امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
شوشان ـ عبدالرحمن نیک سرشت :
مکانیزم حاکمیت مطلوب، مبتنی بر حل و فصل اختلافات در قراردادهای اجتماعی است، یعنی، حاکمیت باید این شیوه ی جمیله، که ریشه در عرف، سنت و مذهب دارند را همواره بلد باشد و یا به عبارتی دیگر به آنها معتقد و باورمند باشد ، بدین معنی، که پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام از این شیوه ها در مقام رسالت و امامت بهره می گرفتند .لذا به همین خاطر است که دین مبین اسلام، قرآن مجید، اذان شرعی، مساجد و اماکن مذهبی در کل جهان وجود دارند و ایضا، همین نکته مهم در روایتی نقل از امام صادق علیه السلام نیز آمده است.
_*إنَّکُم لَن تَسَعُوا النَّاسَ بِأَموالِکُم فَسِعُوهُم بِأَخلَاقِکُم*_
شما این ظرفیت را ندارید که همه مردم را [با اموال تان] در حیطه ی محبّت خود دارید؛ با مال این کار را نمی توانید بکنید پس با اخلاق این کار را انجام دهید.
پس اخلاق حاکمیت بر مدارا، ادب، فروتنی و از هم مهمتر آشنایی و ممارست در فنون مربوط به حل و فصل دعاوی و اختلافات است که بین مردم با مردم و یا بین حاکمیت با مردم این اختلافات وجود دارند.همان طوری که در سرنوشت شوم «سرهنگ معمر قذافی» حاکم لیبی دیدیم با این که وی کارهای بسیار ارزشمندی برای مردم خود به قصد حق سکوت انجام داده بود تا معارض دیکتاتوری وی نباشند.اما، چون بلد نبود چگونه گره ای از اختلافات بین مردم با حاکمیت را بگشاید، بنابراین طی گذشت زمان با انباشتی از این گره های کور روبرو شد که برایش دردسر ساز شدند و ایشان به جای رجوع و اعتماد به مردم لیبی به توصیه ی فرزند بی عقلش به سارکوزی رئیس جمهور فرانسه اعتماد نمود و با اعطای رشوه به ایشان سعی در جلب رضایت آمریکا نمود که عاقبت همگان دیدند که سارکوزی به او خیانت کرد و کلک قذافی را برای همیشه کند به طوری که ایشان توسط همان مردمی که با آنها خدمات ارزشمندی داده بود به طرز فجیعی کشته گردید. پس در نتیجه، دستورالعمل امام صادق علیه السلام برای هر حاکمیتی راهگشاست ، زیرا، معنی، مردم داری، مردم پروری نیست و همچنین معنی، مردم نوازی، شاه بخشی نیست و از همه مهمتر، معنی مردم یاری، رشوه دادن به مردم به جهت حق سکوت در قبال پذیرش دیکتاتوری حاکمیت نیست.