کد خبر: ۱۱۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۰:۳۹
   ‌‌عباس امام

سینما جاوید" دزفول ، داستان شد!

سینما جاوید  دزفول ، داستان شد!
یکی از مهم ترین خاستگاه های ادبیات داستانی نوین ایران معاصر، خوزستان است که پیشینه آن به اوایل دهه 1340 باز می گردد و انتشار قصه کوتاه "یک مرغ پا کوتاه گردن دراز" به قلم استاد نجف دریابندری اهل آبادان (امام، 1400). در ادامه ، جوانان دیگری در شهرهای دیگر خوزستان ،بویژه شعرهای صنعتی شده مانند ماهشهر و مسجد سلیمان، نیز دست به قلم شده و آثار داستانی خود را به جامعه قصه خوان عرضه کردند.

شوشان ـ  ‌‌عباس امام (دانشگاه شهید چمران اهواز )


یکی از مهم ترین خاستگاه های ادبیات داستانی نوین ایران معاصر، خوزستان است که پیشینه آن به اوایل دهه 1340 باز می گردد و انتشار قصه کوتاه "یک مرغ پا کوتاه گردن دراز" به قلم استاد نجف دریابندری اهل آبادان (امام، 1400). در ادامه ، جوانان دیگری در شهرهای دیگر خوزستان ،بویژه شعرهای صنعتی شده مانند ماهشهر و مسجد سلیمان، نیز دست به قلم شده و آثار داستانی خود را به جامعه قصه خوان عرضه کردند. از این میان می توان از افرادی مانند منصور خاکسار ، نسیم خاکسار ، پرویز زاهدی، عدنان غریفی ،مسعود میناوی ،ناصر پور موذن، محمد ایوبی ،احمد بیگدلی ، احمد اقایی،پرویز مسجدی ،منوچهر شفیانی، اصغر عبداللهی، قاضی ربیحاوی، پرویز مسجدی ،محمدبهارلو نام برد ، و البته معروف ترین آنان رمان نویس پرآوازه خوزستانی زنده یاد احمد محمود. این نویسندگان ، متناسب با فضای گفتمانی زمانه تقریبا همگی دلبسته سبک داستان نویسی واقع‌گرایی /رآلیسم و بویژه واقع‌گرایی اجتماعی /واقع‌گرایی سوسیالیستی بودند و محور اصلی داستان های آن ها به تصویر کشیدن زندگی طبقات فرودست جامعه(امام، ۱۳۹۵). از قصه نویسان برتر این سبک در شهرهای غیرصنعتی خوزستان ، حسن فریدی است که اهل دزفول است و اکنون در تقریبا ۳۰ امین سال نشر آثار خود ، پنجمین اثر خویش با عنوان" سینما جاوید"(دزفول : اهورا قلم ، ۱۴۰۴) را روانه بازار کتاب کرده است. این مجموعه ، شامل ۱۶ قصه کوتاه است در ۱۱۷ صفحه. به لحاظ درونمایه ، بیشتر قصه ها درباره فقر است و پیامدهای آن در دزفول و حومه روستایی آن در پیش و پس از انقلاب ، و‌ از این دیدگاه هم دارای ارزش ادبی است و هم ارزش مردم شناختی ناریخی . داستان ها، روایتگر مسایل و مشکلاتی مانند بیکاری ، رفاقت ، و وفاداری است. زبان روایات بسیار ساده و شفاف و ویژگی عمده سبکی فریدی بهره گیری از گفتگوهای کوتاه و رساست. جای جای گفتگوها، رد پای لغات و اصطلاحات دزفولی ،لری ،بختیاری و گاه عربی به چشم می خورد که از ویژگی های جامعه چند فرهنگی ، چند گویشی و چند ربانی دزفول است.
به لحاظ تاریخی ، سینما جاوید یکی از مهم ترین جلوه های ورود و نفوذ تجدد فرهنگی در منطقه دزفول بود که در دهه ۱۳۴۰ در این شهر راه اندازی و‌ منشأ تحولاتی  فرهنگی گردید و تا چند سال بعد از انقلاب هم در شهر فعال بود و بعد برچیده شد (امام، ۱۳۸۴). قصه کوتاه "سینما جاوید" حسن فریدی روایت تلاش ها، ترفندها، و شیطنت ها و دردسرهای چند کودک نوجوان دزفولی از خانواده های فرودست یا نسبتا فرودست  دهه های ۴۰ یا ۵۰ است که به عشق دیدن یک فیلم به صورت مجانی و  ورود  دزدکی به سالن سینما

نظرات بینندگان