شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیک ساختمان کلانشهر اهواز تأکید کرد:
پس از گذشت 18 سال تبصره ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مبنی بر آموزش نیروهای تجربی به مرحله اجرا نرسیده است
رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیک ساختمان کلانشهر اهواز با تأکید بر اینکه واحدهای صنفی غیر مجاز بنا بر حساس بودن کارشان باید پروانه کسب دریافت نمایند بیان کرد: بازرسین اتحادیه بنا بر میزان فعالیت و حجم واحدهای غیر مجاز در سطح شهر معمولاً بصورت هفتگی یا ماهیانه به شناسایی آنها می پردازند و در این خصوص اخطاریه های لازم نیز صادر می گردد. به همین سبب در صورتیکه نسبت به اخطاریه ها اهتمام نورزند این واحدها پلمپ می شوند.
عبدالرحمن حمد خاطر نشان کرد: از جمله رسته های تحت پوشش اتحادیه می توان به تعمیرکاران لوازم گاز سوز،داربست فلزی ساختمان،لایه روب های آب و فاضلاب،نصب و تعمیر انواع تصفیه کن و پمپ ها،لوله کش های آب،فاضلاب و گاز، مجریان گاز،آب و فاضلاب ساختمان،سازندگان اجاق گاز صنعتی،تنوره سازها،شوفاژ کاران،دستگاه اطفاءحریق و لوله کشی ساختمان،نصب کننده دستگاه حرارتی ساختمان و خدمات گاز و فروشنده لوازمات گاز سوز اشاره کرد.
وی همچنین از فعالیت 229 عضو فعال که دارای پروانه کسب می باشند و بالغ بر 020 واحد صنفی که در حال اقدام به دریافت پروانه کسب می باشند خبر داد.
حمد با اشاره به اینکه  برخی مالکین از عملکرد مجریان تأسیسات مکانیک ساختمان شاکی می باشند اظهار داشت: این قبیل افراد در خصوص عدم اجرای صحیح پروژه ها و مسئله قیمت که بر اساس نرخ مصوب کمیسیون نظارت می باشد با مجریان تأسیسات مکانیک ساختمان به مشکل بر می خورند. در همین راستا شاکیان می توانند با مراجعه به اتحادیه فرم های شکایت را پر کرده تا روال قانونی آن از طریق کمیسیون حل اختلاف پیگیری شود.
وی ادامه داد: از جمله شکایت های دیگری که  از سوی شهروندان و مجریان لوله کشی آب،گاز و فاضلاب دیده می شود می توان به توافقی بودن قیمت های بین طرفین اشاره کرد،که متأسفانه به دلبل عدم آگاهی مالکین و شهروندان باعث بروز مشکلاتی می گردد از شهروندان خواستاریم جهت دریافت نرخ های مصوب شده و همچنین معرفی مجریان باسابقه به اتحادیه مراجعه نمایند تا این گونه اختلافات  میان مجریان و صاحبان کار ایجاد نگردد.
حمد با بیان اینکه  مصرف گاز  در اماکن عمومی و منازل مسکونی نوعی مرگ خاموش می باشد و در این راستا آموزش های کارشناسان باید در سطح بالایی صورت پذیرند افزود:آموزش مجریان از جمله مشکلاتی است که در اتحادیه به وفور دیده می شود؛ با توجه به حوادثی که در ساختمان ها پیش آمده و منجر به مرگ و میر خانواده ها نیز شده است، اتحادیه و نظام مهندسی در خصوص دقت نظر مجریان آموزش های لازم و الزامات مورد نیاز را مد نظر قرار داده است و مجریان ملزم به رعایت آنها می باشند.
وی یادآور شد: 90 درصد ناظرین در سازمان نظام مهندسی با تعهد به کارشان همکاری متقابلی با اتحادیه دارند، بدیهی است 10 درصد باقیمانده همواره مشکلاتی را برای اتحادیه در پی داشته و دارند.
حمدبا بیان اینکه از سازمان نظام مهندسی خواستاریم تا ناظرین را به گونه ایی آموزش دهندکه در تأییدیه سیستم گاز رسانی منازل و ادارات از نوعی وحدت رویه  تبعیت کنند و با متخلفین برخورد جدی داشته باشند اظهار داشت: خوشبختانه همکاری های زیادی در این راستا صورت گرفته است اما  همان طور که در  لوله کشی گاز  صحبت از جان مردم در میان است باید در نظارت دقت بیشتری نمایند .گفتنی است شرکت ملی گاز استان خوزستان برای رفاه حال شهروندان بازرسینی را جهت تأیید نهایی کار اعزام می نماید تا بدین ترتیب شاهد حوادث ناگوار نباشیم.
وی تأکید کرد: این اتحادیه بنا بر وظیفه و تعهد خود نسبت به امنیت جان و مال مردم از افرادی استفاده می کند که مسوولیت پذیری بالا داشته باشند و کار کارشناسی را به نحو مطلوب انجام دهند.
حمد یاد آور شد: در سال 1374 وزارت راه و شهرسازی براساس تبصره ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عهده دار آموزش و آزمون افراد مشغول در امور ساختمانی می باشد و بودجه این امر نیز در بودجه سالیانه وزارت و شهرسازی منظور می شود این در حالی است که متأسفانه هیچ گونه آموزشی در امور ساختمانی برای مجریان تجربی از جمله مجریان لوله کشی آب و گاز انجام نگرفته است.
 عبدالرحمن حمد افزود:اتحادیه درخواست رسیدگی هر چه سریعتر وزارت راه و شهرسازی و حل این مشکل را داشته است.
رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیک ساختمان کلانشهر اهواز در پایان خاطر نشان کرد:در صورتی که از طرف مجریان تحت پوشش اتحادیه خلافی صورت گیرد و در کار خود کوتاهی نمایند با تعلیق روبرو می شوند.این در حالی است که متأسفانه  سازمان نظام مهندسی تعلیقات ناظرین را که بسیار انگشت شمار هستند،  کم می کند. گفتنی است چنانچه  با متخلفین که در هر قشری وجود دارند برخورد جدی نشود مشکلات در سطح شهر روز به روز افزایش پیدا خواهند کرد.
خبرنگار اکسین نیوز :زهزه منجزی

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار