اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
استقرار درمانگاه صحرایی در مرز چذابه برای اولین بار/ همکاری های فرابخشی دانشگاه با سایر ارگان های خدمت رسان/ تقویت و تجهیز بیمارستان شهید چمران سوسنگرد بعنوان بیمارستان پشتیبان/ استقرار کلینیک دندانپزشکی و آزمایشگاه سیار در مرز چذابه و آماده باش کامل اورژانس استان با تجهیزات و نیروهای کامل از برجسته ترین اقدامات درمانی به زوار حسینی بود

عباس نبوره معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، فعالیت های درمانی ارائه شده به زائرین حسینی توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز را تشریح کرد.

استقرار درمانگاه صحرایی در مرز چذابه برای اولین بار
با توجه به تجربه سالیان پیش در خصوص تعداد بالای بیماران و مشکلات بوجود آمده در این خصوص، از تابستان برنامه ریزی های لازم جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده، خوشبختانه امسال برای اولین بار جهت رفاه حال زوار حسینی و ارائه خدمات منسجم تر، درمانگاه صحرایی توسط دانشگاه به مساحت ١٠٠ مترمربع شامل اتاق پزشک، اتاق احیاء، تزریقات خواهران و برادران، اتاق مامایی و داروخانه جهت توزیع رایگان داروهای مورد نیاز که این داروها با اعتباری بالغ بر ٢٥٠ میلیون تومان توسط دانشگاه تامین شده بودند، در مرز چذابه راه اندازی شد.
در این درمانگاه ٢ پزشک عمومی، ٣ پرستار زن، ٣ پرستار مرد، یک ماما، ٢ تکنسین دارویی، ٢ دندانپزشک، ٢ تکنسین دندانپزشکی و ١ متصدی آزمایشگاه به صورت ٢٤ ساعته به زائرین حسینی ارائه خدمت می نمودند. همچنین اتاق عمل سیار با امکانات کامل تعبیه شد تا درصورت لزوم اعمال جراحی جهت زوار انجام گیرد.

همکاری های فرابخشی دانشگاه با سایر ارگان های خدمت رسان

همچنین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، همکاری قابل توجهی در برپایی بیمارستان و درمانگاه های صحرایی توسط سایر ارگان ها همچون ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران و جمعیت هلال احمر استان داشت که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بعنوان رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین در حال ارائه خدمت بودند و امسال برای اولین بار، بیمارستان صحرایی ارتش با ٣٠ تخت بستری و ٢ تخت ویژه اتاق عمل، امکانات پاراکیلینیکی مانند رادیولوژی و آزمایشگاه در ١٠ کیلومتری مرز چذابه احداث و با حضور نیروهای متخصص شامل جراح، متخصص بیهوشی، متخصص طب اورژانس و ارتوپد که توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تأمین شده بود، به زوار ارائه خدمت نمود.

تقویت و تجهیز بیمارستان شهید چمران سوسنگرد بعنوان بیمارستان پشتیبان

همچنین بیمارستان شهید چمران سوسنگرد به عنوان نزدیک ترین بیمارستان، از نظر نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیزات پزشکی کاملاً تقویت و تجهیز شد. ٢ متخصص ارتوپد، ٤ متخصص طب اورژانس، ٢ جراح و ٣٠ نفر از کادر پرستاری به ظرفیت بیمارستان افزوده شد تا در این ایام آماده ارائه خدمت به زائرین آقا اباعبدالله (ع) باشند.

آمار مراجعین به درمانگاه صحرائی مرز چذابه

تعداد کل مراجعات به درمانگاه های مستقر در مرز چذابه و همچنین آمبولانس های مستقر در مسیر منتهی به چذابه، ٤٢ هزار و ٢٤٧ نفر بوده که در این بین ٢٢ هزار و ٢٩٣ نفر به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مراجعه و خدمات و درمان های لازم را دریافت کردند.

همچنین از این تعداد، ١ هزار و ٣٨٧ نفر از خواهران زائر بوده اند که به پرسنل ماما و پرستاران زن حاضر در درمانگاه مراجعه و مشاوره های لازم مامایی را دریافت نمودند.

استقرار کلینیک دندانپزشکی سیار در مرز چذابه
امسال برای نخستین بار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت خدمت رسانی در حوزه دهان و دندان به زائرین مراسم پیاده روی عظیم اربعین حسینی در مرز چذابه، کلینیک سیار دندان پزشکی را که دارای یک دستگاه رادیوگرافی پرتابل، دو یونیت دندان پزشکی مجهز، سیستم هوای فشرده، تجهیزات آب و فاضلاب بوده را به مرز چذابه، اعزام نمود.

با توجه به ازدحام و حجم بالای زائرین اربعین حسینی (ع)، اولویت کاری تیم دندان پزشکی مستقر در مرز چذابه، درمان زائرین دارای مشکلات دندانپزشکی اورژانسی بود که در این ایام با تلاش و کوشش های شبانه روزی پرسنل و پزشکان و کادر درمانی دانشکده دندانپزشکی مستقر در این کلینیک، تعداد ١٨٥ نفر از زائرین اربعین حسینی، خدماتی از قبیل معاینه و تجویز دارو، کشیدن دندان، پر کردن دندان، پانسمان، ترمیم دندان، جرم گیری، پالپوتومی، عصب کشی، ترمیم و کامپوزیت و مشاوره و چگونگی پیگیری درمان را دریافت نمودند.

استقرار آزمایشگاه سیار در مرز چذابه

امسال برای نخستین بار، آزمایشگاه تشخیص طبی سیار که در یک دستگاه آمبولانس تعبیه شده بود به مرز چذابه اعزام گردید تا در مواقع لازم، آزمایشات مدنظر را به تشخیص پزشک مستقر در درمانگاه صحرایی برای زائرین انجام دهد و با توجه به جواب آزمایشات، درمان زائرین صورت پذیرد.
در این راستا و در طی این مدت، تعداد ١٨٨ آزمایش برای زائرین اربعین حسینی که علائم بالینی مشکوک داشتند، انجام شد که خوشبختانه مورد خاصی از بیماری واگیردار در آنها مشاهده نشد.

آماده باش کامل اورژانس استان با تجهیزات و نیروهای کامل

در این خصوص با توجه به تجارب سالیان پیش، امکانات خوبی فراهم شد.۲دستگاه اتوبوس آمبولانس و 5 دستگاه آمبولانس جهت انتقال بیماران به بیمارستان در محل درمانگاه مستقر گردید.جهت پوشش مسیر اهواز ،سوسنگرد، بستان و چذابه دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۲ دستگاه آمبولانس بخدمت گرفته شد بطوریکه از سوسنگرد تا چذابه به فاصله هر ۵ کیلومتر یک دستگاه آمبولانس مستقر گردید. همچنین یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 5 دستگاه آمبولانس نیز در بیمارستان شهید چمران سوسنگرد جهت اعزام بیماران به بیمارستانهای مرکز استان به حالت آماده باش بودند..


در مجموع ٣٠ دستگاه آمبولانس در حال فعالیت و ٣٠ دستگاه آمبولانس دیگر در حالت آماده باش بودند تا در صورت نیاز بتوانند در اسرع وقت ارائه خدمت کنند. همچنین ٢ فروند بالگرد اورژانس هوایی در اهواز و دزفول آماده باش بوده تا در صورت نیاز بتوانند خدمت رسانی کنند.

گفتنی است در این راستا ١٤ نفر از مصدومین تصادف کامیون با یک دستگاه خودرو حامل زائران ایرانی در حوالی شهر حله در روزهای نخست راهپیمائی با اتوبوس آمبولانس جهت درمان به بیمارستان گلستان اهواز اعزام شدند. همچنین زائری که در بصره دچار سانحه رانندگی شده بود، توسط آمبولانس عراقی به مرز شلمچه منتقل و از آنجا با هماهنگی صورت گرفته، توسط اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به بیمارستان گلستان اهواز منتقل گردید.

وی در پایان از همکاری دانشگاههای علوم پزشکی تبریز، اراک،قزوین،شیراز، هرمزگان، بابل،همدان و چهار محال و بختیاری و نیز اعضا کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حسینی استان که با اعزام نیرو و آمبولانس در ارایه خدمات درمانی به زایرین با دانشگاه همکاری داشتند تشکر و قدردانی نمودند.




















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار