اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
در کنار ضرورت های اقتصادی و لزوم فعالیت چرخه کسب و کار، بخش های فرهنگی و مذهبی جامعه و متولیان امور دینی نیز کوشش کردند تا محدودیت های حضور در مساجد و زیادتگاه ها و مناسک مذهبی را برطرف کنند تا امور عبادی و معنوی مردم دوباره به حالت عادی بازگردد و مورد غفلت قرار نگیرد.
شوشان / دکتر حسن دادخواه:

پس از لغو محدودیت ها و بازگشت تدریجی امور روزانه مردم  به روال عادی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله میان مردم در کوچه و خیابان و دوایر دولتی، تنها راه جلوگیری از گسترش ویروس کرونا اعلام گردید و این وظیفه بر عهده تک تک شهروندان قرار گرفت.

در همین راستا، مشاغل آزاد که مدتی در کما و تعطیلی فرو رفته بود، آهسته آهسته رونق گرفت تا بخش های  زیادی از مردم که از راه کسب و کار غیر دولتی روزگار می گذرانند، دچار ورشکستکی و بدهکاری نشوند.

متاسفانه رفع و کاهش محدوریت ها، موجب سست انگاری مردم نسبت به خطرات واگیری ویروس گردید و شروع تجمعات و گروهمایی های بزرگ و کوچک، مانند سوگواری ها و عروسی ها، بار دیگر آمار مبتلایان و متوفیات را بالا برده است.

این سست انگاری ها، دوباره موجب وضع اندک محدودیت هایی در روابط اقتصادی و خدماتی مردم شد.

در کنار ضرورت های اقتصادی و لزوم فعالیت چرخه کسب و کار، بخش های فرهنگی و مذهبی جامعه و متولیان امور دینی نیز کوشش کردند تا محدودیت های حضور در مساجد و زیادتگاه ها و مناسک مذهبی را برطرف کنند تا امور عبادی و معنوی مردم  دوباره به حالت عادی بازگردد و مورد غفلت قرار نگیرد.

ناگفته نماند که برخی از روحانیون سرشناس کشوری آشکارا به فعال شدن امور اقتصادی مرتبط با امور دینی و زیارتی اشاره کرده و تعطیلی این بخش را موجب بیکاری دسته هایی از کارگزاران و صاحبان مشاغل دانستند.

اکنون در آستانه ماه محرم و سوگواری ها و سینه زنی ها و حرکت دستجات مردمی در خیابان ها و برپایی مجالس عزا و سخنرانی در مساجد و تکایا قرار گرفته ایم.

ماه محرم و سوگواری شهیدان کربلا و بزرگداشت مقام قافله سالار شهیدان تاریخ یعنی حضرت امام حسین (ع )، جایگاه برجسته ای در میان شیعیان و بلکه مسلمانان جهان و ایران دارد.  این مراسم با خواندن اشعار و ناله سردادن و آه و تحزن همراه است و گروه های مردم با هم و در تنگاتنگ هم به سینه زنی و آه و فغان می پردازند.

راهپیمایی اربعین که بخشی از ان برون مرزی است همچنین صحنه نمایش عشق و شور حسینی است.

این شلوغی و تنفس در فضای فشرده، زمینه گسترش و واگیری ویروس را میان دهها و صدها نفر عزادار فراهم می کند و هیچ محدودیت و پروتکل از جمله استفاده از ماسک، نمی تواند شیفتگان حضرت را از نمایش دلباختگی خویش به اهل بیت عصمت باز دارد.

با این وجود به نظر می رسد که روحانیان متولی این مناسک، لازم است که دست کم در سال جاری، در شکل و نحوه بزرگداشت ماه محرم تجدید نظری به نفع سلامت و تندرستی مردم روا دارند تا تندرستی مردم، به مخاطره نیفتد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار