اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :

غربالگری الکترونیک، مصون سازی اقتصادی را در بر دارد

قال رسول الله صلوات الله علیه و آله و سلم: نعمتان مجهول تان الأمن و العافیة: (خصال ص70 چاپ آقای کمره ای) // دو نعمت هستند که قدرشان مجهول است یکی صحت و دیگری امنیت

این دو گانگی راهبردی در ستاد ملی مبارزه با کرونا، بدجوری به اقتدار موجود برای برقراری صحت و امنیت در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اجرایی آن ستاد لطمه می زند. زیرا، از یک طرف متولیان امور اقتصادی دغدغه ی معیشت مردم را بیان می دارند و از سویی دیگر، وزیر بهداشت همانطوری که در اخبارها داشتیم، طی نامه ای به ریاست جمهوری، حساسیت خود را مبنی بر عادی سازی کسب و کارهای اقتصادی، به دلیل استمرار زنجیره ی انتقال شیوع کرونا اعلام می دارد.بر این اساس نگارنده، پیشنهاداتی بشرح زیر، جهت برون رفت از این بحران پارادوکسیکال ارائه می نماید.

1 بهره مندی از تجربه ی موفقیت آمیز کره جنوبی در امر غربالگری مدرن، از طریق ایجاد گشت های سیار ، اقدام به برپایی ایستگاه های متعدد بازرسی، پارتشین بندی مناطق شهری و تشکیل سامانه ی الکترونیک هوشمند ملی، برای دستیابی به آمار واقعی، شفاف و بدون شهبه ی افراد ناقل، مصون و سالم در اجتماع شهری که امری شدنی است.

2 بهره مندی از روش های نوین و سریع تست گیری، از طریق آزمایش خون و دیگر آزمایشات راحت الوصل ، جهت دستیابی به آمار واقعی، شفاف و بدون شبهه ی افراد ناقل، مصون و سالم که امکان مانیتورینگ آنها میسر است.

3 با ایجاد سامانه ی الکترونیک هوشمند ملی، ستاد مبارزه با کرونا، از این پس، قادر خواهند بود که از روی کدملی هر شخص، در داروزه های ایست و بازرسی مستقر در هر منطقه از هر شهر، در کل کشور افراد ناقل، سالم، مصون و یا مجهول الصحه را مشخص نمایند، که با این روش ابتکاری مدرن، هم می توانند چرخ اقتصاد را بچرخانند و هم در مبارزه جدی بر بیماری واگیر کرونا فائق آیند.


کرونا ویروس، اهریمنی تر از مافیای دارو، ماسک و دیگر لوازم بهداشتی نیست.

کلیپی از پشت پرده ی هماهنگی های یک مصاحبه از وزیر بهداشت در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد که نگرانی و خشم آن مقام عالی وزراتی از رانت خواران با عبارتی، چون «دزدان پدرسوخته» نشان داده می شود.

به هر تقدیر، به نظر می رسد که دستانی پشت پرده ی تجارت دارو، ماسک و دیگر کالاهای بهداشتی مورد نیاز مبارزه با کرونا ویروس در کار است تا به نوعی بر آلام و غم ملی بیشتر بیافزاید.

البته، ناگفته نماند که اخبار خوبی نیز از برخورد با احتکار و محتکرین از سوی سپاه و دادگاه انقلاب هم به گوش مردم می رسد. ولی این سوال مبهم در ذهن منتقدین نقش می بندد که مگر این باندها تمام شدنی نیستند که این گونه صدای وزیر بهداشت را در آورده اند.!؟

نگارنده، بیم آن دارد که نکند رقابت بر سر تجارت دارو، ماسک و دیگر کالاهای بهداشتی، یک مانع بزرگی بر سر راه مبارزه با کرونا باشد و خود نمی دانیم.

بنابراین، ضرورت می یابد که یک کمیته تعزیراتی در ستاد ملی مبارزه با کرونا دایر شود تا بسیار شفاف تر به لایه های پنهان این مافیای اهریمنی دست یابد.


الحمدالله روند بهبود سرعت گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن بیان شناسایی ۲۴۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۲۰۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

این خبر نشان دهنده پیشرفت در روند شیوه های نوین و ابتکاری درمان است که همواره انتظار می رود که وزارت بهداشت در آینده نه چندان دور به موفقیت های چشمگیری دست یابند.

بنابراین، شایسته است حمایت بی شائبه ی فکری، مالی و تدارکاتی دانشمندان، نخبگان، خیرین و بویژه علمای بلاد نسبت به این موفقیت های ارزنده به شکلی در کار سرعت بخشیدن بهبود یافتگان دیده شوند، انتظاراتی شبیه آن چیزی که ما در دفاع مقدس شاهد آن بودیم.

البته، اکنون امید آن می رود، که در همه ی مراحل مبارزه با کرونا، از غربالگری الکترونیک هوشمند گرفته، تا فاصله گذاری های فیزیکی-اجتماعی که از طریق یک مدل ریاضی کارآمد صورت می پذیرد توامان با روند پیشرفت شیوه های نوین درمانی به یک گرانیگاه استواری دست بیابیم و همچنین از انحصاری کردن راهبرد های درمانی در یک حلقه ی محدود، خاص و نورچشمی پرهیز نماییم.


وزرات کشور در مبارزه با کرونا، نقش تاریخی خود را پر رنگ تر ایفاء نماید

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، در قیاس با وزارت بهداشت از حیث مسوولیت پذیری و فرصت آفرینی های موثر در مبارزه با کرونا نقش کمتری ندارد.

پر واضح است که وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در مقوله ی بحران چنان ابتکار عملی را در دست ندارد و لذا، این آوردگاه می تواند بهترین میدانی برای نقش آفرینی گسترده ی آن وزارتخانه باشد.

به هرحال، شاید تعلل مقام معظم رهبری در اعطای تسهیلات یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی مورد درخواست ریاست جمهوری جهت مبارزه با کرونا به خاطر همین مطلب باشد که دولت تاکنون آن طور که باید، نتوانسته نخست به تجمیع امکانات پراکنده مالی، تدارکاتی، تخصصی و تجربی چه درون کابینه و چه در سایر نهادهای مردمی، ارگان های انقلابی، و سازمان های کشوری و لشکری مبادرت ورزد.

بنابراین، شایسته است وزارت کشور، بعنوان یکی از قویترین اهرم های بازوی ریاست جمهوری در کابینه ی دولت، از جمله کارهایی که به نظر می رسد در مقوله ی بحران کرونا به ثمر رساند، همانا، توجه ی خاص به تجمیع امکانات فوق الذکر در امر همیاری های محلی، منطقه ای، ملی و جهانی است.

حالا ممکن است ، که تجیمع امکانات مورد نظر، از حیث نوع، روش و کارویژه های تخصصی، با هم متفاوت باشند که این امر تنها از طریق بررسی های مقایسه ای و مطابقت های علمی- کارکردی، در سطح تقسیمات کشوری اعم از محلی، منطقه ای، ملی و حتی جهانی برآورده گردند.


لزوم احداث گیت های ضدعفونی و ایستگاه های ایزولاسیون در تمام ادارات دولتی و خصوصی در سراسر کشور

بیشتر کارشناسان معتقدند آسیب های جانی، مالی، روانی ناشی از یک قرنطینه ی دراز مدت برای قطع زنجیره ی شیوع به مراتب بیشتر از مصایب نتایج نهایی کرونا ویروس تا نقطه ی افول آن یعنی ایجاد « ایمنی گله ای » است.

بنابراین، مشاهده می گردد سیاست های اخیر دولت متاثر از همین تفکر، میل به فاصله گذاری های اجتماعی_فیزیکی هوشمند با رویکردی دوسویه و تنظیمی نموده است.

با این توصیف، نگارنده پیشنهاد می نماید، که همه ی ادارات دولتی و سازمان های خصوصی بهتر است تا در سراسر کشور، به جهت خود مراقبتی های پیشگیرانه ی بهداشتی، اقدامات مبتکرانه ی دیگر مراقبتی را با جدیت بیشتر با احداث گیت های ضدعفونی و ایستگاه های ایزولاسیون پی بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار