه کاری بسیار عالی  بود اما با این عده کم مردم ونقش قهوه در استان خوزستان واقعا جای کار بسیار بیشتری میداشت که صد البته اداره کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی کارش را عالی انجام داد ولی الباقی دستگاههای اجرایی خصوصا استانداری خیر والخصوص شهرداری که مطلقا ورود ننمود 

راهکارها:

· تدوین یک کمیته اطلاع رسانی مشترک متشکل از سازمانهای مرتبط (استانداری، شهرداری، صدا و سیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی ).
· استفاده حداکثری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی محلی و ملی، با تولید محتوای جذاب و زمانبندی مناسب.
· فعالسازی سامانه پیامکی استانداری برای اطلاعرسانی مستقیم و گسترده به شهروندان.
· مشارکت با شبکه های مردمی و influencersهای بومی برای گسترش دامنه مخاطبان.
· نصب بنر و اطلاعیه در مکانهای پرتردد شهری از حداقل دو هفته قبل از آغاز رویداد.

۲. لزوم مردمی کردن رویدادها و تدوین برنامه بر اساس خواست و اقبال عمومی:
برنامه ها باید به گونهای طراحی شوند که علاوه بر معرفی جاذبه ها،مردم را در قلب رویدادها قرار دهند و تجربهای لذتبخش و ماندگار برای آنها خلق کنند.

راهکارها:

· توسعه تورهای یکروزه و مقرون به صرفه به مقاصد مختلف استان (طبیعت گردی، صنعتی، تاریخی و مذهبی) با مشارکت آژانسهای مسافرتی.
· برگزاری جشنوارههای خیابانی، غذاهای محلی و صنایع دستی در میادین اصلی شهرهای مختلف.
· احیای آیینهای محلی و بومی (مانند موسیقی، رقصهای محلی و نمایشهای سنتی) به عنوان یک جاذبه زنده و پویا.
· اجرای تورهای ویژه خانوادهها و کودکان در پارکها و فضاهای سبز.
· ایجاد «کارناوال گردشگری خوزستان» که در طول هفته، از شهری به شهر دیگر حرکت کند و با خود شادی و نشاط به ارمغان آورد.
· تشکیل اتاق فکر با حضور فعالان بخش خصوصی، دفاتر خدمات مسافرتی و جامعه محلی برای ارائه ایدههای نو و کاربردی.

سخن پایانی:
خوزستان،این گهواره تمدن و طبیعت، شایسته آن است که به قطب گردشگری کشور تبدیل شود. هفته گردشگری امسال ثابت کرد که این آرزو دست یافتنی است. آنچه نیاز داریم، خرد جمعی، برنامه ریزی استراتژیک، اطلاع رسانی فراگیر و مهمتر از همه، سپردن نقش اصلی به مردم است. بیایید با همکاری یکدیگر، گردشگری خوزستان را نه تنها در یک هفته، که در تمامی روزهای سال، زنده و پویا نگاه داریم.

نظرات بینندگان