اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
بحران کرونا در خوزستان؛

شوشان - مصطفی حلالی:

مهم‌ترین مسئله امروز کشور مقابله با بیماری کرونا است که ابعاد مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها، قطع زنجیره ابتلا از طریق نگه داشتن مردم در خانه‌هاست. اما گلایه مسئولین و مقامات دولتی نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در خانه نمانده‌اند.

با توجه به هشدار مسئولین و کارشناسان در پی عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت در رفت و آمد مردم در کشور و خوزستان شاهد موج دوم کرونا در استان هستیم و به گفته دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، بیشترین سیر صعودی کرونا در کشور مربوط به استان خوزستان است که طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، افزایش بیماریابی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی از جمله دلایل این سیر صعودی در خوزستان بوده است.

متاسفانه بسیاری از مردم با جدی نگرفتن این ویروس مرگ ‌بار و رفتن به بیرون از خانه، بدون رعایت نکات بهداشتی و خود مراقبتی و همچنین سفرهای غیر ضرور، خود و اطرافیانشان را در آستانه مرگ قرار داده اند.

برخی از مردم و اصناف با ثابت شدن آمار و ارقام مبتلایان به ویروس کرونا تمامی اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همچون گذشته به کارهای روزمره خود ادامه می‌دهند که این موضوع نشاًت گرفته از اعتماد به نفس کاذب نسبت به مبتلا نشدن خود به این ویروس است که مسئولین استان به این نکته اذعان داشتند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد دولت در موضوع شروع فعالیت بعضی اصناف و کسب و کارها دچار اشتباه و عجله شده است و نباید به این زودی فعالیت‌ها را تا بر طرف شدن کامل این بیماری مجاز اعلام می‌کرد.

طبق آمار، اعمال محدودیت و قرنطینه نسبی شهرها در ایام عید و بستن تمامی اماکن تفریحی و زیارتی شیوع این ویروس مرموز را تا حدودی کنترل کرده بود اما این شتابزدگی در عادی کردن شرایط رفت و آمد و باز شدن کسب و کارها درصد موج دوم کرونا در کشور را بالا برد و امروز شاهد این فاجعه هستیم.

خوزستان در ایام عید و قرنطینه جزء استان های تحت کنترل و وضعیت رو به سفید در کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور بود اما مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا و شخص رئیس جمهور با ادامه محدودیت ها و قرنطینه نسبی در شهرها به یکباره شاهد افزایش چند برابری ویروس کرونا در کشور و استان خوزستان شدیم.

بسيار از کارشناسان از ازدحام جمعيت مردم در بازارها و اماکن عمومی و تجمعات و برگزاری مراسم های ترحيم و جشن ها در شهرهای استان خوزستان همزمان با شيوع کرونا ابراز نگرانی می کردند، حالا ظاهرا موج دوم کرونا با سرعت زیاد به خوزستان رسيده است.

فاجعه ای که علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جنديی شاپور اهواز آن را پيش‌بينی انفجار کرونا در استان خوزستان عنوان کرده و از احتمال تعطيلی در اين استان طی هفته آينده خبر داده است. 

احسان‌پور تاکید کرده است: با توجه به پيش‌بينی انفجار بيماری در روزهاي آتی، در صورت تداوم وضع فعلی، که در جامعه شاهد آن هستيم، احتمال اعمال ضوابط سختگيرانه و جديی تری در سطح استان خوزستان و از جمله تعطيلی در هفته آينده وجود دارد.

ايران در حالی شيب صعودی کرونا را پشت سر گذاشته که به باور کارشناسان بهداشتی رسيدن موج دوم و سوم به شهرهای ايران دور از ذهن نيست و آمار مبتلايان در استان‌ خوزستان و برخی استان های دیگر افزايش يافته است.

حال باید دید با توجه به اخطارها و مهلت چند روزه مسئولین به مردم آیا شاهد رعایت نکات بهداشتی و خود مراقبتی توسط مردم در کشور و بویژه استان خوزستان خواهیم بود و یا مسئولین به ناچار اعمال محدودیت رفت و آمد از قبیل مسدود کردن خیابان ها، تعطیلی مراکز تفریحی و رستوران ها را اجرا خواهند کرد.

این نکته را باید به مسئولین یاد آور شد هماهنگی بین دستگاه های متولی در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و همچنین اجبار مردم به رعایت این طرح و خود مراقبتی از جمله اولویت های مقابله با ویروس کرونا است زیرا اگر دوباره محدودیت های اوایل سال اعمال شود اما نظارت بر فعالیت اصناف و ملزم کردن آن ها به رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه به سختی اجرا نشود چندی بعد شاهد موج های دوم و سوم کرونا در کشور و استان خوزستان خواهیم بود که منجر به فاجعه انسانی خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار