اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
در حالی که بسياری از کارشناسان از ازدحام جمعيت و تجعات و برگزاری مراسم ترحيم در شهرهای خوزستان همزمان با شيوع کرونا ابراز نگرانی می‌کردند، حالا ظاهرا موج دوم کرونا به اين استان رسيده است.
شوشان: ايران در حالي شيب صعودي کرونا را پشت سر گذاشته که به باور کارشناسان بهداشتي رسيدن موج دوم و سوم به شهرهاي ايران دور از ذهن نيست و آمار مبتلايان در استان‌هايي همچون مازندران، خوزستان و بوشهر افزايش يافته است؛ خراسان‌رضوي و سيستان و بلوچستان همچنان در وضعيت قرمز کرونايي قرار دارند و به غير از استان‌ سيستان‌و‌بلوچستان، در بقيه استان‌هاي رفت‌و‌آمد مسافران به بهانه‌هاي مختلف در آنها جريان دارد. 

از سوي ديگر برخي از مسئولان شهرها نيز از مبتلايان به ويروس کوويد 19 که اعلائم بيماري ندارند و مي‌توانند ناقل باشند، ابراز نگراني کرده‌اند. 

به عنوان مثال در شرايطي استان قم، وضعيت وخيم شيوع کرونا را پشت سر گذاشته که چندي پيش محمدرضا قدير، رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم گفت: «همشهريان عزيز نبايد نسبت به کرونا بي‌تفاوت شوند و بايد بدانيم که افراد ناقل و بدون‌علامت همانند بمب‌ساعتي ممکن است قم را با طغيان مجدد کرونا روبه‌رو کنند.»

 آمار رسمي از کاهش تعداد مبتلايان حکايت دارد. روز گذشته الهام فخاري، عضو شوراي شهر تهران با انتقاد از احتمال اجراي مجدد طرح ترافيک و ازدحام مردم در خيابان‌ها، گفت: «گزارشي مبني بر افزايش مراجعه بيماران بدحال مبتلا به کرونا در پايتخت داشته‌ايم». 

‌کارشناسان بارها نسبت به امکان شيوع موج دوم کرونا در پي کاهش محدوديت‌ها هشدار داده‌اند. محمدرضا شانه‌ساز، رئيس سازمان غذا و دارو در خصوص شيوع مجدد ويروس کرونا و ايجاد موج‌هاي جديد گفته است: در پاييز و ماه‌هاي مهر، آبان و آذر نگراني‌مان بسيار جدي است، چرا‌که در اين ايام مي‌تواند موج بعدي کرونا رخ دهد.

آخرين آمار مبتلايان به کرونا طبق آمار وزارت بهداشت و درمان از جمعه (12 ارديبهشت) تا شنبه (13 ارديبهشت) 65 نفر به علت کرونا جان‌ باخته‌اند و 802 مورد ابتلاي جديد شناسايي شده‌اند. 

با اين وجود تا‌کنون 96 هزار و 448 نفر به کوويد 19 مبتلا و تعداد کل جان‌باختگان نيز به 6 هزار و 156 نفر رسيده است. 

بنا به آمار رسمي 77 هزار و 350 نفر نيز پس از ابتلا به کوويد19 بهبود يافته‌اند و 2 هزار و 787 نفر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند. 

در آمار جان‌باختگان جهاني نيز، آمريکا بيشترين تعداد مبتلايان به کرونا با 65 هزار و 776 نفر را دارد و پس از آن ايتاليا با 28 هزار 236 نفر و بريتانيا با بيش از 27 هزار نفر قرار دارند. اسپانيا، فرانسه، بلژيک، آلمان، برزيل، ايران و هلند هم پشت سر اين کشورها قرار دارند.

انفجار کرونا در خوزستان؟

در حالي که بسياري از کارشناسان از ازدحام جمعيت و تجعات و برگزاري مراسم ترحيم در شهرهاي استان خوزستان همزمان با شيوع کرونا ابراز نگراني مي‌کردند، حالا ظاهرا موج دوم کرونا به اين شهر رسيده است.

 اتفاقي که علي احسان‌پور، سخنگوي دانشگاه علوم پزشکي جندي‌شاپور اهواز آن را پيش‌بيني انفجار کرونا در استان خوزستان عنوان کرده و از احتمال تعطيلي در اين استان طي هفته آينده خبر داده است. احسان‌پور گفت: با توجه به پيش‌بيني انفجار بيماري در روزهاي آتي، در صورت تداوم وضع فعلي، که در جامعه شاهد آن هستيم، احتمال اعمال ضوابط سختگيرانه و جدي‌تري در سطح استان خوزستان و از جمله تعطيلي در هفته آينده وجود دارد. 

به گفته سخنگوي دانشگاه علوم پزشکي اهواز راهکارهاي عملياتي‌اي چون «افزايش تخت‌هاي در نظر گرفته شده براي بيماران، تجهيز بيشتر مراکز درماني، به کارگيري بيشتر نيروهاي درماني و ظرفيت‌سازي‌هاي جديد از جمله اين راهکارهاست که با حضور استاندار خوزستان مورد بررسي قرار گرفته و برخي موارد آن براي اجرا ابلاغ شده است. 

در حال حاضر 402 بيمار در مراکز بيمارستاني خوزستان تحت‌درمان هستند و تاکنون 2311 بيمار مبتلا به کرونا نيز پس از دريافت خدمات درماني از بيمارستان‌هاي استان خوزستان ترخيص شده‌اند.

دليل کم شدن مراجعات کرونايي، در عين حال ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت از کاهش مراجعات کرونايي به بيمارستان‌ها و روند نزولي مرگ‌ومير ناشي از بيماري کوويد19 در کشور خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «در کشور هنوز به فاز مهار کرونا نرسيده‌ايم، بلکه همچنان در فاز مديريت بيماري هستيم و بر همين اساس باز هم به مردم توصيه مي‌کنيم که نکات مربوط به فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت کنند». 

طبق اعلام مسئولان نيز 72 شهرستان در وضعيت قرمز کرونا هستند و 448 شهرستان در طبقه‌بندي زرد قرار گرفته‌اند. بايد منتظر ماند و ديد با آغاز فصل گرم سال، کرونا در کشور ريشه‌کن خواهد شد يا با رسيدن به فصل پاييز شاهد افزايش چشمگير مبتلايان خواهيم بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار