بی رتوش صرفا گفت و گوهای چالشی ست نه بوقچی تبلیغاتی کاندیداها ، چرا که رسانه ها رسالتی دارند و بسان دیواری نیستند که هر کاندیدایی پوستر خود را بر آن بچسباند.
هادی خوش سیما
ورود بیش از 600 نفر به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی در خوزستان و سیر صعودی ثبت نامی ها ، جدا از آنکه نشانه ی خوبی از افزایش مشارکت سیاسی ست ، باعث تشتت و روی آوردن سرسام رسانه ها به تبلیغات سطحی ، عاری از آگاهی بخشی و اکتفا به مباحث پیش پاافتاده شده است. نیم نگاهی به سایت ها و شبکه های مجازی موید چنین امری ست ؛ مطلب پشت مطلب ، که فلان کاندیدا نشست برگزار کرده و پس از آن نیز ، انواع و اقسام عکس ها منتشر می شود ؛ بی آنکه بدانیم هدف از ثبت نام شان چه بوده و با چه برنامه و نیتی به این عرصه وارد شده اند. به عبارت بهتر ، چه در چنته دارند و چه ویژگی هایی در خود دیده اند که برای وکالت مردم در بهارستان اعلام آمادگی کرده اند.
متاسفانه آنچه در انتخابات و پیش از آن مشهود است ، این است که آشنایی با کاندیداها و کسانی که ثبت نام کرده اند ، صرفا در چند تصویر ، یک نوشته چند خطی و یک یا دو شعار خلاصه می شود. همین و بس . تفکرات ، برنامه ها و نیت ها نیز پشت همین تبلیغات سطحی و عوام فریب ، نادیده گرفته می شود و کاندیداها بی آنکه به چالش کشیده شوند صرفا بر اساس یک سری روابط و شیوه های تبلیغاتی ، خود را به مردم تحمیل می کنند.
برای پرهیز از چنین روشی ، تعدادی از روزنامه نگاران رسانه های مختلف استان ، بر آن شدند تا با راه اندازی طرحی تحت عنوان " بی رتوش " به شکل متحد و متمرکز ، سلسله گفت و گوهای چالشی و بی پرده با ثبت نامی ها ، انجام دهند و ماحصل آن را بی هیچ رتوش و سانسوری منتشر نمایند. ضمن آنکه قبل از هر مصاحبه ، از طریق رسانه ها اعلام می گردد تا شهروندان سوالات خود را ارسال نمایند.
سلسله گفت و گوی های "بی رتوش" ، از چند جهت می تواند حائز اهمیت باشد که یکی از آن ، در معرض عموم قرار گرفتن کاندیداها بی هیج تبلیغی ست و عیار کاندیداها صرفا بر اساس گفت و گوهای صریح و بی پرده و سوالات شهروندان محک می خورد و در نهایت مشخص می شود که هر کاندیدا ، چند مرده حلاج است.
بی رتوش - همانگونه که قبلا گفته شد - صرفا چالشی ست نه بوقچی تبلیغاتی کاندیداها ، چرا که رسانه ها رسالتی دارند و بسان دیواری نیستند که هر کاندیدایی پوستر خود را بر آن بچسباند. هر آنکس برای چنین مصاحبه هایی قدم پیش می گذارد به این نکته توجه نماید که چنین گفت و گوهایی دقیقا نقطه مقابل تبلیغ است، لذا با اطلاع از این موضوع ، قدم پیش بگذارد و در برابر هر سوالی خود را مهیای پاسخ نماید. هر آن کسی که چنین توانی در خود می بیند تا در معرض نقد قرار بگیرد بسم ا...