شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
در حاشیه انتشار خبر احضار استانداران
محمد رضا صنیعی

تا مدت ها توسعه صرفا مقوله ای  اقتصادی تلقی می شد و کشورهای مختلف تنها از این جنبه به آن توجه می کردند و تصور غالب این بود که می توان به مدد الگوهای مختلف توسعه اقتصادی، رشد تکنولوژی، انباشت ثروت و مواردی از این قبیل، به اهداف یک جامعه توسعه یافته دست پيدا كرد.

اما به تدریج نگاه یک سویه به توسعه و تاکید بیش از حد بر مسایل اقتصادی، باعث بروز مشکلاتی در عرصه های مختلف اجتماعی  شد و  اثراتي منفي در جوامع به وجود آورد و اين مشكل نيز از جايي نشات گرفت كه از نقش بي بديل "فرهنگ"  به عنوان يك عنصر اساسي براي رسيدن به توسعه، غفلت شد. 

فرهنگ مجموعه اي از باورها، ارزش ها، نگرش ها و هنجارهايي  است كه نوع رفتار مردم در يك  جامعه را مشخص مي كند.بنابراین بدون ایجاد بستر مناسب فرهنگی نمی توان به دنبال تحقق توسعه در ابعاد دیگر جامعه بود. 
 
در مجموع توسعۀ فرهنگی را می توان فرآیند ارتقاء شئون گوناگون فرهنگ جامعه در راستای تحقق اهداف مطلوب و نه شخصي، جناحي ،سياسي و....دانست. اهدافي که زمینه ساز رشد و تعالی انسانها و جامعه را فراهم كنند.

تشخيص انسان هاي متعالي و توسعه يافته در جوامع امروز به هيچ وجه كار سختي نيست! علي رغم وجود ادعاهاي طويل و عريض در باب توسعه يافتگي، اما، برخي عكس العمل ها نشان از عدم توسعه يافتگي در ابعاد وسيع دارد. اين توسعه نيافتگي  نيز  در عمق باورهاي ما جريان دارد و با رفتارها، گفتارها و اعمال ما آشكار مي شود و  چيزي هم نيست كه بتوان انكارش كرد.

اينكه پس از انتشار يك خبر مبني بر "احضار برخي استانداران " چنين هجمه هايي به دولت ٢٤ ميليوني صورت بگيرد و براي اتهامي كه هنوز در هيچ دادگاهي به اثبات نرسيده حكم صادر شود و با ايجاد هياهو سعي در تزريق نفاق در لايه هاي مختلف اجتماعي داشته باشيم از مصاديق بارز توسعه نيافتگي فرهنگي است كه اگر به صورت ريشه اي مورد بررسي قرار نگيرد از رسيدن به توسعه در ابعاد ديگر اجتماعي باز خواهيم ماند!

اينگونه رفتارها كه بعضا با انگيزه هاي منفعت طلبانه صورت مي گيرد، علي رغم اينكه با آموزه هاي ديني و اسلامي ما در تضاد است، سبب گسترش بي اعتمادي در جامعه خواهد شد و چنين حركت هايي در نزد آگاهان و فعالان اجتماعي،سياسي و فرهنگي مردود است!

اميد آنكه روزي برسد كه دست در دست هم براي آباداني ايران عزيز تلاش كنيم و خواست اكثريت جامعه چراغ راهمان براي رسيدن به آينده اي بهتر باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار