گرد و غباری که در استان خوزستان شاهد آن هستیم، برای افراد مبتلا به آسم و تنگی نفس بسیار مضر است و ممکن است موجب تحریک مخاط شده و در افراد مبتلا، حمله تنفسی ایجاد کند. "> هشدار پزشک خوزستانی درخصوص آثار فاجع بار گرد و غبار
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹

گرد و غباری که در استان خوزستان شاهد آن هستیم، برای افراد مبتلا به آسم و تنگی نفس بسیار مضر است و ممکن است موجب تحریک مخاط شده و در افراد مبتلا، حمله تنفسی ایجاد کند.

شوشان : دکتر عباس فائزی، فوق تخصص آسم اطفال کمک می گیریم؛ او می‌گوید: "آسم یک بیماری خود ایمن است که ممکن است در کودکان یا بزرگسالان بروز کند. بیشتر موارد ابتلا به آسم جنبه ارثی دارند، ولی تماس با مواد آلرژن یا غذای آلرژن نیز می‌تواند در بروز این بیماری موثر باشد. حدود 12 درصد افراد جامعه از این بیماری رنج می‌برند."

وی ادامه می دهد: "در بیشتر افراد، بیماری آسم پس از کودکی خاموش شده و پس از چندین سال دوباره بروز می‌کند؛ هنوز هم دلیلی برای این موضوع کشف نشده است. افرادی که زمینه آلرژیک قوی در خانواده داشته و یا خود نسبت به برخی مواد آلرژی دارند این بیماری در آنها در مدت زمان طولانی تری بروز می کند. هیچ راه پیشگیری مطمئنی برای این بیماری وجود ندارد، ولی رعایت برخی موارد می تواند کمک کننده باشد؛ به عنوان مثال نکشیدن سیگار، قرار نگرفتن در معرض دود ناشی از ترافیک، استفاده از موکت به جای فرش در منزل و مواردی مانند آن در کاهش علائم بیماری آسم موثر است."

با توجه به اینکه برخی از بیماران مبتلا به آسم ممکن است به برخی مواد غذایی آلرژی دارند، معمولا به آنها توصیه می شود از خوردن این نوع غذاها پرهیز کنند، این در حالی است که دکتر فائزی این کار را نادرست می داند و اعتقاد دارد در چنین شرایطی ممکن است فرد به سوء تغذیه مبتلا شود و تا زمانی که وجود آلرژی به نوعی ماده غذایی اثبات نشده، نباید آن ماده غذایی از رژیم غذایی فرد حذف شود.

او می گوید: "یکی از مهمترین خصوصیات آسم، متغیر بودن این بیماری است؛ به این معنی که گاهی ممکن است فرد مبتلا ناگهان دچار حمله تنفسی شود. البته عفونت‌های ویروسی نیز در این موضوع نقش زیادی دارند. مواجهه با برخی عوامل مانند عطر با بوی تند، دود سیگار، غذاهای حساسیت زا و مواردی مانند آن نیز می‌تواند موجب تشدید علائم این بیماری شود.

داروهایی که این بیماران استفاده می‌کنند استنشاقی است و برخلاف باور عمومی مردم، این داروها هیچ گونه  عارضه‌ای ندارند و بسیار مفید هستند. البته داروهایی که استفاده می‌شود متفاوت است، ولی شایع‌ترین آنها "سالبوتامول" است که به صورت اسپری تهیه  شده است. حتما نباید در هنگام حمله از این دارو استفاده شود، بلکه هر بیمار هرگاه حس کرد که به دارو احتیاج دارد می‌تواند از آن استفاده کند."

این فوق تخصص آسم و آلرژی درباره تاثیر گرد و غبار بر بیماری آسم می گوید: آلودگی ناشی از دود خودروهای گازوئیل سوز به مراتب بدتر از گرد وغبار است و گرد و غبار اجتناب ناپذیر است و تنها باید نکاتی را رعایت نمود .

مهاجرت از اهواز را توصیه نمیکنیم . چرا که بیماریهای تنفسی در خوش آب و هواترین نقاط دنیا نیز وجود دارد "گرد و غباری که در استان خوزستان شاهد آن هستیم، برای افراد مبتلا به آسم و تنگی نفس بسیار مضر است و ممکن است موجب تحریک مخاط شده و در افراد مبتلا، حمله تنفسی ایجاد کند. برای پیشگیری از این موضوع به افراد مبتلا به آسم توصیه می شود در روزهای غبارآلود تا حد امکان از منزل خارج نشوند؛ زیرا ماسک مناسبی هم برای این افراد وجود ندارد و در نتیجه در مواجهه با گرد و خاک ممکن است با تشدید علائم بیماری مواجه شوند. البته ماسک N95 در بازار وجود دارد که روی صورت کودکان فیکس نمی‌شود و عملا برای آنها مفید نیست. مردانی هم که محاسن دارند نمی توانند به خوبی از این ماسک استفاده کنند. چنین افرادی در صورتی که برای خروج از منزل در روزهای غبارآلود ضرورتی دارند، بهتر است از خودرو شخصی استفاده کنند تا کمتر در معرض گرد و خاک قرار بگیرند. البته باید این نکته را هم اضافه کرد که اثرات دود ناشی از ترافیک بسیار بدتر از گرد و خاک است، زیرا دودی که از اگزوز خودروها، مخصوصا خودروهای دیزلی خارج می‌شود، ذراتی بسیار کوچک تر از ذرات گرد و خاک دارد و در مخاط بینی نیز به دام نمی‌افتند و به راحتی به درون ریه نفوذ می‌کنند، به همین دلیل افراد مبتلا به آسم نباید در ایستگاهای اتوبوس و مکان‌های پر رفت و آمد قرار گیرند."

پس از صحبت با دکتر فائزی، متوجه می شویم که عوامل بسیاری بر روی بیماری‌ آسم تاثیرگذارند که غلبه بر بسیاری از آنها مانند مشکلات ترافیک و معضل گرد و غبار از عهده ما خارج است؛ ولی با توجه به اینکه تغذیه بیماران مبتلا به آسم نز از اهمیت بسیاری برخوردار است،


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار