سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که امسال بیش از 20 هزار نیروی جدید به نظام تعلیم و تربیت میپیوندند، گفت: تنها راه جذب معلم و فرستادن معلم به کلاس درس از طریق دانشگاه فرهنگیان است.
سیدجواد حسینی در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان خوزستان که امروز پنجشنبه سوم مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: یک تعلیم و تربیت با کیفیت به سه استاندارد نیاز دارد که اگر این سه استاندارد محقق نشود، به تعلیم و تربیت کیفی و تمام ساحاتی که در سند تحول به آن اشاره شده، نمی رسیم.
وی افزود: استاندارد اول نیروی انسانی است. کلید رمز آموزش و پرورش، معلمان جامعه هستند. هیچ جامعهای از حد، حرارت و دیوار معلمان آن بیشتر نخواهد شد. استانداردسازی منابع انسانی کاملا در نظر گرفته شده و به همین دلیل است که در نظام جمهوری اسلامی و در این دولت به درستی هدفگذاری شده است که تنها راه جذب معلم و فرستادن معلم به کلاس درس از راه دانشگاه فرهنگیان باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما معتقد هستیم که معلمی باید به کلاس درس وارد شود که دورههای آموزشی و مهارتی را طی کرده باشد. نیروهای خرید خدمات آموزشی برای آموزش و پرورش به عنوان راه اضطرار برای حل مشکل هستند. اگر از این نیروها استفاده میکنیم، باید سه مشخصه را مدنظر داشته باشیم. این نیروها باید بومی محل، متخصص و مورد نیاز آموزش و پرورش و متعهد به نظام تعلیم و تربیت باشند. این نیروها نیز نباید بدون گذراندن دورههای لازم تعلیم و تربیت وارد کلاس درس شوند و باید حتما در دانشگاه فرهنگیان دورههای کوتاهمدت را بگذرانند.
حسینی گفت: در ابتدای سال تحصیلی جدید، بیش از 20 هزار نیروی جدید بر اساس ماده 28 و ماده یک، یعنی نیروهایی که دورههای یکساله در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را گذراندهاند و همچنین نیروهایی که از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند به نظام تعلیم و تربیت ما افزوده خواهند شد. 25 هزار نفر نیز از دانش آموزان خوب ما امسال وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند. 12 هزار نفر نیز از طریق ماده 28 و ماده یک وارد دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: دومین استاندارد ما، استاندارد فرایندها و فراگردهای تعلیم و تربیت است. اگر معلم و تجهیزات خوب داشته باشیم اما فرایندها و محتواهای نظام تعلیم و تربیت را به سمت کیفیسازی نبریم، باز هم تعلیم و تربیت ارتقاء پیدا نمیکند. سومین استاندارد نیز استانداردسازی فضا و تجهیزات است.
وی افزود: ما وارد استانی شدهایم که جلوههای ایثار و شهادت و هشت سال جنگ در آن جلوه و تظاهر زیادی دارد. در سال 95 که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان بودم، به اتفاق 48 رییس آموزش و پرورش استان و چهل فرمانده سپاه استان گفتیم دانشآموزان را به راهیان نور میفرستیم. خود ما بیشتر از دانشآموزان به این راه نور و راهیان نور نیاز داریم. این سرزمین نه تنها جلوهگاه جنگ و شهادت و خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی در هشت سال جنگ بود، بلکه این خطه همچنان جلوههای قهرمانی خود را میپروراند. یکی از آن جلوههای قهرمانی این است که خیرین آن مدرسهسازی را پیشه خود ساختهاند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: خوزستان دارای 2500 خیر مدرسهساز و 500 خیر مدرسهساز فعال است که در بیستمین جشنواره خیرین مدرسهساز رتبه اول را در کشور کسب کرده است.
حسینی تصریح کرد: از 393 مدرسهای که در خوزستان در جریان سیل ویران شدند یا آسیب دیدند، بیش از 107 مدرسه تخریب شده بودند و 323 مدرسه آسیب دیدند. تمام این مدارس تا اول مهر بازسازی شده و به دانش آموزان تحویل داده میشوند. با تلاشهای انجام شده نیز 70 میلیارد تومان از طریق خیرین ملی، 19 میلیارد تومان از طریق خیرین خراسان، 20 میلیارد تومان از طریق سازمان نوسازی مدارس و 50 میلیارد تومان از طریق وزارت نفت در خوزستان به هزینه گرفته شده است. برای سال 98 نیز بیش از 140 میلیارد تومان به هزینه گرفته خواهد شد تا کار استانداردسازی فضا و تجهیزات را برای دانش آموزان انجام دهیم. تامین پنج میلیارد تومان برای تجهیزات این مدارس در دستور کار است که امیدواریم این مساله نیز به سرانجام برسد.
وی با اشاره به لزوم نهادینه کردن مدرسهسازی میان دانشآموزان، گفت: از مهرماه در مدارس مجمع دانشآموزان مدرسهیار تشکیل میشود. دانشآموزان ما باید به این مشارکت خیرخواهانه اعتماد و اعتیاد پیدا کنند. باید مشارکت در مدرسه را فراگیر کنیم. پرهزینهترین کار در تعلیم و تربیت مدرسهسازی است. تاکنون بیش از 150 هزار کلاس درس ساخته شده که یکسوم مدارس توسط خیرین ساخته شدند. در کنار این مساله باید مدرسهیاری، دانشیاری، فنیاری، هنریاری، کلاسیاری و ... را نیز در مدرسه آموزش دهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: سومین کاری که در دستور کار قرار گرفته است، طرح آمایش سرزمینی است. سرانه فضای آموزشی در خوزستان 4.8 است. و از 5.2 که میانگین کشوری است، عقبتر است. در کنار اینکه برای رفع این مشکلات تلاش میکنیم، باید سعی کنیم اگر ریالی برای مدرسهسازی در منطقه، مدرسه و جنسیتی انجام میشود، برای دانشآموزانی باشد که اولویت دارند. طرح آمایش سرزمین آماده شده است و بر اساس آن باید نوع کاری که انجام میشود، بر اساس نیاز باشد.
حسینی تصریح کرد: از سال 95 تا 97، 618 مدرسه با تعداد 2500 کلاس درس و زیربنای بیش از 427 مترمربع در خوزستان ساخته شده است. تنها در سال 97، 137 مدرسه با 1385 کلاس و زیربنای 213 مترمربع احداث شده است.
وی گفت: مهرماه امسال سه جشن را برگزار میکنیم؛ جشن اول، جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی در سراسر ایران بجز سیستان و بلوچستان است. البته امیدواریم این کار در سیستان و بلوچستان نیز طی یک طرح ضربتی ظرف یک تا دو ماه به پایان برسد. جشن دوم، جشن استاندارد شدن وسایل حرارتی آموزش و پرورش و کلاسهای درس است. برای مدارسی که به شبکه متصل هستند، وسایل حرارتی هوشمند در نظر گرفته شده است و برای مدارسی که به شبکه متصل نیستند نیز وسایل حرارتی غیرهوشمند، تا دیگر شاهد آسیب دیدن دانش آموزان نباشیم. جشن برچیده شدن مدارس کانکسی نیز مهرماه برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه جعبهسیاه جامعه و سازمان و کانون اصلی تحول در جامعه است. معلم کارگزار فکور جامعه است. هر چقدر مدارس استاندارد، بزرگتر و کیفیتر بسازیم، در آینده بیمارستانهای کوچکتر، زندانهای کمتر، کلانتریها و تیمارستانهای کمتری خواهیم داشت.