اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
شوشان : ‏در شهر رامهرمز ، استان خوزستان مدتی است اتفاقی افتاده که در حال حاضر به خیلی شهرهای استان هم سرایت کرده است. صندوقهایی به اسم وام قرض الحسنه بلندمدت از مردم پیش پرداخت میگیرند و بعد از چند ماه وام‌های بلند مدت(حدود ده ساله) به صورت قرضی الحسنه به آنها میدهند.

‏مبالغ وامها تا صد میلیون تومان هم رسیده است. برای پرداخت وام از فرد متقاضی سفته و تعهد رسمی محضری اخذ میگردد. کار چنان بالا گرفته که سفته در این شهر نایاب شده و حتی در همین ایام شیوع کرونا جلوی دفترخانه ها صف تشکیل میشود.

مدیریت قریب به اتفاق صندوقها با خانم هاست البته هر کدام لیدرهایی دارند که برای جذب مشتری تبلیغات میکنند. ظاهراً به ازای هر مشتری مبلغی به لیدر پرداخت میشود و در صورت جذب مشتری‌های بیشتر وعده وام بدون پیش پرداخت به آنها داده شده است.

به بعضی لیدرهای کنجکاو گفته شده که با پول پیش پرداخت سرمایه گذاری های به مراتب پرسود تر از حتی بازار بورس انجام میشود ولی ظاهراً شیوه سرمایه گذاری آنها محرمانه بوده و اطلاعات دیگری بروز نمی‌دهند.

 ‏بجز مدل بازاریابی هرمی یا پانزی تعریف دیگری برای این صندوقها پیدا نمیشود و اولین چیزی که با دیدن آنها میتوان بخاطر آورد ماجرای سادات اهواز مربوط به سال ۸۴ است. 
وماجراي چكيهادرسالهايقبل از75
آن پرونده هابا بالای یکصد هزار شاکی سالها در دادگاهها در جریان بود و متهمان اصلی هم بعضا از کشور متواری شده بودند.

تقریبا میتوان مطمئن بود که هیچ فعالیت اقتصادی نمیتواند چنان سود آور باشد که وام‌های اینچنین بلند مدت در شرایطی که تورم کشور سالیانه حدود ۴۰ درصد است به صورت قرض الحسنه در اختیار افراد قرار داده شود.

فرض کنیم که پولی که به عنوان وام در اختیار متقاضی قرار میگیرد در واقع مجموع مبالغ پیش پرداخت بقیه افرادی است که مشتری این صندوق شده اند در این صورت فقط در صورتی صندوق میتواند به وعده خود عمل کند که مشتریها به صورت نمایی رشد کنند مثلا تعداد مشتریان در هر دو ماه دو برابر شود. 

این شیوه رشد قبلا هم در انواع روشهای هرمی نظیر گلد کوئیست تجربه شده بود که در عمل فقط افرادی که در ابتدا جذب می‌شوند منتفع میشوند ولی با گسترش یافتن آنها و طبعا اشباع شدن تعداد زیادی چندین برابر منتفعین زیان می‌بینند.

بنابراین در مورد این صندوقها هم پیش بینی میشود در آینده شاهد تعداد زیادی مالباخته خواهیم بود و پرونده بزرگی در این مورد تشکیل شود.

 ‏متاسفانه با اینکه افراد دلسوز این نکته را گوشزد کرده اند هیچ فعالیت جدی در برخورد با آنها مشاهده نمی شود و تعلل باعث وسعت بیشتر پرونده و سخت تر شدن برخورد با آن میشود. طبعا با بالا رفتن تعداد مشتریان چنین صندوقهایی جلوگیری از فعالیت آنها باعث نارضایتی وسیع شده و حتی ممکن است مشکلات امنیتی ایجاد کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار