شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
دادستان اهواز در نشست خبری با رسانه ها: برخورد قاطع با عاملان درگیری‌های پتک باغملک و رامهرمز / بدون اغماض با عاملین مرگ دلخراش کودک اهوازی برخورد می شود / دستگاه قضایی با متخلفان انتخابات شورای اهواز برخورد می کند
: دانشجویان حق داشتند که مطالبه سیستم سرمایشی را داشته باشند و بحث داخلی خود دانشگاه است، تخلف و جرمی صورت نگرفته است...

شوشان: نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان با اصحاب رسانه برگزار شد. :قطعی برق چندین ساعته در اهواز به نشست خبری دادستان اهواز نیز کشیده شد و در بی برقی و گرمای شدید ٬ حسینی پویا دادستان عمومی و انقلاب اهواز در نشست با اصحاب رسانه به موضوعات روز استان از جمله مرگ دلخراش کودک سه ساله ٬ بازداشت برخی مدیران شهری ٬ نزاع طایفه ای پتک ٬ تجمع سپرده گذاران موسسه آرمان و انتخابات پر از حاشیه شورای شهر و... اشاره کرد.

گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی

عباس حسینی پویا گفت: از آنجایی که هفته قوه قضائیه با تعطیلات ایام عید فطر مصادف شد، برنامه نشست خبری این هفته را جلوتر برگزار کردیم. جا دارد در ابتدای نشست یاد و خاطره شهید بهشتی معمار بزرگ دستگاه قضا را گرامی بداریم.

مطالبه گری حقوق عامه مردم  

وی شغل خبرنگاری و وظیفه دادستانی را مشابه هم توصیف کرد و افزود: خبرنگاران علاوه بر که در انتشار اخبار فعالیت می کنند مطالبه گر حقوق عامه مردم نیز هستند، از این حیث یک وجهه تشابه با دادستان کل که مطالبه گر عامه مردم است مشترک می باشد. دادستان از بعد نظارت و خبرنگاران با انتشار معضلات جامعه و خواسته مردم در راستای مطالبات مردم فعالیت می کنند. ارتباط نداشتن ما با اصحاب رسانه به دلیل محدودیت هایی است که در قوه قضاییه وجود دارد که باید اخبار از طریق سخنگوی قوه قضائیه منتشر شود، از لحاظ تولید خبر و ارسال برای سخنگوی قوه قضائیه خوزستان در کشور رتبه ششم را دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون دادستان وظایف زیادی دارد و بالغ بر 400 وظیفه را می توان برای آن برشمرد، عمده ترین وظیفه ما بحث مطالبه گری و احقاق حقوق عامه مردم است، بنا است جهت رسیدگی مشکلات و مطالبات مردم معاونت احقاق حقوق عامه و مطالبه گری مردم تشکیل شود تا مشکلات را پگیری کند.

کشته شدن 17 نفر در درگیری های پتک باغملک

اولین سوالی که دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان به آن پاسخ داد، نزاع طایفه در شهرستان های باغملک و رامهرمز بود. حسینی پویا در این خصوص گفت: در این درگیری ها 17 نفر کشته شد و یک نفر از مجروحین در کما به سر می برد. در مقابله با این نزاع در جلسات کارگروه ها دو گزینه مطرح شد، یکی از طریق کدخدا منشی و استفاده از بزرگان منطقه برای حل و فصل کردن موضوع و دیگری استفاده از برخورد قاطع قضایی بود. بر همین اساس مسئولین قضا دو گزینه موجود را به موازات هم جلو بردند

عده ای تمکین نکردند / برخورد قاطع با برهم زنندگان آرامش عمومی

وی افزود: هر دو گزینه را به موازات هم جلو بردیم و طبق درخواست ها اجازه دادیم که از طریق کدخدامنشی و استفاده از ریش سفید ها مساله حل شود، اما کسانی که در این نزاع بودند تمکین نکردند و همچنان به درگیری ها ادامه می دهند. در برخورد قضایی نیز احکامی قاطع صادر شده است که شامل حبس، قصاص و تبعید برای اشخاص زیادی است. در این بین تعدادی از مجرمان متواری هستند که از طریق انتظامی در حال پیگیری و دستگیری کردن آنها هستیم. بنا داریم برخورد قاطعی با برهم زنندگان آرامش عمومی دو شهر درگیر در دادگاه و اجرا داشته باشیم.

همکاری لازم برای دستگیری ها در بین طوایف وجود ندارد

حسینی پویا در خصوص عملکرد دادستانی در این درگیری قومی گفت: تمام تلاش را در این زمینه کردیم و در محل نزاع حضور میدانی داشتیم و یکی از معاونین دادستانی مسئول پیگیری پرونده است، واقعیت این است که همکاری لازم برای دستگیری ها در بین طوایف وجود ندارد و ارتفاعات منطقه نیز دستگیری را سخت کرده است. توصیه می کنم که طرف های درگیر نزاع آتش بس دهند و از قانون تبعیت کنند، تا همین جا به اندازه کافی به حیثیت منطقه و استان لطمه وارد شده است و دیگر نیازی به ادامه دادن ندارد.

ماجرای جان باختن کودک سه ساله اهوازی

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان در تشریح پرونده فوت کودک در کانال فاضلاب اهواز گفت: یک فاضلاب نزدیک خانه حادثه دیده وجود دارد که یک قسمت آن شکسته است و کودک از همین قسمت در آب سقوط می کند و فوت می شود. در وهله اول برای آنکه غم خانواده کودک را تسکین دهیم به شهرداری و دستگاه های امداد رسانی دستور پیدا کردن جسد را دادیم که انجام شد.

بدون اغماض با عاملین مرگ دلخراش کودک اهوازی برخورد می شود

حسینی پویا با بیان آنکه بدون اغماض با عاملین این حادثه برخورد می شود گفت: آبفای اهواز و شهرداری منطقه را احضار و تذکر دادیم. در این حادثه آبفای اهواز و شهرداری هر کدام دیگری را مقصر می دانند اما در بازدید اولیه مقصر حادثه مشخص است. برای اینکه در ادامه پرونده به مشکلی برنخوریم موضوع را به کارشناس حوادث ارجاء دادیم تا نظر کارشناسی دهند. طی دو روز آینده نظر کارشناسی واصل می شود و مقصر را به دادسرا احضار می کنیم و با آن برخورد جدی خواهیم کرد. برای جلوگیری از تکرار چنین حادثه ای دستور آبفای شهری و شهرداری مامور شدند تا این فاضلاب را سریع تر اصلاح اساسی کنند.

آخرین وضعیت انتخابات شورای شهر اهواز

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان در خصوص مسائل شورای شهر اهواز که سوال خبرنگار دیگری بود، گفت: طبق آخرین اخبار از فرمانداری و طبق نظر هیات نظارت مرکزی 85 صندوق قرار است بازشماری شود. 15 صندوق از این تعداد بازشماری شده است و روند شمارش تا چند روز آینده ادامه دارد. کندی کار شمارش به این دلیل است که دقت لازم صورت بگرد و حق کسی ضایع نشود. 

دستگاه قضایی با متخلفان انتخابات شورای اهواز برخورد می کند

حسینی پویا با اعلام آنکه اگر مراجع نظارتی انتخابات را تایید کند مورد تایید دادستانی است، اضافه کرد: به فرمانداری تاکید کردیم اگر در حین بازشماری صندوق ها به تخلف و جرمی برخوردید بعد از اتمام شمارش آخرین صندوق، متخلفین معرفی شوند تا دستگاه قضایی با خاطیان مرتکب تخلف در حین اجرا به شدت برخورد کند. این اولین بار است که در انتخابت اهواز چنین اتفاقی می افتد باید شدیدا برخورد شود که دیگر اتفاق نیفتید.زیبنده نیست که اعلام نتایج انتخابات در اهواز اینقدر تاخیر داشته باشد، به محض بازشماری صندوق ها به کل موارد تخلف رسیدگی خواهیم کرد.

حجم سرمایه گذاری خوزستانی ها در موسسه آرمان بالغ بر 2500 میلیارد تومان است

سوال دیگر در خصوص نظاره گر بودن دادستانی برای مشکلات سپرده گذاران موسسه آرمان بود، دادستان در این زمینه گفت: مشکلات مربوط به موسسه آرمان سراسری است ولی از آنجایی که حجم سرمایه گذاری خوزستانی ها در این موسسه بالغ بر 2500 میلیارد تومان است بیشترین آسیب متوجه استان شد. در جلسه شورای تامین استان دادستانی حضور دارد و به صورت جدی به مساله ورود کرد، قبل از آنکه شکایتی به دست ما برسد سهامداران را ممنوع الخروج کردیم تا بتوانیم سرمایه ها را بازگردانیم، همچنین از سرپرست جنوب غرب نیز در این زمینه توضیخاتی را خواستیم.

ممنوع الخروج شدن سهامداران موسسه آرمان

وی ادامه داد: در معضلی این چنینی دستگاه قضایی نمی تواند مشکل را به تنهایی حل کند، قضایی کردن و توقیف اموال به ضرر سپرده گذاران تمام می شود. بیشر کار مدیریتی در این زمینه لازم است و ما در کنار استانداری به مدیریت قضیه پرداختیم. من به عنوان دادستان باید ممنوع الخروج می کردم که انجام دادم و در حین حوادث اگر به تخلفات برخوریم به دادسرا احضار می کنیم. مساله برای حل شدن باید در سطح کلان و مرکز حل شود و ما به عنوان نماینده مردم پیگیر خواسته های مردم هستیم.

بازداشت 11 نفر از مدیران شهری اهواز به جرم های مختلف

حسینی پویا در مورد بازداشت مدیران شهرداری گفت: پرونده ای در خصوص تخلفات و جرایم برخی مدیران شهرداری اهواز تشکیل شد و در حال بررسی است. از ابتدای گزارش این پرونده تا کنون 11 نفر را به جرم اختلاس، تبانی در انجام معاملات دولتی، ارتشا و تصرف غیر قانونی در اموال دولتی بازداشت کردیم. این 11 نفر احضار و بازجویی شدند و با قرار وثیقه آزاد هستند، تعداد دیگری را نیز به عنوان مطلع احضار کردیم.

وی ادامه داد: پرونده نیاز به کار کارشناسی مالی دارد و در حال بررسی است، در این زمینه هنوز حکمی صادر نشده است و پرونده در تحقیقات مقدماتی است. اگر جرم آشکار شود به دادگاه کیفری ارسال می شود و وقتی نهایی شود خبر رسانی صورت می گیرد. در ادامه بررسی ها اگر کسانی نیز در مظان اتهام باشند احضار می شوند.

اعتراض دانشجویان اهواز حق آنان است 

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان در زمینه مساله سرمایشی خوابگاه دختران دانشگاه چمران گفت: دانشجویان حق داشتند که مطالبه سیستم سرمایشی را داشته باشند و بحث داخلی خود دانشگاه است، تخلف و جرمی صورت نگرفته است که دادستانی به موضوع ورود کند. یک فیلم در فضای مجازی منتشر شده است که اجازه خروج دختران از خوابگاه را نمی دهند، اگر با سوء نیت این اقدام انجام شده باشد بازداشت غیر قانونی است. فرد را شناسایی و احضار می کنیم و در نهایت نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
سرقت جرم اول در خوزستان
حسینی پویا در ادامه نشست جرم اول استان را همانند کشور سرقت دانست و افزود: برخورد قاطع با مجرمین در کاهش جرم لازم است اما کافی نیست. برای آنکه جرائم را کاهش دهیم باید به ریشه های بیکاری توجه شود. برخورد قضایی صرف شاید یک درصدی مشکلات را کاهش دهد اما آن را حل نمی کند، باید همه در حد توان مشکل اشتغال و سرمایه گذاری را پیگیری و برطرف کنند تا جرم کمتر شود. به طور کلی اهم جرایم استان سرقت، توهین، ایجاد ضرب و جرح و ایراد صدمات غیر عمدی است.

آتش سوزی پتروشیمی  ماهشهر کار داعش نبود

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان آتش سوزی پتروشمی ماهشهر را مربوط به نکات فنی دانست و گفت: اگر داعش کاری به این بزرگی انجام می داد همان موقع مسئولیتش را بر عهده می گرفت، نه اینکه بعد از گذشت یک سال و نیم حوادث اخیر بخواهد مسئولیت آتش سوزی را بر عهده بگیرد. عقلانی نیست که چنین فکر کنیم، مساله آتش سوزی مربوط به مسائل فنی است.

پیگیری مسائل زیست محیطی در دادستانی 

حسینی پویا در پاسخ به سوال محیط زیستی یکی از خبرنگاران گفت: برای بررسی و پیگیری مسائل محیط زیست یکی از معاونین را مامور کردیم و هر جایی که لازم شد به مساله ورود داشتیم. به عنوان مثال برخی از زباله های عفونی مراکز درمانی در ساحل حاشیه کارون رها شده بودند، بعد از آنکه متوجه این قضیه شدیم یک کارگروه تشکیل شد و ملزم به پاکسازی شدند و به صورت اساسی مساله حل شد. حتی منجر به یک تفاهم نامه شد تا قراردادی بین شهرداری و نظام پزشکی بسته شود و زباله از مرکز تفکیک شود و محل دفن مشخص شود.

پیگیری برای ساماندهی مسائل حاشیه کارون

وی ادامه داد: در بحث حاشیه رودخانه کارون ورود کردیم و متوجه شدیم که عده ای از مردم و پیمانکاران شهرداری برای کوتاه کردن مسیر نخاله های ساختمانی را در حاشیه رودخانه تخلیه می کنند که آنها را ملزم به پاکسازی کردیم. هنوز برای مردم فرهنگ نشده که حاشیه رودخانه، زباله دانی نیست و در این زمینه کار فرهنگی باید صورت بگیرد. همچنین برای سلامت جان شهروندان به موضوع سگ های ولگرد و کنترل انتقال بیماری های هاری و سالک در فصل گرما ورود کردیم. از کشت و صنعت نیشکر نیز خواستیم به تدریج برداشت سبز را در طول هر سال افزایش بدهد و از آتش زدن مزارع پرهیز کند. در زمینه آب و فضلاب و جمع آوری قلیان ها و مسائل بهداشتی نیز ورود هایی صورت گرفته است.

وجود سلاح های غیر مجاز در استان

حسینی پویا در مورد وجود این حجم از سلاح گرم در دست مردم گفت: استفاده از سلاح دلایل متعددی دارد و باید کارشناسی شود، بعضی ها این استفاده را عرف می دانند و در شادی ها و ناراحتی ها از آن استفاده می کنند، اگر در گذشته شلیکی صورت می گرفت به دلیل نبود وسایل ارتباط جمعی بوده است و الان نباید استفاده شود.این نیست که کسانی که مجوز استفاده ازس را دارند هر جایی بتوانند از آن استفاده کنند. غیر مجازها که جای خود دارد.

جمع آوری سلاح های غیرمجاز از جامعه

وی اضافه کرد: در طرح مجوز دار کردن سلاح ها حتی کسانی که سلاح نداشتند رفتند و سلاح تهیه کردند، از مراجع خواستیم تا کسانی که صلاحیت ندارند مجوز سلاح های آنها باطل شود. برای اینکه استفاده از سلاح کاهش یابد، در حال کار فرهنگی جدی هستیم و به صورت قاطع نیز برای جمع آوری و بازداشت از طریق دادگستری شعبه ویژه ای را اختصاص دادیم تا پیگیری و اقدام شود.

تشکیل پرونده برای برخی کاندیداهای شورای شهر به خاطر تبلیغات غیرمجاز

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان در پاسخ به خبرنگاری در خصوص تبلیغات شورای شهر اهواز و آسیب رساندن به شهر گفت: کثرت نامزدها در شورای شهر اهواز و پایبند نبودن به قانون یا توجیه نشدن قانونی این افراد تبلیغات نامناسبی را در شهر رقم زد. دستور دادیم که کار پاکسازی از همان شب انتخابات شروع شود و در این زمینه پرونده هایی تشکیل شد که برای مجازات نقدی به دادگاه معرفی شده است.

حمله به کلانتری 22 اهواز یک اقدام تروریستی بود

حسینی پویا حمله به کلانتری 22 اهواز را یک اقدام تروریستی دانست و افزود: در این درگیری از 4 تروریست حمله کننده، 2 نفر دستگیر، 1 نفر زخمی و 1 نفر به هلاکت رسید. چند نفر دیگر را نیز در این خصوص دستگیر کردیم ولی عوامل اصلی همین 4 نفر است. اینکه از کدام کشور حمایت می شدند در حال بررسی است و نمی توانیم اظهارات رسانه ای بیشتری کنیم. 

پیگیری پرونده فوتی های بیمارستان سینا

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان در خصوص فوتی های بخش دیالیز بیمارستان سینا بیان کرد: با کار کارشناصی صورت گرفته مشخص شد که علت فوت آلودگی آب بود، شبکه فاضلاب و آب در نقطه ای با هم تماس داشت و علت این حادثه بود. قرار نهایی این پرونده صادر شده است و مسئول وقت، بیمارستان و شرکت آبفای اهواز مقصر شناخته شدند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار