اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
استاندار خوزستان:
شریعتی گفت: دوستان این موضوع را قبول کردند، اما این مساله و احتمال وقوع چنین اتفاقی (اختلاط آب و فاضلاب) در مناطق حاشیه شهر که خط لوله غیرمجاز و طولانی روکار دارند، وجود دارد که این موضوع درست است.
غلامرضا شریعتی در خصوص وضعیت شیوع کروناویروس در خوزستان، اظهار کرد: در بیش از ۲۰ روز اخیر، شرایط شیوع کرونا در خوزستان روند نزولی داشته است؛ منحنی‌های بستری، فوتی و بیماران مثبت در خوزستان رو به نزولی هستند یعنی همه شاخص‌های بیماری رو به نزول است و به همین علت، رئیس جمهور در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد که استان‌های دیگر باید از تجارب خوزستان بهره ببرند، زیرا در برخی استان‌ها همه شاخص‌ها نزولی نیستند. البته همه این شاخص‌ها شکننده هستند.

وی افزود: اکنون مردم رفتار خود را اصلاح کرده و کمتر در مراسمات شرکت می‌کنند و بیشتر از ماسک استفاده می‌شود، به همین دلیل شاهد کاهش بیماری هستیم اما اگر این رفتار، کنار گذاشته شود و مردم کمتر از ماسک استفاده کنند و یا در مراسمات شرکت کنند، مجدداً روند بیماری مانند استان‌های دیگر صعودی خواهد شد.

استاندار خوزستان با قدردانی از مردم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: همچنان تاکید ما این است که مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند و بیشتر از ماسک استفاده کنند و کمتر در مراسم عروسی و ترحیم شرکت کنند تا روند نزولی بیماری ادامه یابد و شرایط بیماری از پایداری نسبی بیشتر و بهتری برخوردار شود.

وی با اشاره به علت عدم اعلام آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان، گفت: در گفتن آمار مضایقه نداشتیم؛ سیاست ما از ابتدا این بود که به صورت شفاف با مردم سخن بگوییم، ما امانت‌دار مردم هستیم و تا زمانی که این امانت را به عهده داریم باید صادقانه با مردم رفتار کنیم. شاید برخی مواقع برای جلوگیری از التهابات و نگرانی‌ها همه حرف‌ها را نگوییم اما بنا نیست دروغ بگوییم.

شریعتی افزود: سیاست کلی، توقف اعلام آمار بود اما تا جایی که امکان داشت مقاومت کردم. در نهایت با توجه به اینکه در شرایطی نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز این بود که با توجه به اصرار مرکز، سیاست توقف اعلام آمار اعمال شود و برای اینکه دانشگاه علوم پزشکی در شرایط سختی قرار نگیرد، با توقف از اعلام آمار موافقت کردم.

وی بیان کرد: در طول این مدت، تمام تلاش ما مدیریت شرایط بود. برخی استان‌ها یا کشورها با طغیان بیماری مواجه شدند و مواجه شدن با طغیان بیماری تبعات ناگواری دارد اما با مدیریت انجام‌شده، خوشبختانه در خوزستان چنین شرایطی را تجربه نکردیم. ظرفیت تخت‌های بستری و ICU به مرز رسید اما سرریز نشد و شرایط به گونه‌ای نبود که بیمار در راهرو بستری شود یا به دلیل نبود تخت ICU مشکلی ایجاد شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در این شرایط، تخت‌های ICU ویژه بیماران دیگر را داشتیم که می‌توانستیم به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهیم اما با ظرفیت‌سازی انجام شده، نگذاشتیم فردی به علت نبود تخت یا دستگاه، فوت کند و یا بستری نشود. در این مدت، شبانه‌روز به صورت آنلاین در حال رصد وضعیت بودیم.

وی عنوان کرد: تعداد دستگاه‌های ونتیلاتور، تخت‌های ICU و تجهیزات مختلفی که وزارت بهداشت به سرعت در اختیار ما قرار داد، نشان‌دهنده پشتیبانی دولت، نظام و وزارت بهداشت بوده است اما در خصوص بودجه اختصاص یافته به خوزستان، این موضوع مربوط به موارد داخلی وزارت بهداشت است.

شریعتی بیان کرد: در ابتدای سال که برخی استان‌ها در شرایط قرمز بودند، کمی در اختصاص بودجه هیجانی عمل شد و فکر کردند بیماری سریع تمام می‌شود. طبق طراحی‌های همه اپیدمیولوژیست‌های کشور، مدت روند کرونا تا اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی شده بود اما دیدیم که روند بیماری طول کشید و کسی پیش‌بینی نمی‌کرد این بیماری تا تیرماه و بعد از آن ادامه یابد. با این وجود، ظرفیت‌سازی‌های خوبی در خوزستان انجام شد و این شرایط محقق نشد جز با تلاش همه مسئولان و دستگاه‌های ذیربط.

وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده، شرایط بیماری رو به فروکش است اما باید مراقبت کنیم؛ در حال حاضر خوزستان پیک بیماری را در تابستان گذرانده است. البته گذراندن پیک بیماری در تابستان سطحِ ایمنی در جامعه ایجاد می‌کند و به نوعی ایمنی خوزستان در پاییز بهتر می‌شود. گذراندن پیک بیماری در تابستان بهتر از وقوع پیک بیماری در پاییز و همزمانی آن با آنفلوآنزا است.

استاندار خوزستان گفت: در ابتدای شیوع کرونا با نگاه اینکه بیماری تا پایان اردیبهشت‌ماه تمام می‌شود، تصمیمات سختی گرفته شد اما بیماری طول کشید. همانطور که مردم نباید به دلیل بیماری بمیرند، نباید هم از گرسنگی بمیرند و باید تعادل و سازگاری با ویروس ایجاد می‌شد بنابراین در حال حاضر از مرحله سازگاری با بیماری نیز گذشته‌ایم.

وی با اشاره به روند بیماری کرونا در استان خوزستان افزود: با توجه به اینکه پیک اول بیماری در خوزستان رخ نداده بود، جامعه حساس و مستعد درگیری بود. همچنین گرما و استفاده از کولرها امکان انتقال سرایت بیماری را بیشتر کرد اما با همه این مسائل با همکاری‌های مختلف توانستیم از پیک بیماری عبور کنیم. امیدواریم روند نزولی بیماری، ادامه یابد البته در این مورد اصل، مردم هستند.

شریعتی با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم، عنوان کرد: روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص محرم بحث شد و ما نیز یکشنبه در ستاد استانی در این زمینه صحبت می‌کنیم.

وی در خصوص آمادگی برای مقابله با کرونا در پاییز، بیان کرد: در رابطه با پاییز در حال تجهیز و آمادگی هستیم. نیروهای درمانی باید بازسازی جسمی و روحی انجام دهند و برای پاییز آماده شوند. همچنین تامین امکانات و شرایط و پیش‌بینی‌های موارد مختلف را انجام می‌دهیم و آمادگی لازم را در حد توان ایجاد می‌کنیم. در عین حال که تاکید بر پیشگیری از ابتلا به بیماری است، آمادگی در پاییز را در دستور کار قرار داده‌ایم.

استاندار خوزستان در خصوص نگرانی مردم از فعالیت مدارس نیز بیان کرد: در این زمینه تابع سیاست‌های ملی هستیم؛ اگر تصمیمات به استان واگذار شود قطعاً تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم اما بازگشایی مدارس بر اساس تصویب ستاد ملی است.

وی افزود: البته تاکنون تصمیم قطعی در خصوص بازگشایی حضوری یا مجازی گرفته نشده است و بر اساس شرایط زمان تصمیم‌گیری می‌شود اما مقرر شده است آموزش و پرورش آمادگی‌های لازم را ایجاد کند و امکان تدریس غیرحضوری و مجازی را گسترده کند تا در صورت عدم امکان تدریس حضوری، از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود.

شریعتی در خصوص توزیع ماسک با قیمت یک هزار و ۴۰۰ تومانی در داروخانه‌های سطح خوزستان، گفت: از ۲۶ تیرماه تاکنون ۹۰۰ هزار عدد ماسک در یک هزار و ۲۰۰ داروخانه توزیع شده و مقرر شده است در هفت روز آینده نیز روزانه ۲۰۰ هزار ماسک توزیع شود.

وی بیان کرد: تا دو هفته آینده نیز روزانه ۳۰۰ هزار عدد ماسک و تا پایان ماه، روزانه ۵۰۰ هزار عدد ماسک در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. با افزایش توزیع ماسک، قیمت آن نیز کاهش می‌یابد و اکنون نیز تاکید می‌شود داروخانه‌ها حق ندارند ماسک را با قیمت بالاتر از یک هزار و ۴۰۰ تومان بفروشند.

استاندار خوزستان ادامه داد: از شرکت‌های منطقه نیز اعتباری در اختیار بسیج قرار داده شده تا ماسک رایگان در محلات حاشیه‌ای و محروم توزیع کند. به اداره‌کل بازرسی استانداری خوزستان نیز تاکید کرده‌ام هماهنگی لازم را بین شرکت پتروشیمی امیرکبیر و گروه صنعتی بافتینه انجام دهد تا سهم پارچه خوزستان را بدهد و ماسک به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد.

شریعتی در خصوص وضعیت کیفیت آب خوزستان، تصریح کرد: موضوع عدم کیفیت آب می‌تواند درست باشد. اینکه در رنج استانداردهای کشوری نیست، بله هست؛ این موضوع که کیفیت آب خوزستان از برخی استان‌های دیگر ضعیف‌تر است، درست است.

وی افزود: وضعیت کیفیت آب شهرهای مختلف خوزستان در چند سال اخیر رو به بهبود بوده است؛ در سال‌های گذشته آب اهواز بو می‌داد اما اکنون شرایط بهتر شده است.

استاندار خوزستان گفت: در گذشته میزان قابل ملاحظه‌ای از آب اهواز از رودخانه کارون تامین می‌شد اما اکنون ۷۰ درصد آب اهواز از طرح غدیر و کرخه تامین می‌شود و برخی اوقات حتی از رودخانه کارون آب برداشت نمی‌شود.

وی ادامه داد: طرحی در دست اجرا است که یکی دو ماه دیگر به پایان می‌رسد؛ در این طرح آب کرخه را از کانال چمران به سمت کانال سلمان می‌بریم و دیگر نیازی به استفاده از آب کارون نداریم. با اجرای این طرح، در تابستان ای سی آب به ۱۱۰۰ و در پاییز و زمستان به ۸۰۰ تا ۹۰۰ می‌رسد.

شریعتی بیان کرد: در چند سال اخیر سعی کرده‌ایم که آب اهواز از منابع متنوع تامین شود تا اگر یکی از خطوط انتقال آب دچار مشکل شد، از خط دیگری آب مورد نیاز تامین شود.

استاندار خوزستان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: اکنون اگر خط لوله آب غدیر دچار مشکل شود همه آب مورد نیاز را باید از کارون برداشت کنیم اما با طرح‌هایی که در دست اجرا است، این مساله رفع می‌شود.

طرح دیگری نیز در دست داریم و قرار است در مدت دو هفته آینده، مخزن شماره ۲ در ام‌الدبس افتتاح و خط لوله ۲ اهواز نیز اجرا شود که با این اقدامات، شرایط آب اهواز، آبادان و خرمشهر بهتر خواهد شد.

وی گفت: ای سی آب در کرخه در تابستان سال‌های خشکسالی به ۱۷۰۰ هم رسید اما امسال شرایط بهتر بوده است. در اصل، آب غدیر باید از دز تامین شود و اما ساخت آبگیر در دز، کار فنی و پیچیده‌ای است که در حال طراحی است.

ای سی آب دز ۴۴۰ است و استاندارد آن مانند استاندارد آب کانادا است که یکی از سخت‌ترین استانداردهای آب جهان را دارد. هدف اصلی ما، تامین آب اهواز از دز است اما فعلا از آب کرخه که استاندارد خوبی دارد، تامین می‌شود.

شریعتی ادامه داد: البته طرح میان‌بُر در دست داریم که تاییدیه شفاهی آن را از سازمان برنامه و بودجه گرفته‌ایم و در حال انجام کارهای تفاهم‌نامه آن هستیم؛ در قالب این طرح آب اهواز از دز تامین خواهد شد.

مدت زمان اجرای این طرح موقت، یک ساله است و می‌تواند تا چند سال کارآیی داشته باشد. اگر این کار در مدت یک سال انجام شود می‌توانیم، آب دز را به مردم برسانیم و شرایط کیفی آب را بهبود ببخشیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: البته اکنون میزان مطلوبیت میکروبی آب قابل قبول است؛ در سال ۹۸ مطلوبیت میکروبی آب در خوزستان ۹۵.۹ درصد بوده و میزان مطلوبیت میکروبی متوسط کشوری ۹۶.۵ بوده است و این وضعیت در سه ماهه نخست امسال بهتر شده است.

وی افزود: همچنین میزان مطلوبیت کلر باقیمانده در بخش شهری خوزستان ۸۲.۶ بوده اما متوسط کشوری ۸۰.۵ درصد بوده است. میزان مطلوبیت کلر باقیمانده آب در بخش روستایی خوزستان نیز ۶۸.۲ درصد بوده که ۳ درصد از متوسط کشوری بالاتر است اما مساله کدورت آب خوزستان درست است؛ کدورت آب خوزستان ۷۸ تا ۸۰ درصد است اما متوسط کشوری کدورت آب ۹۸ درصد است.

شریعتی گفت: عمده آب کشور از منابع زیرزمینی که آب شفاف‌تری دارند، تامین می‌شود اما به دلیل اینکه آب زیرزمینی خوزستان به جز در شمال استان آب شوری است، عمده آب شرب از منابع سطحی و رودخانه‌ها تامین می‌شود. آب رودخانه گل و لای بیشتری دارد بنابراین کدورت آب خوزستان نسبت به متوسط کشوری بالاتر است.

استاندار خوزستان در مورد موضوع مطرح شده مبنی بر باز کردن شیر آب و مشاهده گِل و لای در آب، بیان کرد: در شهرهایی که از آب رودخانه‌ها استفاده می‌شود، کدورت آب بیشتر و طعم آب نیز نسبت به آب‌های زیرزمینی متفاوت است اما کدورت آب تا میزان زیادی قابل حل است بنابراین تصمیم گرفتیم آب مورد نیاز را از پشت سد دز تامین کنیم اما تامین آب از پشت سدها پرهزینه است و در این زمینه، در حال کار هستیم.

وی افزود: ممکن است عدم استفاده چند روز از آب باعث شود که هنگام باز کردن شیر آب، گِل از شیر آب خارج شود البته به طور مستمر از شیر آب، گِل خارج نمی‌شود. در برخی مناطق مشکلاتی دارند اما این مشکلات را به صورت مزمن دارند و کمتر شده است ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

شریعتی گفت: سیستم خطوط لوله در خوزستان فرسوده است؛ پرتی آب در سال ۹۵ در خوزستان ۴۵ درصد بود در حالی که اکنون به ۳۲ درصد رسیده است و متوسط پرتی آب در سطح کشور ۲۸ درصد است. ما چند صد میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب هزینه کردیم و این سیاست را ادامه دادیم و به ۲۲ تا ۲۵ درصد می‌رسیم.

وی درخصوص موضوع اختلاط آب آشامیدنی و فاضلاب در خوزستان، اظهار کرد: این مساله بیش از آنچه که واقعیت دارد، برجسته شده است.

استاندار خوزستان افزود: سیستم آب شرب، تحت فشار و با پمپ است و سیستم فاضلاب ثقلی است و هیچ وقت فاضلاب از محل کم‌فشار به سمت پرفشار نمی‌رود. دوستانی که این موضوع را مطرح کردند گفتند زمانی که با قطعی برق مواجه می‌شویم این اتفاق می‌افتد، اما مگر چقدر قطعی برق داریم؟

وی گفت: سیستم تصفیه آب از دو مسیر برق‌دار شده است و اگر یک سیستم دچار قطعی شود، از مسیر دوم برق مورد نیاز تامین می‌شود. در تصفیه‌خانه‌ها نیز دیزل ژنراتور داریم پس تقریبا قطعی برق پمپ‌هایی که آب را پمپاژ می‌کنند، نزدیک به صفر است و در نتیجه این مساله از نظر قطعی برق، منتفی است.

شریعتی ادامه داد: دوستان این موضوع را قبول کردند اما عنوان کردند که این مساله و احتمال وقوع چنین اتفاقی (اختلاط آب و فاضلاب) در مناطق حاشیه شهر که خط لوله غیرمجاز و طولانی روکار دارند، وجود دارد که این موضوع درست است.

البته در این مدت تلاش کردیم این مسائل را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در ابتدای مسئولیتم در مهدیس، ملاشیه و مشعلی چنین وضعیتی وجود داشت که اکنون این مسائل بسیار کاهش یافته است.

استاندار خوزستان گفت: البته شکنندگی‌هایی رخ می‌دهد و منکر آن نیستم؛ این مساله در کل کشور رخ می‌دهد اما اصلاح می‌شود. در خوزستان چند نقطه، به اصلاح اساسی نیاز دارند که این کار را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر نیز هیچ گونه پیک التور و طغیان بیماری‌های روده‌ای نداشتیم که این نشان از فعالیت‌های انجام شده است. بیماری‌های روده‌ای به صورت موردی ممکن است در هر شهری اتفاق بیافتد اما طغیانی نداشتیم.

شریعتی گفت: نقص و کاستی در سیستم آب و فاضلاب خوزستان به ویژه اهواز بسیار است؛ اگر امسال ۵۰ میلیون یورو به صورت کامل از صندوق توسعه به خوزستان اختصاص یابد و سال آینده نیز همین رقم تخصیص یابد و ۴۰ میلیون یورو فاینانس تصفیه‌خانه غرب اهواز هم انجام شود، مجموع این رقم حدود نیمی از هزینه فاضلاب اهواز را پوشش می‌دهد.

با این وجود نظر کارشناسان این است که با هزینه این ۱۴۰ میلیون یورو و مدیریت مناسب، حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز حل خواهد شد.

استاندار خوزستان در خصوص مشکلات تیم‌های خوزستانی نیز بیان کرد: بر اساس مصوبه مجلس، دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند در ورزش قهرمانی هزینه کنند و دست ما برای کمک به تیم‌های نفت آبادان و مسجدسلیمان بسته شده است اما وزیر نفت در این زمینه کمک خوبی کرده است.

وی در خصوص وضعیت بیکاری در استان خوزستان نیز گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران، در زمستان ۹۷ میزان نرخ بیکاری خوزستان ۱۷ درصد بوده است و امروز به ۱۲.۴ درصد رسیده است البته این رقم همچنان از متوسط کشوری که حدود ۱۱ درصد است بیشتر است و باید تلاش کنیم آن را کاهش دهیم.

شریعتی با اشاره به وضعیت کشاورزی در خوزستان نیز گفت: امسال حدود ۴۶۰ هزار هکتار مجوز کشت تابستان داده شده است که اشتغال قابل ملاحظه‌ای ایجاد می‌کند. حدود ۲۰۰ هزار هکتار کشت شلتوک در تابستان امسال داشته‌ایم که اشتغال قابل ملاحظه‌ای به دنبال دارد.

وی افزود: اشتغال به معنی نشستن پشت میز نیست. کشت برنج سال گذشته خوزستان ۶ هزار میلیارد تومان ارزش داشته است و امسال نیز افزایش می‌یابد.

استاندار خوزستان گفت: امسال در شرکت‌های نیشکر نیز استخدامی خواهیم داشت. تلاش شده است که از همه ظرفیت‌ها برای اشتغال استفاده شود. البته رقم بیکاری ۱۲.۴ درصد مربوط به بیکاری کل خوزستان است اما این رقم، بین جوانان در سراسر کشور بالاتر است و در استان خوزستان نیز این رقم در حدود ۳۰ درصد است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار