شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
شوشان - علی عبدالخانی :
یکی از خصوصیات بارز قوانین و مقررات، دربرگیرندگی و وسعت پهنه ی مخاطبین آنهاست.‌ بعبارت دیگر منافع ناشی از وضع قوانین و مقررات باید شامل بیشترین بخش از جامعه و نه عده ای معدود مثلاً ۱ یا ۲ درصد یا کمتر باشد.

برای خرید نان به نانوایی رفته بودم و در کمال تعجب دیدم مناقشات انتخاباتی در انجا هم حاضر بود. مدافعی از مدافعان بسیار شدید استاندار سابق بدون وقفه و رگباروار در شرح خدمات استاندارِ قبل از استاندارِ فعلی، جمله ای با این مضمون را تکرار می کرد:
مردم باید ممنون او باشند زیرا اگر او نبود خودروی اروندی هم نبود؟!

جمله های آن مدافع دو آتیشه در مورد آزادی تردد خودروهای اروندی در طول و عرض استان مرا واداشت تا نکاتی را در همین زمینه بعرض خوانندگان عزیز برسانم:

اول : شبهه ی بزرگی که این مدافع و عده ی دیگری از طرفداران استاندار سابق به آن دامن می زنند دقیقاً همین بکارگیری " قید مردم در کنار خودروهای اروندی " است که در حقیقت چنین نیست و این امتیاز هیچ ارتباط دور یا نزدیکی با مردم ندارد.
بلحاظ حقوقی این مصوبه از خصلت شمولیت و عمومیت بعنوان دو رکن قوانین خوب برخوردار نیست و منتفعان از آن جمعیتی اقل از قلیل هستند.

بر خلاف تصور مدافعین نه تنها به میان کشاندن این موضوع در مباحث انتخاباتی نقطه ی قوتی برای استاندار سابق نیست بلکه قابلیت تبدیل شدن به یک آسیب و ضعف بزرگ را دارا است.

دوم : بدلیل فقدان عنصر فراگیری و محدود بودن مجموعه ی منتفعان مصوبه ی مذکور، برخی مدافعان استاندار سابق در توجیه  تردد خودروهای خارجی در شهرهای استان، معتقد هستند که این اقدام سهم بزرگی در زیبا شدن محیط شهرها و جاده ها دارد. همانطور که بیان شد چنین استدلالِ نارس و سطحی بدلیل ضعف و ناتوانی آنها در توجیه منطقی - حقوقی اصل مسئله صورت می پذیرد. در همین ارتباط باید گفت: زیبایی محیط شهرها با زیرساختهای محکم و جوابگو بودن آن زیرساختها رابطه ی مستقیم دارد و چنانچه عده ای خواهان درخشان نشان دادن گذشته ی یک مدیر باشند بهتر است بدنبال اقدامات پایدار، اصولی و عام ایشان بگردند و آن اقدامات!! را جهت ترغیب افکار عمومی مورد استفاده قرار دهند.
بعنوان مثال تردد تعدادی خودروی خارجی در اهواز در حالیکه چیزی از زیرساختهای فاضلابی و... آن باقی نمانده، چگونه می تواند زیبابخش محیط باشد؟

سوم : باید توجه داشت که این بحث ناظر به فردیّت نویسنده این سطور نیست و چه بسا در معیار فردی، خود یا خانواده ی نگارنده ی این سطور از جمله منتفعان جواز تردد خودروها باشد بنابراین نباید جایگاه این بحث را از یک تحلیل حقوقی عالی و لایق به سطوح بسیار نازل از قبیل " چه کسی از مصوبه تردد خودروها بهره برده یا نبرده است ؟" تنزّل داد. 

چهارم : هدف از طرح این موضوع تأمل و تمرکز حقوقی بر يک شبهه و تلاش جهت رفع آن و منع بهره برداری انتخاباتی از آن است. مجدداً تاکید می شود که این بحث ابداً شخصی نیست و به هیچ عنوان انعطافی به میزان بهره مند شدن یا نشدن نویسنده ی آن از ماهیت این موضوع ندارد لذا چنانچه امتیاز مستتر در مصوبه ی تردد خودروها از جهت شمول و دربرگیرندگی شامل نسبتی بیشتر از مردم می بود نه تنها صاحب این قلم آن را نقد نمی کرد بلکه بعنوان تنها نقطه ی قوت استاندار سابق از آن دفاع نیز می نمود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار