سینماگران در عین حال که همچنان تأکید دارند آگهی به این شبکه ندادهاند و مدعی پخش «خودسرانه» تبلیغات برای فیلمهایشان هستند، این نقد را ضمنی مطرح میکنند که اگر قرار بر برخورد با سینماگران است، شرط انصاف برخورد با همه صنایع، شرکتها و بانکهایی است که تبلیغاتشان به مراتب وسیعتر از سینما در این شبکه پخش میشود.
هشدارهای مسئولان سینمایی و قضایی درباره برخورد با فیلمسازانی که آثارشان در شبکههای ماهوارهای فارسیزبان تبلیغ میشود، نشانه باور این مسئولان به این نگاه است که این شبکه ماهوارهای، خودسرانه و رایگان به تبلیغ آثار سینمایی نمیپردازد؛ اما آیا این جنس برخوردها مشمول بانکها و صنایع نیز میشود یا صرفاً محدود به سینما خواهد بود؟
به گزارش «تابناک»؛ سازمان سینمایی در دومین اطلاعیه در روزهای اخیر درباره پخش آگهی فیلمهای سینمایی هشدار داده و این بار بر این موضع اصرار کرده که آگهیها خودسرانه از سوی شبکه جمتی وی پخش نمیشود.
در بیانیه سازمان سینمایی تأکید شده است: «در پی تذکرات مختلف به بعضی از سینماگران که مصالح عمومی سینمای ایران را رعایت نکرده و نسبت به پخش تیزر فیلم هایشان از شبکه جم اقدام کرده اند، به اطلاع می رساند: پس از گفت و گو و توافق های انجام شده با قوه محترم قضائیه و با توجه به تذکرات متعدد و اعلام مسئولان عالی رتبه قضایی، همکاری با شبکه های معاند، معاونت در جرم تلقی می شود».
در ادامه این اطلاعیه اشاره شده است: «با توجه به همکاری بسیار خوب اکثریت سینماگران محترم، در موارد اندکی تخلف فوق الذکر مشاهده می شود. بار دیگر تأکید می شود در صورت پخش آگهی تبلیغاتی در شبکه های معاند از جمله جم، سازمان سینمایی با متخلفان به شدت برخورد و ادامه نمایش فیلم در سینماها و شبکه نمایش خانگی در هر مرحله ای که باشد متوقف خواهد شد. بیتردید اهالی سینما در این شرایط رونق و موفقیتهای بیمانند، اجازه نخواهند داد که برخی با رفتارهای سودجویانه منافع کلیت سینما را با ایجاد حاشیه های بی مورد تهدید کنند».
سازمان سینمایی در انتهای این اطلاعیه با تأکید بر وظیفه ذاتی خود اعلام کرده است: «از طریق مجاری قانونی نسبت به احقاق حقوق سینمای ایران در عرصه تبلیغ و بهره گیری مناسب و مؤثر از امکانات فراگیر ملی، به ویژه صداوسیما همچنان پیگیر است» و البته نشانهای از همکاری وسیع صداوسیما ـ شبیه آنچه در خصوص پخش وسیع و طولانی فیلمهای سینمایی در جم شاهدش هستیم ـ در پی این رایزنی مشاهده نشده و در بر همان پاشنه قبلی میچرخد.
این اطلاعیه مشخص میسازد، برای مسئولان سینمایی مسجل شده شبکه ماهوارهای جم، تبلیغ مجانی برای هیچ فیلم سینمایی پخش نمیکند و هرچند قرارداد مکتوبی رد و بدل نمیشود و شاید اثبات سفارش آگهی به شبکه جم برای یک به یک فیلمها دشوار باشد، با توجه به آنکه درباره کلیت ماجرا این جمع بندی حاصل آمده، با تمام تهیه کنندگان فیلمهایی که در شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند، برخورد میشود.
این اطلاعیه با نقدهای ضمنی برخی سینماگران در شبکههای اجتماعی از جمله غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه کنندگان در شبکههای اجتماعی همراه شده، چون سایر صنایع از جمله کارخانههای مواد غذایی، برخورد کارخانههای تولید لوازم خانگی و شماری از بانکها از جمله یکی از بانکهای دولتی در شبکه جم تبلیغ میشوند؛ اما تاکنون برخوردی با این صنایع مبنی توقیف یا توقف فعالیتشان صورت نپذیرفته و حتی به صورت رسانهای نیز تذکری به این صنایع داده نشده است.
سینماگران در عین حال که همچنان تأکید دارند آگهی به این شبکه ندادهاند و مدعی پخش «خودسرانه» تبلیغات برای فیلمهایشان هستند، این نقد را ضمنی مطرح میکنند که اگر قرار بر برخورد با سینماگران است، شرط انصاف برخورد با همه صنایع، شرکتها و بانکهایی است که تبلیغاتشان به مراتب وسیعتر از سینما در این شبکه پخش میشود. باید دید آیا این برخوردها به سایر گروههای تبلیغ دهنده به جم تسری خواهد یافت یا به سینما محدود خواهد شد؟